Paard erg ziek door vaccinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:02

Mijn vorige merrie had extreme reacties na het enten. Bij haar was het hele hoge koorts, lusteloos, zweten, dikke benen, zo stijf dat ze spierbevangen leek, zwellingen in de mond en over haar hele lijf bulten en jeuk. De dierenarts had nog nooit zo'n reactie gezien op een enting en dacht dat het wat anders was (allergische reactie op pollen oid). Ze is het jaar daarop weer geënt en toen kwamen alle bovenstaande reacties weer terug. Daarom heb ik ervoor gekozen om haar de afgelopen 7 jaar niet meer te enten. Ze is er nu niet meer (ingeslapen), maar ik heb echt met mijn handen in mijn haar gezeten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:03

Ik zou alleen enten tegen dat wat echt moet als je paard zo heftig reageert.

Ik heb helaas ook een paard dat heel erg ziek en stijf wordt van entingen, al van de normale influenza enting.
Een aantal dagen boven de 40 graden koorts, heel veel zwelling en bijna niet kunnen lopen, alsof hij zwaar bevangen is.
Het scheelt een stukje als ik hem de dag voor enten al begin met novacam geven, en dat een aantal dagen blijf doen.
Daarnaast geef ik hem immuboost van Phytonics en een hoge dosis extra vitamines.
Dat alles bij elkaar scheelt dan wel een stukje in hoe lang hij ziek is en hoe hoog de koorts is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:10

Ik heb toevallig een afspraak gemaakt om ze van de week te laten enten. Ik heb het jaren niet meer gedaan. Ik wilde nu wel weer een keer tetanus doen, maar met het oog op West Nijl wilde ik dat ook laten zetten. Er is een vogel gevonden in mijn provincie met het virus. Mijn paarden wonen in het bos en het stikt hier van de muggen. Ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ze het zouden krijgen en ik had het kunnen voorkomen.

Maar de berichten hier maakt het wel spannend. Ik zal er dan sowieso maar voor kiezen om niet alles tegelijk te geven? Eerst WNV en dan later weer een keer influenza/tetanus?

tamary

Re: Paard erg ziek door vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:23

Influenza is een griepvirus en dat is veel meer in de herfst/winter, West Nijl ivm muggen een voorjaar/zomer/herfst probleem. Die 2 splitsen valt alleen om die reden al wat voor te zeggen.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:27

geerke schreef:
Niet enten,en zeker niet tegen het west nile virus.
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.

Bij mensen is de entstof geregistreerd voor 10 jaar. Bij paarden maar voor 2 jaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:31

Pareltjes schreef:
shirleyp schreef:
Die van mij wordt ook erg slecht van de enting. Eerste keer West-nijl was drama, heeft twee weken stijf gestaan. Maar ook op de gewone influenza reageert hij met zwelling en stijfheid. Ik heb zoveel mogelijk entingen geschrapt, jaarlijks influenza en 1x in de twee jaar tetanus erbij.

Daarnaast ent ik in de borst, zodat een eventuele zwelling snel zakt en zo kan hij in ieder geval nog hooi van de grond eten. Dat lukt hem niet als hij in de hals wordt geënt. En ik ent nu in de zomer. Qua dekking niet ideaal, maar het iets warmere weer en het feit dat hij dan langer op de wei kan lopen maakt dat hij sneller van zijn stijfheid af is. Blijft gedoe, maar zo is het te doen.

Ja hier ook tegenwoordig in borst. Gelukkig is mijn DA nog niet zo happig om tegen West Nile te enten.

Maar ik schrik van alle reacties hier. Zijn de vaccins zó veranderd dat onze paarden er nu zo heftig op reageren? Enten we te veel? Vroeger had ik zelden problemen na enten...

Dit vraag ik mij ook af. Vroeger niks, nul, nada reactie. Was in de tijd toen de dieren nog spraken :D

Laatste jaren telkens met dezelfde 2 paarden ellende. Al 3 keer gewisseld van merk. Schiet ook niks op.
Ik wil vanaf nu dus enkel nog tetanus laten vaccineren, alleen hebben de DA in deze regio dit niet apart. Ze moeten telkens 10 flacons afnemen en iedereen ( behalve ik :+ ) wil de combi-vaccins, dus zijn er 7 weggegooid en dat doen ze niet.

