Ten einde raad met hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 20:57

Dropneus95 schreef:
Onze shet is ook heel gevoelig. Eigenlijk elk jaar wel tegen het bevangen aan. Sinds dit jaar geef ik hem Glucobalance van phytonics en we hebben nog nergens last van. Het is natuurlijk wel in de gaten houden, maar pony staat gewoon op het gras. Ook nog geen dikke manenkam zoals hij vaak had. Daarnaast hebben wij wel het hooi getest. We hadden eerst een, op het oog, hele mooie serie. Helaas bleek dit veel te veel suiker te bevatten. Wellicht iets om naar te kijken :)

Daar heb ik inderdaad al veel goede verhalen over gehoord maar vorig jaar toch niet gekocht omdat ik het echt heel veel geld vond. Msch dit jaar dan toch maar aanschaffen als dit echt zo goed werkt. Ons hooi komt elk jaar van onze eigen weide. Is getest geweest en was gewone middelmaat van suikers enzo

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:57

Je kunt het hooi laten testen via Pavo, op hun website staat uitgelegd hoe. Het kost ongeveer 29 euro. Je kunt aan de buitenkant niet zien hoeveel suiker erin zit.

Het verschilt van jaar tot jaar! Dus als het hooi in 2019 goed was, kan het door het droge voorjaar van 2020 nu toch heel suikerrijk zijn.

Tot die tijd kun je het beste het hooi weken. Met weken kun je tot 30 procent van het suiker eruit krijgen. Week het hooi minstens 1 uur.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 17-04-21 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 20:58

Absolem schreef:
Wat ik mis in dit hele verhaal.. Als je shet gezond is. Hoeveel en wat voor beweging krijgt hij dan?

Staat 24/7 buiten en gaat altijd mee gaan wandelen aan de hand

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:01

franteir schreef:
Absolem schreef:
Wat ik mis in dit hele verhaal.. Als je shet gezond is. Hoeveel en wat voor beweging krijgt hij dan?

Longeren of voor de kar er mee om zijn metabolisme te verbeteren. Dan worden de suikers die hij binnen krijgt ook daadwerkelijk verbruikt en verlaag je de kans op hb aanzienlijk.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:09

franteir schreef:
Absolem schreef:

Longeren of voor de kar er mee om zijn metabolisme te verbeteren. Dan worden de suikers die hij binnen krijgt ook daadwerkelijk verbruikt en verlaag je de kans op hb aanzienlijk.[/quote]

Zowel de shet als ik of mijn familie hebben geen ervaring met mennen dus dat ga ik me niet riskeren. Zijn wandelingen zijn ook wel intensief, is niet enkel stappen dat we doen

lies_sparkle

Re: Ten einde raad met hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:25

Misschien kun je als beweging met hem fietsen? Dat doe ik ook met mijn kleine mannetjes

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:27

lies_sparkle schreef:
Misschien kun je als beweging met hem fietsen? Dat doe ik ook met mijn kleine mannetjes

Hij gaat mee wandelen. En we hebben best wel een goed tempo waardoor hij ook regelmatig moet draven

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:28

TS ik raad je aan om het topic over hoefbevangenheid hier op Bokt eens goed te lezen, komen veel tips in voorbij.

Hoezo denk je dat hij wel op het gras kan na het voorjaar?
Want een pony welke nu al van alleen het hooi bevangen raakt kan je misschien wel nooit meer op gras zetten.

Is de pony ook wat te zwaar?

Hooi laten analyseren per lichting wat van het land komt, randsoen aanpassen en niet meer op het gras. Dan na een tijdje laten prikken bij de kliniek op insuline resistentie.

Als analyse niet is gedaan dan de komende tijd alleen geweekt hooi (30 min weken) geven als hij nu al tegen bevangen aan zit.

Daarnaast een vitamine korrel gaan voeren na de acute fase. Alleen hooi en een liksteen is te eenzijdig.

