Bietenpulp slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:47

Er zijn geen studies te vinden die specifiek kijken naar het voeren van pectinerijke voeding en het effect op de darmflora in fundamentele zin. Dus om te weten dat pectine wordt afgebroken door protozoa en melkzuurbacteriën en hierdoor melkzuur produceren, kijk je in andere onderzoeken, die hier specifiek naar kijken.

De studies die je vindt bij paarden, zijn studies die kijken naar het effect van een bietenpulp dieet op klinische beelden bij paarden. Dus naar verbeteringen bij bv IR paarden of iets dergelijks.

Echter wilt een verbetering in deze nog steeds niet zeggen, dat het ook gezond is voor het paard op lange termijn. Daarbij zijn het onderzoeken waarbij de paarden ook met granen of voordroog gevoerd worden of hier net vanaf komen, en dus al een verstoorde darmflora hebben.

Een paard met een verstoorde darmflora laat in onderzoeken verbetering zien.
Daar zou je juist een verslechtering verwachten door nog meer disbalans, of niet?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:00

Wat een bullshit...

Welke voeren zijn er op bietenpulp gebaseerd?

Equifyt zupa
Seniores priores (subli)
Speedibeet (pavo)
Fibrebeet (pavo)

Allen slobbers die juist door voedingsexperten worden aanbevolen.

Hier krijgt een pony zo’n 2 kg bietenpulp per dag + 1,5 kg zupa per dag + zemelen. Allen droog gewogen. En beestje doet het er echt heel goed op juist, al minstens een jaar nu.

biancaaaa

Re: Bietenpulp slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:54

Hier maagzweer en IBD patiënt mede door bietenpulp weer mooi op gewicht gekregen. Zijn buik lag zo overhoop afgelopen jaar en juist met de bietenpulp icm onbeperkt hooi, minimaal brok en medicatie weer terug op gewicht gekregen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:27

Ik voer ook lekker bietenpulp door. In combinatie met een muesli en naast voldoende ruwvoer. Doen ze het goed op. Als ik bij elke (zelfverklaarde) expert op fb mijn voerbeleid moet aanpassen, blijf ik bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:48

Wiske2 schreef:
Vroeger was het gewoon voor koeien en niet voor paarden :j :j :j :j
Vroeger liepen paarden op de prairie en aten alleen dat wat ze zelf konden vinden. :j :j :j

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:20

Op papier is of lijkt het inderdaad een prima aanvulling. En misschien is het dat ook, maar niet in alle gevallen, geen idee. Maar sinds ik ben gestopt met de speedibeet (ruim een jaar geleden denk ik, en ruim voor dit artikel dus) is de mest van paardlief duidelijk verbeterd, en nog nauwelijks mestwater. En hij kreeg niet eens extreem veel, ik denk max een kilo (geweekt). Hij kreeg het als avondprutje. Speedibeet vervangen door cavalor fiber force (waar ook wat bietenpulp in zit) en sinds december is dat, omdat hij de fiber force niet meer zo heel graag at, weer vervangen door Horsefood graanvrij mix. Daar zit geen bietenpulp in (overigens niet bewust daarom gekozen), wel chichorei pulp. Nu perfecte mestballen, helemaal geen mestwater meer, en ook niet meer gassig.
Maar dat kan natuurlijk altijd nog toevallig zijn. Het is wel het enige dat is veranderd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:21

Ik voer al jaren voer met bietenpulp (zupa, speedibeet, fibrebeet) en geen van de paarden is er slechter van geworden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:51

Sandra_H schreef:
Op papier is of lijkt het inderdaad een prima aanvulling. En misschien is het dat ook, maar niet in alle gevallen, geen idee. Maar sinds ik ben gestopt met de speedibeet (ruim een jaar geleden denk ik, en ruim voor dit artikel dus) is de mest van paardlief duidelijk verbeterd, en nog nauwelijks mestwater. En hij kreeg niet eens extreem veel, ik denk max een kilo (geweekt). Hij kreeg het als avondprutje. Speedibeet vervangen door cavalor fiber force (waar ook wat bietenpulp in zit) en sinds december is dat, omdat hij de fiber force niet meer zo heel graag at, weer vervangen door Horsefood graanvrij mix. Daar zit geen bietenpulp in (overigens niet bewust daarom gekozen), wel chichorei pulp. Nu perfecte mestballen, helemaal geen mestwater meer, en ook niet meer gassig.
Maar dat kan natuurlijk altijd nog toevallig zijn. Het is wel het enige dat is veranderd.

