Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:19

Overal 0 op bestaat niet maar een 1 en 2 zijn geen bemerkingen maar gewoon acceptabel. Daar worden ze röntgenologisch mee goedgekeurd. Een 3 is een afwijking/bemerking en een 4 is echt onvoldoende. Zolang er 1 en 2-tjes op het rapport staan is het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:26

Hij moet zowel klinisch als op de rontgen 100% zijn. Inderdaad niet overal een 0, maar zo veel mogelijk 1 en een enkele 2 akkoord.

Oh, en nooit een paard die zweren heeft gehad, en door ervaringen om me heen nooit eentje met headshaking én ik zou de pezen laten scannen. :Y)

Ik heb heel, heel veel ellende om me heen gezien en mbt maag ondanks heel goed management vorig jaar veel ellende gehad. Voorkomen kun je nooit. Maar issues kopen wil ik niet.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 22:28

Suzanne F. schreef:
Overal 0 op bestaat niet maar een 1 en 2 zijn geen bemerkingen maar gewoon acceptabel. Daar worden ze röntgenologisch mee goedgekeurd. Een 3 is een afwijking/bemerking en een 4 is echt onvoldoende. Zolang er 1 en 2-tjes op het rapport staan is het goed.

Ik weet hoe de cijfers werken haha. Het is puur een uitdagende vraag. Stel een paard heeft een heel rapport met alleen maar 2tjes. Of het meerendeel 2tjes. Dan is het voor jou ook prima bijvoorbeeld?
Er zijn ook mensen die echt maar enkele 2tjes accepteren..
En maakt het dan nog verschil waar het 2tje op is?
Geen fout antwoord mogelijk uiteraard, puur nieuwschierig naar ieders mening hier over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:29

Het zou voor mij heel erg afhangen van de leeftijd van het dier, mijn gebruiksdoel en hoe het dier met een eventuele bemerking al belast is. Van een 3-jarige, onbeleerde KWPN'er verwacht je een ander beeld dan van een 15-jarige eventer of een 4-jarig ex-renpaard.

quarterH

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:35

Voor mij afhankelijk van wat mijn DA zegt. Die weet wat ik ermee wil doen en of wat het paard eventueel heeft daarin problemen gaat opleveren of niet.
En dan daarnaast nog de overweging of wat het is voor anderen vaak een probleem is.
Als ik een paard koop is het idee deze een aantal jaren te rijden en uitbrengen op wedstrijd en daarna wel ook weer goed te kunnen verkopen.

Maar goed, de keuring zegt niet alles. Je kunt keuren met 48 fotos en alles erop en eraan, en nog kan het toch een probleempaard zijn/worden.
Maar je probeerd zoveel mogelijk vooraf uit te sluiten natuurlijk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:49

Hier ook enkel wanneer ze volledig op de foto en klinisch goed zijn. Chipje is nog te overwegen als het gunstig zit voor operatie en de prijs daar naar is.

Moet wel zeggen zijn nu bezig om een paard te zoeken. Gewoon fijn dressuurpaard hoeft niet beleerd te zijn. Maar zo ong. alles heeft wel een bemerking lijkt het op t moment...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:01

Ik heb destijds pard gekocht met wormenbesmetting van zo ongeveer alle wormsoorten. Bloedworm, spoelworm, horzellarven, waren voornaam.

Vond het spannend, maar omdat ik vertrouwen heb in experts waar ik goede ervaringen mee heb heb ik t wel geedaan. Overigens zijn mijn paarden nooit klinisch of rontgen gecheckt aangezien ze beiden veulen waren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:08

Probleem in de hoeven, kreupel weglopen na de buig proeven, verdikkingen op benen.. Zulke dingen. Sommige stand afwijkingen ook

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:20

Nergens op, als hij past bij mijn doel, mij verder aanspreekt en de prijs ernaar is.

Als ik later een kuikenmakke shet zoek voor mijn kind en die is 18, heeft artrose of een oude peesblessure: dikke prima als die braaf is en nog maar 5 jaar mee gaat hoor :)

Maar ik weet dat ik een vreemde gedachte heb hier op Bokt, heb altijd het idee dat iedereen mij hierin een beetje maf vind :')

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:24

ruitje schreef:
Nergens op, als hij past bij mijn doel, mij verder aanspreekt en de prijs ernaar is.

