Wat is er aan de hand met mijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Re: Wat is er aan de hand met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:48

De osteopaten vinden hem ook scheef? Heb je tips en oefeningen gekregen om daar aan te werken?

Voor het mestwater en de darmen zou je een kuur Darmbalans kunnen geven en Oerbalans.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:02

irmaz schreef:
Waarom voer je hem Gastro+ en nog extra Selenium en vitamine E? Gastro+ bevat zelf al een behoorlijke hoeveelheid Selenium en vit E.

En daarnaast, waarom voer je vit e en selenium maar neem je dat niet mee in je bloedonderzoek?
Overschot vitamine e plast hij uit, selenium daarentegen kan in overdosering flinke klachten geven.
De onrust met zijn mond kan een uiting van pijn zijn, dat hoeft geen pijn in zijn mond te zijn.
Ik denk dat je het meer richting darmen en evt zand of wormen moet zoeken.
Het is een jong paard wat flink wat veranderingen in zijn leven heeft gehad en dat heeft hem qua spieren letterlijk opgegeten.
Ik zou hem op rust zetten, van het zand af en een foto van de buik laten maken om het zandrisico uit te sluiten. Je wilt nl ook geen psyllium gaan voeren aan een paard waarbij de darmwand al beschadigd is door de wormen, dus niet zomaar preventief voeren maar alleen als er ook daadwerkelijk zand zit.

Je dan richten op wormen onder controle krijgen en darmflora herstellen waarna mest moet verbeteren, evenals bespiering en energie.
Wil je hem losmaken kies dan voor een chiropractor ipv een fysiotherapeut of osteo.
Veel beterschap iig!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:31

Ik heb dit advies gekregen van de winkel waar ik mijn voer vandaan heb gehaald. Ik wil mijn voer wel aanpassen maar vind het moeilijk omdat er zoveel op de markt is en ik heel veel verschillende adviezen hierin krijg. Hij stond op Gastro + in verband met zijn maag en luzerne zodat hij het niet te snel eet. De selenium als aanvulling maar dit is niet nodig begrijp ik?

En hoe kan ik dat meenemen in het bloedonderzoek? Ik ben zelf geen veearts en dit was uitgebreid volgens haar. Vind dat nare verwijten want uiteraard ga ik daarin mee in het advies van de veearts.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:35

Begrijp ik het goed dat je paard 550 epg had?

Wanneer is die telling gedaan?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 21:55

Klopt, dit was ongeveer 1,5 week geleden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:08

Ik meen dat wormeitellingen momenteel nog niet echt betrouwbaar zijn ivm temperaturen die laag zijn. dat door die lage temperaturen de wormen nog grotendeels ingekapseld zitten. Als jouw paard dan zo vroeg in het voorjaar al zo relatief hoog in de epg zit, zou ik deze dagen echt zelf nog meermaals testen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:09

He ik heb niet alles gelezen maar las in jouw OP dat z’n lever waardes te hoog zijn.
Heb je hem al eens behandeld tegen leverbot.
Mijn paard had ook vage (fysieke) klachten. Volgens de geleerden was leverbot bij ons op stal niet mogelijk.. heb hem er toch voor laten ontwormen... probleem opgelost.
Daarna heb ieder jaar een bloedonderzoek laten doen en bij verhoogde waardes ontwormd tegen leverbot... geen vage klachten meer gezien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:20

Ik zou er niet van alles instoppen maar heel goed inzetten op bestrijding van de bloedworm en zeker ook zand. Veel paarden hebben zand in de darmen maar op het moment dat er een aantal kilo’s in de blinde darm zitten komt er ook echt pijn bij kijken, vooral in draf en galop.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 22:26

Bedankt iedereen voor het meedenken! Zoals in de OP staat is hij inderdaad behandeld tegen leverbot. Ik ga vrijdag ander voer halen en psyllium. Welke vorm van psyllium werkt het beste? En welke brok/muesli raden jullie aan in dit geval? En wat kunnen wij nog meer doen om de bloedworm te bestrijden?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:28

Ketly schreef:
Ik heb dit advies gekregen van de winkel waar ik mijn voer vandaan heb gehaald. Ik wil mijn voer wel aanpassen maar vind het moeilijk omdat er zoveel op de markt is en ik heel veel verschillende adviezen hierin krijg. Hij stond op Gastro + in verband met zijn maag en luzerne zodat hij het niet te snel eet. De selenium als aanvulling maar dit is niet nodig begrijp ik?