Dat heb ik hier inderdaad ook ondervonden met mijn ouwetje. Eerder nooit de link gelegd met bietenpulp.
De 2 andere kregen dezelfde kleine hoeveelheid en hadden er nooit mestwater van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:07

Pff misschien moeten we wat meer naar onze paarden kijken ipv achter de zoveelste voedingshype aan te huppelen. Want ieder beest is verschillend en waar de een het enorm goed op doet krijgt de ander problemen. Het zijn net mensen wat dat betreft :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:11

SUSANNEx schreef:
Goedemorgen bokkers!

Via een facebookaccount (zal de naam even niet noemen) kreeg ik onderstaand artikel door. Ik schrik er toch best van, aangezien mijn paard het jaren goed doet (naar mijn idee) op pulp en het ook door diverse klinieken en experts in aangeraden.

Ik dacht dat juist het punt was, dat pectine uit de pulp zorgt voor een betere darmbalans en aanmaak van goede darmbacteriën.

Hoe denken jullie hier over?

"Een veel voorkomende situatie: een paard dat te mager is, waarbij de dierenarts komt en zegt:
"zet maar op de bietenpulp, dan komt die wel op gewicht".

En dat klopt, je paardje zal inderdaad in gewicht toenemen, maar.... helaas is dit geen gezónd gewicht.

Hoe zit dat dan precies?

Om een lang verhaal kort te maken:

de bietenpulp zorgt voor sterfte van een deel van de goede darmbacteriën, waardoor er veel afvalstoffen vrijkomen. Verder ontstaat er een darmdysbiose wat o.a. resulteert in een verstoorde ontgifting (het gaat te ver om dit proces in detail in deze mail uit te leggen).

Dan heb je dus EN méér afvalstoffen EN een slechter ontgiftingsmechanisme......

Dat is dubbel op fout!

Het magere paardenlijf komt deze afvalstoffen dus niet kwijt, en heeft als enige oplossing: om ze op te slaan.

Het opslaan van de wateroplosbare afvalstoffen gebeurd in het (lymfevocht) tussen de cellen en voornamelijk in het onderhuids bindweefsel.

Waardoor je paard dus letterlijk opzwelt!!!

Dus je paard komt inderdaad bij van Bietenpulp, maar dit is zeer óngezond gewicht. En zorgt op lange termijn voor veel problemen.

En ja, er zijn ook genoeg gevallen waarbij er geen klachten ontstaan, of dat de klachten niet herkend worden of niet gerelateerd worden aan een minder goed voermanagement, of dat het paardje misschien niet de leeftijd haalt die je gehoopt had (voordat de klachten optreden).

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun hele leven heel hard gewerkt hebben, ongezond hebben gegeten, hun leven lang hebben gerookt, en 'nooit ergens last van hebben gehad'.

Maar misschien ben jij wel net zoals ik en wil je echt een gezond lijf en gezonde geest, zowel voor je paardje als voor jezelf. Dan hoop ik dat je dit heel interessant en verhelderend vond!"

Dit is de samenvatting van het artikel die ik later ontving, het artikel zelf was wat langer en ging er wetenschappelijk dieper op in.

weet je dan wel hoeveel suiker er nog inzit??
lijkt me noodzakelijk om te weten ivm insuline resistentie ontwikkelen wat weer voor andere zorgen kan zorgen - is ook weer bij elk paard anders-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:17

MCE schreef:
SUSANNEx schreef:
Goedemorgen bokkers!

Via een facebookaccount (zal de naam even niet noemen) kreeg ik onderstaand artikel door. Ik schrik er toch best van, aangezien mijn paard het jaren goed doet (naar mijn idee) op pulp en het ook door diverse klinieken en experts in aangeraden.

Ik dacht dat juist het punt was, dat pectine uit de pulp zorgt voor een betere darmbalans en aanmaak van goede darmbacteriën.

Hoe denken jullie hier over?

"Een veel voorkomende situatie: een paard dat te mager is, waarbij de dierenarts komt en zegt:
"zet maar op de bietenpulp, dan komt die wel op gewicht".

En dat klopt, je paardje zal inderdaad in gewicht toenemen, maar.... helaas is dit geen gezónd gewicht.

Hoe zit dat dan precies?

Om een lang verhaal kort te maken:

de bietenpulp zorgt voor sterfte van een deel van de goede darmbacteriën, waardoor er veel afvalstoffen vrijkomen. Verder ontstaat er een darmdysbiose wat o.a. resulteert in een verstoorde ontgifting (het gaat te ver om dit proces in detail in deze mail uit te leggen).

