Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:58

Wat ik wel eens doe bij paarden die blijven wegschieten is juist het gas er op. Flink naar voren rijden, als ze terug komen in tempo been geven en naar voren tot dat ze moe worden. En dan nog een paar rondje extra. Maar dit is wel bij paarden die niks mankeren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:11

onpaard schreef:
Wat ik wel eens doe bij paarden die blijven wegschieten is juist het gas er op. Flink naar voren rijden, als ze terug komen in tempo been geven en naar voren tot dat ze moe worden. En dan nog een paar rondje extra. Maar dit is wel bij paarden die niks mankeren.

En bij paarden die niet hoog in hun adrenaline komen ;)

Laat je onze arabier rennen, dan hoop ik voor de ruiter dat ie heel erg lang kan zitten. Die stopt denk ik pas als ie neervalt

paradorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:28

Vertrouwen moet groeien zowel ruiter naar pony als andersom . Dat kan een poos duren . Vooral vanaf de grond veel dingen doen met juiste begeleiding en aan de longe laten rijden tijdens de les . Tijd is alles .3 maand is echt niks

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 23:29

Die tip heb ik ook gekregen. Maar omdat hij in paniekstand schiet, is hij ook stuurloos. Blijven zitten is dan al lastig.

Hebben jullie nog tips voor onderzoeken of klinieken?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:37

Xritt schreef:
Die tip heb ik ook gekregen. Maar omdat hij in paniekstand schiet, is hij ook stuurloos. Blijven zitten is dan al lastig.

Hebben jullie nog tips voor onderzoeken of klinieken?

Smdc :j

Zij doen eerst klinisch onderzoek. Daaruit kijken ze wat er verder onderzocht moest worden.

Bij die van ons zijn toen foto's van rug en bekken gemaakt en ook echo's/scans. Daarna hebben ze mesotherapie toegepast.

Ben er zelf niet bij geweest, maar hoorde dat het er heel netjes, rustig en professioneel aan toe ging :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:28

Het kan heel veel zijn... Heb t meegemaakt met een paard waarvan 2 facetten (te zien op scan, niet op xrays)in de rug niet goed waren wat resulteerde in een soort van 'electrisch schokje' in de rug waardoor hij dus ineens heftig ging bokken (opgelost met inspuitingen ondersteund met dry needling) maar ook een paard met zeer pijnlijke voeten (dunne zool, kneuzingen) en eentje met pijn in kogel door diep liggende OCD. Kortom, het kan echt vanalles zijn als het medisch is. Goede kliniek is doorslaggevend! Succes!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:51

Hier zouden echt filmpjes voor moeten zijn. Ik help al lange tijd mens en paard en ken wegschieten in vele soorten en maten en ook om een heleboel verschillende redenen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:31

wil je die kosten allemaal wel al maken. je hebt hem net 3 mnd. en de klik is er nog niet...

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:37

Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet? Zou je mij Pb willen sturen?

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:07

Ik snap dat er nog niet echt een band is. Al vind ik dat we hier veel tijd in hebben gestopt. We zijn begonnen met grondwerk. Dit doen we nu nog steeds.
Ik wil mijn eigen gevoel niet voorbij gaan. Voor mijn gevoel is er iets wat hem pijn doet omdat je echte paniek ziet. Het is geen reactie van “ laat ik eens even stout zijn of vervelend doen”.
Ik wil juist eerst dingen uitsluiten voordat ik aan de slag ga met de pony. Straks ga ik hem flink aan het werk zetten en heeft hij pijn of maak ik het erger. Daarnaast geloof ik niet (over het algemeen) dat een pony/paard dit extra doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:09

Ik vind je een mooie instelling hebben :j
Ik hoop dat je snel weet wat je kunt doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:12

Xritt schreef:
Ik snap dat er nog niet echt een band is. Al vind ik dat we hier veel tijd in hebben gestopt. We zijn begonnen met grondwerk. Dit doen we nu nog steeds.
Ik wil mijn eigen gevoel niet voorbij gaan. Voor mijn gevoel is er iets wat hem pijn doet omdat je echte paniek ziet. Het is geen reactie van “ laat ik eens even stout zijn of vervelend doen”.
Ik wil juist eerst dingen uitsluiten voordat ik aan de slag ga met de pony. Straks ga ik hem flink aan het werk zetten en heeft hij pijn of maak ik het erger. Daarnaast geloof ik niet (over het algemeen) dat een pony/paard dit extra doet.

