Voeradvies paard dat invalt qua spieren: groeispurt + arbeid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:31

Jets schreef:
Kijk eens naar de Cavalor vitamino :)

Deze is speciaal gericht op de bespiering in de bovenlijn

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:34

Change3x schreef:
Popstra schreef:
Ik zou meer Krachtvoer geven. Krachtvoer maakt de bovenlijn voller, ruwvoer de buik. Paard is in de groei dus kan echt wel wat gebruiken.

Dit inderdaad.:j

Dat is niet per definitie zo. Ligt heel erg aan de samenstelling, voor de spieropbouw heb je eiwit nodig wat niet in elk krachtvoer evenveel zit. Elke brok of muesli is samengesteld met een bepaald doel. Simpel zeggen krachtvoer geven gaat dan dus niet op omdat je ook moet weten welk krachtvoer, welke samenstelling heb je nodig om het doel te bereiken

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:48

trustHim schreef:
Jets schreef:

Klopt, ze geeft ook aan dat het paard schraler wordt in bespiering op de bovenlijn dus dit is een mooie toevoeging om het paard hierin te ondersteunen zonder dat hij te energiek wordt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:01

Natuurlijk trustHim, maar zonder krachtvoer kan het paard nergens op bouwen. Een paard in de groei die schraal is en/of ingevallen heeft echt wat nodig.

Selente

Re: Voeradvies paard dat invalt qua spieren: groeispurt + arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:13

Bonpard Muscle :j
Enkel via de DA te verkrijgen, maar dan weet je wel meteen hoeveel jouw paard daadwerkelijk nodig heeft. Werkt als een tierelier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 13:29

Is online helemaal niet te zeggen wat jouw paard past.

Hoeveel komt je paard buiten en kan het vrij bewegen? Dat is echt van essentieel belang voor een goed basis model. Zeker tijdens de groei.

Hoe train je? Hoelang train je? Dat is zo een wereld van verschil. Als we dat niet weten en zien, valt er niks te zeggen.

Welke kruiden zijn aangemeten? Kruiden kunnen prima zijn, maar ook een negatief effect hebben. Er moet echt een balans zijn in voeding voor de juiste voeding en opname daarvan.

In eerste instantie moet een paard gewoon voldoende goed ruwvoer krijgen. Dat is de eerste basis en moet zorgen voor een gezonde darmflora die daardoor weer goed voeding kan opnemen. Maar ook vrij bewegen hoort daarbij voor de peristaltiek van de darmen.

Als je van het 1 te weinig geeft en van het ander teveel, krijg je onbalans. Dat is zonde, want je wil juist zo min mogelijk onnodig belasten en wat je geeft op plaats van bestemming komt.

Je paard is nog jong en kan zomaar over een paar maanden er weer heel anders bij staan. Ze hoeven niet "lelijk" te worden of basis bespiering te gaan missen, maar een dip vanwege wisselen, groei etc hoort er soms wel een beetje bij.
Wat al eerder werd aangehaald; We zijn gewend geraakt om met baby paarden te werken, maar ze zijn nog aan het groeien en ontwikkelen. Elk paard is daar anders in. Geef het ook vooral tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:22

Spier opbouw krijg je pas als een paard in het werk staat en dat staat deze nog niet al denk ik wel dat het goed zou zijn voor het paard aangezien het ,fris, is.
Je wil een vollere bovenlijn en dat bereik je met krachtvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:44

Een gebrekkige bovenlijn is een gebrek aan basisbespiering. Dat krijg je met voldoende eiwit (en voldoende vitaminen/mineralen), dat hoeft zeker niet per se uit krachtvoer te komen. De basisbespiering is ook gewoon spieropbouw en krijg je door het paard minimaal een uur per dag vrij te laten bewegen (liever uiteraard 6 tot 18 uur/dag), naast het voorkomen van tekorten.

