Wat voor wormen zijn dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:30

yarkayunda schreef:
roekes schreef:
Volgens mij zijn dit aarsmaden. Spoelwormen hebben een ander uiteinde

Maar kan dat ook als ze geen jeuk heeft?

Ja kan. Raadzaam is wel om palen waar ze tegen aan kan schuren goed schoon te maken ivm de eitjes die daar op achterblijven en daar lang kunnen blijven zitten. Voor diagnose zou je plakband langs anus kunnen plakken en daarmee naar de da gaan, die kan dan onder de microscoop kijken of het aarsmade eitjes zijn. Aarsmade komen een stukje uit de anus en leggen daar eitjes, dit geeft jeuk.

Bij bloedworm eieren is het lastig te onderscheiden of het van de kleine of grote bloedworm komt, omdat deze eieren niet van elkaar te onderscheiden zijn. Raadzaam om sowieso tegen grote bloedworm te ontwormen, omdat deze in het buitenland regelmatig nog voorkomt. In Nederland bijna niet door preventieve ontwormen van vroeger. Dit is gunstig, grote bloedworm wil je echt niet hebben, hier worden ze echt ziek van!

Bij de da geven ze goede raad over welke ontworming je nu het beste kunt gebruiken, wrs combinatiepreparaat en een strongid-p voor de aarsmade

Edit: verkeerde bericht gequote, had die van mij moeten zijn

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:40

Lori schreef:
@Spytgnieskje, Equest is dan ook niet het juiste middel tegen aarsmade, daarvoor moet je panacur hebben.

@Ts, Ze hoeven niet perse jeuk te hebben van aarsmaden, net zoals dat niet iedereen krabt na een muggenbeet.

Bedankt, ik ga af op het advies wat mijn veearts geeft. Ben al gewisseld van veearts omdat de vorige zei dat mijn paard (19) spoelwormen had en mij steeds de verkeerde kuur meegaf en niet wou erkennen dat het om aarsmaden ging (terwijl ik er zelfs een paar mee had genomen in een zakje). Maar ik ben nog steeds fout bezig dus.. 2 veeartsen verder..

Ik zal er achteraan!

geerke

Re: Wat voor wormen zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:16

Ik zie twee soorten wormen,de kleintjes zijn bloedwormen,en de andere iets grotere witte zijn of aarswormen of spoelwormen.
Als je drie maanden geleden ontwormd heb en je vind deze wormen ,is het beter iets vaker te ontwormen...tot je niets meer ziet in de poep

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 22:31

Het zijn in ieder geval aarsmaden. Ik heb vannochtend de gele smurrie onder haar staart weggehaald en net zat het weer vol dus heb ik het weer weggehaald. Of er nog een andere soort is weet ik niet, maar volgens de dierenarts vermoord je die ook met strongid p.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 01:30

'Mijn' spoelwormen zagen er niet zo uit, veel grover. Dit doet me inderdaad meer denken aan aarsworm, aarsmade is heel wat anders hoor!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:03

Tessebes schreef:
'Mijn' spoelwormen zagen er niet zo uit, veel grover. Dit doet me inderdaad meer denken aan aarsworm, aarsmade is heel wat anders hoor!

Ow wat is het verschil dan? Aarsmaden geven die gele eitjes heb ik gelezen dus dan denk ik dat het aarsmaden zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:27

Sorry, ik zie dat het hetzelfde is! Ik dacht dat aarsmade vooral bij schapen voorkwam, maar dat is dus niet zo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:05

Tessebes, de maden bij schapen komen van vliegen die eitjes leggen in een vieze vacht of een wondje. Die eitjes worden maden. Vaak is dat in de buurt van de aars, omdat daar de vacht vies wordt door de mest.
Aarsmaden bij paarden zijn een soort worm die leeft in het achterste gedeelte van de darmen. 's Nachts komen ze uit de anus en leggen eitjes rond de anus, dan trekken ze zich weer in de anus terug.