Goed dat je je gevoel volgt :j

Ik denk ook niet dat een paard ongewenst gedrag vertoont om mensen de pesten. In heel veel gevallen is het pijn of slechte ervaring. In sommige gevallen verkeerd aangeleerd gedrag waar ze een beloning uit gehaald hebben in het verleden. En in heel zeldzame gevallen is het een vervelende karaktereigenschap.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:14

Hoe liep hij bij zijn vorige eigenaar? Als in: Loopt hij bij jullie goed nageeflijk en bij de vorige met zijn neus omhoog?(of juist vice versa). Heb je iets veranderd aan huisvesting/tuig?
Laatst bijgewerkt door Kairos op 23-03-21 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:14

En bij de vorige eigenaren deed hij niets? Ik zou er eerst eens een hartslag meter om hangen, kijken of er continue stress is of dat het met vlagen komt. Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:27

Nee bij de vorige eigenaar liep hij heel fijn en heel braaf. Nu ik er aan terug denk, was hij ook niet heel voorwaarts. Maar hij schoot niet weg. We zijn twee keer wezen kijken en hebben meerdere filmpjes van verschillende momenten gezien. Het bit is anders. Wij hebben een anatomisch dubbelgevroken bit, zij enkel gebroken. Wij hebben een wintec zadel, zij....? Wel dezelfde maat. Zij reden met een Thiedeman teugel, wij niet altijd.
De DA gaf nog als optie om hem een paar dagen Bute te geven. Dan kan je testen of hij pijn heeft. Maar als hij zo doet, durf ik er geen kind/jong iemand op te zetten. Zelf ben ik 1,75
ongeveer en rond de 69 kilo. Dat vind ik te veel voor de pony.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:33

Schiet hij ook weleens weg aan de longe?

Ik zou toch even voor maagzweren laten kijken.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:37

Hoe staan zijn ogen en oren als hij wegschiet?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:40

Waarom reed de vorige eigenaar met een Thiedeman? Toch ter voorkoming van wegschieten?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een filmpje van het wegschieten. Dat zegt meer dan een beschrijving, omdat je dan de hele houding van het paard ziet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:49

Die thiedeman geeft mij ook te denken in hoe braaf hij echt is.....

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:59

Xritt schreef:
Nee bij de vorige eigenaar liep hij heel fijn en heel braaf. Nu ik er aan terug denk, was hij ook niet heel voorwaarts. Maar hij schoot niet weg. We zijn twee keer wezen kijken en hebben meerdere filmpjes van verschillende momenten gezien. Het bit is anders. Wij hebben een anatomisch dubbelgevroken bit, zij enkel gebroken. Wij hebben een wintec zadel, zij....? Wel dezelfde maat. Zij reden met een Thiedeman teugel, wij niet altijd.
De DA gaf nog als optie om hem een paar dagen Bute te geven. Dan kan je testen of hij pijn heeft. Maar als hij zo doet, durf ik er geen kind/jong iemand op te zetten. Zelf ben ik 1,75
ongeveer en rond de 69 kilo. Dat vind ik te veel voor de pony.

Vertoont hij dit gedrag ook als je wel met de Thiedemann rijdt? Is het geen optie hier een oproepje te doen op de plaatselijke manege of hier op Bokt? Wij hebben zat kleine mensen die leuk kunnen rijden en ook best een schrikreactie kunnen uitzitten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:13

Hoi TS, jeetje wat balen dat het zo loopt met jullie nieuwe pony. Voor je dochter toch ook even een teleurstelling als je denkt een braaf dier te kopen.