Ik voer als basis graag sojaschroot bij, wel de eiwitten, niet de belasting en dikmakers in een gemiddeld krachtvoer. Met 200g sojaschroot voor een paard van 500-600kg, dat op gemiddeld ruwvoer staat (dus niet extreem eiwitarm), voer je ruim de benodigde eiwitten bij, zo'n 75g vrep (= verteerbaar eiwit) van zeer hoge kwaliteit. Ik zie hier veel meer spieropbouw op dan met 1kg gemiddeld krachtvoer, dat ook ongeveer dit aan vrep bevat, maar waarvan de kwaliteit vaak blijkbaar toch lager is. Meer krachtvoer voeren levert wel meer eiwit op, maar in de meeste gevallen zijn paarden eerder te dik dan te dun en als je moet kiezen tussen ruwvoer beperken of minder krachtvoer geven, is minder krachtvoer geven altijd de eerste stap. Pas bij onbeperkt ruwvoer is het verhogen van het krachtvoer een reële optie in mijn ogen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:54

Jets schreef:

Heb ik idd ook goede ervaringen mee! Merrie met doorgezakte rug van het veulenen. Ik voerde daarbij de strucomix senior en ze was binnen no time mooi in de spieren en weer op gewicht

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:21

Ik heb 4 paarden van 20+ en die staan niet vol in het werk, maar je wil ook niet dat ze qua bespiering inleveren. Lopen 24/7 rond, dus voldoende beweging.

Mijn obesitas, ex hb ruin stond op dieet en had altijd teveel gewicht, maar werd ook schraal op de rug. Toen toch eiwitten bij gaan geven dmv extra lucerne. Dat is spannend bij een dikzak, maar hij ziet er beter uit en buik is vol, maar hij is juist minder buikig. Hij is 23.

Mijn merrie van 28 heeft echt een lastige rug gekregen, maar staat ook niet vol in werk meer. Dus geven we voldoende voer en eiwitten.

Een paard dat goed gevoerd wordt en voldoende vrij beweegt, hoort er gewoon goed uit te zien. Maar tijdens de groei kan je nog best wat ups and downs hebben qua ontwikkeling.

Als je paard slecht bespierd is, zou ik hem juist niet rijden, maar eerst goed voeren en vanaf de grond werken. Zeker niet te vaak en te lang, want een paard moet wel tijd krijgen om de juiste voeding, naar de juiste plek te laten komen en rust/herstel is echt heel belangrijk.

Als je paard heeft gewerkt kan je ook na het werk gaan bijvoeren voor herstel. Maar ik zou niet kilo's muesli of brok gaan geven vanwege eiwitten. Dan liever gericht eiwitten, zoals Mizora zegt met soja schroot of Coolstanca Copra, whey poeder.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:46

Jets schreef:
trus
[quote="Jets schreef:

Klopt, ze geeft ook aan dat het paard schraler wordt in bespiering op de bovenlijn dus dit is een mooie toevoeging om het paard hierin te ondersteunen zonder dat hij te energiek wordt.[/quote]

ja, mijn bedoeling was ook te zeggen dat het een hele mooie toevoeging zou zijn, maar had een beetje haast om op werk te komen (verkoop het zelf :D )

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:37

Bedankt allemaal voor de adviezen, hier kan ik zeker iets mee! Ik ga proberen samenvattend te reageren op iedereen, sorry als ik iets mis.

Mascha komt tussen de 8-10u per dag buiten, afhankelijk van het weer. Het werk wat we doen is niet echt werk te noemen. Ze is nog niet onder het zadel dus werk alleen vanaf de grond nu met haar. Ook niet fanatiek longeren oid, licht grondwerk en dan vooral gericht op afspraken maken onderling. Dit doe ik zo’n 3 keer in de week, per keer 20 minuten. Veel stapwerk, beetje draf, galop pakken we nog niet mee.

Kruiden zijn aangemeten door Horsecomplete. De samenstelling is tot nu toe elke maand anders geweest. Voor nu krijgt ze een samentelling ter ondersteuning van spieren, gewrichten, pezen. Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi.