Naast ontwormen is het ook heel verstandig om om de anus met babydoekjes alles voorzichtig, maar goed schoon te maken, dan hechten de eitjes niet zo goed en ook dat werkt er aan mee om er weer vanaf te komen. Het is ook verstandig, ook al zie je hem/haar niet schuren, toch alles waar hij/zij zou kunnen schuren even goed te desinfecteren, anders heb je kans dat hij/zij daar weer besmet raakt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:35

Naast ontwormen wat je net dus gedaan hebt, is ook dagelijks rond haar anus schoonmaken belangrijk. Net als wekelijks de stal schoonmaken met een sopje, dit ook om herbesmetting schoon te maken.

Aarsmade kruipen uit de anus naar buiten om daar rondom eitjes te leggen en kruipen weer naar binnen. Veelal (maar niet altijd) zie je paarden extra gaan schuren, eitjes vallen op de grond of blijven aan het oppervlak hangen. Indien je dit niet goed schoonhoud is er een snellere kans op herbesmetting

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:45

Hé, die komen me bekend voor!
Bekende van me heeft een merrie uit Spanje, met een heftige besmetting met wormen die er zo uitzagen. Die pony had ook geen heel, maar er kwamen er heel veel uit na de ontworming. Idd aarsmade (door dierenarts bevestigd).

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 12:17

Ik maak haar anus als 2 tot 3 keer per dag schoon. Ze staat 24/7 buiten dus stal schoonmaken lijkt me niet nodig. Ze staan amper in de stal alleen soms met eten als het slecht weer is.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 18:01

Ff een update
Ik heb donderdag ontwormd met strongid-p en vandaag zat dit in de mest :( ze heeft al steeds minder geel spul bij haar anus. Maar zouden dit echt aarsmaden zijn? Want op internet staat dat ze tot 15 cm lang zijn en deze zijn veel langer

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 18:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zie dat de fotos er nog niet bij stonden

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:09

Dit lijkt spoelworm, deze hebben geen dunner uiteinde?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:14

Bij die eerste foto dacht ik aan spoelworm en bij die andere foto's aarsworm. Misschien heeft je paard ze wel allebei?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:22

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:51

Zo te zien heb je zowel aarsworm als spoelworm, gelukkig werkt strongid-P tegen beiden.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 18:52

Maar ik had gelezen dat spoelworm niet voorkomt bij paarden ouder dan 3, en ze is 6

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:57

Spoelworm komt vaak bij jongere paarden voor, maar kan zeker ook bij oudere paarden voorkomen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:05

Wat karin1994 zegt klopt hoor, ook oudere paarden kunnen nog echt last van spoelwormen hebben. Ze komt uit Spanje en je weet natuurlijk niet hoe er daar met ontworming en huisvesting is omgegaan denk ik.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:20

Jet schreef:
Wat karin1994 zegt klopt hoor, ook oudere paarden kunnen nog echt last van spoelwormen hebben. Ze komt uit Spanje en je weet natuurlijk niet hoe er daar met ontworming en huisvesting is omgegaan denk ik.

Ze heeft in het wild gestaan en is dus nooit ontwormd

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:46

yarkayunda schreef:
Maar ik had gelezen dat spoelworm niet voorkomt bij paarden ouder dan 3, en ze is 6

Mijn vorige paard kwam uit Frankrijk en had op 7 jarige leeftijd spoelworm.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:41

Spoelworm. Die wil je niet in je wei hebben want ik heb begrepen dat deze zeer makkelijk opnieuw kunnen herbesmetten. Spoelwormen krijg je vrij makkelijk uit een paardenlichaam maar je blijft er in je wei veel last van houden.
En het komt gewoon voor bij oudere paarden hoor.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 20:47

Hoe krijg je spoelworm dan uit je wei? Er staan namelijk nog 3 andere paarden

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:44

Erg lastig om ze goed te bestrijden. Ze kunnen tot wel 10 jaar overleven in stallen of het weiland. Het zou dus zelfs zo kunnen zijn dat de jouwe het bij jullie op het land heeft opgelopen omdat ze er als veulen in Spanje geen weerstand tegen heeft opgebouwd.
Ik zou om te beginnen alle vier paarden ertegen ontwormen en dat met een week of 6 herhalen.

Verder staan hier nog wel een aantal tips waar je misschien iets mee kan: https://www.my-msd-animal-health.nl/med ... t-2017.pdf .

https://www.degraafschapdierenartsen.nl ... oek-advies

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... estrijding .