Ervaringen met het bijvoeren van zout.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:57

_Nelleke_ schreef:
Maar kun je die conclusie direct trekken naar aanleiding van dat onderzoek? Want als er in de gebieden waar die grazers liepen geen selenium voorkomt is het logisch dat ze een tekort hebben en kun je niet zomaar stellen dat ze hun eigen behoeftes niet kunnen reguleren als je ze opsluit in een beperkt gebied. Maar als je in dat beperkte gebied nou wel selenium zou aanbieden (en dan niet gemengd in een zoutblok of een zoet mengseltje), zouden ze dan nog steeds een seleniumtekort hebben?

Tuurlijk snap ik dat het aanbieden van zo'n likstenenbuffet of zo'n mineralensteen met een mengsel van allerlei mineralen die jij noemt geen enkel nut heeft behalve dan voor de zoutbehoefte, maar ik bedoel meer de puurdere/natuurlijke vormen van mineralen aanbieden zoals ze bijvoorbeeld bij purehorse of bio-jon adviseren.

als in het gebied voldoende selenium voorkomt, kunnen zij deze behoefte zelf regelen. Echter, in vele gebieden is niet voldoende selenium voorhanden, en dus kunnen zij op dat moment die behoefte ook niet regelen. Wat niet is, kan niet komen in dat geval.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:17

Misschien moeten we ook af van het idee dat in de natuur alles optimaal is.

In de natuur is het roeien met de riemen die je hebt.
Is een situatie totaal ongeschikt kan de soort zich niet handhaven. Maar als alles net op de ondergrens zit gaat dat nog wel net.
Natuur is overleven, niets meer en niets minder!

Volgens mij wordt er soms teveel waarde gehecht aan dat een paard van nature weet wat goed voor ze is.
Als ik mijn paard laat kiezen eet ze vooral teveel van te rijk voer..

Mizora

Re: Ervaringen met het bijvoeren van zout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:54

https://thehorse.com/110471/is-there-a- ... or-horses/

Dit artikel kwam ik toevallig tegen en sluit hier mooi aan.

Verder qua het in zelf in balans houden van de rantsoenen vind ik lastig. Zijn paarden daar tot bepaalde hoogte toe in staat? Mogelijk. Maar ik ben er absoluut niet zeker van. Daarnaast is het aanbieden van losse mineralen altijd een aandachtspunt, omdat je gemakkelijk overdoseert. Je zou een seleniumpoeder kunnen mengen door zout of magnesium, 10mg Se door 50g zout of 30g magnesiumoxide voor een paard van 500kg kan nog geen kwaad. Hetzelfde kan je dus doen met koper (1250mg) en zink (2500mg). De 3 grote tekorten qua micromineralen in Nederland, gecombineerd met de 2 kraptes aan macromineralen. Je zou dan dus 2 mineralen kunnen mengen met zout en 1 met magnesium + zowel magnesium als zout los aanbieden. Maar eigenlijk is dat alleen veilig mogelijk als een paard alleen gehuisvest staat. Je wilt namelijk niet het risico lopen op vergiftiging door een inschattingsfout van een paard. Ik heb voor alle 3 de micromineralen de helft van de bovengrens/toxische grens aangehouden.

Maar zelfs in deze gevallen koppel je het alsnog aan een andere voedingsstof. Dat valt niet te voorkomen doordat het over milligrammen gaat qua behoefte, niet over grammen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:39

Maar vullen we dat dan (als het goed is) niet voldoende aan met een balancer? Dan overdoseer je ook niet zo snel lijkt me?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 14:48

Dank Mizora voor het delen van je kennis! Ik heb het allemaal gelezen. Als ik een keer twijfel over het dieet van mijn paard zal ik zeker bij je aankloppen! Ik zie dat mijn paard sterker wordt even dat hij beter in zijn vel zit als voor het voeren van zout. De opslot-springende knieën verminderen ook. Ik ben ook bezig met trainen van de achterhand dus ik weet niet of het alleen en perse aan het zout ligt maar ik neem waar dat hij er beter van is geworden. En alles wat in de topic aan kennis en ervaring is gedeeld heeft mijn menig hierover extra bevestigd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:53

_Nelleke_ schreef:
Maar vullen we dat dan (als het goed is) niet voldoende aan met een balancer? Dan overdoseer je ook niet zo snel lijkt me?

Jazeker, maar dan laat je het paard juist weer niet meer zelf doseren, ik dacht dat je bedoelde dat je dit het paard zelf wilde laten doen.

Rangeela schreef:
Dank Mizora voor het delen van je kennis! Ik heb het allemaal gelezen. Als ik een keer twijfel over het dieet van mijn paard zal ik zeker bij je aankloppen! Ik zie dat mijn paard sterker wordt even dat hij beter in zijn vel zit als voor het voeren van zout. De opslot-springende knieën verminderen ook. Ik ben ook bezig met trainen van de achterhand dus ik weet niet of het alleen en perse aan het zout ligt maar ik neem waar dat hij er beter van is geworden. En alles wat in de topic aan kennis en ervaring is gedeeld heeft mijn menig hierover extra bevestigd.

Fijn dat je paard verbetert, dat is altijd het belangrijkste. En bedankt voor het compliment.