Jets schreef:Kijk eens naar de Cavalor vitamino
Deze is speciaal gericht op de bespiering in de bovenlijn
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Change3x schreef:Popstra schreef:Ik zou meer Krachtvoer geven. Krachtvoer maakt de bovenlijn voller, ruwvoer de buik. Paard is in de groei dus kan echt wel wat gebruiken.
Dit inderdaad.
trustHim schreef:Jets schreef:Kijk eens naar de Cavalor vitamino
Jets schreef:trus
[quote="Jets schreef:Kijk eens naar de Cavalor vitamino
Mizora schreef:Een gebrekkige bovenlijn is een gebrek aan basisbespiering. Dat krijg je met voldoende eiwit (en voldoende vitaminen/mineralen), dat hoeft zeker niet per se uit krachtvoer te komen. De basisbespiering is ook gewoon spieropbouw en krijg je door het paard minimaal een uur per dag vrij te laten bewegen (liever uiteraard 6 tot 18 uur/dag), naast het voorkomen van tekorten.
Ik voer als basis graag sojaschroot bij, wel de eiwitten, niet de belasting en dikmakers in een gemiddeld krachtvoer. Met 200g sojaschroot voor een paard van 500-600kg, dat op gemiddeld ruwvoer staat (dus niet extreem eiwitarm), voer je ruim de benodigde eiwitten bij, zo'n 75g vrep (= verteerbaar eiwit) van zeer hoge kwaliteit. Ik zie hier veel meer spieropbouw op dan met 1kg gemiddeld krachtvoer, dat ook ongeveer dit aan vrep bevat, maar waarvan de kwaliteit vaak blijkbaar toch lager is. Meer krachtvoer voeren levert wel meer eiwit op, maar in de meeste gevallen zijn paarden eerder te dik dan te dun en als je moet kiezen tussen ruwvoer beperken of minder krachtvoer geven, is minder krachtvoer geven altijd de eerste stap. Pas bij onbeperkt ruwvoer is het verhogen van het krachtvoer een reële optie in mijn ogen.
Liiesjjj schreef:Bedankt allemaal voor de adviezen, hier kan ik zeker iets mee! Ik ga proberen samenvattend te reageren op iedereen, sorry als ik iets mis.
Mascha komt tussen de 8-10u per dag buiten, afhankelijk van het weer. Het werk wat we doen is niet echt werk te noemen. Ze is nog niet onder het zadel dus werk alleen vanaf de grond nu met haar. Ook niet fanatiek longeren oid, licht grondwerk en dan vooral gericht op afspraken maken onderling. Dit doe ik zo’n 3 keer in de week, per keer 20 minuten. Veel stapwerk, beetje draf, galop pakken we nog niet mee.
Kruiden zijn aangemeten door Horsecomplete. De samenstelling is tot nu toe elke maand anders geweest. Voor nu krijgt ze een samentelling ter ondersteuning van spieren, gewrichten, pezen. Ze krijgt onbeperkt onverpakt hooi.
En wat er gezegd wordt over dat een vierjarige ook nog maar een puppy is, hebben jullie helemaal gelijk in. Het geeft soms een vertekend beeld omdat de meeste paarden van haar leeftijd al in het werk staan en dus breder/gespierder zijn. En dan zie ik mijn slungelige dame ernaast en dan denk ik o ze is gewoon een latertje. Maar dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.
De meeste geven eiwitten aan, daar ga ik me op richten. Voor nu geef ik esparcette korrel bij, stalgenoot had dat nog liggen dus probeer dat eerst. Dat eet ze nu ook met heel veel smaak op, dus dat komt goed uit. Mocht ik hier geen verschil door merken ga ik door op iets anders. Ze hoeft van mij ook niet dik in de spieren te staan dadelijk, als het weer wordt zoals het was ben ik tevreden.
Horseloverl schreef:Jets schreef:Kijk eens naar de Cavalor vitamino
Heb ik idd ook goede ervaringen mee! Merrie met doorgezakte rug van het veulenen. Ik voerde daarbij de strucomix senior en ze was binnen no time mooi in de spieren en weer op gewicht