liespower94 schreef:Ik zou ook echt eerst kijken naar sociaal contact TS.
Zoals je al aangeeft ondanks pijnstillers blijft hij het nog steeds doen.
Dan is of de pijn zo heftig dat het er doorheen komt, of het is geen pijn.
Ik snap dat je het liefst een binnenbak hebt, maar je paard is dus waarschijnlijk niet gelukkig zo.
Ik zou eerst hem lekker buiten zetten met vrienden en dan verder kijken.
Sterkte, super hoe je alles oppakt!
Gister getest om hem in de paddock te zetten met een maatje. Dit leek in het begin voor genoeg afleiding te zorgen maar na een half uur stond hij weer volop aan zijn been te bijten. Zelfs in zijn achterbenen. Dit doet hij eigenlijk niet eens altijd.
Het lijkt me toch dat de eerste paar keer met een vriendje in een paddock voor genoeg afleiding moet zorgen als hij dus echt zoveel behoefte zou hebben aan sociaal contact
simodi schreef:Nog een paar suggesties voor mogelijke oorzaken:
- allergische voor stro
- pssm
Allergie voor stro is uitgesloten, we hebben hem allergie pilletjes gegeven of het inderdaad in die hoek ligt.
PSSM is wel nog een optie om te onderzoeken.
xLoki schreef:Ik heb geen ervaring met zelfmutilatie bij paarden, maar gezien de hoge leverwaarden en plotselinge verslechtering op 8 januari: hebben jullie al wel eens gedacht aan een leverbotinfectie? Daar is mijn paard en het paard van een stalgenoot bijna aan dood gegaan jaren geleden. Mestonderzoek en leverpunctie gaven allebei geen leverbot aan, maar toen we (uit ellende, we hadden geen opties meer) toch gingen behandelen met ontwormingsmiddel knapte beide paarden zienderogen op.
Van leverbot kunnen ze zelf niet genezen zonder medicatie hiervoor te krijgen. De tweede keer bloedprikken waren zijn leverwaardes nagenoeg al weer goed.
Mloui schreef:Humaan is bekend dat bij verhoogde leverwaarden (zeker galzuren) gekmakende jeuk kan optreden, en dan met name aan de handen en voeten. Gezien de bloedwaarden en het gedrag zou ik hier beginnen. Je geeft aan dat er in de tussentijd nieuwe bepalingen zijn gedaan. Is toen ook galzuren meegenomen? Dit zit niet standaard in een grote check up en is in eerste instantie ook extra aangevraagd.
Als dit nu weer helemaal normaal is, houdt de jeuk van wondgenezing misschien nu de boel in stand. Overleg eens met de dierenarts of je misschien een topicale onstekingsremmer kan smeren tegen de jeuk.
Dit leek me inderdaad een goede optie maar zoals ik hierboven inderdaad al zeg, de leverwaardes zijn nagenoeg normaal en de galzuren zijn helemaal weer goed bijgetrokken.
Wondjes heeft hij ook al niet meer omdat ik nu telkens peeskappen om doe in de paddock zodat hij zichzelf niet helemaal open bijt.
betadine schreef:Ik had een paard die zichzelf beet (niet tot bloedens toe). Nooit de oorzaak voor gevonden. Die liep wel gewoon correct onder het zadel. Toch denk ik dat het ergens een lichamelijk ongemak is. Hij deed het ook op de paddock ondanks hij met 2 andere paarden stond.
Op jouw filpmje loopt je paard echt beroerd. Houd bijna al zijn spieren vast.
Indien er via de dierenarts niets uitkomt zou ik het volledig over een andere boeg gooien. Zoals iemand hier al aangaf zou je toch kunnen behandelen tegen leverbot. Ik zou hierna wel een kuur doen om de lever en nieren te ondersteunen met bvb paardenbloem wat ook de spieren ten goede kan komen door betere afbraak van gifstoffen.
Kun je je paard niet ergens op een grote wei zetten ? Misschien dat een kennis of zelf een bokker je een plekje kan aanbieden. Aan een binnenbak heb je niets als je paard kapot gaat.
Voordeel van wei is dat je paard continu kan eten waardoor de maag niet leeg komt te staan, maar ook beweging en frisse lucht kunnen je paard echt ten goede komen. Ik ben echt echt geen pro 24/7 buiten mens, maar soms moet je toch alles over een andere boeg kunnen gooien om een vicieuze circel te doorbreken. Vooraleer je hem bij andere paarden zet zou ik dus wel sowieso preventief tegen leverbot behandelen om ook de anderen te beschermen.
Hopelijk vind je snel oplossingen, want het doet echt pijn om je paard zo te zien

Als ik inderdaad zeker weet dat het niet medisch is (want dat wordt steeds lastiger, is dit een psychisch of fysiek probleem.. Er is iets wat hem getriggerd heeft om dit te gaan doen. Maar als het pijn is, waarom dan alleen in de paddock? Als ik rugpijn heb heb ik dat thuis, op mijn werk, op stal, etc. Maar hij doet dit dus alleen in de paddock.
ZOVEEL vraagtekens