Tips voor luchtzuigers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Tips voor luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:40

Neville stables, stal de groene meer, birckhoeve, four star stables en fair2horses al geprobeerd?

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 21:56

Ineke2 schreef:
Neville stables, stal de groene meer, birckhoeve, four star stables en fair2horses al geprobeerd?

Brickstables heb ik net even opgezocht maar kan niet helemaal vinden of je daar nou ook in pension kan staan. De rest is allemaal voor mij in combinatie met school en werk echt veel te ver op de fiets of met het ov (helaas door corona nogsteeds geen rijbewijs |( )

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:02

Ineke2 schreef:

Ik dacht dat TS tips voor een luchtzuiger vroeg.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:06

MaybelM schreef:
Ineke2 schreef:

Brickstables heb ik net even opgezocht maar kan niet helemaal vinden of je daar nou ook in pension kan staan. De rest is allemaal voor mij in combinatie met school en werk echt veel te ver op de fiets of met het ov (helaas door corona nogsteeds geen rijbewijs |( )

Wat is veel te ver? Om elke dag heen te gaan? Is het dan niet mogelijk om minder vaak te gaan. Als paard daar goed staat dan voegt het voor een dier weinig toe om jou elke dag te zien. Beter op een goede stal dat je minder vaak komt dan op een slechte stal en elke dag.

Ik had ook al beschreven dat ik maanden 2 keer per week een uur fietste naar mijn pony. Ja ik had haar hier 10 minuten van huis in pension kunnen doen maar daar komen ze in de winter niet buiten. Ik heb nu een elektrische fiets gekocht dus duurt het een half uur. Dan moet ik idd keuzes maken en kan ik na werk er niet heen.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 00:23

Het is zeker niet mogelijk om niet iedere dag te gaan... ik ben een ruiter die de sport in wil op hoog niveau en dan moet je hard trainen. Ik koop geen paard om er dan maar 2x per week heen te gaan dan had ik er net zo goed een kunnen bijrijden/verzorgen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 00:49

Leuk dat je een eigen paard hebt, het is geweldig maar het geeft gelijk een hoop verantwoordelijkheden en zorg voor het dier erbij. Een paard van 4 jaar moet nog helemaal niet luchtzuigen door stress, veel op stal staan, maagzweren wellicht? en zich vervelen. Van op stal staan krijgt een paard geen spieren: van veel buiten kunnen zijn, veel ruimte om te lopen, spelen en rennen wel. Voordat je echt kunt trainen zul je eerst een goede band met het paard moeten krijgen; elkaar goed leren kennen en een team worden. Ambities hebben is prima, maar die zullen samen met het paard gerealiseerd moeten worden. Voor hard trainen is zo'n jong dier nog helemaal niet klaar, die heeft nog 3 a 4 jaar nodig om volledig uit te groeien.

Twee porties voordroog is zeer waarschijnlijk veel te weinig, en je inspanning om te vragen of je zelf hooi mag bijvoeren is uitstekend, maar over het algemeen zijn ze op pensionstallen niet zo blij met eigen hooi inkopen, plus de inspanning die je zelf moet leveren het te kopen, op te slaan. 6 kilo hooi per dag gaat er makkelijk bij in, en op de fiets meenemen is al helemaal ondoenlijk. Alleen met meer ruwvoer kun je het paard op een gezonde manier op gewicht houden. Bovendien is ruwvoer eten bezigheid; een paard eet minimaal de helft van de dag gras, hooi, ruwvoer... en alles wat in een emmer gaat is snel op.

Het klink allemaal niet zo aardig wat hiervoor ook al aan tips is gegeven, maar ze zijn wel reeel, en eerlijk. De tip van een electrische fiets is wel een goede, dan kan je paard op de dagen dat je werkt en op school zit in elk geval een fijn leven hebben en zich niet dood hoeven te vervelen in een stal. Mijn paard draaide vroeger rondjes toen het weideseizoen voorbij was. Hij vond het binnenstaan vreselijk. Binnen 2 weken heb ik hem verhuisd, en na wat omzwervingen staat hij al jaren 247 buiten. Dat was zelfs in een groene regio flink zoeken want de meeste pensions zijn behoorlijk traditioneel. Het is soms best lastig een goede pensionstalling te vinden waar ze veel buiten komen, maar die paar uurtjes die jij bij het paard bent vergoeden niet de overige 20 of 22 uur per dag op stal met een uurtje of wat buiten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 01:02

MaybelM schreef:
Het is zeker niet mogelijk om niet iedere dag te gaan... ik ben een ruiter die de sport in wil op hoog niveau en dan moet je hard trainen. Ik koop geen paard om er dan maar 2x per week heen te gaan dan had ik er net zo goed een kunnen bijrijden/verzorgen.

