Eerst een snotneus en nu hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Eerst een snotneus en nu hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:05

Als reactie op wat sommige zeggen.. Hooi weken werkt wel echt!
Als ik het niet doe is het na een paar dagen weer hoesten.
Je moet wel lang genoeg weken anders is het water niet goed ingedrongen, ik doe het een uur.
Stomen schijnt minder goed te werken.
Ik vind weken ook prima te doen, als je het goed geregeld hebt is het niet meer werk dan stomen.
Ik heb een badkuip, doe het hooi erin, vol laten lopen met water en na een uur het stopje eruit, dan even wachten totdat het goed uitgelekt is, dus het is niet echt meer werk als stomen.

Ik denk dat je qua hoesten moet rekenen op zeker een maand voordat het beter gaat, zo ging het bij mijne wel.
Toen maakte ik me ook erge zorgen omdat het zo lang duurde maar achteraf was het behalve lang verder niet zo erg, hij voelde zich wel goed en hoefde niet te werken.
Hij heeft het ook niet meer terug gekregen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:23

MirandaMalik schreef:
Als reactie op wat sommige zeggen.. Hooi weken werkt wel echt!
Als ik het niet doe is het na een paar dagen weer hoesten.
Je moet wel lang genoeg weken anders is het water niet goed ingedrongen, ik doe het een uur.
Stomen schijnt minder goed te werken.

Als het hooi weken of natmaken helpt, en je paard het nog wil eten, prima. Scheelt in elk geval in stof, dus beter dan niks, maar het scheelt niet in schimmels/schimmelsporen (die altijd in hooi zitten). Hoewel als je het te lang weekt gaat ook de voedingswaarde van je hooi achteruit.

Maar waarop baseer je je veronderstelling dat stomen minder goed werkt? Juist (goed!) gestoomd hooi is niet alleen stofvrij maar ook schimmelvrij, en juist die schimmels zijn vaak het grootste probleem.

MirandaMalik

Re: Eerst een snotneus en nu hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:47

Door schimmels komt er stof en als dat natgemaakt is stoft het niet meer dus is het geen probleem qua inademen, dat is wat je wil.
Over stomen bestaan wat verhalen waar je wel je twijfels over mag hebben, als je hooi stoomt en je wil alle schimmels eruit stomen, zul je het toch tenminste helemaal los uitgeschud erin moeten doen en dan stoom je maar heel weinig hooi.
Je dood de schimmels misschien wel maar dat heeft verder geen meerwaarde voor de longen.
Het enige is dat je met weken de voedingswaarde verminderd maar dat is iets wat ik juist wil.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:35

Juist ook het doden van schimmels heeft zeker, juist zelfs, meerwaarde voor de luchtwegen. En dan bedoel ik niet de zichtbare schimmel in slecht hooi, of beschimmelde voordroog, dat is wat anders. Ben dus serieus benieuwd welke verhalen je dan bedoelt.
Met een GOEDE hooistomer, en of dat nou een haygain is of een echt goede zelfbouw maakt niet uit, kun je al naar gelang de grootte tot een hele baal in zijn geheel door en door stomen en dan is het stof en schimmels eruit.

Maar nogmaals, als weken genoeg resultaat geeft is dat natuurlijk ook prima. Als ons paard natgemaakt of geweekt hooi zou eten (en dat doet ie echt pertinent niet) of goed tegen voordroog zou kunnen waren wij, als hij daar ook mee van zijn klachten af was gekomen, ook niet tot een stomer "veroordeeld" geweest.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:46

Goed voordroog bestaat imo niet, ik heb echt wel goed spul gehad maar nat hooi blijft altijd beter dan dat.
Hooi stomen of hooi weken maakt voor de longen niet uit, als ze niet hoesten van nat hooi is er wat dat betreft dus geen meerwaarde aan stomen.
Dat staat ook nergens, dat stomen beter werkt dan weken.
Over hooi stomen of weken kun je op bijna alle artikelen op google wat vinden, het enige voordeel is minder verlies van voedingsstoffen en paarden vinden het lekker, maar alle paarden die ik nat hooi heb gegeven vinden het prima te eten, bij mij eten ze het liever dan droog.