Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pareltjes schreef:shirleyp schreef:Die van mij wordt ook erg slecht van de enting. Eerste keer West-nijl was drama, heeft twee weken stijf gestaan. Maar ook op de gewone influenza reageert hij met zwelling en stijfheid. Ik heb zoveel mogelijk entingen geschrapt, jaarlijks influenza en 1x in de twee jaar tetanus erbij.
Daarnaast ent ik in de borst, zodat een eventuele zwelling snel zakt en zo kan hij in ieder geval nog hooi van de grond eten. Dat lukt hem niet als hij in de hals wordt geënt. En ik ent nu in de zomer. Qua dekking niet ideaal, maar het iets warmere weer en het feit dat hij dan langer op de wei kan lopen maakt dat hij sneller van zijn stijfheid af is. Blijft gedoe, maar zo is het te doen.
Ja hier ook tegenwoordig in borst. Gelukkig is mijn DA nog niet zo happig om tegen West Nile te enten.
Maar ik schrik van alle reacties hier. Zijn de vaccins zó veranderd dat onze paarden er nu zo heftig op reageren? Enten we te veel? Vroeger had ik zelden problemen na enten...
RianneH schreef:Influenza heeft ook weinig zin om te titeren, het griepvirus muteert (itt tetanus) en die vaccinatie wordt dus regelmatig aangepast. Vermoedelijk zou je nog een extra jaartje toe kunnen, maar ik weet niet zo heel goed hoe snel een equine influenza zich muteert vergeleken met humaan.
Neemt niet weg dat het een heel vervelend probleem is, het komt dus voor bij de West Nile enting maar ook bij alle andere entingen die je zet?
Tessebes schreef:geerke schreef:Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.
Is dat inmiddels wetenschappelijk onderbouwd?
Citaat:Een regelmatig gehoord argument om geen herhalingen meer te geven, is dat mensen ook maar eens in de tien tot twintig jaar een herhalingsvaccinatie krijgen tegen tetanus. Het is wel belangrijk om te beseffen dat paarden helaas zeer gevoelig zijn voor de gifstoffen van de teta- nusbacterie. Met andere woorden: paarden behoren tot de diersoort die het meest vatbaar is voor tetanus. Daardoor kunnen we het vaccinatieschema van paarden en mensen niet zomaar met elkaar vergelijken.
RianneH schreef:Dat zou je kunnen bepalen met titeren natuurlijk, verder lijkt het wat te variëren, er is waarschijnlijk veel minder onderzoek naar gedaan dan bij humaan, om allerlei redenen natuurlijk.
Hier een artikel die twee jaar aan geeft van de fabrikant, en dat er vaker 2-3 jaar wordt aangehouden: https://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/ ... 0Stoop.pdf
Uit dat artikel komt ook:Citaat:Een regelmatig gehoord argument om geen herhalingen meer te geven, is dat mensen ook maar eens in de tien tot twintig jaar een herhalingsvaccinatie krijgen tegen tetanus. Het is wel belangrijk om te beseffen dat paarden helaas zeer gevoelig zijn voor de gifstoffen van de teta- nusbacterie. Met andere woorden: paarden behoren tot de diersoort die het meest vatbaar is voor tetanus. Daardoor kunnen we het vaccinatieschema van paarden en mensen niet zomaar met elkaar vergelijken.
Tessebes schreef:geerke schreef:Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.
Is dat inmiddels wetenschappelijk onderbouwd?