Jong paard, keuren of niet keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:22

Ik heb mijn zelfgefokte vorig jaar als 3-jarige laten Rx keuren. Ten eerste om er zeker van te zijn dat paard gezond en correct is voor er een zadel en ruiter op komt. En ten tweede is nu ook gelijk het KWPN PROK-certificaat binnen.
Dus ja, altijd Rx keuren.

ivy_power89

Re: Jong paard, keuren of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:05

Ik heb vandaag een 2.5 jarige klinisch en röntgenlogisch laten keuren.
Nu valt dit paard in bepaalde prijsklasse, dus je moet voor jezelf bepalen of je het risico durft te nemen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:29

Maar een 2 jarige waarschijnlijk eerder nu 1. 5 dan 2 klinisch geheel laten keuren hoe dan.

Hier kennen ze het fenomeen longeren niet hoor. En bij vele kun je zeker als ze van een grotere stal afkomen de voeten niet eens fatsoenlijk optillen.

Ik zou geen problemen met klinisch hebben bij een jonkie maar longeren doe ik niet! Kennen ze niet gaan ze ook nog niet leren. En nee je hebt ze niet allemaal snel even een rondje laten lopen zo simpel is dat niet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:43

StalNollie schreef:
Maar een 2 jarige waarschijnlijk eerder nu 1. 5 dan 2 klinisch geheel laten keuren hoe dan.

Hier kennen ze het fenomeen longeren niet hoor. En bij vele kun je zeker als ze van een grotere stal afkomen de voeten niet eens fatsoenlijk optillen.

Ik zou geen problemen met klinisch hebben bij een jonkie maar longeren doe ik niet! Kennen ze niet gaan ze ook nog niet leren. En nee je hebt ze niet allemaal snel even een rondje laten lopen zo simpel is dat niet

Leren lopen aan een longe en voeten geven heb je in een paar korte sessies geleerd. Maar aan jou natuurlijk de keuze om dat niet te willen doen als verkoper. De fokkers waar ik mijn paarden vandaan heb zijn wel gewend dat er gekeurd gaat worden, daar is de prijsklasse ook wel na. Dus die zorgen er dan voor dat de basis handelingen er in zitten voor ze een paard te koop aanbieden. Een van mijn paarden heb ik uit de groep laten halen en die heeft dus twee weken wat training gehad zodat ze hem goed konden laten zien en konden laten keuren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:52

Ik ben tegen longeren van zo'n jonge paarden dus ik zal dat ook niet doen en ga ik deels dus ook niet mee met een keuring.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:56

StalNollie schreef:
Ik ben tegen longeren van zo'n jonge paarden dus ik zal dat ook niet doen en ga ik deels dus ook niet mee met een keuring.

Ook daar zijn oplossingen voor.

Aan de hand draven na de buigproef is wel handig.

Wij oefenden dat ook altijd voor de keuring met de jonkies. (Uiteraard geen buigproef, maar voetje geven. Even vast houden en draven.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:23

StalNollie schreef:

Dat is je goed recht. Ik heb er geen probleem mee dat ze een paar keer op een cirkel hebben gelopen op die leeftijd. Meer is het namelijk ook niet. Halster aan en een paar rondjes stap, draf en galop laten zien op elke hand. Daarna heeft hij weer jaren met maatjes op de wei kunnen spelen voor hij aan z’n opleiding begon.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 07:52

Heb een keer een (onbeleerde, groene) 2,5 jarige laten keuren. Na het eerste been zei de dierenarts: we kunnen wel stoppen want op dit eerste been wordt dit paard al afgekeurd. Dus gestopt (keuring was voor kosten koper) en van de koop afgezien.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:22

Toen ik een tweejarige kocht heb ik haar ook klinisch en met röntgenfoto’s laten keuren. Ze kwam recht uit de wei en kon nog niks, toch ging dat keuren prima.
Paarden die ik zelf gefokt heb, laten we ook als tweejarige op de foto zetten, dan weet je wat je hebt voor je er veel geld in gaat steken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:47

gabyfedde schreef:
Heb een keer een (onbeleerde, groene) 2,5 jarige laten keuren. Na het eerste been zei de dierenarts: we kunnen wel stoppen want op dit eerste been wordt dit paard al afgekeurd. Dus gestopt (keuring was voor kosten koper) en van de koop afgezien.

Precies, die afspraak kun je gewoon maken. Meestal begin je eerst met een klinische keuring. Als die goed is ga je röntgenen maar kan je afspreken per been te kijken. Als het tussendoor al fout zit dan kan je stoppen en scheelt dat weer geld.

Klinische keuring is niet altijd aan de longe trouwens. Bij jonge paarden laten ze ze vaak los bewegen en aan de hand het straatje op en neer.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:10

Suzanne F. schreef:
Klinische keuring is niet altijd aan de longe trouwens. Bij jonge paarden laten ze ze vaak los bewegen en aan de hand het straatje op en neer.

Klopt, zo deden wij dat ook. Gewoon los laten bewegen in de bak in plaats van longeren en aan de hand het straatje op en neer.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:13

Ja laten keuren! Ik heb een tijdje op een stal gelopen waar regelmatig paarden verkocht werden voor derden. Zat toch regelmatig een paard met een bemerking zoals spat bij.

Ik denk dat de verkoper er makkelijk vanaf wil komen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:32

In principe kan je een 2-jarige best klinisch keuren en je krijgt echt niet zomaar ongelukken. Buigproef gaat misschien wat lastig, maar de DA kan in elk geval longen, hart, slijmvliezen, ogen, mond, algeheel klinisch beeld (schiefels, beenstand etc), paard in vrije beweging beoordelen. Daarmee sluit je al in 1x heel veel uit.

Daarbij zou ik altijd bij een 2-jarige benen op de foto zetten. Hals-rug is discutabel, omdat de groeischijven nog niet gesloten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:45

annerussett schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb besloten om niet over te gaan tot kopen.

verstandige keuze, weten dat het paard op het moment van aankoop gezond is is heel belangrijk, wat je er ook mee gaat doen,
alle succes met verder zoeken

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:52

Esplendido schreef:
Suzanne F. schreef:

Klopt, zo deden wij dat ook. Gewoon los laten bewegen in de bak in plaats van longeren en aan de hand het straatje op en neer.

Kan inderdaad ook.