En wat er gezegd wordt over dat een vierjarige ook nog maar een puppy is, hebben jullie helemaal gelijk in. Het geeft soms een vertekend beeld omdat de meeste paarden van haar leeftijd al in het werk staan en dus breder/gespierder zijn. En dan zie ik mijn slungelige dame ernaast en dan denk ik o ze is gewoon een latertje. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.

De meeste geven eiwitten aan, daar ga ik me op richten. Voor nu geef ik esparcette korrel bij, stalgenoot had dat nog liggen dus probeer dat eerst. Dat eet ze nu ook met heel veel smaak op, dus dat komt goed uit. Mocht ik hier geen verschil door merken ga ik door op iets anders. Ze hoeft van mij ook niet dik in de spieren te staan dadelijk, als het weer wordt zoals het was ben ik tevreden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:03

Begin eens met een foto te plaatsen... :D en dan eens kijken

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:33

Mizora schreef:
Een gebrekkige bovenlijn is een gebrek aan basisbespiering. Dat krijg je met voldoende eiwit (en voldoende vitaminen/mineralen), dat hoeft zeker niet per se uit krachtvoer te komen. De basisbespiering is ook gewoon spieropbouw en krijg je door het paard minimaal een uur per dag vrij te laten bewegen (liever uiteraard 6 tot 18 uur/dag), naast het voorkomen van tekorten.

Ik voer als basis graag sojaschroot bij, wel de eiwitten, niet de belasting en dikmakers in een gemiddeld krachtvoer. Met 200g sojaschroot voor een paard van 500-600kg, dat op gemiddeld ruwvoer staat (dus niet extreem eiwitarm), voer je ruim de benodigde eiwitten bij, zo'n 75g vrep (= verteerbaar eiwit) van zeer hoge kwaliteit. Ik zie hier veel meer spieropbouw op dan met 1kg gemiddeld krachtvoer, dat ook ongeveer dit aan vrep bevat, maar waarvan de kwaliteit vaak blijkbaar toch lager is. Meer krachtvoer voeren levert wel meer eiwit op, maar in de meeste gevallen zijn paarden eerder te dik dan te dun en als je moet kiezen tussen ruwvoer beperken of minder krachtvoer geven, is minder krachtvoer geven altijd de eerste stap. Pas bij onbeperkt ruwvoer is het verhogen van het krachtvoer een reële optie in mijn ogen.

Misschien offtopic, maar welk merk sojaschroot raad je aan? Als ik dat Google komen er veel verschillende

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:58

Waarom ga je niet gewoon een tijdje merriebrok voeren in gewone brok. Geeft meer eiwit en helpt in bespreking. Niks vreemds aan verder...
En een foto zou helpen beeld belalen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:10

Liiesjjj schreef:
Bedankt allemaal voor de adviezen, hier kan ik zeker iets mee! Ik ga proberen samenvattend te reageren op iedereen, sorry als ik iets mis.

Mascha komt tussen de 8-10u per dag buiten, afhankelijk van het weer. Het werk wat we doen is niet echt werk te noemen. Ze is nog niet onder het zadel dus werk alleen vanaf de grond nu met haar. Ook niet fanatiek longeren oid, licht grondwerk en dan vooral gericht op afspraken maken onderling. Dit doe ik zo’n 3 keer in de week, per keer 20 minuten. Veel stapwerk, beetje draf, galop pakken we nog niet mee.

Kruiden zijn aangemeten door Horsecomplete. De samenstelling is tot nu toe elke maand anders geweest. Voor nu krijgt ze een samentelling ter ondersteuning van spieren, gewrichten, pezen. Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi.

En wat er gezegd wordt over dat een vierjarige ook nog maar een puppy is, hebben jullie helemaal gelijk in. Het geeft soms een vertekend beeld omdat de meeste paarden van haar leeftijd al in het werk staan en dus breder/gespierder zijn. En dan zie ik mijn slungelige dame ernaast en dan denk ik o ze is gewoon een latertje. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.

