--

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:28

Sammy_vg schreef:
ellepel schreef:
zou ook zeker dit artikel lezen

https://thehorse.com/16597/equine-self-mutilation/

is wel in het Engels
Ik denk dat ik alles wat op internet te lezen is over zelfmutilatie al gelezen heb. Bij de meeste gevallen komt het uit fysieke ongemak. Alleen wat mijn DA ook al aan gaf, het wordt zoeken naar een speld in een hooiberg. Want waar heeft hij pijn. En het is ook vreemd dat hij het ondanks de pijnstillers nog steeds doet. -O-

Of het zou toch een stress/hormoon dingetje moeten zijn.

Castratielittekens kan probleem opleveren, mag je daar aankomen? Voel je er bobbels, warmteverschillen, etc.?
Andere littekens ook goed naar kijken en voelen, diepere kunnen last geven en zeker met koud, nat weer.
Verder zoals artikel ook aangeeft onbeperkt hooi voeren. Als kalmerend middel kan je ook kamille geven dosis is iets van 4 gram/dag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:32

Sammy_vg schreef:
Dit lijkt inderdaad steeds meer een optie te worden..
Ik kan alleen hier in de omgeving geen stal vinden die aan mijn eisen voldoet.
Dat hij het hele jaar door naar buiten kan met vriendjes en dat ze een binnenbak hebben. Die combinatie lijkt onmogelijk.

Dan zul je ergens een compromis moeten maken en vooral moeten kijken naar een stal die aan de eisen van je paard voldoet en minder aan jouw eisen.
Er zijn maar weinig stallen met een binnenbak waar ze het jaar rond buiten komen. Maar er zijn wel veel stallen waar ze het jaar rond buiten komen met een goede buitenbak.

Verder zou ik zeker eens preventief omeprazol aan je dierenarts vragen. Dat heeft nauwelijks tot geen bijwerkingen, maar kun je wel maagzweren uitsluiten op een relatief simpele manier. En onbeperkt hooi lijkt me ook een goede stap. Hang op verschillende plekken kleine slowfeeders op. Hierin kun je naast hooi ook nog van alles verstoppen: takken, kruiden, wortels, enz. Dan heeft hij én wat te knagen én wat te doen.

Edit: bijvoorbeeld een paar van deze mini’s: https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... _3193.html
Gecombineerd met iets grotere exemplaren:
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooita ... orId=10041
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... orId=10041

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:55

Sammy_vg schreef:
Ayasha schreef:
Zijn mijten en andere huidproblemen die niet meteen zichtbaar zijn uitgesloten?
Omwille van de gedragsverandering zou ik ook kijken of je cushing kan testen.
Yes vergeten te vermelden maar bij het tweede bezoek heeft ze ook een schaafsel meegenomen van alle benen om mijten uit te sluiten. Dit was dan ook negatief.

Ik lees bij cushing veel dat het bij oudere paarden voor komt (Bueno is 5) en dat ze er sloom van worden. Hij is eerder explosief. Is dit ook mogelijk bij cushing?

Ik had eentje die agressief werd met momenten ja. :) Hij begon zonder waarschuwing of reden aan te vallen. Iets wat dat dier in zijn 24 overige jaren nooit gedaan had. Was een heel rustig en zacht paard.

het komt meer voor bij oudere dieren maar niet uitsluitend helaas. :)

lies_sparkle

Re: Zelfmutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:58

Ik zou ook echt eerst kijken naar sociaal contact TS.
Zoals je al aangeeft ondanks pijnstillers blijft hij het nog steeds doen.
Dan is of de pijn zo heftig dat het er doorheen komt, of het is geen pijn.

Ik snap dat je het liefst een binnenbak hebt, maar je paard is dus waarschijnlijk niet gelukkig zo.
Ik zou eerst hem lekker buiten zetten met vrienden en dan verder kijken.

