3,5 jaar en artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:46

Katisa schreef:
Hoe is ze klinisch dan? Mijn fries zou jaren terug ook beginnende artrose hebben, zou ook alleen maar erger worden en ik kon beter inslapen. Uiteindelijk heb ik haar nog 7 jaar gewoon kunnen rijden zonder ooit een pas kreupel te zijn geweest. Ze overleed uiteindelijk aan de gevolgen van een tumor, heel iets anders dus. Artrose kan ook stabiliseren en zelfs verbeteren naar mijn mening.

Is het paard een jaar op de wei zetten een optie? De zwellingen zijn toch een indicatie dat er iets aan de hand is. In de meeste gevallen geven rust en tijd nog het beste resultaat.

Klinisch is ze in orde. Ze heeft in de 4 maanden dat ik
haar heb ook nog geen pas kreupel gelopen. Zowel tijdens het longeren op de kleine en grote volte als onder het zadel. Ze is wel vrij rustig voor haar leeftijd maar ze was ook flink ondervoed toen ik haar kocht en vol met wormen. Daar begint ze nu langzaam van op te knappen en wat meer energie te krijgen. Alleen die dikke benen bleven mij opvallen.

Jouw verhaal geeft me wel weer hoop! Ze heeft voordat ik haar kocht een jaar op de wei gelopen. Ze is net 4 maanden aan het werk.

Anoniem

Re: 3,5 jaar en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:45

Update:

Vanmiddag bij een dierenarts geweest die ook ostheopaat is. Ik kwam aan met Lady en moest de deken af doen. Binnen een paar tellen had hij al gezien waar het probleem zat. Hij zegt ze heeft haar bekken gebroken. Daardoor ook kramperig en doordat de bloedcirculatie daardoor wat verstoord is dikke benen. Test gedaan of ze atactisch was, was ze niet. Daarna in de bak gelongeerd. Linksom en rechtsom stap draf en galop. Rechtsom galoppeerde ze als een hertje. Daarna inwendig onderzoek en daarop was inderdaad te zien dat ze haar bekken gebroken had en banden gescheurd had.

Uiteindelijk de fotos laten zien en daarbij vertelde hij dat er wel “iets” te zien was en dat ze uiteindelijk wel wat vroeger artrose zal ontwikkelen maar dat er nu nog geen spraken van was.

Advies: gewoon lekker rijden, veel voorwaarts neerwaarts en niet te kleine voltes. Spieren opbouwen en er rekening mee houden dat ze rechtsom wat meer moeite heeft om te buigen.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:50

Jeetje wat een wending weer zeg!

Bizar dat verschillende dierenartsen zulke verschillende conclusies trekken.

Hopelijk kunnen jullie gewoon lekker doorrijden en trainen en heeft ze er niet te veel last van.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:53

Wauw nu heb je dus wel veel verschillende diagnoses...
Ik zou als ik jou was wel heel voorzichtig zijn. Ben bang dat dit toch (vroeg of laat) problemen gaat geven. En dat kan zowel direct gelinkt zijn aan het bekken wat ooit gebroken was alswel de compensatie die ze in die tijd gedaan heeft.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:00

Maar de bekken gaan uiteindelijk ook artrose ontwikkelen. Door de breuk. Is de breuk inmiddels hersteld?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:03

Veraaaaah schreef:
Wauw nu heb je dus wel veel verschillende diagnoses...
Ik zou als ik jou was wel heel voorzichtig zijn. Ben bang dat dit toch (vroeg of laat) problemen gaat geven. En dat kan zowel direct gelinkt zijn aan het bekken wat ooit gebroken was alswel de compensatie die ze in die tijd gedaan heeft.

Dat dus!
Arm paard....zo jong al zoveel meegemaakt!
Niet lekker genoten van de jonge jaren met goede verzorging.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 22:49

Jeetje wat een wending zo.
Kun je er dan verder alles mee doen, is dat gewoon hersteld?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:06

Nee goede verzorging heeft ze duidelijk niet gehad...

Ze zal volgens de dierenarts inderdaad eerder “kapot” zijn dan andere paarden. Maar rustig aan trainen en vooral voorwaarts neerwaarts en niet te kort draaien zou juist goed zijn. We hebben het geluk dat we een mega grote buitenbak hebben en dat het goede weer er nu aan komt. Buitenritten en lange stukken zouden ook goed voor haar zijn. Verder mag ik haar gewoon belasten maar wel goed opletten wat zij aangeeft. Ze is nu 2 weken onder het zadel geweest en liep in draf linksom juist heel ontspannen en meteen nagefelijk. Dat was wel een goed teken. Rechtsom is ze iets stijver. Met juiste training zal dit wel iets verbeteren maar echt een dressuurpaard zal het nooit worden.

