Ik heb vandaag haar "moeilijk" voetje relatief snel van de grond gekregen. In ruil daarvoor bleef één van de achterhoeven staan, dat was echt voor het eerst in 10 jaar

Ik probeer haar nu een pas achteruit te zetten, en dan snel genoeg te zijn om het been dat ze dan verzet te pakken te krijgen. Helaas heeft ze nogal snel door dat ik haar om de tuin probeer te leiden

Tamary mijn smid heeft er geen problemen mee. Die wist ook op voorhand dat het zo zou gaan, ik heb haar uitgebreid ingelicht en ben hier heel eerlijk in geweest. Smid weet dat ze voor ons iets meer tijd moet vrij maken, en dat ik haar zo goed mogelijk probeer te helpen en van een koud drankje ed voorzie. Fijne samenwerking zo

Sisheh beide smeden kunnen het idd wel - ik denk dat ik tegen hetzelfde aanloop als wat Zwerte zegt - de aarzeling, omdat je weet dat ze het niet fijn vind, waardoor je helemaal niet meer overtuigend overkomt. En dat maakt dat ze, letterlijk, het been zal stijf houden. De smid komt binnen 4 weken weer naar stal (niet voor mijn paard), dus mocht ik dan nog steeds zo sukkelen, kan ik haar idd zeker wel om hulp vragen.
Misty12 ik heb vandaag idd geprobeerd om de hoef gewoon te kantelen en de teen nog op de grond te laten rusten, maar hoe leg ik uit dat dat de bedoeling is, want paardje dacht natuurlijk weer dat ik de voet volledig wilde optillen...

Iriscope, Montgri en Heleennn, dat zijn idd wel dingen die ik kan proberen, dankjewel!
Peetstap het zou echt ideaal zijn als ze gewoon een dutje doet als ik op stal ben, dan kan ik idd haar hoefjes op die manier uitkrabben

Het is nu ruim 5 jaar geleden dat ik haar om een buiging gevraagd heb, en die kent ze idd ook nog. Als ze nog maar dénkt dat ik het wil vragen, begint ze al. Dus idd, ze kent alles wat we geleerd hebben nog wel! Vandaar dat ik in de OP ook de clicker aanhaalde, omdat dat volgens mij het enige is wat haar blijvend zal kunnen overtuigen om de voetjes te geven wanneer ik het vraag. Ik zal haar af en toe wel eens kunnen foppen door haar een stap te laten verzetten oid, maar dit zal niet blijven werken, en ik zou gewoon veel liever hebben dat ze hem gééft, en niet dat ik hem echt te pakken moet krijgen.
Duhelo je beschrijft het idd heel mooi en accuraat. Buiten het hoefjes geven, is ze nog vrij oké. Geen 100%, dat geef ik grif toe, maar ze is nog lang niet op. Ik kreeg net telefoon van stal terwijl ik hier aan het typen was - ze hebben haar zonet op de zomerwei gezet om haar eigen wei te kunnen bemesten, en ik kreeg telefoon met de melding "IK HEB HAAR ZIEN GALOPPEREN"

Koend Dankjewel!! Ik rol ook elke ochtend kreupel en stijf uit mijn bed, maar dat is geen reden om te zeggen "oke stop, het is genoeg geweest". Natuurlijk heb ik een mond en kan ik gewoon voor mezelf spreken, en is het voor een paard nog anders, maar hoewel je ziet dat ze kwaaltjes heeft, is ze nog veel te goed om al te laten gaan.
Wat ik hier ook al las: een weidepaard hoeft niet elke dag uitgekrabde hoeven te hebben. Dat is ook mijn doel niet, zo ineens na 10 jaar

Edit: misschien ook nog belangrijk om te vermelden - ik poets mijn paard altijd los op de wei. Ze heeft ook geen halster om dan. Zo ook met het uitkrabben van de hoeven. Mijn paard is er zo eentje die heel veel beslissingsrechten heeft, en gerust mag weg wandelen als het haar niet aanstaat. En dat doet ze ook gewoon hoor haha. Maar, niet dus bij het proberen uitkrabben vandaag en gisteren, ze bleef gewoon netjes staan.
Misschien moet ik voor het hoeven krabben even "streng" zijn en laten zien dat ik wel serieus ben, door het halster om te doen. Dat is het signaal voor "nu heb je even niets in de pap te brokken, nu zijn we serieus".
Bij de smid hou ik haar wel vast hoor