Paard blijft mager.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:33

Kun je andere ruwvoer mixen kopen tot je verhuizen gaat?

Luzerne, grasmix, Hartog mix, wiesencobs, pavo fibrenuggets. Er is genoeg ruwvoer in zakken te koop.

Of inderdaad je eigen goede hooi onbeperkt in een net doen (zal het goedkoopste zijn).

Verder is seniores priores ook fijn. Ik vind het in grote hoeveelheden fijner dan fibrebeet omdat de verhoudingen beter kloppen.

Ik zou wegblijven van (te)veel krachtvoer, maar proberen het ruwvoer op orde te krijgen op deze manier.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:38

Bij ons op stal krijgen sommige paarden Bodyboost XL van Vente: deze. Werkt erg goed, ze worden zelfs wat aan de dikke kant. Dit krijgen ze naast hun krachtvoer en voldoende ruwvoer. Ze kregen hiervoor Seniores Priores of bietenpulp, maar deze brok werkt vooralsnog veel beter.
Het beste is natuurlijk als je het met ruwvoer kan oplossen, maar als dat niet lukt is dit een goede (tijdelijke) oplossing.

fjord_brucht

Re: Paard blijft mager.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:45

Ik zie dat je uit midden van het land komt. Mag ik vragen waar? Er zijn daar namelijk echt wel stallen waar ze veel buiten komen met onbeperkt goed ruwvoer

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:48

Idd ik kom ook uit het midden van NL en er zijn echt goede stallen te vinden hier :j

Die bodyboost, is dat ook goed weg te krijgen voor een ouder paard met minder goed gebit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:51

Weleens aan bloedwormen gedacht?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 22:56

Dat heb ik allang uitgezocht hoor... De een heeft constanst ziektes omdat daar veel import paarden komen, dan zijn er 2 en die paarden gaan daar bij de ene stal een uurtje naar buiten en krijgen 2 plakjes hooi op een dag, de ander veel hooi maar 2 uur per dag naar buiten. Dan waar ik sta 24/7 buiten met onbeperkt voordroog waar geen voedingsstoffen in zitten en dan de andere die 24/7 buiten/of snachts op stal met goed ruwvoer. Daar ga ik heen, maar dat duurt een paar maanden tot dat deze plek heeft.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:58

SusanH schreef:
Idd ik kom ook uit het midden van NL en er zijn echt goede stallen te vinden hier :j

Die bodyboost, is dat ook goed weg te krijgen voor een ouder paard met minder goed gebit?

Het zijn kleine brokjes, wat kleiner dan de gemiddelde brok. Als je paard met normale brok moeite heeft denk ik dat dit ook niet heel soepel zal gaan, anders moet het wel lukken denk ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:00

Mijn paarden hebben op het moment ook hooi waar niets inzit,die zijn niet mager.
Heeft je paard een deken om?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:01

Wortels en brokjes krijgt hij wel weg, niet heel snel meer maar het lukt :j . Hij staat nu op de fibre beet voor extra maar als dat niet genoeg gaat doen is de bodyboost ook nog een optie om te proberen. Ik kende die nog niet. Die van ons is trouwens wel helemaal doorgelicht, het ligt echt aan het gebit. Dat krijg je als je ouder wordt.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 23:04

geerke schreef:
Mijn paarden hebben op het moment ook hooi waar niets inzit,die zijn niet mager.
Heeft je paard een deken om?

Hij heeft een deken om... Vorige stal had hij top hooi, was mooi op gewicht, nu dit flut voordroog en hij is mager...

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 23:06

knollentuin schreef:
Subli is een mengeling er zit ook bietenpulp bij maar ook andere weekbrokjes,tarwe spelt soja lucerne lijnzaad soja ik ben nog geen paard tegengekomen die het niet lekker vindt.
Wat voor tandarts heb je bij je paard gehaald?

Was een goed aangeschreven tandarts, elektrisch. Geen gebitscontroleur oid :).
Laatst bijgewerkt door Doef op 15-02-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:06

Seniores priores en equifyt zupa heb ik mooie resultaten mee gehaald. Niet maar met een halve of 1 schep per dag. Dat zette bij mijne geen zoden aan de dijk. Minimaal 4 scheppen (ongeweekt gewogen) per dag van max 1 schep per keer. SP werkte het beste. Zupa vond mijn paard erg smakelijk en voordeel is dat het niet zo lang hoeft te weken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:46

Je geeft in je openingspost al duidelijk aan waar het probleem ligt. Op stal kun je een grote slowfeeder hangen zodat je maar 1x per dag hoeft te vullen. Zelf ook al slecht hooi gehad en mijn paarden slonken met de dag. Je kunt dus niet anders als zelf hooi te gaan bijkopen, want je paard is nu duidelijk ondervoed (suf zoals je schreef is voor mij echt wel een alarmsignaal). Hier krijgen ze 2kg bietenpulp + 2kg grabrok extra per dag verdeeld over 2 voerbeurten + onbeperkt hooi.
Binnen 6 weken breekt het weideseizoen weer aan. Ik zou je paard tot dan wat meer op stal houden zodat je kan bijvoeren en een wei zoeken in afwachting dat je plek vind. Ik zou echt mijn paard daar geen maanden meer laten staan op die manier.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 01:20

Nee en dat wil ik ook zeker niet, maar er is hier echt weinig keuze! Ik voer hem 8 kg bij... Maar nog meer dus?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:16

Geef eens een flinke zandkuur. Mijn paard werd ook ineens te mager, en is uiteindelijk overleden aan zandkoliek.

