Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:55

Fijn dat er zo veel info naar boven komt, hoop dat je er iets aan hebt ts. Ik kende dit helemaal niet, dus vind het ook super interessant dat je dit hier hebt geplaats. Heel veel sterkte, hoop zo voor je dat het nog de goede kant in gaat. Het is in ieder geval een prachtig paard <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:01

BeautjeLoves schreef:
rensju schreef:
Ik volg even. Heb een ex renpaard van een klant, witte stipjes op een been waar je een verdikking op de pees voelt. Ze struikelt mij te vaak, maar komt goed door een buigproef heen...

Zelfde bij Envy, is ook wat dikker op de plek van de stippen en struikelde ook regelmatig. Buigproef kwam ze altijd net aan doorheen. Misschien wel het uitzoeken waard!
Maar je zegt dat ze het heeft op de hak, dus het lijkt me stug dat het dan resulteert in struikelen.

Het probleem van rensju klinkt meer als een bowed tendon. Dit zie je vaker in renpaarden en pin firing wordt daarin soms ook toegepast in een (tevergeefse) poging om dat te fixen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:14

Het probleem van rensju klinkt meer als een bowed tendon. Dit zie je vaker in renpaarden en pin firing wordt daarin soms ook toegepast in een (tevergeefse) poging om dat te fixen.[/quote]

Bij mij inderdaad op de buigpezen vh voorbeen. Is niet gebogen wel een verdikking. Ze heeft ook een verdikt pijpbeen aan de voorzijde (sore shin?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:29

rensju schreef:
Bij mij inderdaad op de buigpezen vh voorbeen. Is niet gebogen wel een verdikking. Ze heeft ook een verdikt pijpbeen aan de voorzijde (sore shin?)
Dat klinkt meer als een bucked shin. Sore shin is eigenlijk niets meer dan de pijn die veroorzaakt wordt door overbelasting, maar als het dier daar doorheen gereden wordt, kan een bucked shin ontstaan en dat zijn verdikkingen aan de pijp. :j

Bowed tendon betekent ook niet per se dat de hele pees verdikt is en een boogvorm heeft, het kan ook een plaatselijke verdikking zijn. :P Deze afbeelding illustreert dat mooi:
Afbeelding

Earth

Re: Oude peesblessure is ingevroren? Wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:49

Interessante info hier. Ik heb wel eens een paard met deze stippen gezien, wist toen niet wat het was.

Helaas weet ik dat in ieder geval 1 grote stal/springruiter het blisteren nog steeds toepast. Snap daar niks van, want het is inmiddels zo achterhaald :n

Wat balen dat je paard niet goed is TS. Ik ben ook wel benieuwd of ze nou echt geblisterd is of dat ie een zenuwsnede heeft gehad. Het tweede is ook verre van ideaal, maar dan zou ze als het goed is weinig pijn moeten hebben lijkt me, toch?

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 13:06

tita schreef:
Zenuwsnede?

Heb je foto van die witte stipjes?

Afbeelding

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 13:08

LadyUrsy schreef:
Fijn dat er zo veel info naar boven komt, hoop dat je er iets aan hebt ts. Ik kende dit helemaal niet, dus vind het ook super interessant dat je dit hier hebt geplaats. Heel veel sterkte, hoop zo voor je dat het nog de goede kant in gaat. Het is in ieder geval een prachtig paard <3

Ik ben ook heel blij met zoveel reacties! En lief dat je haar zo mooi vindt <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:20

Eigenlijk moet je echt weten wat er gedaan is, wanneer en waarom.

Hoe loopt ze nu?

Ik heb geen ervaring met die stipjes, maar wel met een veel te laat gevonden peesblessure en dat is wel deels goed gekomen.
Mijn ruin was niet 100% rad, overal aangeklopt en niemand kon een oorzaak vinden. Kreeg eerst een behandeling voor de heup, later moest ik maar opbouwen en sterker maken.
Hij had dus aan beide achterbenen een peesblessure en artrose.

Voor behandelen was het wat laat en dat zou ook niet voldoende effect gaan hebben. Ik kreeg de optie; zet maar 24/7 op de wei. Dan kon hij nog een tijdje leuk meelopen. Vanwege ir en hb kon dat niet, dus 24/7 buiten gezet op zand en hij knapte erg op.
Zijn na een aantal maanden weer ritjes gaan maken. Eerst stappen, maar later hele gewone ritten. Zelfs daarna het trainen weer wat opgepakt en ging heel lang goed.

Hij kreeg door gek doen nog een lichte pees blessure voor en toen wel leefruimte beperkt en ontstond er littekenweefsel.

Na verkeerd bekappen kreeg hij een dip. Hij knapte goed op en kreeg na bekappen weer een dip, ondanks aanpassen etc.
Ik bekapte daarvoor zelf, dus weer gaan doen en laatste 1,5jr heeft hij super gelopen. We hadden de laatste 2jr een huurplek en nu 1,5jr aan huis een pp. Vorige zomer heeft hij zelfs zonder problemen op gras gelopen nog.