Verdiep je in voeding en suikers ed. En ga ten rade bij de dierenarts. Want als je deze gewoon het gras weer op doet over een maand of wat dan loop je kans dat het van kwaad tot erger gaat.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:29

Niet banketstaaf bedoeld maar het lijkt in je reacties alsof je geen advies wil aannemen. Er worden meerdere dingen benoemd, goede opties maar het lijkt niet goed genoeg. Mennen kun je leren, alles is te leren. Een hoefbevangen pony is gewoon extreem rot om te hebben. Dat is gewoon moeilijk om het goed voor te doen. Geen extra’s geven, of bv wel met de glucobalance, arm hooi geven, niet op het gras of heel weinig en meer bewegen met hm. Als je geen rekening kunt houden met dit soort dingen word de pony er niet beter van. En ja de bovenstaande opties kosten geld. Geld kun je maar 1x uitgeven en pony’s zijn duur maar dat is nou eenmaal de kriem van paarden en pony’s houden.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:40

MarliesV schreef:
TS ik raad je aan om het topic over hoefbevangenheid hier op Bokt eens goed te lezen, komen veel tips in voorbij.

Hoezo denk je dat hij wel op het gras kan na het voorjaar?
Want een pony welke nu al van alleen het hooi bevangen raakt kan je misschien wel nooit meer op gras zetten.

Is de pony ook wat te zwaar?

Hooi laten analyseren per lichting wat van het land komt, randsoen aanpassen en niet meer op het gras. Dan na een tijdje laten prikken bij de kliniek op insuline resistentie.

Als analyse niet is gedaan dan de komende tijd alleen geweekt hooi (30 min weken) geven als hij nu al tegen bevangen aan zit.

Daarnaast een vitamine korrel gaan voeren na de acute fase. Alleen hooi en een liksteen is te eenzijdig.

Verdiep je in voeding en suikers ed. En ga ten rade bij de dierenarts. Want als je deze gewoon het gras weer op doet over een maand of wat dan loop je kans dat het van kwaad tot erger gaat.

Bedankt, ga ik zeker eens doen! Vorig jaar hebben we uit pure miserie ( omdat hij meerdere keren per dag uitbrak en op de oprit liep, en zelf eens bij andere mensen in de tuin stond) hem dan maar bij de andere gestoken na overleg met onze dierenarts. Nochtans is alles goed afgesloten. 4 draden met elektriciteit voor hun stukje en dan rond het volledige domein is omringd met een dicht begroeide haag en toch slaagt hij er in om te ontsnappen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:41

franteir schreef:
lies_sparkle schreef:

Hij gaat mee wandelen. En we hebben best wel een goed tempo waardoor hij ook regelmatig moet draven

Wandelen is niet genoeg anders had je dit probleem niet nu. Mennen kun je leren. Zo moeilijk is dat niet als het puur is om je pony fitter te krijgen.

En anders kun je altijd nog longeren of fietsen. Het wandelen is iig niet genoeg.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:46

Horseloverl schreef:
Niet banketstaaf bedoeld maar het lijkt in je reacties alsof je geen advies wil aannemen. Er worden meerdere dingen benoemd, goede opties maar het lijkt niet goed genoeg. Mennen kun je leren, alles is te leren. Een hoefbevangen pony is gewoon extreem rot om te hebben. Dat is gewoon moeilijk om het goed voor te doen. Geen extra’s geven, of bv wel met de glucobalance, arm hooi geven, niet op het gras of heel weinig en meer bewegen met hm. Als je geen rekening kunt houden met dit soort dingen word de pony er niet beter van. En ja de bovenstaande opties kosten geld. Geld kun je maar 1x uitgeven en pony’s zijn duur maar dat is nou eenmaal de kriem van paarden en pony’s houden.

Veel opties zijn goed voor volgende winter maar daar ben ik komende lente en zomer niets mee. Ik ben nog steeds afhankelijk van mijn ouders dus kan niet zomaar zeggen dat ze een extra shet moeten aankopen of een menkar. Bovendien doe ik elke dag stage, nadien schoolwerk en dan nog eens alle andere paarden verzorgen en rijden. Ik heb momenteel echt geen tijd om te leren mennen. Moest dit de enigste optie zijn dan zeker maar hij gaat nu ook gewoon gaan wandelen dus hij werkt ook. Net omdat ze zo duur zijn wil ik niet direct vanalles gaan kopen en proberen. Mijn ander paardje kost mij ook een fortuin aan supplementen enzo maar omdat ik weet dat dit werkt koop ik dit met veel plezier. Ben bereidt dit ook voor mijn shet te doen als ik weet dat dit hem echt gaat helpen. Vorig jaar op het punt gestaan om de glucobalance te kopen maar dan was hij er eigenlijk vanaf en is hij de rest van de zomer goed geweest dus dan toch maar niet gekocht

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:47

franteir schreef:
lies_sparkle schreef:

Wandelen is niet genoeg anders had je dit probleem niet nu. Mennen kun je leren. Zo moeilijk is dat niet als het puur is om je pony fitter te krijgen.