En hoe kan ik dat meenemen in het bloedonderzoek? Ik ben zelf geen veearts en dit was uitgebreid volgens haar. Vind dat nare verwijten want uiteraard ga ik daarin mee in het advies van de veearts.

Selenium is alleen nodig wanneer er een tekort is maar daarvoor is bloedonderzoek nodig.
Ik weet niet of je DA op de hoogte is van het feit dat je dit voert maar indien ja dan zou een goede DA dit meetesten.
Wat handig is, is om je in te lezen voordat je iets gaat voeren nav advies.
Dat bedoel ik niet verkeerd maar voordat één van mijn dieren iets krijgt wil ik weten wat het is, hoe het werkt en wat evt overschotten kunnen veroorzaken.
De gastro+ is een fijne brok, hoeveel voer je daarvan?
Lucerne kun je ook in brok geven, dan prikkelt het de darmen minder.
Wil je iets voeren tegen het schrokken dan is grasmix van hartog zachter qua structuur.

Je wormbesmetting is zoals Rocamor ook aangeeft, best pittig.
Het zou me niets verbazen als je paard daardoor niet fit is.
Kwestie van een lange adem hebben en niet alleen op mestonderzoek ontwormen.
Daarnaast de darmflora ondersteunen, dat kan met dure supplementen maar ook gewoon met een kuurtje yakult van 10 dagen.
Is je paard ooit gediagnosticeerd met maagzweren?

Edit, ik lees net je laatste bericht, waarom zou je nu van voer wisselen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:32

Pistasche schreef:
Als hij scheef is in zijn bekken en korter loopt zit er wellicht toch niet iets helemaal lekker in zijn lijf. Het bokken/lusteloos zijn/mond openen zijn ook tekenen die zouden kunnen duiden op ongemak.

Heb je weleens overwogen om naar een kliniek te gaan? Ik denk dat je met een duidelijke diagnose verder komt, dan eerst allemaal andere kleine veranderingen toe te passen (die ook geld kosten). Als je de echte oorzaak weet, kan je gericht aan de slag. Lastige situatie, sterkte in ieder geval!

Mijn idee. Door ander gebruik van het lichaam, kan het lichaam er anders bespierd uitzien. Wellicht een halsprobleem aan de zijde waar hij met het voorbeen niet goed loopt. Aan de andere kant doen de foto's mij ook denken aan wormbesmetting.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 22:41

Wildgirl schreef:
Ketly schreef:

Selenium is alleen nodig wanneer er een tekort is maar daarvoor is bloedonderzoek nodig.
Ik weet niet of je DA op de hoogte is van het feit dat je dit voert maar indien ja dan zou een goede DA dit meetesten.
Wat handig is, is om je in te lezen voordat je iets gaat voeren nav advies.
Dat bedoel ik niet verkeerd maar voordat één van mijn dieren iets krijgt wil ik weten wat het is, hoe het werkt en wat evt overschotten kunnen veroorzaken.
De gastro+ is een fijne brok, hoeveel voer je daarvan?
Lucerne kun je ook in brok geven, dan prikkelt het de darmen minder.
Wil je iets voeren tegen het schrokken dan is grasmix van hartog zachter qua structuur.

Je wormbesmetting is zoals Rocamor ook aangeeft, best pittig.
Het zou me niets verbazen als je paard daardoor niet fit is.
Kwestie van een lange adem hebben en niet alleen op mestonderzoek ontwormen.
Daarnaast de darmflora ondersteunen, dat kan met dure supplementen maar ook gewoon met een kuurtje yakult van 10 dagen.
Is je paard ooit gediagnosticeerd met maagzweren?

Edit, ik lees net je laatste bericht, waarom zou je nu van voer wisselen?

Ik had het idee dat de Gastro + juist geen goede basis zou zijn maar begrijp dat dat wel zo is? Ik kan natuurlijk ook de luzerne laten vallen samen met de selenium om te kijken hoe dat gaat. Hij krijgt nu ongeveer driekwart kilo. Is het verstandig om dit nog aan te vullen? En in wat voor samenstelling en op wat voor manier kan ik de Yakult bijvoorbeeld voeren?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:44

Ketly schreef:
Bedankt iedereen voor het meedenken! Zoals in de OP staat is hij inderdaad behandeld tegen leverbot. Ik ga vrijdag ander voer halen en psyllium. Welke vorm van psyllium werkt het beste? En welke brok/muesli raden jullie aan in dit geval? En wat kunnen wij nog meer doen om de bloedworm te bestrijden?