Hard gezegd maakt het je paard niet uit wat jij wilt. Je paard laat zien dat het onder deze omstandigheden niet gelukkig is. Dan is het aan jou als eigenaar om daar iets aan te doen. En ja soms moet je jezelf daarvoor tijdelijk aan de kant zetten.

Waarom kan je niet tijdelijk wel minder gaan tot je je rijbewijs hebt. Je paard zou niet de dupe moeten worden van jou ambities

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:45

pillow schreef:
Ineke2 schreef:

Ik dacht dat TS tips voor een luchtzuiger vroeg.

Een GOEDE stalling met veel buitentijd en onbeperkt of zo goed als onbeperkt goed ruwvoer is essentieel voor alle paarden maar zeker als het gaat om luchtzuigen eventueel te verminderen cq de oorzaak van het veel te moeten luchtzuigen weg te nemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:51

Citaat:
Hard gezegd maakt het je paard niet uit wat jij wilt. Je paard laat zien dat het onder deze omstandigheden niet gelukkig is. Dan is het aan jou als eigenaar om daar iets aan te doen. En ja soms moet je jezelf daarvoor tijdelijk aan de kant zetten.

Waarom kan je niet tijdelijk wel minder gaan tot je je rijbewijs hebt. Je paard zou niet de dupe moeten worden van jou ambities

Precies dit, het duurt niet voor eeuwig tot je je rijbewijs hebt. En tot die tijd is fanatiek wedstrijd rijden overigens ook niet echt mogelijk.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:04

Ben het met mijn voorgangers eens en echt TS: géén krachtvoer! Je schrijft dat ie wat aan de magere kant is en dat je dat niet oplost met vitaminebrok, vitaminebrok is de basis. Vul het aan met onbeperkt hooi, luzerne en als dat nog niet genoeg en gemicroniseerd lijnzaad.

Luchtzuigen kun je niet verhelpen met supplementen. Ze doen het uit verveling, stress of vanwege maagzweren. Grote kans dat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer het oplost of in ieder geval sterk vermindert. Kan dat niet, zorg er dan in ieder geval voor dat je paard onbeperkt ruwvoer krijgt want te lang zonder eten zorgt echt voor problemen.

Overigens zou je ook nog kunnen overwegen het paard terug te brengen als je het nog maar een week hebt. Het heeft mij echt lang gekost om er overheen te komen en me niet meer te ergeren. Die van mij staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, maar al er een scheet dwars zit staat hij alweer te zuigen. Je krijgt als eigenaar toch continu het gevoel dat je het niet goed doet voor je paard en dat is best frustrerend. Maar als je er wel voor wilt gaan: zorg ervoor dat je je paard het best mogelijke kunt bieden en ik vind persoonlijk dat je het welzijn van je paard als uitgangspunt moet nemen en niet dat van jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:40

Alsjeblieft! Hou op over dat gezeik van 24/7 buiten! Ik lees in alle berichten dat TS het ook belangrijk vind dat haar paard buiten komt, maar dat het door omstandigheden niet lukt en ze op 'n wachtlijst staat voor een betere stal. Elke dag 5 uur in de winter buiten is echt nog niet zo slecht! Echt, bokt leeft in een sprookje! Het is voor TS toch hartstikke vervelend als ze keer op keer hoort dat ze een slechte eigenaar is als ze haar paard niet de hele dag of 24/7 buiten heeft staan terwijl dit door omstandigheden niet lukt ipv dat ze daar zelf voor kiest! Daar wordt iemand toch super onzeker van. Mijn beste tip die ik mee kan geven TS als je serieus advies wil raadpleeg een dierenarts, goede artikelen etc!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:51

Hier ook een luchtzuiger. Altijd te mager geweest. Nu krijgt hij onbeperkt hooi, Metazoa superfit en Equifyt zupa en hij is nog nooit zo dik geweest. Luzerne bleek bij hem net het luchtzuigen te stimuleren dus dat krijgt hij niet meer. Paard loopt hoog in de sport (eventing en jumping op 1 - 2* niveau). Hij staat 24/7 op de paddock/wei en krijgt geen krachtvoer. Paard is super gelukkig en gezond en hij wordt 4x in de week gereden (is nu 8 jaar) dus elke dag trainen hoeft echt niet. Tot zijn 6 werd hij overigens maar 3x in de week gereden, paard moet ook tijd krijgen om uit te groeien

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:52

AmoorM schreef:
Alsjeblieft! Hou op over dat gezeik van 24/7 buiten! Ik lees in alle berichten dat TS het ook belangrijk vind dat haar paard buiten komt, maar dat het door omstandigheden niet lukt en ze op 'n wachtlijst staat voor een betere stal. Elke dag 5 uur in de winter buiten is echt nog niet zo slecht! Echt, bokt leeft in een sprookje! Het is voor TS toch hartstikke vervelend als ze keer op keer hoort dat ze een slechte eigenaar is als ze haar paard niet de hele dag of 24/7 buiten heeft staan terwijl dit door omstandigheden niet lukt ipv dat ze daar zelf voor kiest! Daar wordt iemand toch super onzeker van. Mijn beste tip die ik mee kan geven TS als je serieus advies wil raadpleeg een dierenarts, goede artikelen etc!