En anders kun je altijd nog longeren of fietsen. Het wandelen is iig niet genoeg.[/quote]

Wat is voor hem het verschil tussen stappen en draven aan een halster of dit doen aan bijvoorbeeld een longe. Hij werkt echt wel tijdens die wandeling. Enkel maken we het voor beiden aangenaam door dit in het bos enzo te doen

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:48

Vergis je niet in het hooi. Als een pony al bevangen is of gevoelig voor is en hij/zij heeft onbeperkt toegang tot goed hooi kan dit best eens teveel zijn. Ik weet niet of er een manier is om te zorgen dat de pony nu minder hooi krijgt?

Mocht het onder controle zijn. Dan kan je van de zomer je pony ook een graasmasker op doen. Lijkt misschien zielig. Maar zo kan de pony wel mee de wei op. Misschien beter als hij alleen thuis ook niet rustig staat. En kan wel gras eten maar minder dan anders. Weer bevangen worden is zieliger.

Hilary

Re: Ten einde raad met hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:54

Het ene gras is het andere niet en dat geldt ook voor hooi. Mijn merrie (26, PPID, chronisch bevangen) staat op onbeperkt hooi (getest) en kan in de zomer 24/7 toegang krijgen tot de wei. Maar de voorwaarden zijn allemaal zo ideaal mogelijk: medicatie voor de PPID, paddock paradise, dus van de schuilstal / paddock / waterbak naar de wei is ze even onderweg, het gras is lang, stengelig en in bloei of al uitgebloeid. Gras wordt niet bemest of bespoten (inmiddels is bemesten wel weer een keer nodig, maar dat doen we dan met compost, niet met kunstmest of drijfmest).
Het is dus maar net hoe je de omstandigheden hebt die maken of het kan of niet.
Pony krijgt overigens vitaminebrok, want alleen hooi is niet voldoende om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Een liksteen is te vrijblijvend en vaak qua verhouding scheef (te veel van het een en te weinig van het ander).

Glucobalance doet hele goede dingen :j Als echter de rest van de omstandigheden niet zo ideaal zijn, blijft het dweilen met de kraan open.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:55

Daantj__ schreef:
Vergis je niet in het hooi. Als een pony al bevangen is of gevoelig voor is en hij/zij heeft onbeperkt toegang tot goed hooi kan dit best eens teveel zijn. Ik weet niet of er een manier is om te zorgen dat de pony nu minder hooi krijgt?

Mocht het onder controle zijn. Dan kan je van de zomer je pony ook een graasmasker op doen. Lijkt misschien zielig. Maar zo kan de pony wel mee de wei op. Misschien beter als hij alleen thuis ook niet rustig staat. En kan wel gras eten maar minder dan anders. Weer bevangen worden is zieliger.

Momenteel kunnen we niet het hooi echt heel hard beperken maar het is wel de bedoeling om tegen volgende winter hier iets voor te ontwerpen. We hebben ook maar 2 pakken hooi meer dus deze week gaan ze terug naar de weide. Dus ofwel moet hij alleen achterblijven, maar dit lijkt mij eigenlijk geen optie omdat hoj vorig jaar echt triest was, wou ook niets meer eten en brak de hele boel af en liep de straat op. Dus eigenlijk moet hij mee maarja het gras is op deze moment wel echt het gevaarlijkst. Had ook al gedacht om hem een stukje af te maken aan de weide zodat hij de andere paardjes wel ziet. Maar weet niet of hij hier gelukkig mee gaat zijn en of hij dan wel de draad gaat heel laten

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:56

Voor mijn pony werkt hooi weken erg goed.
Gewoon een uur in een bak water leggen, laten uitlekken en voeren.
Wel iedere keer schoon water pakken omdat de suikers en het stof uit het geweekte hooi in het water blijven zitten.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:57

Hilary schreef:
Het ene gras is het andere niet en dat geldt ook voor hooi. Mijn merrie (26, PPID, chronisch bevangen) staat op onbeperkt hooi (getest) en kan in de zomer 24/7 toegang krijgen tot de wei. Maar de voorwaarden zijn allemaal zo ideaal mogelijk: medicatie voor de PPID, paddock paradise, dus van de schuilstal / paddock / waterbak naar de wei is ze even onderweg, het gras is lang, stengelig en in bloei of al uitgebloeid. Gras wordt niet bemest of bespoten (inmiddels is bemesten wel weer een keer nodig, maar dat doen we dan met compost, niet met kunstmest of drijfmest).
Het is dus maar net hoe je de omstandigheden hebt die maken of het kan of niet.
Pony krijgt overigens vitaminebrok, want alleen hooi is niet voldoende om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Een liksteen is te vrijblijvend en vaak qua verhouding scheef (te veel van het een en te weinig van het ander).