Dan heb je dus EN méér afvalstoffen EN een slechter ontgiftingsmechanisme......

Dat is dubbel op fout!

Het magere paardenlijf komt deze afvalstoffen dus niet kwijt, en heeft als enige oplossing: om ze op te slaan.

Het opslaan van de wateroplosbare afvalstoffen gebeurd in het (lymfevocht) tussen de cellen en voornamelijk in het onderhuids bindweefsel.

Waardoor je paard dus letterlijk opzwelt!!!

Dus je paard komt inderdaad bij van Bietenpulp, maar dit is zeer óngezond gewicht. En zorgt op lange termijn voor veel problemen.

En ja, er zijn ook genoeg gevallen waarbij er geen klachten ontstaan, of dat de klachten niet herkend worden of niet gerelateerd worden aan een minder goed voermanagement, of dat het paardje misschien niet de leeftijd haalt die je gehoopt had (voordat de klachten optreden).

Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun hele leven heel hard gewerkt hebben, ongezond hebben gegeten, hun leven lang hebben gerookt, en 'nooit ergens last van hebben gehad'.

Maar misschien ben jij wel net zoals ik en wil je echt een gezond lijf en gezonde geest, zowel voor je paardje als voor jezelf. Dan hoop ik dat je dit heel interessant en verhelderend vond!"

Dit is de samenvatting van het artikel die ik later ontving, het artikel zelf was wat langer en ging er wetenschappelijk dieper op in.

weet je dan wel hoeveel suiker er nog inzit??
lijkt me noodzakelijk om te weten ivm insuline resistentie ontwikkelen wat weer voor andere zorgen kan zorgen - is ook weer bij elk paard anders-

Dat staat gewoon op elke zak die je koopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:41

pluisje88"]
dank, ken de gedroogde vorm niet, vandaar mijn vraag

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:08

MCE De bietenpulp die ik voerde, had 5% suikergehalte. Dus bijzonder weinig. En dat is bij alle pulp ongeveer dit gehalte.
Is een restprodukt van de suikerraffinaderij, dus die willen de suiker graag zelf houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:13

Pandora2 schreef:
MCE De bietenpulp die ik voerde, had 5% suikergehalte. Dus bijzonder weinig. En dat is bij alle pulp ongeveer dit gehalte.
Is een restprodukt van de suikerraffinaderij, dus die willen de suiker graag zelf houden :D

dank voor de uitleg,
opgeteld per voerbeurt best veel, samen met andere producten waar suiker in zit komt er best veel suiker binnen per dag, lijkt me,

hier een beetje huiverig geworden van een - in eerste instantie niet herkenbare - resistentie bij een paard wat ook onbeperkt hooi kreeg

vanaf toen laten we hooi ook altijd eerst testen

kende de bietenpulp als voer wel maar hebben het nooit gevoerd ( in mijn ogen goed voor de koeien, eiwitten/melkproduktie)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:48

troi schreef:
Pff misschien moeten we wat meer naar onze paarden kijken ipv achter de zoveelste voedingshype aan te huppelen. Want ieder beest is verschillend en waar de een het enorm goed op doet krijgt de ander problemen. Het zijn net mensen wat dat betreft :Y)

Precies dit!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:55

MCE schreef:
Pandora2 schreef:

dank voor de uitleg,
opgeteld per voerbeurt best veel, samen met andere producten waar suiker in zit komt er best veel suiker binnen per dag, lijkt me,

hier een beetje huiverig geworden van een - in eerste instantie niet herkenbare - resistentie bij een paard wat ook onbeperkt hooi kreeg

vanaf toen laten we hooi ook altijd eerst testen

kende de bietenpulp als voer wel maar hebben het nooit gevoerd ( in mijn ogen goed voor de koeien, eiwitten/melkproduktie)

In bietenpulp zit haast geen eiwit.
Een paard krijgt vele malen meer suikers binnen via hooi en gras dan met een kilo pulp.
Hooi met 5% suiker bestaat ook niet denk ik :P
Om die reden is het hier nooit een all you can eat-buffet. Ik heb er al wat ellende mee gehad in het verleden :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:15

Popstra schreef:
troi schreef:

Precies dit!