Sterkte, super hoe je alles oppakt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:26

Nog een paar suggesties voor mogelijke oorzaken:

- allergische voor stro
- pssm

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:52

Op dit moment heeft een binnenbak geen prioriteit toch? De gezondheid van het paard staat voorop! Ik denk dat veel beweging en veel sociale contacten goed kan doen :j Je zegt dat het gedrag van de ene op de andere dag begon, op een gegeven moment is het emmertje vol...
Succes, het is een leuk en knap paard om te zien!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:58

Ik heb geen ervaring met zelfmutilatie bij paarden, maar gezien de hoge leverwaarden en plotselinge verslechtering op 8 januari: hebben jullie al wel eens gedacht aan een leverbotinfectie? Daar is mijn paard en het paard van een stalgenoot bijna aan dood gegaan jaren geleden. Mestonderzoek en leverpunctie gaven allebei geen leverbot aan, maar toen we (uit ellende, we hadden geen opties meer) toch gingen behandelen met ontwormingsmiddel knapte beide paarden zienderogen op.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:11

Wat naar voor hem en voor jou.Vroeger hadden we een oud circus paard op stal die onafgebroken stond te weven en met z’n hoofd te schudden .We werden gewoon naar van het kijken ernaar alleen al.Daar doet dit gedrag me erg aan denken.Het is bijna zomer ik zou hem ergens dag en nacht in een weiland zetten met andere paarden daar komen ze erg van tot rust.En misschien is zo n laser niet zo n heel goed idee voor dit paard ?Middel erger dan de kwaal komt nogal in me opborrelen :(

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:19

Humaan is bekend dat bij verhoogde leverwaarden (zeker galzuren) gekmakende jeuk kan optreden, en dan met name aan de handen en voeten. Gezien de bloedwaarden en het gedrag zou ik hier beginnen. Je geeft aan dat er in de tussentijd nieuwe bepalingen zijn gedaan. Is toen ook galzuren meegenomen? Dit zit niet standaard in een grote check up en is in eerste instantie ook extra aangevraagd.

Als dit nu weer helemaal normaal is, houdt de jeuk van wondgenezing misschien nu de boel in stand. Overleg eens met de dierenarts of je misschien een topicale onstekingsremmer kan smeren tegen de jeuk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:45

Ik had een paard die zichzelf beet (niet tot bloedens toe). Nooit de oorzaak voor gevonden. Die liep wel gewoon correct onder het zadel. Toch denk ik dat het ergens een lichamelijk ongemak is. Hij deed het ook op de paddock ondanks hij met 2 andere paarden stond.
Op jouw filpmje loopt je paard echt beroerd. Houd bijna al zijn spieren vast.
Indien er via de dierenarts niets uitkomt zou ik het volledig over een andere boeg gooien. Zoals iemand hier al aangaf zou je toch kunnen behandelen tegen leverbot. Ik zou hierna wel een kuur doen om de lever en nieren te ondersteunen met bvb paardenbloem wat ook de spieren ten goede kan komen door betere afbraak van gifstoffen.
Kun je je paard niet ergens op een grote wei zetten ? Misschien dat een kennis of zelf een bokker je een plekje kan aanbieden. Aan een binnenbak heb je niets als je paard kapot gaat.
Voordeel van wei is dat je paard continu kan eten waardoor de maag niet leeg komt te staan, maar ook beweging en frisse lucht kunnen je paard echt ten goede komen. Ik ben echt echt geen pro 24/7 buiten mens, maar soms moet je toch alles over een andere boeg kunnen gooien om een vicieuze circel te doorbreken. Vooraleer je hem bij andere paarden zet zou ik dus wel sowieso preventief tegen leverbot behandelen om ook de anderen te beschermen.
Hopelijk vind je snel oplossingen, want het doet echt pijn om je paard zo te zien :(:)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:53

Mloui schreef:
Humaan is bekend dat bij verhoogde leverwaarden (zeker galzuren) gekmakende jeuk kan optreden, en dan met name aan de handen en voeten. Gezien de bloedwaarden en het gedrag zou ik hier beginnen.Je geeft aan dat er in de tussentijd nieuwe bepalingen zijn gedaan. Is toen ook galzuren meegenomen? Dit zit niet standaard in een grote check up en is in eerste instantie ook extra aangevraagd.