De meeste geven eiwitten aan, daar ga ik me op richten. Voor nu geef ik esparcette korrel bij, stalgenoot had dat nog liggen dus probeer dat eerst. Dat eet ze nu ook met heel veel smaak op, dus dat komt goed uit. Mocht ik hier geen verschil door merken ga ik door op iets anders. Ze hoeft van mij ook niet dik in de spieren te staan dadelijk, als het weer wordt zoals het was ben ik tevreden.

Het klinkt alsof je het goed aanpakt :-) Fijn zo'n baas!

Kan Jente niet iets uitmeten voor je? Ik voer zelf erwten eiwit-isolaat bij voor de bespiering.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:58

Ik snap niet hoe iedereen kan reageren en adviezen geven zonder het paard te hebben gezien

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:42

geerke schreef:
Ik snap niet hoe iedereen kan reageren en adviezen geven zonder het paard te hebben gezien

Advies niet.... daar zijn betere mensen voor die dat live kunnen.

Observaties wel. Baas lijkt wel de boel op een rijtje te hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:58

Wellicht mensen uit ervaring wat advies geven. :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:23

Horseloverl schreef:
Jets schreef:

Heb ik idd ook goede ervaringen mee! Merrie met doorgezakte rug van het veulenen. Ik voerde daarbij de strucomix senior en ze was binnen no time mooi in de spieren en weer op gewicht

Ik heb er ook hele goede ervaringen mee. Mijn oude pony die s er enorm van opgeknapt in de bovenlijn.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 22:26

Op de foto is het heel lastig te zien door de lichtinval. En ik heb hem qua afsnijding niet handig genomen. Zal kijken of ik morgen een nieuwe foto kan maken. Voer nu wel al een paar dagen esparcette bij, dus kan al wat bijgekomen zijn.

Afbeelding

Ter vergelijking, foto van een paar weken geleden

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:04

Mooi paard,inderdaad wat arm bespierd.De voorhand erger dan de achterhand.
Maar niet mager.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:45

Spieropbouw zal toch met name training zijn, de opbouw kun je dan ondersteunen door eiwit. Een mooi product daarvoor is b.v de vit-amino van cavalor.
Qua gewicht en wat ik lees qua energie is op dit moment geen toevoeging nodig

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 12:13

Voor de mensen die het interessant vinden een update:

Afgelopen maandag is de fysio geweest. Ze zag tekenen van een verstoorde lever, maag, darm balans. Ze denkt dat Mascha hierdoor de voedingsstoffen niet goed kan opnemen en toen die kou er overeen is gekomen is ze aan haar spieren gegaan. Ze vroeg ook of ze nog hengstig was geweest, en toen ik aangaf dat ik het eigenlijk nooit merk als Mascha hengstig is fronste ze ook. Ze wordt wel hengstig, maar echt laten merken doet ze niet. Dat vond de fysio ook raar omdat het nu eenmaal een vurig paard is en daar verwacht je van dat ze toch in gedrag meer laten zien. Haar energie gaat nu naar andere dingen.

Wat echt aan ten grondslag heeft gelegen, ik denk de combinatie van verschillende factoren. Ze is een tijd geleden goed ziek geworden van een verdoving, heeft op haar vorige stal bar slecht en veel te weinig ruwvoer gehad, binnen een half jaar tijd 2 verhuizingen, veel stress, de kou, wat armer hooi.

Haar advies was om 2-3 weken elke dag een capsule Teunisbloemolie te geven (olie uit capsule halen, dus niet gehele capsule geven). Na een week probiotica gaan bijvoeren. Dit zou die disbalans moeten rechttrekken. Ik ga dit 2 weken aankijken en mocht ze hier niet op reageren laat ik wel haar bloed controleren.

Eiwitten blijf ik ook gewoon bijvoeren voor nu.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:18

Wellicht had het handiger geweest dat je die verschillende factoren die je nu op somt in je openings post had gezet. Dan word het alweer een heel ander verhaal natuurlijk.
Wij konden niet weten dat ze arm gevoerd is geweest op de vorige stal