Het is nog niet 100% genezen. Het zit inmiddels wel goed genoeg aan elkaar maar doordat het bekken constant in beweging is duurt het blijkbaar ontzettend lang voordat het 100% hersteld is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:31

Haar bekken zijn ook op de foto geweest nu?
Vervelend allemaal joh...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:49

Zijn er foto’s gemaakt van het bekken? Dat kan een osteopaat niet toch? Hoe is de diagnose dan gesteld?
En gewoon mee rijden? Terwijl hij galoppeert als een hert? Wat een raar verhaal. Daar wil je toch niet meer mee rijden lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 23:58

De dierenarts is ook osteopaat. Er is een inwendige echo gemaakt waar het goed op te zien was.

Rijden kon gewoon. Galopperen was ook niet extreem als een hertje. Toen ik haar 3 keer per week longeerde galoppeerde ze vrij goed. Ik vermoed dat het daar ook mee te maken had. Stijfheid en gespannen op een andere locatie.

Er zijn blijkbaar vrij veel paarden die met een oude bekkenbreuk rondlopen. Hoorde van mn instructrice dat zij er ook meerdere kent en eentje het zelfs goed doet in de dressuur.

Nu ik even terug denk is de breuk waarschijnlijk al
van zeker langer dan een jaar terug. Stalgenoot van mij heeft ook een paard die een breuk heeft gehad. Zij kunnen er probleemloos mee rijden.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:16

Geef haar maar lekker de tijd om te groeien en ontwikkelen; lekkere buitenritten en niet teveel aan die longe of rondjes rijden in een bak eerste (paar) jaar en ik denk dat je dan nog heel lang plezier van haar zult hebben.

Het duurt 6-12 maanden voordat pezen, banden en hoeven uitgehard zijn qua belastbaarheid, ik kan me voorstellen dat botten / oude breuken daar nog wel langer voor nodig hebben. De meeste paarden hebben wel een stijve kant, wij mensen ook trouwens. En niemand kan de toekomst voorspellen, voor hetzelfde geld heb je nog ruim 20 jaar aan heerlijke ritjes met haar voor de boeg.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 01:26

Pffff, wat een verhaal! Denk je een jong paard te kopen waar je lekker mee aan de slag kan en nog jaren mee vooruit en dan al deze zorgen ... het siert je dat je voor haar welzijn kiest en niet gaat proberen om haar terug te brengen naar de verkoper. Ik vind het oprecht rot voor je en ik wens dat uit deze ellende op de lange termijn iets goed voort komt voor jou.

Ze is pas 3,5 en al onder het zadel en dan ook nog een gebroken bekken wat nog niet 100% is genezen als ik het goed begrijp. Na zelf ooit filmpjes te hebben gezien van de wervelkolom van jonge paarden na een dissectie ben ik geschrokken van de fragiliteit daarvan - het deed mij het meest denken aan een macaroniketting. In combinatie met haar medische situatie is het misschien een idee om eerst een andere manier van trainen op te pakken. Heb je wel eens overwogen om haar aan de hand te gaan trainen? Bijvoorbeeld rechtrichten aan het kaptoom of lange teugelen? Dat is minder belastend dan rijden of longeren (met artrose is rechtuit sws beter dan op de volte). Er zijn zoveel dingen die je naast je paard kunt doen waar ze sterker van kan worden en tegelijk de tijd krijgt om verder te groeien en te herstellen.

Ik hoop dat je ondanks alles ook nog kan genieten van jullie tijd samen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 09:53

Mijn pony heeft naar waarschijnlijkheid ook een bekkenbreuk gehad toen ze jong was in ierland. Die heeft nu nieuwbotvorming rondom het SI.

Inmiddels heeft zij zich natuurlijk leren bewegen en ontwikkelen. Ze is nu 12, maar die is wel continue aan het compenseren tot ze onregelmatig werd en het niet meer kon compenseren. Ik heb haar nu een ruim jaar na diagnose pas weer terug op de rit.

Ik begrijp je liefde voor het paard. Maar ik zou haar toch terug brengen. Dit paard kan geen lange sportcarriere aan, zonder stuk te lopen en springen of crossen is ook echt af te raden.

Ik ken je ambities niet. Maar die van mij werkt nu nog recreatief.
Overigens kan mijn pony erg goed galopperen, dat is ons voordeel in het hele verhaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:04

Dit betekent in elk geval een leven lang rechtrichten. Dat voorkomt dat je paard op een verkeerde manier het oude probleem gaat compenseren, bijvoorbeeld door te kantelen, of een achter been buitenom naar voren te gaan brengen met allerlei gevolgen die je niet verwacht.
Het rechtrichten zal ook helpend zijn als het gaat om het vertragen van artrose. Klassiek rijden leert het paard zichzelf in balans en recht te houden.