Plus mijn wei grenst aan een weide met ponietjes en die lopen in de ponyclubs en op wedstrijden, dus is influenza misschien toch nog aangeraden. Ik weet het niet meer... :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:31

tamary schreef:
Influenza is een griepvirus en dat is veel meer in de herfst/winter, West Nijl ivm muggen een voorjaar/zomer/herfst probleem. Die 2 splitsen valt alleen om die reden al wat voor te zeggen.

Bedankt voor de tip.

Higueron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 14:33

tamary schreef:

Heb je helemaal gelijk in! En Rhyno?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:41

Tsjah als je geen wedstrijden rijd zou ik toch zeggen laat elk jaar een titerbepaling doen. En dan alleen bijspuiten wat nodig is...

Op die manier houd je grip op de antistoffen en kun je reactie beperken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:47

Hier ook meerdere keren gezien bij stalgenoten. Eerst kon er dan nog een ander merk geregeld worden wat echt hielp, maar tegenwoordig zijn er niet zoveel aanbieders meer volgens mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:48

Absolem schreef:
Tsjah als je geen wedstrijden rijd zou ik toch zeggen laat elk jaar een titerbepaling doen. En dan alleen bijspuiten wat nodig is...

Op die manier houd je grip op de antistoffen en kun je reactie beperken.

Influenza kun je nog niet titreren, tetanus wel...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:59

Influenza heeft ook weinig zin om te titeren, het griepvirus muteert (itt tetanus) en die vaccinatie wordt dus regelmatig aangepast. Vermoedelijk zou je nog een extra jaartje toe kunnen, maar ik weet niet zo heel goed hoe snel een equine influenza zich muteert vergeleken met humaan.

Neemt niet weg dat het een heel vervelend probleem is, het komt dus voor bij de West Nile enting maar ook bij alle andere entingen die je zet?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:04

Die van mij is afgelopen november heel ziek geworden van de combi enting met tetanus. Dikke nek, week koorts, natte ogen, dikke lip, matte vacht en vooral hele dikke voorbenen. Schrok ervan! In combinatie met wat andere blessures, dit doorgegeven bij de controle bij Eric Laarakker (den hoek) en bleek dat ze ziekte van Lyme had! Haar weerstand lag helemaal plat, dus geen wonder dat ze zo reageerde op de enting. Lichaam kon het niet meer verwerken. Nu in behandeling voor Lyme.

Higueron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 15:16

RianneH schreef:
Influenza heeft ook weinig zin om te titeren, het griepvirus muteert (itt tetanus) en die vaccinatie wordt dus regelmatig aangepast. Vermoedelijk zou je nog een extra jaartje toe kunnen, maar ik weet niet zo heel goed hoe snel een equine influenza zich muteert vergeleken met humaan.

Neemt niet weg dat het een heel vervelend probleem is, het komt dus voor bij de West Nile enting maar ook bij alle andere entingen die je zet?

Ja bij alle inentingen, bij de inenting van West Nile was het het ergste, die doe ik dus ook niet meer, bij de influenza/ tetanus was de koorts duidelijk minder, maar wat het ergste is de achterbenen , zou dan toch een vorm van spierbevangen zijn. Het effect is duidelijk op de spieren. Is echt waardeloos, dan gaat er weer een maand overheen voordat hij echt weer helemaal in orde is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:50

geerke schreef:
Tetanus hoeft maar 1x in de 10 jaar,en niet ieder jaar.Dat is grote onzin en maar voor een ding goed,inkomsten voor de dierenarts.