Ze WIL naar een stal waar het hier 5 uur buiten komt, nu komt hij NIET buiten.

Ik denk dat je zelf in een sprookje leeft.... en velen met jou.
Maar veel paarden in een nachtmerrie. Een paard is geen hamster en moet naar buiten......

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:52

AmoorM schreef:

Dierenartsen en goede artikelen gaan ook tips geven als 24/7 buiten, hooi Ipv voordroog, geen krachtvoer. Alle tips die hier worden gegeven of denk je dat dat uit de lucht komt vallen?

Ts heeft gekozen voor een paard met een probleem en daar hoort nou eenmaal een andere aanpak bij.

De stal lukt niet omdat ts fanatiek wilt rijden elke dag en dus niet te ver weg wilt. Daar heeft het paard geen drol aan hoor.

Ts als je alles wilt houden zoals het nu is zou ik dit paard ook terug brengen. Dit is dan duidelijk gaan match

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:28

AmoorM schreef:

Ik sluit mij hierbij aan.
De discussie wordt weer aardig zwart/wit gevoerd.

Op bokt ben je een dieren mishandelaar als je je paard niet 24/7 buiten hebt staan terwijl het de realiteit is dat de meeste paarden in traditionele stallen staan waarbij de paarden in de winter weinig tot geen weidegang hebben en alleen beperkt op de paddock gezet worden.

TS ik begrijp dat je op de wachtlijst staat
Voor een passendere accommodatie. Mss is het verstandig om met je DA te overleggen welke maatregelen je het beste kunt treffen zolang hij/zij daar staat.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 09:33

Ninx schreef:
AmoorM schreef:

Ze WIL naar een stal waar het hier 5 uur buiten komt, nu komt hij NIET buiten.

Ik denk dat je zelf in een sprookje leeft.... en velen met jou.
Maar veel paarden in een nachtmerrie. Een paard is geen hamster en moet naar buiten......

Waar zeg ik dat hij niet buiten komt dan? Ik zet dr zelf 1 tot 2 uur per dag in de paddock met soortgenootjes, ik wandel met dr en ik heb haar aan de longe of zit er op. Tis niet alsof ze nooit uit haar stal komt...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:26

Ah oké, nou dan staat ze dus nog zo’n 21 uur aaneengesloten op dezelfde plek. Sluit jij jezelf maar eens zolang op op het toilet... Wat jij omschrijft is ongeveer gelijk aan het leven van de gemiddelde gedetineerde in Nederland.

Dit is zowel geestelijk als lichamelijk ongezond voor een paard en ik kan er met mijn verstand niet bij dat er anno 2021 nog steeds mensen zijn die zich hier goed bij voelen. Dit is niet eens direct tegen jou hoor TS, maar vooral tegen een pensionhouder die dit maar normaal vindt en een ieder die zijn paard zo’n leven geeft.

Lees nu dat je op de wachtlijst staat voor een betere stal, heel goed. Hopelijk schiet dat op, in de tussentijd onbeperkt ruwvoer geven en kijken of ze wat langer op die paddock kan? Volgens mij heb je niet heel veel andere opties...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:45

MaybelM schreef:
Waar zeg ik dat hij niet buiten komt dan? Ik zet dr zelf 1 tot 2 uur per dag in de paddock met soortgenootjes, ik wandel met dr en ik heb haar aan de longe of zit er op. Tis niet alsof ze nooit uit haar stal komt...

Dat bedoel ik...... ze komt dus nauwelijks buiten, en dat voor een buiten dier........
Ik word daar verdrietig van. En mensen vragen zich maar af waarom paarden toch zoveel fysieke klachten hebben..... In een informatietijdperk zou iedereen moeten weten dat dit niet meer kan.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:50

Ik heb zelf ook een luchtzuiger, ook zo gekocht. Geweldig leuk paard, nooit koliek in de 7 jaar dat ik hem nu heb.
Hij staat overdag buiten en ‘s nachts op stal.
Krijgt alleen1x per dag ‘s avonds 18+ muesli, vitaminebrok erdoor en 1 maal daags maagcompositum van de Paardendrogist. Hele dag ruwvoer tot zijn beschikking.
Af en toe wat wortels bij het naar binnengaan.

