Paard geeft pijnreactie bij kriebelen buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:48

Laurora schreef:
Gini schreef:
Dit gaat inderdaad iets in het maag-darmstelsel zijn wat niet goed zit. Wat precies? Daarvoor zou ik toch echt op de dierenarts vertrouwen. Een goede dierenarts moet je niet leiden of dingen influisteren. Als je daarin dus twijfels hebt bij je huidige dierenarts, is het geen schande om iemand die je meer vertrouwt te laten langskomen.

In principe vertrouw ik mijn DA wel hoor, zij kent mijn paard ook al vanaf veulen, maar ik vind het toch fijn zelf mee te kunnen denken. Het is me al wel eerder gebeurd (bij een kat dan) dat ik iets aandroeg waar de DA zelf niet meteen aan gedacht had, en dat bleek het inderdaad te zijn.
Ik heb voor morgenmiddag een afspraak gemaakt, mocht ze nou weer niks kunnen vinden dan bel ik inderdaad een andere arts voor een second opinion :)

Ah ok. Nee, ik dacht het te lezen als dat je niet meer zo zeker was van je dierenarts, maar dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd. :)

pateeke

Re: Paard geeft pijnreactie bij kriebelen buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:59

Ik kan niet zeggen wat de pijnreactie veroorzaakt. Maar misschien is het een idee om: ook een filmpje te maken van de reactie op aanraking aan de andere kant van de buik / op andere plaatsen op de buik én het hele paard te filmen. Dus zodanig dat je ook het hoofd enz ziet. Nu zie je immers enkel de buik en achterhand. Die filmpjes zou ik dan vervolgens ook aan de DA laten zien. Dat zal wellicht helpen bij de beeldvorming, zeker wanneer je paard weer minder reactie geeft bij aanraking door de DA

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 19:05

pateeke schreef:
Ik kan niet zeggen wat de pijnreactie veroorzaakt. Maar misschien is het een idee om: ook een filmpje te maken van de reactie op aanraking aan de andere kant van de buik / op andere plaatsen op de buik én het hele paard te filmen. Dus zodanig dat je ook het hoofd enz ziet. Nu zie je immers enkel de buik en achterhand. Die filmpjes zou ik dan vervolgens ook aan de DA laten zien. Dat zal wellicht helpen bij de beeldvorming, zeker wanneer je paard weer minder reactie geeft bij aanraking door de DA

Dat is een goed idee, mocht mevrouw morgen weer weinig reactie geven zal ik dat inderdaad gaan doen!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:41

Bij die van Feline was het de lever geloof ik, die is door een holistisch therapeut behandeld

c_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:31

Ik was benieuwd of er nog een oorzaak is gevonden (herken de reactie).

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 01:23

We zijn er nog niet uit.
Dierenarts is een tweede keer langsgeweest en raadde me aan omeprazol te proberen, helaas sloeg dat niet aan.
Symptomen blijven intussen hetzelfde.
Afgelopen dinsdag een andere dierenarts langs gehad, deze heeft bloed afgenomen. Bloedwaardes waren allemaal dik in orde.
Volgende week komt hij weer langs voor vervolgonderzoek.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 04:52

Misschien al een keer eerder benoemd hoor( ik heb alleen berichten ts gelezen) maar kan het niet zijn dat ze een keer een vervelende ervaring gehad heeft bij aanraking op die plaats? Dat dat nu deze reactie oproept?

Misschien heel specifiek eens paar dagen gaan belonen om aanraking toe te laten en kijken of dat effect heeft/Reactie minder wordt.

Is zo'n rare plek voor pijnreactie, zeker bij maar aan 1 kant en al heel veel dingen uitgesloten..

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 16:13

Vleddertje1 schreef:
Misschien al een keer eerder benoemd hoor( ik heb alleen berichten ts gelezen) maar kan het niet zijn dat ze een keer een vervelende ervaring gehad heeft bij aanraking op die plaats? Dat dat nu deze reactie oproept?

Misschien heel specifiek eens paar dagen gaan belonen om aanraking toe te laten en kijken of dat effect heeft/Reactie minder wordt.

Is zo'n rare plek voor pijnreactie, zeker bij maar aan 1 kant en al heel veel dingen uitgesloten..

Dat zou in theorie kunnen, maar ik zou niet weten waar dat dan vandaag zou moeten komen. Mijn instructrice die tevens paardengedragstherapeut is geeft aan dat het echt een pijn reactie is.
De plek lijkt inderdaad vreemd, maar de dierenarts geeft aan het wel eerder gezien te hebben met verschillende oorzaken.
We richten ons nu op het voortplantingsgestel.

c_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 18:23

Vervelend dat er nog geen duidelijkheid is! Mijn merrie gaf/geeft dezelfde reactie. Ook gedacht aan maagproblemen (een kuur leek wat te helpen), darmproblemen en inderdaad het voorplantingsgestel. Ze wordt nog uitgebreid onderzocht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:52

Heel eerlijk vind ik het er irritant uit zien zoals je haar aan raakt daar. Kan mij best voorstellen dat ze er niet van gediend is..helemaal als je het zo vaak doet om te kijken of ze het nog steeds doet.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 21:04

Popstra schreef:
Heel eerlijk vind ik het er irritant uit zien zoals je haar aan raakt daar. Kan mij best voorstellen dat ze er niet van gediend is..helemaal als je het zo vaak doet om te kijken of ze het nog steeds doet.

Wat je op het filmpje ziet is echt een kriebel zoals ik haar al 6 jaar geef en ze altijd heerlijk vond, vaak stond ze mij zelfs terug te kriebelen met haar neus. Ik loop haar echt niet te prikken of te irriteren of zo.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:18

Hen je de zandkuur ondertussen al eens weer gegeven? Je moet echt flink doseren. Mijne krijgt husk en dan voer ik zo'n 200gr per dag. Gelukkig eet hij dit gewoon op door zijn voer. Ik doe er dan ook altijd een flinke scheut (60ml) lijnzaadolie erbij.
Daarnaast voer ik sinds een klein half jaar Gastro+ van Havens en dat heeft ook positief resultaat. Hij was altijd gevoelig in zijn maag darmstelsel en dat is nu enorm verbeterd.
De zandkuur geef ik om de 3 mnd ongeveer.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 21:29

egnie schreef:
Hen je de zandkuur ondertussen al eens weer gegeven? Je moet echt flink doseren. Mijne krijgt husk en dan voer ik zo'n 200gr per dag. Gelukkig eet hij dit gewoon op door zijn voer. Ik doe er dan ook altijd een flinke scheut (60ml) lijnzaadolie erbij.
Daarnaast voer ik sinds een klein half jaar Gastro+ van Havens en dat heeft ook positief resultaat. Hij was altijd gevoelig in zijn maag darmstelsel en dat is nu enorm verbeterd.
De zandkuur geef ik om de 3 mnd ongeveer.

Ik ben net vandaag begonnen met een nieuwe kuur, twee keer daags 100 gram.
Ook een flinke bult plastic handschoenen gekocht voor zandtesten.
Lijnzaadolie krijgt ze sowieso een paar keer per week over het voer.
Gastro+ zal ik eens naar kijken, misschien is dat ook wel iets voor haar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:45

En is het een idee om ook als laatste “makkelijke” test haar urine op te vangen en testen?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:27

Hannanas schreef:
En is het een idee om ook als laatste “makkelijke” test haar urine op te vangen en testen?

Goede, ik zal het aan de DA voorstellen wanneer hij hier is deze week, misschien dat we daar nog iets in vinden.