Gallen en hoe ze ontstaan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 22:39

Toch bijzonder dat het regelmatig voorkomt, maar best weinig over bekend is. Op een aantal sites lees ik dat gallen onder controle gebracht kunnen worden door de oorzaak weg te nemen. Maar in heel veel gevallen is ene oude blessure of overbelasting in verleden een oorzaak....Gallen kunnen niet minder worden of verdwijnen toch? Sommige websites beweren anders. Iemand die verschil heeft gemerkt in loop van de tijd in de ontwikkeling van de al bestaande gal?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:03

Marigo schreef:
Toch bijzonder dat het regelmatig voorkomt, maar best weinig over bekend is. Op een aantal sites lees ik dat gallen onder controle gebracht kunnen worden door de oorzaak weg te nemen. Maar in heel veel gevallen is ene oude blessure of overbelasting in verleden een oorzaak....Gallen kunnen niet minder worden of verdwijnen toch? Sommige websites beweren anders. Iemand die verschil heeft gemerkt in loop van de tijd in de ontwikkeling van de al bestaande gal?

Nee ik niet.

De mijne heeft twee eigenaren terug veel kilometers gemaakt.
Bij mij staat hij 24/7 in een enorm en wisselend weiland en loopt hij 3 keer per week gemiddeld, niet eens al te serieus.

En toch heeft hij recent twee nieuwe gallen ontwikkeld.
Hij heeft één achterbeen die vooral aangedaan is, de andere is vrij schoon nog.

Hij draagt gewoon op het 'slechte' been, schouderbinnen bijvoorbeeld is geen probleem.

Heb mij al vanaf het begin afgevraagd of het een probleem zou worden, maar het lijkt er op alsof het eerder cosmetisch is bij hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:36

Marigo schreef:

Nee, gallen worden ook wel zachte beengebreken genoemd. Ze kunnen ook voorkomen bij "voos' beenwerk en hoeven helemaal niets te betekenen.
Zolang ze maar niet warm zijn/ worden dan zou ik verder kijken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:40

Ik heb ook altijd begrepen dat gallen niet meer verdwijnen, maar ik heb een 19-jarige Duitse merrie staan waar het bij gebeurt. Heeft altijd flink in de sport gelopen en had behoorlijke gallen aan alle benen en een peesschede ontsteking toen ik haar kocht. Bij mij ging ze van de ijzers af en 24/7 buiten en nu na 1,5 jaar zijn de gallen steeds verder aan het slinken tot bijna weg.
Geen idee of het de totale rust is of iets anders, heb dit nog niet eerder gezien.

Elisa2

Re: Gallen en hoe ze ontstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:51

Dat komt omdat ze altijd in beweging is, zo blijven ze slank denk ik. Waarschijnlijk als je haar een nacht op stal zet dan zit het er weer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:08

Merho had vorig jaar ook dikke gallen en zie ze nu eigenlijk niet meer zitten.

Hij staat wel sinds februari op een nieuwe weide die vlakker en veel minder nat/modderig is. Hoefsmid vond zijn stralen ook sterker geworden sinds laatste bekapbeurt.

Merho heeft wel doorgezakte koten en vermoed dus dat de gallen door artrose komen.

Paarden staan hier 24/7 buiten waarbij op deze wei ze ook veel meer bewegen tov de wei waar ze eerst stonden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:36

De mijne staat in de zomer ook 24/7 buiten maar de gallen zijn juist tijdens de zomer ontstaan. Dus helaas is dat niet echt een wondermiddel :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:10

Dan ga ik haast denken aan een andere oorzaak, eiwitten van gras?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 10:40

Elisa2 schreef:

Bedoel je bij mij?
Ik Denk het niet want vroeger stond hij op een volle wei en had hij het niet.
De laatste zomer alleen overdag op gras, wat er nog overbleef van de strookbegrazing van afgelopen nacht en ‘s nachts oud grof hooi in een net. Niet op stal, maar wel op een kaal stuk met mijn shetten. Hij heeft wel allergies, o.a. Aan gras maar dat uit zich in schuren. Hij beweegt van zichzelf wel zeer weinig, staat het liefst uren achter elkaar stil aan de hooibak.

Ik denk echt leeftijd, overbelasting ivm zware bak vroeger, mss beetje artrose ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 11:07

Hetvele stilstaan is ook funest. Merho had door veel stilstaan op de vorige wei ook dikke gallen en met de vrieskou was zelfs zijn koker gezwollen. Dat is weggetrokken na 2 dagen toen ik hem diezelfde vrieskou dag verhuisde naar de betere weide en daar staat hij met Clin d'œil een ander ouder paard en Ranger een jonge D pony die ervoor zorgt dat de 2 oudere meer bewegen door hen af en toe te plagen. Ook werk ik hier met een track dus hooi en water zo ver mogelijk van elkaar af.
Merho heeft echter ook wel meer rust gevonden ondanks ranger zijn geplaag. Ik zie hem heel veel liggend rusten, denk dat hij die omgeving dan ook veiliger vind.

Zal eens zoeken of ik foto's vind waar de gallen zichtbaar zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-21 12:39

Stilstaan en zwelling, dat heten geen gallen maar stalbenen :)

Gallen zijn een beetje gummi achtige bolletjes net boven de kogel. Ze kunnen iets harder of zachter zijn maar het is zeldzaam dat ze verdwijnen na wat beweging. Mijn ervaring is dat ze met minder intensieve belasting hooguit wat slinken en zachter worden.

