Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Overal 0 op bestaat niet maar een 1 en 2 zijn geen bemerkingen maar gewoon acceptabel. Daar worden ze röntgenologisch mee goedgekeurd. Een 3 is een afwijking/bemerking en een 4 is echt onvoldoende. Zolang er 1 en 2-tjes op het rapport staan is het goed.
ruitje schreef:Nergens op, als hij past bij mijn doel, mij verder aanspreekt en de prijs ernaar is.
Als ik later een kuikenmakke shet zoek voor mijn kind en die is 18, heeft artrose of een oude peesblessure: dikke prima als die braaf is en nog maar 5 jaar mee gaat hoor
Maar ik weet dat ik een vreemde gedachte heb hier op Bokt, heb altijd het idee dat iedereen mij hierin een beetje maf vind
ruitje schreef:Nergens op, als hij past bij mijn doel, mij verder aanspreekt en de prijs ernaar is.
Als ik later een kuikenmakke shet zoek voor mijn kind en die is 18, heeft artrose of een oude peesblessure: dikke prima als die braaf is en nog maar 5 jaar mee gaat hoor
Maar ik weet dat ik een vreemde gedachte heb hier op Bokt, heb altijd het idee dat iedereen mij hierin een beetje maf vind
Sintara schreef:Tja, ruitje heeft wel een punt. Ik heb ook met mijn moeder gedacht over een kleine pony erbij(gaat wrs toch niet door) maar de eisen daaraan zouden een stuk lager liggen.
Ik wil alleen alsnog dat ie pijnvrij normaal kan functioneren, maar verder.. zou dan dus ook in de lage prijsklasse kijken
_coquette_ schreef:Tja, je hebt het over een levend wezen... Ik heb eerder het idee dat mensen tegenwoordig nogal onrealistische verwachtingen hebben dan dat er tegenwoordig meer paarden zijn met een bemerking. Ik ben nu 28 en als je mij op de foto zou zetten, zou ik er ook niet meer zo puntgaaf uitzien als toen ik 3 was. Sterker nog, dat deed ik op m'n vierde al niet meer na een sleutelbeenbreuk, waar je vandaag de dag nog steeds een bult van ziet, maar dat betekent niet dat ik er ook maar iets van voel. Ik ken inmiddels genoeg paarden waarvan ik zo al weet dat ze er vanbinnen echt niet meer perfect uitzien, maar ze hebben na hun herstel ook geen pas kreupel meer gelopen en ik zou die dieren rustig aanschaffen.Hier ook enkel wanneer ze volledig op de foto en klinisch goed zijn. Chipje is nog te overwegen als het gunstig zit voor operatie en de prijs daar naar is.
Moet wel zeggen zijn nu bezig om een paard te zoeken. Gewoon fijn dressuurpaard hoeft niet beleerd te zijn. Maar zo ong. alles heeft wel een bemerking lijkt het op t moment...
Eva_de_Beer schreef:Uiteindelijk hangt het ook af van het gebruiksdoel. Met een geblesseerde merrie kan je doorgaans nog prima fokken, en met een paard met lichte artrose kan je doorgaans nog leuke buitenritjes maken.
Toch zou ik wel aanhouden 'problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf'. Ik heb wel respect voor de mensen in dit topic die een paard met een bemerking toch nemen en een fijne plek geven
Jessix schreef:Definieer "gewoon gezond".Eva_de_Beer schreef:Uiteindelijk hangt het ook af van het gebruiksdoel. Met een geblesseerde merrie kan je doorgaans nog prima fokken, en met een paard met lichte artrose kan je doorgaans nog leuke buitenritjes maken.
Toch zou ik wel aanhouden 'problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf'. Ik heb wel respect voor de mensen in dit topic die een paard met een bemerking toch nemen en een fijne plek geven
Dit is ook mijn moto. Ik koop een paardje voor het leven en begin graag met een gezond dier. Vroeg of laat ga je tobben, al is het op door ouderdom na heel veel jaar. Buiten de kosten die het met zich mee brengt doet het ook emotioneel veel met me. De zorgen die je hebt voor een dier...
Dus wat mij betreft gewoon gezond.
996981 schreef:Wel grappig dat pees blessures hier een aantal keer voorbij komen. Laten jullie dan ook peesscans maken bij een aankoop keuring?
Hier ligt het helemaal aan de leeftijd, prijs, gebruiksdoel en soort bemerking.
Een tienjarige, die altijd in de sport heeft gelopen met een bemerking die niet verandert is ten opzichte van de foto’s als driejarige geeft meer zekerheid dan hetzelfde paard als driejarige nog onbelast.
Simbaa schreef:Super interessant topic, maar ik word er wel huiverig van.
Ik heb namelijk een super brave e-pony staan die eigenlijk voor de verkoop was. Helaas heeft zij vorig jaar een ongeluk gehad, waardoor ze een grote beenwond heeft opgelopen. Thank god is er qua pezen/botten etc niets geraakt, maar de wondgenezing duurt heel lang.
Nu de wond bijna dicht is (op een korst na) wil ik haar eigenlijk toch wel verkopen. Het is een super pony, maar altijd al voor de verkoop geweest en voor mij, alleen al qua hoogte, niet ideaal.
Ik vraag me alleen af of er een markt voor is, waar ze het ook nog eens goed heeft. Als ik de berichten hier lees, is dat niet zo. Super zonde, want buiten het litteken, is het een heel mooie pony. Ook fijn te rijden en ondanks haar leeftijd al heel braaf.
Maar voor de pony zelf wil ik ook niet dat ze in de handel komt. Als ik de berichten hierboven lees, is er voor een pony met een gebrek dus eigenlijk geen markt?
Horseloverl schreef:Ik laat ze staan als er klinisch iets niet goed is, dat vind ik het belangrijkst. Rontgen ligt eraan wat het is. Kocht een 3 jarige met lichte artrose in de hoefkatrol. Dit wist ik voordat ik ging kijken al dus heb me er goed in in kunnen lezen en met veel weidegang en de juiste ondersteuning kon dit nog over gaan omdat ze jong is. Dit kon ik bieden en nu bijna 2 jaar later is ze zo goed als schoon op dr hoefkatrollen. Mn keuringsarts kijkt wat nodig is qua keuren en wat hij niet vertrouwd gaat op de foto. Voorbenen zijn bij die van mij op de foto geweest en voor de rest niks. Heb nog nooit een paard gehad waar ik zoveel plezier aan beleef. Mocht die artrose toch op een bepaalde leeftijd een issue worden dan ga ik een veulentje fokken bij haar.