Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
goldyc schreef:En hoefschoenen dan? Ik loop tegenwoordig ook erg veel over het harde met mijn paard. Mijn smid heeft me er vorige bekapbeurt op gewezen dat haar voeten écht veel te kort werden (ze brokkelden niet, mar sleten gewoon te ver af), en dat ik of niet meer op de harde kon, of er ijzers onder moest zetten, of hoefschoenen moest gebruiken. Ik heb voor de hoefschoenen gekozen en ik ben nu (ca 5/6 weken verder, bijna tijd voor de volgende beurt) nog steeds erg blij mee. Mijn paard loopt gewoon net hetzelfde als eerder, heeftnergens problemen mee, en ik hoef niet bang te zijn dat ze wegglijdt of zichzelf op de weide verwondt met haar ijzers.
maar normaalgesproken worden voeten enkel erg kort van op het harde te lopen, gaan ze niet brokkelen. Brokkelen ze niet gewoon omdat ze te lang worden?
Justine2000 schreef:Neem altijd aan dat mijn hoefsmid t beter weet als ik
Petrichor schreef:Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.
Yenni schreef:Mijn pony staat ook zonder ijzers. Ik ben vorig jaar van smid gewisselsd en sindsdien brokkelen zijn hoeven nooit meer af. Wat mijn smid anders doet is dat hij de hoeven een beetje rond veilt.
Ibbel schreef:Er is een verschil tussen bekappen als je er ijzers onder doet, en als een paard op blote voeten loopt. Ik denk dat jouw smid op de 'ijzer'manier bekapt, nl de hoefzool (te ver) bekappen.
Een blotevoetenpaard loopt op z'n zool (en z'n straal). En bij een paard dat op z'n zool loopt, moeten de voeten wel héél snel lang groeien in 5 weken om te gaan brokkelen op de rand. Maar als een paard z'n zool 'hol' is gekapt en je paard dus op de hoefwand loopt, ja, dan kan die vrij snel gaan brokkelen.
Moraal van het verhaal: zeg tegen je smid dat-ie de volgende keer de zool vlak houdt met de wand en kijk dan eens of de voeten nog steeds al na 5 weken gaan brokkelen.
Petrichor schreef:Het brokkelen begint ongeveer 5 weken na het bekappen en op week 7 word ze bekapt. Zelf vind ik het brokkelen allemaal wel mee vallen, ik heb erger gezien.
Pandora2 schreef:Op de vraag die al meermaals gesteld werd of het paard soms gevoelig loopt, komt nog steeds geen antwoord.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder![]()
Want als dit zo is, kan ik de gedachtengang van de smid wel degelijk volgen.
Zuinige hoefjes, om de 7 weken bekapt en lange buitenritten gaan volgens mij niet zo goed samen.
Kan mij ook niet voorstellen dat een smid ijzers aanbeveelt ' omdat er na 5 weken een paar brokkeltjes ontstaan ' .
Petrichor schreef:Hoi,
Sinds ongeveer een ander half jaar heb ik een andere hoefsmid, dit omdat ik verhuisd ben en de andere hoefsmid niet meer op locatie kon komen voor 1 paard.
Mijn huidige hoefsmid vind dat ik mijn paard moet laten beslaan want hij vind dat haar hoeven slecht zijn. Ik heb geen verstand van hoeven en ja mijn paard heeft inderdaad een aantal weken na het bekappen last van stukjes hoef die afbrokkelen. Dit komt omdat wij veel buitenritten maken op de verharde weg en kiezelwegen dus logisch dat er wat afbrokkelt. Mijn vorige hoefsmid heeft het echter nooit gehad over beslaan dus ik had zo mijn vraagtekens erbij. Dus heb ik een willekeurige hoefsmid van een stalgenoot gevraagd en hij vond het niet noodzakelijk maar ook niet nutteloos. Dus eigenlijk schiet ik daar ook niet veel mee op.
Zelf zie ik mijn paard liever niet met ijzers, niet omdat ik mijn paard het liefst zo natuurlijk mogelijk zie maar omdat ik hoefijzers doodeng vind. Mijn paard is soms onbenullig en gezien ik veel over de verharde weg rij ben ik gewoon uiterst bang voor glijpartijen. Ook loopt mijn paard totaal niet gevoelig, ook niet op kiezelstenen etc.
Moet ik haar dan enkel laten bekappen omdat haar hoeven niet zo heel mooi meer zijn na 5 a 6 weken, of kan het kwaad als ik het niet doe? Paard loopt trouwens al 5 jaar op blote voeten en de hoeven zijn in die 5 jaar ook niet verslechterd.