Als dit nu weer helemaal normaal is, houdt de jeuk van wondgenezing misschien nu de boel in stand. Overleg eens met de dierenarts of je misschien een topicale onstekingsremmer kan smeren tegen de jeuk.

Bovenstaande vind ik heel interessant en zou ik zeker mee aan de slag gaan, TS. Verder doet de hoofd- en staarthouding aan de longe mij denken aan kissing spines. Heb je foto’s van zijn rug? Alhoewel die spanning ook weer van de algemene spierspanning zou kunnen komen natuurlijk. Heel veel sterkte in ieder geval :knuffel:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:02

Wat zielig... Lijkt me heel naar om je dier zo te zien.
Ik zou ook kiezen voor zo snel mogelijk verhuizen. Welzijn is zo belangrijk. Zorg dat je de basis op orde hebt, goed ruwvoer, veel vrije beweging, soortgenootjes om me samen te zijn. Ik denk echt dat het een bijdrage zal leveren.
Wat hier boven wordt genoemd aan jeuk is ook wel goed om verder te onderzoeken. Succes, ik hoop dat het goed komt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:14

Ik zou nu ook een plek kiezen waar zn leven helemaal anders wordt. Veel contact met andere paarden, veel buiten, bewegging etc. Want ik vrees dat ie in de huidige situatie gewoon blijft doen wat hij doet. Hij is duidelijk uit balans intern dus daar moet echt een pas op de plaats gemaakt worden. Ik zou een toffe stal zoeken waar ze dag en nacht buiten kunnen met een inloopstal oid. Altijd goed ruwvoer en straks weer de weide op. Gewoon in de kudde.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:17

Ik had op fb ook al gereageerd, mijn eerste gedacht blijft ook stress...
Ik heb een merrie gehad met heel veel stress en die beet zichzelf ook in de schouder als ze het niet meer wist, vooral toen ik haar net had, later werd dat steeds minder.

Daarnaast is het altijd wijs om lichaam en bloed te onderzoeken, en jeuk, beestjes vind ik ook een hele zinvolle inderdaad om naar te kijken.

Heel veel sterkte!
Ik denk dat zoveel mogelijk buiten met veel ruwvoer en maatjes al veel kan schelen maar zoiets heeft echt heel veel tijd nodig...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:03

Is hij op lyme/ piroplasmose getest?
Paarden uit spanje en frankrijk kunnen daar last van hebben.
Geeft onder andere gewrichtsklachten en spierproblemen.
Sterkte,arm paard...arme jij ;(

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:55

Mloui schreef:
Humaan is bekend dat bij verhoogde leverwaarden (zeker galzuren) gekmakende jeuk kan optreden, en dan met name aan de handen en voeten. Gezien de bloedwaarden en het gedrag zou ik hier beginnen. Je geeft aan dat er in de tussentijd nieuwe bepalingen zijn gedaan. Is toen ook galzuren meegenomen? Dit zit niet standaard in een grote check up en is in eerste instantie ook extra aangevraagd.

Interessant! Ik dacht ook aan jeuk of een branderig gevoel, niet direct aan de huid, maar meer onderhuids. Jeuk is erger dan pijn, dus dan maar open bijten, zodat het pijn doet.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:02

Als ik het filmpje op stal zie zou gekmakende jeuk mij niet verbazen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:02

dat hij alleen staat en ook nog eens op een paddock is eigenlijk vragen om problemen omdat dit tegennatuurlijk is voor een paard. Ik zou eerst de basis, huisvesting, op orde brengen voor je verder gaat zoeken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:35

Ik zou eens contact opnemen met Den Hoek. Daar werken naar mijn mening goeie holistische dierenartsen, die met net even een andere blik naar je paard kijken.