Hij doet het hier heel goed op. Mijn paard is in een uitstekende conditie hoor, dus niet alle luchtzuigers hebben koliek, zijn mager en hebben maagzweren.

Vooral de maagcompositum zou een aanvulling kunnen zijn voor jouw paard.

Succes en geniet vooral van je paard!!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:06

chinou schreef:
Ik heb zelf ook een luchtzuiger, ook zo gekocht. Geweldig leuk paard, nooit koliek in de 7 jaar dat ik hem nu heb.
Krijgt alleen1x per dag ‘s avonds 18+ muesli, vitaminebrok erdoor en 1 maal daags maagcompositum van de Paardendrogist. Hele dag ruwvoer tot zijn beschikking.

Hij doet het hier heel goed op. Mijn paard is in een uitstekende conditie hoor, dus niet alle luchtzuigers hebben koliek, zijn mager en hebben maagzweren.

Dit is ook mijn verhaal! Paard 10 jaar geleden gekocht als luchtzuiger. Komt iedere dag buiten van 8 tot 5 ongeveer. Niks mager paard en weinig klachten verder. Het kan een maagzweer zijn maar bij mijn paard is het een gewoonte geworden. Ze heeft 1 luchtzuigplek in haar stal en daar hebben we rubber overheen gedaan ter bescherming van haar tanden. Weinig krachtvoer, voldoende hooi en naar buiten zijn denk ik oplossingen, zover je van oplossingen kunt praten. Mijn paard leert het echt niet meer af, dat heb ik ondertussen opgegeven. Heb ook allerlei supplementen geprobeerd maar geen baat bij. Wortelen, appels ed geef ik zelden want dat zijn voor haar triggers. Ze heeft 1x koliek gehad maar dat had waarschijnlijk niks met luchtzuigen te maken, gewoon domme pech. Vorig jaar naar een stal verhuisd wat ze 24/7 buiten stond omdat ik hoopte dat het luchtzuigen dan zou verminderen maar daar was ze niet gelukkig dus ook daar luchtzuigen. Ben weer teruggegaan! Ik kan je geen tips geven verder, alleen mijn verhaal....

Ik ben superblij met mijn paard maar zou niet snel meer een luchtzuiger kopen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:30

Alleen de OP gelezen,

Luchtzuigen word niet overgenomen.
Als meerdere paarden het doen wil het simpelweg zeggen dat ze zeer slecht gehouden worden.

Ik heb hier op pension een luchtzuiger gehad en die deed het hier alleen nog maar na krachtvoer.
En hoe is dat zo geworden...door hele dagen buiten in de wei samen met andere paarden.
Nee dat wil je niet horen, maar dat is wel waar paarden horen te staan.
En dan heb ik het niet eens over 24/7 maar wel minstens 8/7 in de winter en langer in de zomer.

Stalontdeugeden zoals weven en zuigen zeggen het al, stal.
2 uurtjes in een paddock lossen dat niet op.
Paard heeft ruimte!! en vriendjes nodig.

Tijd voor een andere stal dus, dan maar zelf minder luxe of verder reizen.
Jij bent er 2 uurtjes per dag, je paard 24.

En eigenlijk weet je dat al, anders zette je het niet in de OP neer.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 10:01

chinou schreef:

Thnx! Daar ga ik even naar kijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:10

dus zo'n 21 uur per dag op stal met 2x per dag een portie kuil of hooi. Dat kan nooit genoeg zijn.
Ik blijf me maar verbazen dat mensen een paard aanschaffen zonder dat ze een voor het paard geschikte plek hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:28

Kinke schreef:
dus zo'n 21 uur per dag op stal met 2x per dag een portie kuil of hooi. Dat kan nooit genoeg zijn.
Ik blijf me maar verbazen dat mensen een paard aanschaffen zonder dat ze een voor het paard geschikte plek hebben.

"Ja maar ik woon in Zuid Holland en wil wedstrijden rijden, mag ik dan geen paard ofzo? Jullie moeten echt ophouden met zeuren en alleen supplemententips geven! Ik heb geen zin om mijn verantwoordelijkheid te nemen stelletje zeurdozen. Echt weer typisch Bokt: de oorzaak aan de kaak stellen, en oplossingen aandragen in het belang van het paard.... stelletje idioten!"

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:31

Ninx schreef:
Kinke schreef:

"Ja maar ik woon in Zuid Holland en wil wedstrijden rijden, mag ik dan geen paard ofzo? Jullie moeten echt ophouden met zeuren en alleen supplemententips geven! Ik heb geen zin om mijn verantwoordelijkheid te nemen stelletje zeurdozen. Echt weer typisch Bokt: de oorzaak aan de kaak stellen, en oplossingen aandragen in het belang van het paard.... stelletje idioten!"

_/-\o_