Rijd je paard altijd met een kort zadel wat in elk geval echt niet voorbij de laatste rib ligt. Dat ontlast de overgang naar het bekken toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:23

Dit paard gaat hoe dan ook niet terug. Als ze terug gaat dan zal ze 24/7 op stal gehouden worden en verkocht gaan worden als rijpaard waar niks mis mee is. Of ze zal 24/7 op de wei gegooid worden waar er niet meer naar omgekeken word en aan haar lot word overgelaten. Zo heb ik haar namelijk gekocht. Doodongelukkig en broodmager vol wormen. Nu na 4 maanden begint het langzaam paard te worden en begint haar blik in haar ogen te veranderen.

Aan de hand trainen hebben we de afgelopen 2 maanden inderdaad gedaan om haar sterker te maken. Dit heeft wel heel goed geholpen moet ik zeggen.

Vroeger waren mijn ambities om echt wedstrijden te rijddn. Sins ik haar heb heb ik die behoefte steeds minder en geniet ik van het lekker relax rijden, poetsen en stukjes met haar wandelen. Vooral nu het goede weer er aan kokt is het plan om straks lekker buitenritten te maken. Onze buitenbak op stal is 90x45 groot. Daar zouden we ook prima in kunnen rond rijden.

Mijn instructrice is zelf ook heel erg bezig met het lichaam van het paard en hoe die het gebruikt. Aan de hand hebben wij haar al enorm kunnen verbeteren gelukkig. Haar heb ik ook al op de hoogte gebracht van wat er aan de hand is. Zij voorzag er met aangepaste training ook njet veel problemen mee. Compenseren door buitenom te lopen doet ze nu niet. Ze zet haar benen gewoon netjes onder haar lichaam neer.

Kort zadel hebben we nu gelukkig al. Deze ligt ruim voor de de laatste rib. Deze week gaat ook de zadelmaker gebeld worden voor een afspraak te maken.
Dit is trouwens een foto van de laatste keer dat we gereden hadden voor de diagnose. Dit was de 7e keer dat ze onder het zadel was. Ze is totaal ontspannen en volgt de hand. Ze maakt van achteren ook haar passen gewoon af.
Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:53

Prachtig dier ts, wanneer je de financiën hebt zou ik aquatraining ook nog in overweging nemen. Daar worden de spieren echt sterk van. Dan wel intern en intensief voor een periode van een week of vier, eventueel een supplement voor spier opbouw erbij. Hoe sterker de spieren hoe beter de boel bij elkaar word gehouden.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:06

Ik vind het nare van aquatraining dat het paard gedwongen wordt heel intensief te trainen zonder dat het in verzet kan komen. Het heeft op die manier geen enkele manier om aan te geven dat hij pijn heeft. Het paard van een kennis is jarenlang een keer in de week in de aquatrainer geweest omdat de dierenarts van oordeel was dat er een rugprobleem was. Toen er na vele jaren om een second opinion bij een andere kliniek werd gevraagd bleek dat het kapsel van de heup zwaar beschadigd was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:07

Aquatraining zal ik eens wat meer over gaan zoeken.

Supplement voor spieropbouw krijgt ze inderdaad al sinds een maand. Sinds een maand krijgt ze naast haar gewone voer nog 400 gram bodybuilder. Wanneer ze heeft gewerkt krijgt ze 200 gram extra.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:21

Wat fijn dat je een duidelijke diagnose hebt gekregen, mooi paard. Ik denk dat je met een rustige gedegen training en management een heel eind kan komen. Vind het top dat je haar niet terug doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:32

nicolanca schreef:
Ik vind het nare van aquatraining dat het paard gedwongen wordt heel intensief te trainen zonder dat het in verzet kan komen. Het heeft op die manier geen enkele manier om aan te geven dat hij pijn heeft. Het paard van een kennis is jarenlang een keer in de week in de aquatrainer geweest omdat de dierenarts van oordeel was dat er een rugprobleem was. Toen er na vele jaren om een second opinion bij een andere kliniek werd gevraagd bleek dat het kapsel van de heup zwaar beschadigd was.

Een goede begeleiding van aquatraining zal eerlijk zeggen of het werkzaam is, wanneer je vriendin na jaren pas een second opinion laat doen zegt dat ook wel wat. Bij aquatraining zie je paarden juist snel opknappen, zo niet dan is er meer aan de hand of word de training niet juist of niet/te intensief gegeven.

Beorganic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:17

Ik vind het erg voor die paard. Hopelijk zal ze voldoende rust en tijd krijgen om zich te herstellen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 07:41

Mooi paard fijn dat ze bij jou mag blijven . :)