Zelf zou ik eerst lichamelijk verder uit gaan sluiten. Verhuizen, nieuwe kudde en nieuw voer brengen ook een hoop stress. Onderschat dat vooral niet. Ik zou denk ik eerder de mogelijkheden heronderzoeken of je op je huidige plek toch een maatje erbij kan zetten.

Ontzettend naar voor jullie beide. Sterkte!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:57

Ik herken bepaalde trekjes in het eerste filmpje. Niet een op een maar meer het neurotische. Dat doet mijn ruin ook als hij een dag of 3 of meer niet met zijn vrienden op de paddock heeft kunnen staan. Hij is zo speels en kan dan zijn energie niet kwijt.

En ik zie hem ook steu tegen de stalwand aanzoeken en maaien. Dat deed mijn oude merrie bij een maagzweer...

Dus in mijn ervaring 2 verschillende paarden, 2 ervaringen. Wat is er nu anders ten opzichte van toen het wel goed ging?
Laatst bijgewerkt door Rytir op 17-02-21 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:58

Wat lastig!

Even vanuit een andere hoek, maar als het medisch (vooral maagzweer, hormonen en jeuk) allemaal uitgesloten is, zou ik echt kijken of je de context ofwel het stalmanagment kan veranderen. Ik ben wel nieuwsgierig of dit voor hem een manier is geworden om met stress om te gaan (bij mensen kan automutilatie endorfinen laten vrijkomen = soort van goed gevoel). Ik weet niet of dit ook precies zo bij paarden werkt. Maar wie weet is het op die manier een gewoonte geworden? Zoals ik al zei, ik weet niet of dit bij paarden ook zo werkt.

Ik zou ervoor kiezen om extreme jeuk + hormonen uit te sluiten. Daarna/sowieso je hele stalmanagement omgooien. Lekker met vriendjes de wei op, schuilstal, PP, zoiets. Fysio/osteopaat betrekken zodat hij wat losser wordt/blijft en anders op de foto?

Lijkt me heel naar om je paard zo te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:21

Zou je hem niet een tijdje in een goede opfok kunnen zetten met veel vriendjes en veel ruimte?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:54

Er worden al een heleboel goede tips gegeven en het is denk ik moeilijk om nu te bepalen wat prioriteit heeft.

Wat krijgt hij aan voer? En heeft de DA een verklaring voor de afwijkende leverwaarde? Welke leverwaarde is afwijkend? Den Hoek vind ik geen rare optie met deze klachten.

Leverproblemen kunnen voor heel veel frustratie zorgen, daarnaast houdt hij zich inderdaad ontzettend strak in zijn lijf tijdens het lopen dus spierproblemen zou ik ook niet uitsluiten maar belangrijk is eerst om te weten waar dat vandaan komt.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 11:15

liespower94 schreef:
Ik zou ook echt eerst kijken naar sociaal contact TS.
Zoals je al aangeeft ondanks pijnstillers blijft hij het nog steeds doen.
Dan is of de pijn zo heftig dat het er doorheen komt, of het is geen pijn.

Ik snap dat je het liefst een binnenbak hebt, maar je paard is dus waarschijnlijk niet gelukkig zo.
Ik zou eerst hem lekker buiten zetten met vrienden en dan verder kijken.

Sterkte, super hoe je alles oppakt!

Gister getest om hem in de paddock te zetten met een maatje. Dit leek in het begin voor genoeg afleiding te zorgen maar na een half uur stond hij weer volop aan zijn been te bijten. Zelfs in zijn achterbenen. Dit doet hij eigenlijk niet eens altijd.

Het lijkt me toch dat de eerste paar keer met een vriendje in een paddock voor genoeg afleiding moet zorgen als hij dus echt zoveel behoefte zou hebben aan sociaal contact -O-
simodi schreef:
Nog een paar suggesties voor mogelijke oorzaken:

- allergische voor stro
- pssm

Allergie voor stro is uitgesloten, we hebben hem allergie pilletjes gegeven of het inderdaad in die hoek ligt.