.
Laatst bijgewerkt door Muze op 08-07-24 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:18

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:53

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:57

Hooi wat relatief laag in suikers zit bevat alsnog rond de 10% suiker.
Bietenpulp is echt suikerarm :j

Rantsoen blijft maatwerk!
Maar er is in Nederland eigenlijk geen slecht voer te krijgen. Wel kan een voedermiddel niet in een rantsoen passen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:12

Muze schreef:
Mwah. Granen doen een paard per definitie weinig goeds.

???

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:05

Popstra schreef:
Muze schreef:
Mwah. Granen doen een paard per definitie weinig goeds.

???

Is soort van religie aan het worden :')

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:23

troi schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Hier krijgen de oudjes allebei pulp bij, in combinatie met luzernepallets en rijstzemelkorrels. Sinds ik dat laatste bijvoer blijven ze mooi op gewicht, met de pulp was dat vaak nog moeilijk. Ik moet wel de kanttekening maken dat Willow 1m83 is en altijd eerder aan de slanke kant geweest is, en Margriet is een Belgisch Trekpaard. Daar gaat dus wel wat eten in, en er is een tijd geweest dat ze hun pulp/luzerne gewoon niet op konden (of dat wel opaten en veel minder hooi aten). Nu opteer ik dus voor iets minder pulp/luzerne, met daarbij die rijstzemelkorrels en onbeperkt hooi. Dat gaat toch al een paar jaar prima.

Er is mij wel altijd geleerd dat je pulp in combinatie met zemelen moet voeren... had iets te maken met dat er te weinig fosfor (?? kan ook iets anders geweest zijn) in de pulp zit, en dat dat dan wel voldoende in zemelen zit (of zelfs te veel want enkel zemelen zonder pulp was ook niet goed). Bon, schiet me niet af, zoiets was het altijd. Ik ben geen voedingsdeskundige dus ik weet niet wat er van waar is.

Sowieso, na Willow's koliekoperatie (dikke pech-koliek trouwens, niks met voeding te maken ofzo) krijgen ze hier op aanraden van de kliniek allemaal wat zemelen bij voor de vezeltjes.

Elk paard ('t zijn er 3 + 2 pony's) krijgt hier heel wat anders te eten, ze zien er allemaal rond en gezond uit en ze blinken mooi, dus dan gok ik dat het wel goed zit.

Ik vind het artikel trouwens wat denigrerend geschreven, nodigt niet uit tot lezen. Dat volledig ter zijde ;-)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:31

Memuska schreef:
troi schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Hier krijgen de oudjes allebei pulp bij, in combinatie met luzernepallets en rijstzemelkorrels. Sinds ik dat laatste bijvoer blijven ze mooi op gewicht, met de pulp was dat vaak nog moeilijk. Ik moet wel de kanttekening maken dat Willow 1m83 is en altijd eerder aan de slanke kant geweest is, en Margriet is een Belgisch Trekpaard. Daar gaat dus wel wat eten in, en er is een tijd geweest dat ze hun pulp/luzerne gewoon niet op konden (of dat wel opaten en veel minder hooi aten). Nu opteer ik dus voor iets minder pulp/luzerne, met daarbij die rijstzemelkorrels en onbeperkt hooi. Dat gaat toch al een paar jaar prima.

Er is mij wel altijd geleerd dat je pulp in combinatie met zemelen moet voeren... had iets te maken met dat er te weinig fosfor (?? kan ook iets anders geweest zijn) in de pulp zit, en dat dat dan wel voldoende in zemelen zit (of zelfs te veel want enkel zemelen zonder pulp was ook niet goed). Bon, schiet me niet af, zoiets was het altijd. Ik ben geen voedingsdeskundige dus ik weet niet wat er van waar is.

Sowieso, na Willow's koliekoperatie (dikke pech-koliek trouwens, niks met voeding te maken ofzo) krijgen ze hier op aanraden van de kliniek allemaal wat zemelen bij voor de vezeltjes.

Elk paard ('t zijn er 3 + 2 pony's) krijgt hier heel wat anders te eten, ze zien er allemaal rond en gezond uit en ze blinken mooi, dus dan gok ik dat het wel goed zit.

Ik vind het artikel trouwens wat denigrerend geschreven, nodigt niet uit tot lezen. Dat volledig ter zijde ;-)

Top dat ze het er goed op doen!
‘T is de calcium-fosfor verhouding die scheef zit bij pulp. En bij zemelen ook, maar naar de andere kant. Dus perfect als compensatiemiddel. Hebben ze mij ooit eens mooi uitgelegd op bokt toen ik voer zocht voor een bejaarde pony :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:38

Ah voilà, zat ik toch al half in de buurt hé :+