Als ik later een kuikenmakke shet zoek voor mijn kind en die is 18, heeft artrose of een oude peesblessure: dikke prima als die braaf is en nog maar 5 jaar mee gaat hoor :)

Maar ik weet dat ik een vreemde gedachte heb hier op Bokt, heb altijd het idee dat iedereen mij hierin een beetje maf vind :')

Vind het niet per se maf, maar als ik het goed heb begrepen heb jij meerdere paarden staan waar jij je ei mee kwijt kan. Maar verreweg de meeste mensen hebben er maar 1 omdat ze er maar voor 1 tijd of geld hebben, en als die onbruikbaar is voor je doel, maar niet dusdanig dat je m in moet laten slapen, sta je wel voor een duivels dilemma en een hoop emotioneel en financieel leed... weet er alles van helaas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:29

Tja, ruitje heeft wel een punt. Ik heb ook met mijn moeder gedacht over een kleine pony erbij(gaat wrs toch niet door) maar de eisen daaraan zouden een stuk lager liggen.

Ik wil alleen alsnog dat ie pijnvrij normaal kan functioneren, maar verder.. zou dan dus ook in de lage prijsklasse kijken

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:38

ruitje schreef:

Sintara schreef:
Tja, ruitje heeft wel een punt. Ik heb ook met mijn moeder gedacht over een kleine pony erbij(gaat wrs toch niet door) maar de eisen daaraan zouden een stuk lager liggen.

Ik wil alleen alsnog dat ie pijnvrij normaal kan functioneren, maar verder.. zou dan dus ook in de lage prijsklasse kijken

Zonder paardeneigenaren zoals jullie zouden heel veel paarden te vroeg bij de slager belanden. Diep respect. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:43

_coquette_ schreef:
Hier ook enkel wanneer ze volledig op de foto en klinisch goed zijn. Chipje is nog te overwegen als het gunstig zit voor operatie en de prijs daar naar is.

Moet wel zeggen zijn nu bezig om een paard te zoeken. Gewoon fijn dressuurpaard hoeft niet beleerd te zijn. Maar zo ong. alles heeft wel een bemerking lijkt het op t moment...
Tja, je hebt het over een levend wezen... Ik heb eerder het idee dat mensen tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen hebben dan dat er tegenwoordig meer paarden zijn met een bemerking. Ik ben nu 28 en als je mij op de foto zou zetten, zou ik er ook niet meer zo puntgaaf uitzien als toen ik 3 was. Sterker nog, dat deed ik op m'n vierde al niet meer na een sleutelbeenbreuk, waar je vandaag de dag nog steeds een bult van ziet, maar dat betekent niet dat ik er ook maar iets van voel. Ik ken inmiddels genoeg paarden waarvan ik zo al weet dat ze er vanbinnen echt niet meer perfect uitzien, maar ze hebben na hun herstel ook geen pas kreupel meer gelopen en ik zou die dieren rustig aanschaffen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:46

Wel grappig dat pees blessures hier een aantal keer voorbij komen. Laten jullie dan ook peesscans maken bij een aankoop keuring? :)

Hier ligt het helemaal aan de leeftijd, prijs, gebruiksdoel en soort bemerking.

Een tienjarige, die altijd in de sport heeft gelopen met een bemerking die niet verandert is ten opzichte van de foto’s als driejarige geeft meer zekerheid dan hetzelfde paard als driejarige nog onbelast.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:51

Eva_de_Beer schreef:
Uiteindelijk hangt het ook af van het gebruiksdoel. Met een geblesseerde merrie kan je doorgaans nog prima fokken, en met een paard met lichte artrose kan je doorgaans nog leuke buitenritjes maken.

Toch zou ik wel aanhouden 'problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf'. Ik heb wel respect voor de mensen in dit topic die een paard met een bemerking toch nemen en een fijne plek geven :D

Dit is ook mijn moto. Ik koop een paardje voor het leven en begin graag met een gezond dier. Vroeg of laat ga je tobben, al is het op door ouderdom na heel veel jaar. Buiten de kosten die het met zich mee brengt doet het ook emotioneel veel met me. De zorgen die je hebt voor een dier...