Voeding en beweging kan wel helpen om hem in goede conditie te houden zover mogelijk.Wat er gebeurt is kan je toch niet meer terugdraaien, dus ik zou voor nu gaan kijken waar hij het goed op doet.

We hebben wel een draver gehad. Met 4jr gekocht, geen stippen, maar na 2jr steeds weer kreupel, hoefzweren, ontstekingen en veel problemen. Waren andere tijden met minder kennis dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:33

Dit ziet er eerlijk gezegd niet uit als het resultaat van pin firing. Dat zijn echt van die puntjes zoals ik op de vorige pagina postte, heel soms rechte strepen, en die zijn ook volledig wit, vrijwel zonder donkere haren er doorheen doordat het in feite gevriesbrand wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:36

Zie foto nu ook en ziet er meer uit als een litteken

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:50

Been was geschoren waardoor het minder goed zichtbaar was toch?

In ieder geval snap goed dat je er hard van geschrokken bent maar ik zou er dieper op in gaan en uitzoeken wat er echt aan de hand is en welke opties je hebt voor behandelingen.
Zijn zat zaken van paarden die meteen afgeschreven worden en achteraf prima verder kunnen als recreatiepaard.
De kans dat er niks gedaan kan worden is er natuurlijk ook maar lijkt me wel iets wat je zeker wilt weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:13

Maar dan zou je alsnog witte stippen moeten zien en geen witte, onregelmatige kringen. Het haar in een vriesmerk heeft geen pigment meer, nul, dus ook als je scheert, blijf je het zien, zoals je hier kunt zien:
Afbeelding

En feitelijk heeft pin firing hetzelfde effect als vriesmerken. Je ziet soms wel wat huid er doorheen, zoals je bij de vos hierboven ziet, als je het scheert en er zit wat littekenweefsel onder, maar gekleurde vacht is gewoon onmogelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Niet mijn foto's, maar hoe ik ze in het echt heb gezien waren het toch wel echt heldere witte stippen.

Ik ben er 1 keer bij geweest, bij het vriesbranden( don't shoot me,is jaren terug en werd toen nog gewoon uitgevoerd door een DA want was toen nog normaal) en ik weet dat die het er voor mijn gevoel redelijk lang ophield. Ik weet ook niet wat het resultaat is als het door de buurman gedaan word, bij wijze van spreken. Misschien is het aantal witte haren dan minder?

Maar zoals het er op deze foto uitziet, zo heb ik het nog niet eerder gezien. Heb je misschien een foto van het been ongeschoren?

Nog voor de TS: eigenlijk maakt het ook 'niet zoveel uit' , de stippen zijn het resultaat van iets wat ooit uitgevoerd is als een behandeling, dat kan geweest zijn voor de blessure die er nu nog is, of van een andere blessure.

Als een paard bij de vorige eigenaar een peesblessure had gehad en shockwave had gehad: dan staat het niet op zijn huid, maar heeft hij ook al een heel verleden.

Ik zou nog even goed navragen wat de diagnose is. Is het alleen een peesblessure en denken ze dat er toch zenuwen doorgebrand of gesneden zijn? Is er pijn? Wat is de prognose nog?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:51

Mkango schreef:
rensju schreef:
Dat klinkt meer als een bucked shin. Sore shin is eigenlijk niets meer dan de pijn die veroorzaakt wordt door overbelasting, maar als het dier daar doorheen gereden wordt, kan een bucked shin ontstaan en dat zijn verdikkingen aan de pijp. :j

Bowed tendon betekent ook niet per se dat de hele pees verdikt is en een boogvorm heeft, het kan ook een plaatselijke verdikking zijn. :P Deze afbeelding illustreert dat mooi:
[ Afbeelding ]

Ja maar dit heeft ze niet, je voelt het alleen in de pees. Ik zal kijken of ik fotos kan krijgen van de littekens. Hoe weet je of vriesbranden is toegepast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:07

Ah, oké. :P
Vriesbranden laat altijd witte haren achter en in verreweg de meeste gevallen in van die puntjes, die heel netjes onder en naast elkaar staan, zoals in de bovenstaande foto's van ruitje. Heel soms zie je strepen.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:12

sassycas schreef:
Been was geschoren waardoor het minder goed zichtbaar was toch?

In ieder geval snap goed dat je er hard van geschrokken bent maar ik zou er dieper op in gaan en uitzoeken wat er echt aan de hand is en welke opties je hebt voor behandelingen.
Zijn zat zaken van paarden die meteen afgeschreven worden en achteraf prima verder kunnen als recreatiepaard.
De kans dat er niks gedaan kan worden is er natuurlijk ook maar lijkt me wel iets wat je zeker wilt weten.

Ja klopt is geschoren. Normaal was het zoals een foto die iemand eerder stuurde. Echt witte stippen. Ik ben me ook echt aan het oriënteren nu en geef haar niet zomaar op, daar is ze veel te leuk voor.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 15:15

ruitje schreef:
[ [url=m/h9Yo6u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/R5hTSE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet mijn foto's, maar hoe ik ze in het echt heb gezien waren het toch wel echt heldere witte stippen.