Ik heb er nu een op stal die 'ineens' met gallen staat. Ik heb hem zelf niet dagelijks in de hand. Dus ik vraag me nu af wanneer dit is gebeurd, het lijkt heel plotseling. Niet warm, niet kreupel. Een klein mysterie 8)7

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:10

Ik zeg nergens dat ze verdwenen zijn. Wel dat ik ze op eerste ogenblik niet meer zie wat voorheen dus wel het geval was, zelfs met zijn dikke wintervacht aan de benen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:24

Ik volg. Mijn paard (16 jr) had na een discussie met een ander paard een klein wondje en een dikke kogel, voelde als een overrijpe peer. Geen dag kreupel gelopen, geen last van. Alleen de eerste week af en toe iets warmer en vaker met dat been op rust. Pas na dik 2 maanden was zn kogel weer slank. Ik weet niet of dat een gal was.
Interessant om te lezen de info van het linkje van Elise

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:13

Ilayla schreef:
Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?

Kan ook een peesschedeontsteking zijn. Daar lopen ze vaak niet kreupel op maar de pees heden is dan wel in meer of mindere mate overvuld. Mijn merrie heeft het gehad na het maken van een gekke bokkensprong. Heeft echt een tijd geduurd voor het genezen was. Als je het niet vertrouwd zou ik een DA laten komen en krwupelheidsonderzoek laten doen+ echo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:15

Pumpkins schreef:
Ilayla schreef:
Ik heb een 5 jarige, die sinds een dikke week met een 'gal' boven zn koot rondloopt. Hij loopt er ook niet minder om, maar ik heb hem wel op rust staan en koel zn been. Het lijkt me dat er wel een oorzaak is, alleen weet ik dus niet wat dat is. Van rust wordt het niet minder lijkt het. Zouden jullie het nog even aankijken? Weer oppakken of iemand ernaar laten kijken?

Kan ook een peesschedeontsteking zijn. Daar lopen ze vaak niet kreupel op maar de pees heden is dan wel in meer of mindere mate overvuld. Mijn merrie heeft het gehad na het maken van een gekke bokkensprong. Heeft echt een tijd geduurd voor het genezen was. Als je het niet vertrouwd zou ik een DA laten komen en krwupelheidsonderzoek laten doen+ echo.

Is zulke verdikking het enige symptoom van een peesschede-ontsteking?
Paard van mijn instructrice heeft dit gehad maar die liep echt kreupel toen (alhoewel de diagnose van de dierenartsen toen niet eenduidig was)

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:59

Pumpkins schreef:
Ilayla schreef:

Zou ook kunnen. Voor zoiets ben ik ook een beetje bang. Zeker omdat het nog niet weg is door rust. Is de plek dan ook niet warm bij een peesschedeontsteking? Voor de zekerheid ga ik het wel laten onderzoeken als t binnen enkele dagen niet over is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:47

Poekkie schreef:
Elisa2 schreef:

Bedoel je bij mij?
Ik Denk het niet want vroeger stond hij op een volle wei en had hij het niet.
De laatste zomer alleen overdag op gras, wat er nog overbleef van de strookbegrazing van afgelopen nacht en ‘s nachts oud grof hooi in een net. Niet op stal, maar wel op een kaal stuk met mijn shetten. Hij heeft wel allergies, o.a. Aan gras maar dat uit zich in schuren. Hij beweegt van zichzelf wel zeer weinig, staat het liefst uren achter elkaar stil aan de hooibak.

Ik denk echt leeftijd, overbelasting ivm zware bak vroeger, mss beetje artrose ook.

Ja, maar wat jij zegt klinkt logischer..leeftijd, slijtage etc.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:00

@ Poekie, ja dat kan. Vooral als er van de een op andere dag opeens een overvulde peesschede is en deze is met een weekje rust niet weg zou ik het even laten scannen door DA.

@Ilayla, ja, de plek is zeker warm. Maar het temperatuur verschil is soms lastig waar te nemen. Lastige is dat ze er niet kruipel op hoeven te lopen en de zwelling ook niet heel opvallend.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:50

Ilayla schreef:
Pumpkins schreef:

Zou ook kunnen. Voor zoiets ben ik ook een beetje bang. Zeker omdat het nog niet weg is door rust. Is de plek dan ook niet warm bij een peesschedeontsteking? Voor de zekerheid ga ik het wel laten onderzoeken als t binnen enkele dagen niet over is.

Ik heb een update. Het is geen peesschedeontsteking. Ik heb mijn paard laten onderzoeken op de kliniek, rontgenfotos laten maken en echo van de pezen. Daarop was niks te zien. Van binnen ziet het er top uit. Van buiten voelt dat been nog steeds gevulder dan het andere been ondanks ontstekingsremmers. Zou het dan toch een (beginnende gal) zijn of iets anders?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:05

Wat goed dat je het hebt laten controleren! Kan je in ieder geval weer met een gerust hart rijden toch?

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:35

Pumpkins schreef:
Wat goed dat je het hebt laten controleren! Kan je in ieder geval weer met een gerust hart rijden toch?

Ja, ik ben heel blij dat het niks ernstigs is en er gewoon op mag! Ik had alleen gehoopt dat ik nu wel (zeker) wist wat het was :+