Subli senior priores werkt goed om er gewicht bij te krijgen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:46

Ja hier ook seniores priores en paardenmeel van de dungense molen. Dat hoef je het te laten weken alleen beetje Wat er erbij en voeren. Werkt als een trein en os noet wel duur

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:48

Idd seniores priores en paardenmeel van de dungense molen. Typ dat maar eens in bij de zoekfunctie krijg je heel veel goede verhalen bij magere paarden. Klein beetje water er bij en kan je meteen voeren dus is ook handig en niet zo duur. Super kwaliteit!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:57

Ik geef aan mijn paard ook Subli Senior Priores en FibriBeet. Van Subli 2 scheppen (2kilo) en 1 schep Fibri, dit in ruim water weken, lees beschrijving op de verpakking. Subli moet 4 uur weken. Ik zet het de dag ervoor al klaar, met dit weer geef ik het met extra warm water. Wanneer je paard echt mager is, klopt het dat het langer duurt voordat je aan de buitenkant ziet dat hij dikker wordt. Het paard begint eerst met zijn binnenkant op te vullen en als laatste de buitenkant en dan zien wij als mensen pas dat hij dikker wordt. Dus neem de tijd om resultaat te zien. Natuurlijk wel nadat je hebt uitgesloten dat er niets anders aan de hand is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:41

Heb je een foto van je paard,zonder deken? :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:44

Ik lees dat je 1kilo merriebrok geeft? Daar krijg je een paard niet mee op gewicht ben ik bang.Er zitten ook teveel eiwitten in,merriebrok is bedoelt voor merries met een veulen.
Probeer je voer meer in de richting van vezels en vetten te geven.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 11:58

Hij kreeg hiervoor altijd een kilo natures best. Maar tip van de dierenarts gekregen om hem merriebrokken of muesli te geven om hem dikker te krijgen.

Daarvoor nooit krachtvoer hoeven geven.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:23

Doef schreef:
Nee en dat wil ik ook zeker niet, maar er is hier echt weinig keuze! Ik voer hem 8 kg bij... Maar nog meer dus?

Ik zou zelf zo'n supergrote slowfeeder ophangen en onbeperkt geven :j en inderdaad, seniores priores echt in scheppen denken ipv 0,5 a 1 schep per dag.

Fijn dat je wel zelf je eigen hooi bij kunt geven in ieder geval.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:59

Een zand weg kuur extra bedoel ik vaak blijven ze dan ook mager. En qua ruwvoer het ene paard eet echt veel meer als de andere ( mijn paard eet anderhalf x het portie als de buurvrouw en 2x plak stro er bij om te knabbelen ) en dat gaat ook gewoon op..

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:11

Je muesli sws ophogen. 1 schep staat gelijk aan rond de 700 gram voer van de gemiddelde muesli ( weet niet of je afweegt of 1 schep ziet als 1 kilo) . Dit is veel te weinig om zijn vitamine en mineralen behoefte uit te halen. Gemiddeld mag je van een merriemuesli, neem als voorbeeld de probreed van cavalor, Bij dracht voer je 650 gram per 100 kilo lichaamsgewicht. Niet dragend paard zou dan bij wijze van voor aankomen 500 gram mogen hebben per 100 kilo. Stel jouw paard weegt 600 kilo dan mag hij dus 3,5 kilo daags hebben. Ik hoop dat het een beetje logisch overkomt maar dit zou iig een mooie optie zijn om ff te proberen. Luzerne zet aan op de bovenlijn. Daar zou ik ook sowieso mee doorgaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:24

Doef schreef:
Hij kreeg hiervoor altijd een kilo natures best. Maar tip van de dierenarts gekregen om hem merriebrokken of muesli te geven om hem dikker te krijgen.

Daarvoor nooit krachtvoer hoeven geven.

Je krijgt een paard niet op gewicht met 1 kilo voer.
Je moet anders gaan voeren.Bietenpulp,zemelen,lucerne,lijnzaad.
Een paard moet minstens 3 kilo brok krijgen om aan zijn dagelijkse vitamines te komen,dat krijgt hij niet.
Dus anders gaan voeren ,eventueel met vitamine en mineralen supplement