Sarcoiden na operatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:59

Kendra schreef:
janderegelaa schreef:
Die zalf is echt hel voor een paard. Alleen paarden laten als vluchtdier pijn niet zien.

Waar baseer je dat op als ik vragen mag?

Dat is algemeen bekend. Het is niet voor niets dat paarden er zo fel op worden. Het heeft hetzelfde bestanddeel als Efudix, 5-Fluorouracil, en de bijwerkingen daarvan zijn jeuk en brand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:56

Tja, soms heb je dat nou eenmaal bij een behandeling. Net als dat opereren niet tof is, BCG hoge koorts kan geven, wegsnijden tot infecties kan voeren.....
Medische behandelingen doen nou eenmaal soms zeer, zolang het maar helpt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:44

loesch83 schreef:
Marie111 schreef:
Sarcoiden komen niet altijd terug na een operatie (hebben wij ervaren).
Heeft jullie dierenkliniek ook contact gehad met Engeland? Dr. Knottenberg
Zelf ben ik sinds een poosje lid van de Facebook groep The sarcoid centre. Zij behandeld Sarcoiden met kruiden. Dat lijkt te werken. Wij hebben er zelf dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om te proberen?.
https://www.facebook.com/groups/2124952 ... ?ref=share

Dank voor de tip!

Ik denk dat professor Derek Knottenbelt wordt bedoeld i.p.v. Knottenberg van https://equinesarcoid.co.uk/
Zelf heb ik bij mijn paard baat gehad bij XXterra, dat kreeg ik via mijn dierenarts. Hij had een sarcoïd net naast zijn oog, dus ook geen fijne plek. https://vetlineequine.com/product/xxterra/
Sterkte en succes met de behandeling in ieder geval, hopelijk komt hij er vanaf!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:15

janderegelaa schreef:
Die zalf is echt hel voor een paard. Alleen paarden laten als vluchtdier pijn niet zien.
... Dat is algemeen bekend. Het is niet voor niets dat paarden er zo fel op worden. Het heeft hetzelfde bestanddeel als Efudix, 5-Fluorouracil, en de bijwerkingen daarvan zijn jeuk en brand.

Gaat dat over de zalf van Knottenbelt? Want ik had het paard aan een los touwtje en die trok alleen even met een been, bleef verder rustig staan. En nee, het is geen superbraaf lief paard dat nooit een poot optilt }> . Dus misschien valt het toch een beetje mee? Ik dacht ook dat deze zalf vooral hormonen bevat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:21

Ik heb 2 sarcoïden bij mijn ruin behandeld met Virex zalf nu zo'n 5 jaar geleden.
Heb 6 maanden 2x per dag gesmeerd. Hij heeft nooit pijn gehad en ze zijn tot nu toe ook niet meer teruggekomen.
De DA wou hier ook snijden trouwens. Heb ik dus geweigerd. Dat kon later ook eventueel nog.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:47

Kendra schreef:
janderegelaa schreef:
... Dat is algemeen bekend. Het is niet voor niets dat paarden er zo fel op worden. Het heeft hetzelfde bestanddeel als Efudix, 5-Fluorouracil, en de bijwerkingen daarvan zijn jeuk en brand.

Gaat dat over de zalf van Knottenbelt? Want ik had het paard aan een los touwtje en die trok alleen even met een been, bleef verder rustig staan. En nee, het is geen superbraaf lief paard dat nooit een poot optilt }> . Dus misschien valt het toch een beetje mee? Ik dacht ook dat deze zalf vooral hormonen bevat.

AW4-LUDES cream, often simply known as ‘Liverpool sarcoid cream’ or as ‘Knottenbelt’s sarcoid cream’ (after its creator Derek Knottenbelt from Liverpool University Vet School), is a topical chemotherapy treatment with the active ingredient being 5-fluorouracil. It also contains a variety of heavy metals, cytotoxic chemicals and natural plant oils.

Gewoon hele giftige oliebol dit.

Mungbean

Re: Sarcoiden na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:24

Ja dat klopt en daarom werkt het ook :D
Het is chemotherapie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 16:39

Sizzle schreef:
Het is chemotherapie.

Dat wist ik al. Alleen denken sommige mensen dat het een hormoonzalfje met wat kruiden is.

Maar bij humaan gebruik alleen oppervlakkig dus niet van die megabulten én we krijgen er pijnstilling bij.

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 18:03

Pandora2 schreef:
Ik heb 2 sarcoïden bij mijn ruin behandeld met Virex zalf nu zo'n 5 jaar geleden.
Heb 6 maanden 2x per dag gesmeerd. Hij heeft nooit pijn gehad en ze zijn tot nu toe ook niet meer teruggekomen.
De DA wou hier ook snijden trouwens. Heb ik dus geweigerd. Dat kon later ook eventueel nog.