Glucobalance doet hele goede dingen :j Als echter de rest van de omstandigheden niet zo ideaal zijn, blijft het dweilen met de kraan open.

Had ook al gedacht om hem een stukje weide af te maken zodat hij toch bij de andere is maar niet de volledige weide heeft. Natuurlijk heeft hij dan wel minder beweging en of hij dan wel op zijn stuk blijft. Maar samen met de glucobalance dan toch het proberen waard

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:59

Eefke85 schreef:
Voor mijn pony werkt hooi weken erg goed.
Gewoon een uur in een bak water leggen, laten uitlekken en voeren.
Wel iedere keer schoon water pakken omdat de suikers en het stof uit het geweekte hooi in het water blijven zitten.

Is goed voor deze winter maar dan moet ik wel nog een oplossing voor deze zomer hebben. Werkt gras weken ook :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:00

Op dit moment is gras is wat voor vorm dan ook (anders dan hooi) echt een no go. Ook niet (of eigenlijk juist niet) heel kort gras. Dan moet je een stukje van de wei frezen, zodat er geen gras meer staat, of er een laag zand op storten oid. Om beweging te stimuleren kun je dan beter een lang, smal stuk nemen. Hooi aan de ene kant (in een slowfeeder, kun je ook nog mengen met stro) en water aan de andere kant van het stuk, dan moet er veel gelopen worden.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:04

Hilary schreef:
Op dit moment is gras is wat voor vorm dan ook (anders dan hooi) echt een no go. Ook niet (of eigenlijk juist niet) heel kort gras. Dan moet je een stukje van de wei frezen, zodat er geen gras meer staat, of er een laag zand op storten oid. Om beweging te stimuleren kun je dan beter een lang, smal stuk nemen. Hooi aan de ene kant (in een slowfeeder, kun je ook nog mengen met stro) en water aan de andere kant van het stuk, dan moet er veel gelopen worden.

Kort gras is inderdaad nog erger dan lang gras en ook vooral de koude nachten zorgen voor problemen. De weide molesteren ga ik niet mogen van mijn papa. Maar kan wel het deel aan de schuilstal nemen. Daar is een stuk beton voor dus dan krijgt hij eigenlijk ook geen gras. Juist nog hopen dat hij niet weer terrorshet speelt en alles kapot trekt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:06

Hilary schreef:

Ik ben het met je eens. Om een pony met neiging tot hoefbevangenheid op de wei te zetten is heel veel kennis nodig. Je moet weten wanneer het gras veel suikers bevat (stress door wisselende temperaturen, of door maaien), hoe langzaam je dat moet opbouwen en ook waar je op moet letten, niet alleen in de wei, maar ook alle subtiele signalen van je pony.

Een dergelijke pony zomaar in de wei zetten is echt vragen om grote ellende.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:10

Mennen is niet zo moeilijk hoor, verdiep je er eens in misschien is het toch wat.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:10

Hevonen schreef:
Hilary schreef:

Ik ben het met je eens. Om een pony met neiging tot hoefbevangenheid op de wei te zetten is heel veel kennis nodig. Je moet weten wanneer het gras veel suikers bevat (stress door wisselende temperaturen, of door maaien), hoe langzaam je dat moet opbouwen en ook waar je op moet letten, niet alleen in de wei, maar ook alle subtiele signalen van je pony.

Een dergelijke pony zomaar in de wei zetten is echt vragen om grote ellende.

Op dit moment heb ik het idee dat ik niets goed kan doen voor hem. Ofwel is het hem achterlaten maar dan is hij depressief en breekt hij uit. Ofwel is het met zijn vrienden mee gaan en daar de situatie zo goed mogelijk maken. Maar wat is goed genoeg

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:11

marleen_usar schreef:
Mennen is niet zo moeilijk hoor, verdiep je er eens in misschien is het toch wat.

Het gaat niet alleen over het aanleren. Ook de aankoop, de tijd die ik momenteel niet heb om het aan te leren. Blijven wandelen is momenteel veel beter haalbaar