Ik ben sinds december over op Vitalbix en dat geeft bij mijn paard heel veel verschil. Ze heeft veel meer energie, wordt nu duidelijk goed hengstig (weet niet of ik daar blij mee moet zijn....), maagproblemen zijn over, zandeten werd veel minder en ziet er super goed uit. Voorheen had het wat weg van PSSM en op aanraden van mijn instructeur een voeradvies gevraagd bij vitalbix. Lijkt duur, maar als ik het omreken ben ik nu goedkoper uit. Het enige wat ik er aan toe voeg (op aanraden van vitalbix) is silicium en paard eet inmiddels ook geen zand meer.... Voeradvies is gratis en kun je via hun site aanvragen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 09:02

Ik heb meteen het voeradvies ingevuld, ben heel benieuwd!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:04

Als je het nu eens gewoon simpel houdt ? :D
De brok die hij gewend is + hooi. Al de rest laat je achterwege want is enkel maar ballast voor het lichaam en vermoedelijk helemaal niet nodig. En zijn lever heeft het al wat te verduren om één of andere reden.
Teveel is vaak schadelijker dan te weinig.

Psyllium à 300gr per dag gedurende 7 dagen + een fles paraffine bij de DA halen.
Kost misschien wat moeite om het er in te krijgen, dat wel :P

Voor de wormen, even met je DA ( of een andere DA ) overleggen wanneer je moxidectine kan geven na deze ivermectine kuur.

En uiteraard rust zolang hij niet fit is, maar dat doe je al lees ik.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:05

Hi!

Wat naar dat je zoveel pech hebt. Ik zag dat het al aangekaart was: de pssm. Ik heb ook een pssm'er staan met niet de typische klachten. Nergens gevoelig op het lijf, maar wel nukkig op been / buik.
Stijf en niet altijd zuiver maar niet kreupel op één been. Schudden met het hoofd soms en onrustig met de mond. Vooral het veranderen van het lijf was hier ook een issue.

Afbeelding

Je kunt proberen een pssm dieet toe te voegen als je niet wil testen. Wat voor ras is het? Dat heb k even gemist. Hij is wel super knap!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 17:02

Elin_ Het is een fries x KWPN.

Even een kleine update. Door onze verbouwing heeft hij lekker veel rust gehad, aan de longe was hij erg enthousiast en we hebben samen een klein buitenritje gemaakt. Vanavond ik wil voor het eerst weer opstappen om te kijken hoe het met hem gaat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:23

Kan er over heen gelezen hebben, maar krijgt hij hooi of voordroog.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:31

Misschien ligt het ook aan het aantal buitenuren, een dagdeel op de paddock is dus 20 uur op stal, als hij dit niet gewend was kan dit misschien ook een probleem zijn....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:31

Klinkt als mijn paard...exact hetzelfde.

Ik ben al jaren aan het studderen ermee. Voer aanpassen, suplementje hier en weer eens een testje daar. Soms gaat het een tijdje goed en soms weer niet.
Ik heb op de pssm na alles al laten testen de afgelopen jaren. Wel 2x leverbot besmetting gehad, daarna is alle ellende ook begonnen.
Herstel van de leverbot kan wel even duren. Mijn paard kreeg fasinex.

Op dit moment is alles kwa voeding in balans maar gaat het rijden (ik men) erg moeizaam. 10 km rustig aan is soms een hele opgaaf en ik hoef echt geen groom achterop te zetten want dan staan we stil.
Ik moet de arbeid heel erg verdelen, goed losstappen.

Ik ga morgen de DA weer bellen voor een PPID test en wil dan ook nog even verder sparren. Nog 1 x.
Hij is al wel een dagje ouder(bijna 23) en als het nu niks uit komt gaat hij eind van het jaar met pensioen.
Grondwerk/loswerk en wat lange teugelen gaat goed en daar heeft hij ook plezier in.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 10:14

Bedankt iedereen voor het meedenken <3 Autan knapt weer op! Hij is onder het zadel een stuk fitter maar we doen het heel rustig aan. Hij geeft al een heel ander beeld:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In verband met onze trouwerij staat het rijden voor mij op een laag pitje maar een stalgenoot zal hem komende week rijden.