Dus wat mij betreft gewoon gezond. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:54

Jessix schreef:
Eva_de_Beer schreef:
Uiteindelijk hangt het ook af van het gebruiksdoel. Met een geblesseerde merrie kan je doorgaans nog prima fokken, en met een paard met lichte artrose kan je doorgaans nog leuke buitenritjes maken.

Toch zou ik wel aanhouden 'problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf'. Ik heb wel respect voor de mensen in dit topic die een paard met een bemerking toch nemen en een fijne plek geven :D

Dit is ook mijn moto. Ik koop een paardje voor het leven en begin graag met een gezond dier. Vroeg of laat ga je tobben, al is het op door ouderdom na heel veel jaar. Buiten de kosten die het met zich mee brengt doet het ook emotioneel veel met me. De zorgen die je hebt voor een dier...

Dus wat mij betreft gewoon gezond. :j
Definieer "gewoon gezond". :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 00:20

Tsja, ik ben tot 2x toe begonnen met een veulen, dus echt heel veel mag ik er niet van zeggen :') Zoveel kun je niet zien aan een veulen, namelijk. Maar in principe zoek ik echt een gezond paard, want het gaat voor mij om een maatje voor het leven en ik heb aan mijn vorige paard al ellende voor een heel leven gehad :')

Geen zomereczeem, geen röntgenologische bemerkingen, klinisch goed, geen andere kwaaltjes. Lichamelijk dus gewoon gezond. Ik vind het een minder groot probleem als er op mentaal gebied wat aan schort, zo hebben we onze Skye gekocht als probleempaard die we hebben moeten herbeleren, daar sta ik best voor open, binnen bepaalde grenzen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 00:27

Op een franse stand laat ik het paard niet staan, verder wel op alles. Paard moet bij aankoop goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 00:42

996981 schreef:
Wel grappig dat pees blessures hier een aantal keer voorbij komen. Laten jullie dan ook peesscans maken bij een aankoop keuring? :)

Hier ligt het helemaal aan de leeftijd, prijs, gebruiksdoel en soort bemerking.

Een tienjarige, die altijd in de sport heeft gelopen met een bemerking die niet verandert is ten opzichte van de foto’s als driejarige geeft meer zekerheid dan hetzelfde paard als driejarige nog onbelast.

Ik heb het bij die van mij toen niet gedaan. Ik heb echt enorm veel pech om mij heen gezien (waar het bij de meeste gevallen echt pech was en niet aan het management lag) mbt pezen en heel veel verdriet. Ik zou daar bij een tienjarige bijv toch een scan van maken, ook al is dat niet gebruikelijk. Al is het voor mijn eigen gevoel.

Overigens begrijp ik ruitje ook heel goed. Die van mij zal nooit weggaan en heb ik als net vierjarige gekocht, dus dus hoeft niet naar de slacht :Y).
Maar het ligt ook echt aan de doelen/ het type paard waar je naar zoekt. Voor een shet van mijn nichtje zal er geen volledige keuring plaatsvinden incl pezenscan maar voor een “sportpaard” voor mij wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:29

Mkango schreef:
Definieer "gewoon gezond". :D

Geen medische mankementen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:56

Klopt inderdaad dat ik meerdere paarden heb en een andere thuissituatie dan de meesten natuurlijk :) .

Ik weet niet, ik weet gewoon dat elk paard tijdelijk in mijn leven is. 1 met mankementen kan korter in mijn leven zijn, maar een compleet gezonde ook. Ik ben daar niet zo mee bezig :o . Dat zie ik dan wel weer ofzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 07:59

Hangt van veel dingen af. Zo hebben we vorig jaar een 21 jarige pony gekocht. Die hebben we niet laten keuren. Bewijs dat hij op die leeftijd al zo lang goed rond liep zei ons dat het beenwerk iig goed was. En of een paard zuiver loopt of niet kunnen we zelf ook beoordelen. Gebit was niet goed, dat wisten we toen we hem kochten. Met speciaal voer en af en toe een check up van de tandarts is dat prima te managen.

Ons vorige paard had een chipje op het achterbeen bij de sprong. Maar dat was op een rontgenfoto te zien, die gemaakt was toen hij 5 was. Paard was toen we hem kochten 7, en had er nog geen dag last van gehad. Dat durfden we dus prima aan.

