Mijn jaarling diarree, ingevallen en geen eetlust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:58

siskeh schreef:
@knollentuin: zou jij echt een paard een wormenkuur geven die ziekig is maar waarvan je niet weet wát hij heeft? inclusief koorts/verhoging? Lijkt me onverstandig..
Een jaarling in de mond kijken moet onder sedatie, dat is ook niet het eerste wat je wilt doen, daarbij wijst verhoging ook niet direct in die richting. al kán het allemaal wel, belangrijkste is nu (IMO) goed monitoren, temperaturen goed voer ervoor en afwachten.

Mestonderzoek is iets wat in de winter vaak negatief voor wormeneitjes is omdat de wormen in "winterslaap" zijn, maar het kán alsnog wel positief zijn en dan weet je wel zeker dat er wormen zitten.
Ook zand zou ik niet 1,2,3 wegstrepen, maar hiervoor zou je eerder foto's moeten maken.

Ehhhh ja? Van bloedworm kan een paard ook koorts krijgen . Bij spoel en bloedworm past lusteloosheid dus ik zou dat in overleg met de dierenarts zeker in optie nemen

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 22:03

knollentuin schreef:
siskeh schreef:
@knollentuin: zou jij echt een paard een wormenkuur geven die ziekig is maar waarvan je niet weet wát hij heeft? inclusief koorts/verhoging? Lijkt me onverstandig..
Een jaarling in de mond kijken moet onder sedatie, dat is ook niet het eerste wat je wilt doen, daarbij wijst verhoging ook niet direct in die richting. al kán het allemaal wel, belangrijkste is nu (IMO) goed monitoren, temperaturen goed voer ervoor en afwachten.

Mestonderzoek is iets wat in de winter vaak negatief voor wormeneitjes is omdat de wormen in "winterslaap" zijn, maar het kán alsnog wel positief zijn en dan weet je wel zeker dat er wormen zitten.
Ook zand zou ik niet 1,2,3 wegstrepen, maar hiervoor zou je eerder foto's moeten maken.

Ehhhh ja? Van bloedworm kan een paard ook koorts krijgen . Bij spoel en bloedworm past lusteloosheid dus ik zou dat in overleg met de dierenarts zeker in optie nemen

Klopt hoor, heb ik zeker even overlegd maar eerst dit en daarna gewoon voor de zekerheid een wormenkuur!

geerke

Re: Mijn jaarling diarree, ingevallen en geen eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:16

Dierenartsen van tegenwoordig denken aan vanalles....behalve aan wormen.
Sterkte met je veulen,ik hoop dat hij snel opknapt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:30

Nou dat bovenal, arm ding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:00

Hoe is het met je veulen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 17:38

Toch is zand misschien nog niet uit te sluiten. Zand blijft onderin de dikke darm liggen en komt met golven mee met mest. Ik zou als ik jou was de mest echt een dag of 5 achter elkaar testen. Drie bolletjes mest oplossen in water, in een emmer, een half uur laten staan en dan voorzichtig afgieten, er kan dan een randje zand in de emmer achterblijven. Of in een plastic handschoen die je een nacht laat hangen. Dan voel je onderaan de vingers van de handschoen of je zand voelt, soms kan je het ook zien aan de kleur als je een doorzichtige handschoen gebruikt.
Mijn vorige paard had de paar winters voordat ze aan zandkoliek is geopereerd ook af en toe een aantal dagen slappe mest. En stillig, lichte koliekverschijnselen. Ik wist destijds niet dat het een voorbode was van zand in het lichaam, later hoorde ik dat dat veelvoorkomende verschijnselen waren.

Hollands Kroon weet echt wel veel over wormen, ik snap best dat ze niet zomaar gaan ontwormen in jouw geval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 21:56

Een jaarling die diarree heeft en voor het laatst ontwormd is in oktober.
Lijkt mij duidelijk waar je dan mee begint?
Hoe gaat het met je veulen nu?

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 00:40

geerke schreef:
Een jaarling die diarree heeft en voor het laatst ontwormd is in oktober.
Lijkt mij duidelijk waar je dan mee begint?
Hoe gaat het met je veulen nu?

Gaat erg goed met haar. Ze was maar een paar uur aan de diarree. Daarna toen ze weer goed at. Goede mest. Wat ze nou gehad heeft geen idee! Ze ziet er weer goed uit en eet goed. Is happy en geen koorts of verhoging meer. Eergisteren had ze dan wel 38,7. Daarna is t afgenomen. Ze is eigenlijk opgeknapt na de pijnstilling en antibiotica spuit van de veearts...

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 00:43

Wormenkuur is gegeven hoor trouwens voor de mensen die zich zo’n zorgen maakte om wormen. Ze is eind oktober ontwormt, begin november is nu begin februari en er moet steeds 3 maanden tussen zitten. Wij ontwormen volgens een dierenartsen schema. Dus dat zit wel goed. Tis alleen dat ik veel twijfels had wat ze nu had... en dat is op de dag vandaag nog niet duidelijk. Ze ziet er in iedergeval goed en levendig uit weer!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:09

waar heb je mee ontwormd?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:58

fokfanaat schreef:
waar heb je mee ontwormd?

Dat is dus ook mijn vraag, en is er iets uitgekomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:14

Veel dierenartsen zijn niet op de hoogte waar wormen resistent tegen zijn.