Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marigo schreef:Toch bijzonder dat het regelmatig voorkomt, maar best weinig over bekend is. Op een aantal sites lees ik dat gallen onder controle gebracht kunnen worden door de oorzaak weg te nemen. Maar in heel veel gevallen is ene oude blessure of overbelasting in verleden een oorzaak....Gallen kunnen niet minder worden of verdwijnen toch? Sommige websites beweren anders. Iemand die verschil heeft gemerkt in loop van de tijd in de ontwikkeling van de al bestaande gal?
Marigo schreef:Toch bijzonder dat het regelmatig voorkomt, maar best weinig over bekend is. Op een aantal sites lees ik dat gallen onder controle gebracht kunnen worden door de oorzaak weg te nemen. Maar in heel veel gevallen is ene oude blessure of overbelasting in verleden een oorzaak....Gallen kunnen niet minder worden of verdwijnen toch? Sommige websites beweren anders. Iemand die verschil heeft gemerkt in loop van de tijd in de ontwikkeling van de al bestaande gal?
Elisa2 schreef:Dan ga ik haast denken aan een andere oorzaak, eiwitten van gras?
Ilayla schreef:Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?
Pumpkins schreef:Ilayla schreef:Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?
Kan ook een peesschedeontsteking zijn. Daar lopen ze vaak niet kreupel op maar de pees heden is dan wel in meer of mindere mate overvuld. Mijn merrie heeft het gehad na het maken van een gekke bokkensprong. Heeft echt een tijd geduurd voor het genezen was. Als je het niet vertrouwd zou ik een DA laten komen en krwupelheidsonderzoek laten doen+ echo.
Pumpkins schreef:Ilayla schreef:Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?
Kan ook een peesschedeontsteking zijn. Daar lopen ze vaak niet kreupel op maar de pees heden is dan wel in meer of mindere mate overvuld. Mijn merrie heeft het gehad na het maken van een gekke bokkensprong. Heeft echt een tijd geduurd voor het genezen was. Als je het niet vertrouwd zou ik een DA laten komen en krwupelheidsonderzoek laten doen+ echo.
Poekkie schreef:Elisa2 schreef:Dan ga ik haast denken aan een andere oorzaak, eiwitten van gras?
Bedoel je bij mij?
Ik Denk het niet want vroeger stond hij op een volle wei en had hij het niet.
De laatste zomer alleen overdag op gras, wat er nog overbleef van de strookbegrazing van afgelopen nacht en ‘s nachts oud grof hooi in een net. Niet op stal, maar wel op een kaal stuk met mijn shetten. Hij heeft wel allergies, o.a. Aan gras maar dat uit zich in schuren. Hij beweegt van zichzelf wel zeer weinig, staat het liefst uren achter elkaar stil aan de hooibak.
Ik denk echt leeftijd, overbelasting ivm zware bak vroeger, mss beetje artrose ook.
Ilayla schreef:Pumpkins schreef:
Zou ook kunnen. Voor zoiets ben ik ook een beetje bang. Zeker omdat het nog niet weg is door rust. Is de plek dan ook niet warm bij een peesschedeontsteking? Voor de zekerheid ga ik het wel laten onderzoeken als t binnen enkele dagen niet over is.