Wat ik wel echt een no go zou vinden is problemen in de rug of hals, of SI gewricht. Slechte hoeven. Of een afwijkende beenstand. We hebben ooit een paard laten staan om een litteken bij de voorbenen (had in de draad gezeten als veulen) leek ons dat hij daar met bewegen alleen maar last van zou krijgen met meer belasten. Degene die hem wel kocht kenden we via via. Paard heeft idd snel met een blessure gestaan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:44

Super interessant topic, maar ik word er wel huiverig van.

Ik heb namelijk een super brave e-pony staan die eigenlijk voor de verkoop was. Helaas heeft zij vorig jaar een ongeluk gehad, waardoor ze een grote beenwond heeft opgelopen. Thank god is er qua pezen/botten etc niets geraakt, maar de wondgenezing duurt heel lang.

Nu de wond bijna dicht is (op een korst na) wil ik haar eigenlijk toch wel verkopen. Het is een super pony, maar altijd al voor de verkoop geweest en voor mij, alleen al qua hoogte, niet ideaal.

Ik vraag me alleen af of er een markt voor is, waar ze het ook nog eens goed heeft. Als ik de berichten hier lees, is dat niet zo. Super zonde, want buiten het litteken, is het een heel mooie pony. Ook fijn te rijden en ondanks haar leeftijd al heel braaf.

Maar voor de pony zelf wil ik ook niet dat ze in de handel komt. Als ik de berichten hierboven lees, is er voor een pony met een gebrek dus eigenlijk geen markt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 08:54

Simbaa schreef:
Super interessant topic, maar ik word er wel huiverig van.

Ik heb namelijk een super brave e-pony staan die eigenlijk voor de verkoop was. Helaas heeft zij vorig jaar een ongeluk gehad, waardoor ze een grote beenwond heeft opgelopen. Thank god is er qua pezen/botten etc niets geraakt, maar de wondgenezing duurt heel lang.

Nu de wond bijna dicht is (op een korst na) wil ik haar eigenlijk toch wel verkopen. Het is een super pony, maar altijd al voor de verkoop geweest en voor mij, alleen al qua hoogte, niet ideaal.

Ik vraag me alleen af of er een markt voor is, waar ze het ook nog eens goed heeft. Als ik de berichten hier lees, is dat niet zo. Super zonde, want buiten het litteken, is het een heel mooie pony. Ook fijn te rijden en ondanks haar leeftijd al heel braaf.

Maar voor de pony zelf wil ik ook niet dat ze in de handel komt. Als ik de berichten hierboven lees, is er voor een pony met een gebrek dus eigenlijk geen markt?

Dat ligt eraan wat voor gebrek. Een litteken van een wond is geen röntgenologisch gebrek. Als er binnenin niks beschadigd is dan hoeft het geen probleem te zijn, dan is het alleen esthetisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:02

Horseloverl schreef:
Ik laat ze staan als er klinisch iets niet goed is, dat vind ik het belangrijkst. Rontgen ligt eraan wat het is. Kocht een 3 jarige met lichte artrose in de hoefkatrol. Dit wist ik voordat ik ging kijken al dus heb me er goed in in kunnen lezen en met veel weidegang en de juiste ondersteuning kon dit nog over gaan omdat ze jong is. Dit kon ik bieden en nu bijna 2 jaar later is ze zo goed als schoon op dr hoefkatrollen. Mn keuringsarts kijkt wat nodig is qua keuren en wat hij niet vertrouwd gaat op de foto. Voorbenen zijn bij die van mij op de foto geweest en voor de rest niks. Heb nog nooit een paard gehad waar ik zoveel plezier aan beleef. Mocht die artrose toch op een bepaalde leeftijd een issue worden dan ga ik een veulentje fokken bij haar.

Je weet dat deze dingen erfelijk zijn? No offence maar ik zou dat geen geschikt fokmateriaal vinden. Wel super dat je dit paard een kans hebt gegeven.

Voor mij zijn ongelijke hoeven (steil, plat) een no go,en liever geen erge toontreders of wevers en voor de rest..bij jonge paarden vind ik het klinische beeld het belangrijkste. Gereden paarden zou ik wel op de foto willen hebben. Voor de verkoop alles op de foto voordat er in geinvesteerd wordt. OCD ingekapseld op een gunstige plek vind ik niet zo erg.

Cosmetische oneffenheden zijn geen enkel probleem.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-04-21 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt