Diepe wond, welk middel nou echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Re: Diepe wond, welk middel nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:10

Ik zweer ook bij mesitran, voor mij de beste honingzalf

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:11

verband werkt goed tegen wildvlees. Ik denk dat je pech hebt gehad, Bewegende delen zet ik het liefste onder verband, hechtingen knappen vaker zeker als ze veel kunnen blijven bewegen

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:16

Ik raad je aan om te laseren. :)

Vergelijkbaar verhaal. Zie mijn topic: [MD] Lasertherapie voor wondgenezing?

Wond was in eerste instantie gehecht, opengeknapt, telkens ontsteken enz...

Na 4 maanden ellende ben ik aan lasertherapie begonnen. Idee was 5 behandelingen, tussendoor op boxrust en in het verband. Maar na 3 behandelingen was het resultaat al zo super dat hij niet meer in het verband hoefde en ik het rijden (eindelijk!!) weer kon gaan oppakken. Hij heeft dus 4 behandelingen gehad, elke week een.

Foto van 15 december 2020, nadat wond opnieuw was opengegaan. Zo zag het er de eerste keer ook uit.
Spoiler:
Afbeelding

Dit zijn foto’s van februari 2021, op de eerste foto was het na weken wat aanmodderen met eerst verband/antibiotica en daarna “aan de lucht genezen” wel weer egaal aangegroeid maar erg ontstoken. Elke foto daarna is het resultaat van een laserbehandeling.
Spoiler:
Afbeelding

Met zulke wonden is in het verband laten tot het echt dicht is en op boxrust (ivm voorkomen wrijving) de beste oplossing. Mijn paard heeft ook een trauma aan het been. Verband aanleggen moest elke keer onder verdoving. Boxrust is poedersuiker. Maar nu na zoveel maanden ellende was dit uiteindelijk de beste oplossing. Raad je aan niet aan de lucht te laten genezen... kans op wildgroei en ontsteking, zit je alleen maar tegen in het genezingsproces. Laseren was echt top, had ik veel eerder moeten doen. ;)

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:40

Mijn paard heeft een diepe wond gehad op het spronggewricht, na operatie gehecht en bijgehouden met vetramil. Wonderbaarlijk spul. Aanrader dus.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:49

Ik heb vorig jaar ook een flinke open beenwond gehad. De wond kon niet meer gehecht worden, daar was het te oud voor toen ik het zag. We hebben haar dinsdagavond naar de kliniek gebracht, daar is het schoongemaakt en in het verband gezet.

Na een paar dagen hebben ze het toch gecurreteerd en gehecht en zaterdags heb ik haar weer opgehaald. De hechtingen hebben het amper een week gehouden en ik mocht toen de nog vast zittende hechtingen verwijderen van de dierenarts.

Verder heb ik de wondzorg helemaal zelf gedaan inclusief het wisselen van het verband. Af en toe een foto naar de dierenarts voor bevestiging dat we goed bezig waren. Het belangrijkste was dat de wond vochtig bleef zodat het de juiste klimaat had om te genezen. Ik heb nadat de hechtingen er uit waren de wond afgedekt met L-Mesistran Hydro actief wondverband onder het normale verband en de wond is enorm goed genezen. Er zit nog wel een verdikking bij het uiterste puntje van de flap die los was, maar het is genezen zonder ontstekingen en wildvlees. Tijdens de verbandwissels alleen maar de wond schoongespoeld met water en verder niks.

Het enige wat we hadden was een drukplek van het verband op de voorknie, maar dat is zo'n beweeglijk deel, dat was haast niet te voorkomen, dus ook deze plek meegenomen onder de Mesistran wondverband en dit is dus ook erg mooi genezen. Het allerlaatste stukje van de genezing heb ik nog met Mesistran zalf gesmeerd toen het dicht genoeg zat om zonder verband verder te gaan.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:54

Laser. Dan is het zo dicht. Echt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:03

Jaar of 8-9 terug een jaarling met een beenwond gehad, lap vel afgestroopt van sprong tot kogel, pezen door,...
Die heeft 6-8 weken onder verband gestaan, in begin om de paar dagen verbandwissel, daarna kon het een week. Verband beperkt deels beweging en houdt het vochtig. Ik had speciale gaasjes/compressen die wel vocht opnemen maar nooit in de wond plakken en dus telkens nieuw weefsel kapot trekken, de wond zou je kunnen schoonsprayen met leucellin of cleanser spray. Smeren met manuka of mesitran (liefst een zo puur mogelijke zalf met niet teveel vaseline ivm afdichten. Ik depte af en toe het wildvlees met wat hydrocortiderm als het de huid dreigde te over groeien, niet de wondranden. Al die tijd onder antibiotica gestaan. Alles is ontzettend mooi genezen, slank been en dun litteken. Tegenwoordig zou je ook kunnen laseren om het herstel te bevorderen.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 19:45

Hartstikke bedankt allemaal, ik ga alle tips meenemen en eens contact opnemen met de dierenarts over het laseren. Of dit toegevoegde waarde heeft op zijn herstel. Ik probeer foto's toe te voegen maar elke keer loopt mijn telefoon vast als ik de foto bestanden wil openen.
Ik merk dat nu vandaag het granulatieweefsel wat vlot ontwikkelt. Het zit nog niet boven het huid oppervlakte maar als het zo doorgroeit vormt zich inderdaad wildvlees.
Nogmaals iedereen heel erg bedankt en ik probeer vd week even foto's toe te voegen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:59

Sinds een kleine tijd zweer ik bij mesitran. Mijn paard had een klein maar diep wondje. Uitspoelen met water en vullen met mesitran elke dag. Het heeft geweldig geheeld en snel.

Tancreda4 @ [MD] Hoe wond behandelen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:18

Mesitran is fantastisch al onwijs veel katten mee geholpen die we binnen kregen via dierenambulance met hun voorpoot door hun halsband heen. Afschuwelijk diepe snij wonden veroorzaakt dat achter de oksels. Hechten daar onmogelijk. 2 weken Mesitran en 99 procent van de katten waren weer volledig genezen. Gebruik het voor de honden nog steeds

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:22

amen schreef:
Ene goede paardenkliniek kan super verband om been heen leggen zonder ellende. En vaak doen ze aan de binnnekant ewn aoort zalf die zorgt.voor goede wondheling. Naderhand kan je goede propolis zalf smeren . Die je koopt in neserland bij de imker. https://Www.propolis.nl verkoopt. Tinctuur en zalf ed. Alles daar te koop voor weinig.

Ik zou naast de andere dingen die je uitwendig doet, juist meteen propolis tinctuur voor inwendig gebruik erbij geven.
Al zal dat bij een paard niet gemakkelijk binnen gaan.
Is bij een hond al niet simpel. Maar hele goeie resultaten van gezien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:37

Overleg met je DA ovr het gebruik van Anigran onder verband. Niet goedkoop maar werkt uitstekend voor hele diepe wonden.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:41

Voor de mensen die mesitran adviseren, is het dan l-mesitran wondzalf? Of wondgel? Of kijk ik verkeerd?
Propolis tinctuur inwendig geven ziet er niet verkeerd uit. Opzich heb ik met inwendig druppels geven goede ervaring om dit op een suikerklontje te doen.
In het kader van inwendig. Zijn er mensen met ervaring met cbd olie zonder thc? Dit schijnt ook ontstekingsremmend te werken.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:36