Ik ben er 1 keer bij geweest, bij het vriesbranden( don't shoot me,is jaren terug en werd toen nog gewoon uitgevoerd door een DA want was toen nog normaal) en ik weet dat die het er voor mijn gevoel redelijk lang ophield. Ik weet ook niet wat het resultaat is als het door de buurman gedaan word, bij wijze van spreken. Misschien is het aantal witte haren dan minder?

Maar zoals het er op deze foto uitziet, zo heb ik het nog niet eerder gezien. Heb je misschien een foto van het been ongeschoren?

Nog voor de TS: eigenlijk maakt het ook 'niet zoveel uit' , de stippen zijn het resultaat van iets wat ooit uitgevoerd is als een behandeling, dat kan geweest zijn voor de blessure die er nu nog is, of van een andere blessure.

Als een paard bij de vorige eigenaar een peesblessure had gehad en shockwave had gehad: dan staat het niet op zijn huid, maar heeft hij ook al een heel verleden.

Ik zou nog even goed navragen wat de diagnose is. Is het alleen een peesblessure en denken ze dat er toch zenuwen doorgebrand of gesneden zijn? Is er pijn? Wat is de prognose nog?

Onbelast is er geen pijn, dat vertelde de DA wel duidelijk. Ze heeft op een plek in de pees geen vezels meer zitten. Op de echo was dat dus helemaal zwart. Eigenlijk een gat in de pees dus. Rijden is ethisch niet verantwoord volgens DA maar wandelen, grondwerken ed kan wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:25

Heeft ze de afgelopen jaren wel goed gelopen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:06

Jongens bedankt voor deze informatie kei leerzaam

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 08:57

fransje23 schreef:
Heeft ze de afgelopen jaren wel goed gelopen?

Wel beter, maar achteraf gezien nooit helemaal 100%

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 08:57

tita schreef:
Jongens bedankt voor deze informatie kei leerzaam

Inderdaad echt super dit!! _/-\o_

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:02

Is het rijden etisch niet verantwoord omdat de DA denkt dat er een zenuw is weggebrand waar ze pijn op zou moeten aangeven of omdat het gat in de pees nooit meer goed komt?

Geen dank hoor, tenminste ik denk dat het compliment voor mij en Mkango is :+ . Het komt in NL echt amper meer voor, dus opzich logisch dat weinig mensen er wat van weten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:22

Weet niet naar welke kliniek je bent geweest maar misschien is het een idee om een second opinion te vragen bij een kliniek die veel dravers behandeld?
Die hebben misschien meer kennis van deze manier van behandelen en de gevolgen.

Je verhaal komt op mij wat warrig over. Kan heel goed zijn dat het komt doordat je vanwege de emoties het niet goed onthouden hebt. Dat is heel begrijpelijk :j :(:)
Maar het kan ook zijn dat de dierenarts het ook niet helemaal precies weet omdat deze er weinig ervaring mee heeft. Methode is tenslotte niet gebruikelijk in Nederland.

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 09:39

fransje23 schreef:
Weet niet naar welke kliniek je bent geweest maar misschien is het een idee om een second opinion te vragen bij een kliniek die veel dravers behandeld?
Die hebben misschien meer kennis van deze manier van behandelen en de gevolgen.

Je verhaal komt op mij wat warrig over. Kan heel goed zijn dat het komt doordat je vanwege de emoties het niet goed onthouden hebt. Dat is heel begrijpelijk :j :(:)
Maar het kan ook zijn dat de dierenarts het ook niet helemaal precies weet omdat deze er weinig ervaring mee heeft. Methode is tenslotte niet gebruikelijk in Nederland.

Ja dat snap ik dat het warrig overkomt, omdat ik er zelf dus ook niet zo heel veel over weet. Het komt erop neer dat ze een peesblessure al heel lang heeft (wist ik niet), waardoor de vezels in die pees zijn afgestorven en er dus een gat in haar pees zit. Hij heeft het me allemaal laten zien en uitgelegd dus ik twijfel niet aan de diagnose. Maar volgens hem zit rijden er nooit meer in en zou ze nog door kunnen als wandel, therapie of weide paard. En daar ben ik nu info over aan het zoeken, of er geen succesverhalen zijn van paarden met een gat in de pees of hoe mensen dat hebben aangepakt enzo. :j

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 09:41

ruitje schreef:
Is het rijden etisch niet verantwoord omdat de DA denkt dat er een zenuw is weggebrand waar ze pijn op zou moeten aangeven of omdat het gat in de pees nooit meer goed komt?

Geen dank hoor, tenminste ik denk dat het compliment voor mij en Mkango is :+ . Het komt in NL echt amper meer voor, dus opzich logisch dat weinig mensen er wat van weten.

Ik heb dat wegbranden denk verkeerd. Maar hoe hij het uitlegt is dat zodra ze belast wordt dat ze dan pijn ervaart door dat gat in die pees. Hoe dat precies zit weet ik niet (jij misschien wel?).