PSSM is wel nog een optie om te onderzoeken.

xLoki schreef:
Ik heb geen ervaring met zelfmutilatie bij paarden, maar gezien de hoge leverwaarden en plotselinge verslechtering op 8 januari: hebben jullie al wel eens gedacht aan een leverbotinfectie? Daar is mijn paard en het paard van een stalgenoot bijna aan dood gegaan jaren geleden. Mestonderzoek en leverpunctie gaven allebei geen leverbot aan, maar toen we (uit ellende, we hadden geen opties meer) toch gingen behandelen met ontwormingsmiddel knapte beide paarden zienderogen op.

Van leverbot kunnen ze zelf niet genezen zonder medicatie hiervoor te krijgen. De tweede keer bloedprikken waren zijn leverwaardes nagenoeg al weer goed.

Mloui schreef:

Dit leek me inderdaad een goede optie maar zoals ik hierboven inderdaad al zeg, de leverwaardes zijn nagenoeg normaal en de galzuren zijn helemaal weer goed bijgetrokken.
Wondjes heeft hij ook al niet meer omdat ik nu telkens peeskappen om doe in de paddock zodat hij zichzelf niet helemaal open bijt.

betadine schreef:
Ik had een paard die zichzelf beet (niet tot bloedens toe). Nooit de oorzaak voor gevonden. Die liep wel gewoon correct onder het zadel. Toch denk ik dat het ergens een lichamelijk ongemak is. Hij deed het ook op de paddock ondanks hij met 2 andere paarden stond.
Op jouw filpmje loopt je paard echt beroerd. Houd bijna al zijn spieren vast.
Indien er via de dierenarts niets uitkomt zou ik het volledig over een andere boeg gooien. Zoals iemand hier al aangaf zou je toch kunnen behandelen tegen leverbot. Ik zou hierna wel een kuur doen om de lever en nieren te ondersteunen met bvb paardenbloem wat ook de spieren ten goede kan komen door betere afbraak van gifstoffen.
Kun je je paard niet ergens op een grote wei zetten ? Misschien dat een kennis of zelf een bokker je een plekje kan aanbieden. Aan een binnenbak heb je niets als je paard kapot gaat.
Voordeel van wei is dat je paard continu kan eten waardoor de maag niet leeg komt te staan, maar ook beweging en frisse lucht kunnen je paard echt ten goede komen. Ik ben echt echt geen pro 24/7 buiten mens, maar soms moet je toch alles over een andere boeg kunnen gooien om een vicieuze circel te doorbreken. Vooraleer je hem bij andere paarden zet zou ik dus wel sowieso preventief tegen leverbot behandelen om ook de anderen te beschermen.
Hopelijk vind je snel oplossingen, want het doet echt pijn om je paard zo te zien :(:)

Als ik inderdaad zeker weet dat het niet medisch is (want dat wordt steeds lastiger, is dit een psychisch of fysiek probleem.. Er is iets wat hem getriggerd heeft om dit te gaan doen. Maar als het pijn is, waarom dan alleen in de paddock? Als ik rugpijn heb heb ik dat thuis, op mijn werk, op stal, etc. Maar hij doet dit dus alleen in de paddock.
ZOVEEL vraagtekens ;(

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 11:17

Nouvel schreef:
Ik had op fb ook al gereageerd, mijn eerste gedacht blijft ook stress...
Ik heb een merrie gehad met heel veel stress en die beet zichzelf ook in de schouder als ze het niet meer wist, vooral toen ik haar net had, later werd dat steeds minder.

Daarnaast is het altijd wijs om lichaam en bloed te onderzoeken, en jeuk, beestjes vind ik ook een hele zinvolle inderdaad om naar te kijken.

Heel veel sterkte!
Ik denk dat zoveel mogelijk buiten met veel ruwvoer en maatjes al veel kan schelen maar zoiets heeft echt heel veel tijd nodig...

Uit het bloedonderzoek kwamen alleen de eerste keer afwijkende leverwaardes. Ze heeft ook schaapsels van zijn benen genomen om op beestjes te checken maar dit was ook negatief. :(