Hoe verder na zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:47

Popstra schreef:
Paardenfann4 schreef:

Voer jij dit aan je paarden? Dit wil ik ook wel gaan geven, zijn dit brokken en waar koop je dit. Is dit ook online te bestellen?
ik voer het al jaren aan al mijn paarden. Ik vind het ideaal.
Je kan op de site zien waar er verkopers zitten in heel de BENELUX onder het vakje verdelers

Staat er op de zak wat voor kruiden er in zitten?
Ik kan op internet daar niets over vinden.

Paardenfann4

Re: Hoe verder na zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 16:54

Het wordt hier in de buurt ook niet verkocht. Zal eens kijken of het online ergens te bestellen is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:24

Er zit naast de Luzerne Spelt, Brandnetel en Klei in.
Die klei werkt zuiverend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:24

Popstra schreef:
Wesseltje schreef:
Ik heb deze gevonden, maar is dit gewoon volledig voer?

https://www.highstreetdiervoeders.nl/as ... SubGroep=5

Het is ruwvoer. Geen krachtvoer.
Er zit enkel wat Spelt doorheen en verder alfalva maar ook dat kun je allemaal op de site terug vinden

Er zit toch ook groene klei in? Dat zou dan ook extra gunstig zijn voor darmen.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:01

Ik kreeg trouwens ook als tip mee van de kliniek om eventueel carron olie te geven. Dit smeert het spijsverteringskanaal ook. Een andere merrie bij ons op stal die koliek gevoelig is doet het hier al jaren goed op. Wellicht kan het ook helpen bij de afvoer van het zand. De vetten die hierin zitten worden soms in combinatie met pysillium gegeven.

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 23:00

Mijn pony heeft begin dit jaar zandkoliek gehad. Ze stond toen 24/7 buiten op een kale wei en kreeg tweemaal per dag kuil bijgevoerd. Erg geschrokken van de koliek en mede op sterk aanraden van de dierenarts gelijk verhuisd toen ze de kliniek mocht verlaten. Eerst 2 maanden op een pensionstal gestaan waar ze (te) veel op stal stond. Voordeel daarvan was dat ze in alle rust kon aansterken. Langzaam het hooi opgebouwd en inname van nieuw zand zoveel mogelijk geprobeerd te voorkomen (dus niet op een kale wei buiten spelen, maar in de rijbak). Omdat ik haar weer erg graag 24/7 buiten wilde op zoek gegaan naar een plek met goed passend management én gevonden :). Ze staat nu in de winter 24/7 in de paddock met hooi in slowfeeders en in de zomer wel fijn dag en nacht op de wei. Als er te weinig gras is wordt er hooi bijgevoerd. En echt elke 4/5 weken een flinke psyllium kuur (5 dagen 100-150 gram psyllium husk voor een d-pony). Ik zou graag nog eens een röntgenfoto van de buik laten maken om te kijken hoe het er nu uit ziet van binnen.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 01:47

Wesseltje schreef:
Bravie schreef:
Hoi Wesseltje,

Ik heb drie jaar geleden mijn nieuwe paard moeten laten opereren aan zandkoliek. Ik heb haar nadien wel gewoon terug op de weide/ paddock gezet maar geef wel iedere maand een zandkuur. Ook houd ik de structuur van haar mest goed in de gaten. Zij had destijds vrij platte/ wisselende mest maar aangezien ze net verhuisd was ging ik er toen foutief van uit dat dit door de stress van de verhuizing kwam.

Jeetje ook je nieuwe paard? Wat heftig ook.. hoe lang gaat ze op de wei/paddock? En om de hoeveel tijd voer je dan bij?
Bij mijn merrie kwam er niet eens zand naar boven in de test met de handschoen.. de röntgenfoto wees helaas anders uit..
Heb jij inmiddels de rust gevonden? Ik denk dat ik de eerste tijd er toch wel druk mee zal zijn

Ze staan bij mij aan huis en gaan in de winter van 7u ‘s ochtends tot 17u ‘s avonds buiten op de paddock. Ik werk voltijds dus doe ‘s ochtends twee grote slowfeeders vol met hooi. Hier zijn ze wel een 6 tal uur mee bezig. Desondanks er hooi ligt zie ik haar soms toch nog wel eens zand eten. Er is al bloed getrokken op tekorten maar daar is geen oorzaak te vinden. Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg dit niet volledig opgelost, vandaar ook zeker de regelmatige zandkuur. In het begin was ik na de operatie niet gerust en altijd blij als iedereen recht stond als ik ‘s ochtends de stal binnenkwam. Dit gaat gelukkig wel over al kan het een tijdje duren . Ik doe wat ik kan maar ik kan moeilijk mn bed bij haar maken. Ondertussen zijn we op deze manier toch al drie jaar bezig dus ik duim dat het zo verder blijft gaan!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 02:47

Dank allemaal voor de tips, ervaringen en het meedenken! Ik denk dat ik haar voorlopig na het hooi eten in de ochtend een uur of 3/4 op de wei zet en dan toch binnenhaal voor een volgende portie hooi, dan nog even terug naar buiten en dan samen met de rest weer binnen haal.. maandelijks een zandkuur en dan hopen dat dit een oplossing is. Geef je zo’n kuur trouwens het gehele jaar door maandelijks? Of alleen in het najaar/winter?

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:15

Wesseltje schreef:
Dank allemaal voor de tips, ervaringen en het meedenken! Ik denk dat ik haar voorlopig na het hooi eten in de ochtend een uur of 3/4 op de wei zet en dan toch binnenhaal voor een volgende portie hooi, dan nog even terug naar buiten en dan samen met de rest weer binnen haal.. maandelijks een zandkuur en dan hopen dat dit een oplossing is. Geef je zo’n kuur trouwens het gehele jaar door maandelijks? Of alleen in het najaar/winter?

Ik doe het het hele jaar door, want in de zomer krijgt ze denk ook wel iets binnen, gezien ze op een wei met zandgrond staan. Zo voorkom ik hopelijk dat er weer grote hoeveelheden zand ophopen :)