Net als DuoPenotti komen bij mij wel wat vraagtekens op bij de Thiedeman. Hebben ze uitgelegd waarom ze hem daarmee reden? Je zegt dat het meisje van 12 bij de vorige eigenaar goed kan rijden; reed zij hem ook met Thiedeman?

Hoe groot is de pony TS? Heb je iemand in je omgeving die er op durft na de Bute, als je dat evt doet? Je woont in Epe, wij in Zwolle; wellicht wil mijn dochter wel helpen. Maar mijn dochter is ook al 1.67 en weegt denk ik 50/52 kg dus als het een B pony is wordt dat 'm ook niet.

Wij hebben 2 jonge pony's; de 1e was ook topbraaf toen wij hem kochten (4 jaar was hij toen net) maar na 2 maanden werd het ineens rodeo rijden. Hij bleek (na scopie) maagzweren te hebben. Ik denk dus al snel aan maagzweren, omdat het zich door verschillende dingen kan uiten; niet alleen met singelnijd of afvallen.
Dat zou ik lig in mijn achterhoofd houden.

Ik vind het wel verstandig van je om eerst medisch eea uit te sluiten want het klinkt wel alsof hij ergens pijn of veel ongemak heeft.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 13:24

Eapy schreef:
Schiet hij ook weleens weg aan de longe?

Ik zou toch even voor maagzweren laten kijken.

Nee aan de Longe niet. Ik leg ook elke week drafbalkjes in de longeerbak.
Hij krijgt wel maagsupplementen en Gastro. Daarvoor reageerde hij niet op bijv. De singel

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:31

Mijn complimenten voor de manier hoe je hiermee omgaat, Xritt, je hebt een fijne instelling.

Over het verhaal kan ik verder weinig zeggen, behalve dat hoe jij het vertelt het mij ook in de oren klinkt als pijn, maar ik wil best meekijken naar de filmpjes als je wil.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 14:04

Wat fijn deze reacties. Dan is Bokt toch echt een fijn en helpend forum.
Hun uitleg bij de Tiedemann was, dat ze hem zo beter over de rug konden rijden. Ze hadden hem ook niet super strak, maar wel zo dat hij niet helemaal zijn hoofd in de lucht kon steken. Het kleinste meisje zou hem anders ook niet goed kunnen sturen. De pony was best groot voor haar. Ik vond het al heel stoer dat ze erop kon rijden.
Ik weet nu even niemand die erop kan rijden. Ik vind dit nu ook wel lastig. Wil niet dat iemand een ongelukken krijgt.

Maagzweren kan ik nog wel aangeven bij de da. Ik zal me daarover wat meer inlezen. Ook de tanden ga ik even goed naar laten kijken. Al zouden die een half jaar geleden nog zijn gedaan.

Zijn ogen worden groot als hij wegschiet, zijn oren gaan daarvoor al naar achteren en zijn hoofd gaat omhoog. Ik denk dat hier ook wel iets inzit. Met de thiedeman kan hij zijn hoofd niet zo hoog doen.

Voor mijn dochter baal ik enorm. Haar droom kwam uit toen we deze pony kochten. We dachten echt de juiste keus te hebben gemaakt. Als ik de filmpjes van de vorige eigenaar zie, blijf ik wel hoop houden dat het goed komt.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:07

Als de pony wegschiet wat doet de ruiter dan met haar handen. Vaak wordt er uit schrik heel hard aan de teugels getrokken. Bij het ene paard is dat niet erg bij een ander kan het wegschieten daardoor erger worden. Zoiets van ik schrik en schiet weg, auw ik krijg een ruk in mn mond. Bevestiging dat er inderdaad iets niet fijn is. Bij zulke paarden doe ik mijn hand naar voren als ze wegschieten ipv je natuurlijke reactie aan de teugels trekken.