Is dat inmiddels wetenschappelijk onderbouwd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:16

Tessebes schreef:
geerke schreef:

Bij mensen wordt dat in Frankrijk zo gehanteerd. Mijn dierenarts doet paarden 1x in de 2 jaar tegen tetanus enten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:24

Volgens mij is het in Frankrijk 20 jaar voor mensen, toch ?
Althans, ik houd die regel aan omdat ik het ooit zo gehoord heb en het hier in België om de 5 jaar geadviseerd wordt. Gaan we dus niet doen :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:26

Pandora2 schreef:
Volgens mij is het in Frankrijk 20 jaar voor mensen, toch ?
Althans, ik houd die regel aan omdat ik het ooit zo gehoord heb en het hier in België om de 5 jaar geadviseerd wordt. Gaan we dus niet doen :D

Ik ben na 10 jaar opnieuw geprikt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:32

Ik moet het dan toch een keer gaan opzoeken terug want is geleden van 2006 ondertussen :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:04

Ik ben daar ook wel benieuwd na. Moet vast meer zijn dan 2 jaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:14

Dat zou je kunnen bepalen met titeren natuurlijk, verder lijkt het wat te variëren, er is waarschijnlijk veel minder onderzoek naar gedaan dan bij humaan, om allerlei redenen natuurlijk.

Hier een artikel die twee jaar aan geeft van de fabrikant, en dat er vaker 2-3 jaar wordt aangehouden: https://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/ ... 0Stoop.pdf

Uit dat artikel komt ook:

Citaat:
Een regelmatig gehoord argument om geen herhalingen meer te geven, is dat mensen ook maar eens in de tien tot twintig jaar een herhalingsvaccinatie krijgen tegen tetanus. Het is wel belangrijk om te beseffen dat paarden helaas zeer gevoelig zijn voor de gifstoffen van de teta- nusbacterie. Met andere woorden: paarden behoren tot de diersoort die het meest vatbaar is voor tetanus. Daardoor kunnen we het vaccinatieschema van paarden en mensen niet zomaar met elkaar vergelijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:54

Daarom ben ik juist benieuwd nu mensen meer geen titeren. Dan moet daar over een aantal jaar meer bekend over zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:21

RianneH schreef:
Dat zou je kunnen bepalen met titeren natuurlijk, verder lijkt het wat te variëren, er is waarschijnlijk veel minder onderzoek naar gedaan dan bij humaan, om allerlei redenen natuurlijk.

Hier een artikel die twee jaar aan geeft van de fabrikant, en dat er vaker 2-3 jaar wordt aangehouden: https://www.dierenartsroos.nl/docs/pdf/ ... 0Stoop.pdf

Uit dat artikel komt ook:

Citaat:
Een regelmatig gehoord argument om geen herhalingen meer te geven, is dat mensen ook maar eens in de tien tot twintig jaar een herhalingsvaccinatie krijgen tegen tetanus. Het is wel belangrijk om te beseffen dat paarden helaas zeer gevoelig zijn voor de gifstoffen van de teta- nusbacterie. Met andere woorden: paarden behoren tot de diersoort die het meest vatbaar is voor tetanus. Daardoor kunnen we het vaccinatieschema van paarden en mensen niet zomaar met elkaar vergelijken.

Paarden zijn er idd heel gevoelig voor. Ze zijn vaker slachteroffer van verwondingen dan menig mens. Ook hoe ze gehouden worden speelt een rol. Mij is verteld dat je idd om de 2 jaar moet enten maar dat het na 1,5 jaar toch echt al afneemt in werkzaamheid. Optimale bescherming zou dus 1,5 jaar zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:25

Tessebes schreef:
geerke schreef:

In amerika is het de normaalste zaak van de wereld om paarden 1x in de 10 jaar te enten tegen tetanus.Je kunt je afvragen wie er gek is,Europa of Amerika

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:29

Ik heb toevallig laatst een gesprek met mn da erover gehad. Ik ent niet meer, pony is oud en komt amper het erf of in contact met anderen. Maar ik wilde wel tetanus enten. Blijkt dat als je pony/paardal wat ouder ia dat het helemaal niet meer hoeft. Tot 10 jaar geleden werd er jaarlijks tetanus geent, daarna werd dat om het jaar. Maar het is dus ook zo dat als het paard/pony dus wat ouder is dat die dus nu nog genoeg antistoffen heeft en eigenlijk nooit meer zou moeten. Ik heb dus in overleg met mn da besloten om helemaal niet meer te enten