En waren deze qua vorm vergelijkbaar met de mijne? Ik probeer foto bij te voegen.
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:27

Que grootte de helft ongeveer. En nog niet open, maar ze gingen wel een beetje open na de eerste week smeren. Daarna werd het droog en telkens een stukje kleiner.
Was in zijn lies en aan de singelplek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 18:27

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:
Het is chemotherapie.

Dat wist ik al. Alleen denken sommige mensen dat het een hormoonzalfje met wat kruiden is.

Maar bij humaan gebruik alleen oppervlakkig dus niet van die megabulten én we krijgen er pijnstilling bij.

Dan gaat er iets grondig mis met de voorlichting door de dierenarts als de eigenaren denken dat het een kruidenzalfje is.
Immers mag het paard niet met andere paarden of het moet afgedekt zijn, je moet dubbele handschoenen aan, mag niet zwanger zijn, niet in de groei....

Pijn is wisselend, sommige reageren totaal niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:25

Precies!

Op mijn website staat een groot onderzoek waar sarcoids met laser weggesneden worden en daardoor heel weinig recidive.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:27

Neemt niet weg dat ik het toch een van de meest zinvolle behandelingen vind op basis van wat ik tot nu toe gezien heb.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:51

@Sizzle, ja hoor, klopt precies. Daarom gaat het ook via een dierenarts die is ‘goedgekeurd’ door Knottenbelt. Behandeling altijd op de kliniek door de dierenarts. In ons geval Van Ittersum Klijndijk.

Van Ittersum gaf wel aan dat de behandeling plaatselijk is en dat de hoeveelheid werkzame stof die door het lichaam gaat zwerven, beperkt is. Bij ons betrof het nl een drachtige merrie, dus ik was best op mijn hoede.

Ik heb overigens ook goede ervaringen met het vriesbranden van kleine gezwellen.
Voor grotere blijft het toch een beetje een gok, ik ken ook geen dierenarts die garanties afgeeft op de behandeling van sarcoiden.

Wel vind ik dat de Knottenbelt methode niet super ingrijpend is, dus als het past zou ik het wel aanraden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 20:14

Zo‘n 20 jaar geleden nog voor de Knottenbelt zalf hebben ze bij mijn paard er eentje afgebonden en daarna met BCG behandeld. Dat was een enorme ellende, paard was er echt goed ziek van. Paar jaar later een nieuwe met een etsende creme behandeld, die viel er toen vanzelf af. Nog een hoop gepruts om me heen gezien links en rechts met wegbranden, half zacht wegsnijden en eigenlijk is de chemo zalf het enige waar ik consistente resultaten van gezien heb.

Als je een paard hebt dat er gevoelig voor is en in de buurt staat van koeien zou ik in iedergeval in een goede vliegendeken en vliegenkap investeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:55

Sizzle schreef:
Zo‘n 20 jaar geleden nog voor de Knottenbelt zalf hebben ze bij mijn paard er eentje afgebonden en daarna met BCG behandeld. Dat was een enorme ellende, paard was er echt goed ziek van. Paar jaar later een nieuwe met een etsende creme behandeld, die viel er toen vanzelf af. Nog een hoop gepruts om me heen gezien links en rechts met wegbranden, half zacht wegsnijden en eigenlijk is de chemo zalf het enige waar ik consistente resultaten van gezien heb.

Als je een paard hebt dat er gevoelig voor is en in de buurt staat van koeien zou ik in iedergeval in een goede vliegendeken en vliegenkap investeren.

Wat is in de buurt? Hoe ver vliegen ze?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:31

Dat weet ik niet precies, bij mij stonden ze op het bedrijf ernaast toen de sarcoiden kwamen. De stal ervoor had geen koeien op zichtafstand. Het gaat vooral om de steekbeesten.

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 07:53

Sizzle schreef:

Dank voor je reactie, sowieso aan iedereen natuurlijk!
Een goede vliegendeken heb ik, maar het kruis blijft vrij. Daar kan wrrs haast geen deken zitten maar dat zou t wel zijn, omdat t zich bij de mijne namelijk daar afspeelt. Ik ga zo de arts bellen om te praten over liverpoolcreme, hopelijk wil ze daarin mee!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 08:00

Persoonlijk ben ik niet zo van met zulk soort dingen uitproberen. Ik ben dan ook naar een kliniek gegaan (iedere arts die zei dat ie eerst wilde snijden heb ik afgewezen) en met de zalf hadden wij sowieso van z'n lang zal z'n leven niet geholpen kunnen worden. Ons verhaal lees je hier:

[MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd

Helaas nu in het zelfde oog een klein tumortje maar staat als het goed is los van de eerdere sarcoïd :)

loesch83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 21:59

Dankjewel allemaal! Dr. Knottenbelt krijgt de casus over mijn paard en gaat dit beoordelen. Hopelijk kan hij helpen, fingers crossed!