Paard weigert wormenkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:32

Mijn paard had precies het zelfde, de equimax ging zonder problemen, de pramox niet. Zit een super chemisch luchtje en aan en dat bliefde ze niet.
Even makkelijk er in schuiven ging niet, ze rook het ding, spuugde het uit.
Ik maakte een grote bak slobber met brood en appelmoes en pavo mash en dan de pramox er in. dan likte ze de emmer schoon leeg.

Even in bedwang houden werkte echt niet, te vlug en ze kwam altijd giga omhoog, praam en potige mannen daar wil ik niet aldoor op terug vallen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:35

Nienkje_H schreef:
Dat met zo’n pilletje ken ik van mijn katten. Leverworst om een pilletje geboetseerd. Leverworst op. Pilletje schoon en wel op de grond.

Ja ik ook van mijn hondje idd. Maar ik stond toch echt heel raar en zwaar onder de indruk te kijken toen die reus van mij het presteerde. :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:37

Ik heb die van mij onder een balk geparkeerd, halster om en gewacht tot ze het opgaf, daarna zo achterop de tong gespoten.
Ze wist dat er een balk hing dus die ging zichzelf echt geen hersenschudding slaan. Gewoon rustig en geduldig blijven, het is onvermijdelijk.. En dan geeft ze zo toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:41

Sintara schreef:
Ik heb die van mij onder een balk geparkeerd, halster om en gewacht tot ze het opgaf, daarna zo achterop de tong gespoten.
Ze wist dat er een balk hing dus die ging zichzelf echt geen hersenschudding slaan. Gewoon rustig en geduldig blijven, het is onvermijdelijk.. En dan geeft ze zo toe

Nou super als dat werkt! Mijn paard wilde nog onder een roldeur deur die open stond op een meter hoogte en dat past met een volwassen kwpner niet :')
Dus zo slim zijn ze niet allemaal :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:41

Je moet er handigheid in krijgen en ontdekken wat bij je paard werkt. Met de dames heb ik nooit moeite gehad. Spuit in de mond en klaar. Hans was echter een ander verhaal. Eerste keer ontwormen heb ik bijna een uur lopen stoeien en dan heb ik het over een toen nog jaarling shet :') bij hem ligt het eraan hoe ik de spuit houd. Als ik die paralel met zijn hoofd in zijn mondhoek schuif gaat het meteen goed.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:59

Wat bij ons werkt is de wormspuit in de rechter mondhoek naar binnen duwen. Snel zijn.
Halster goed vasthouden, kont in een hoek parkeren.
Ze verwachten altijd dat je links van hen wat doet. Hoofd hoog laten.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:00

Dit soort dingen zijn vrij eenvoudig op te lossen met clickertraining.

Ik ben echt super onhandig met wormenspuiten. Ik heb kleine handen en ik zit altijd te klungelen met de spuit, het leegdrukken gaat bij mij lastig. Voor mij moeten paarden dus rustig stil blijven staan anders krijg ik het echt niet voor elkaar. Nu zag 1 van mijn (jonge) paarden de wormenspuit totaal niet meer zitten nadat ik het voor elkaar had gekregen om een spuit met metacam in d'r oog te spuiten (had ik al gezegd dat ik mega onhandig ben met spuiten? :') ). Sindsdien kon ik niet meer met een spuit in haar buurt komen. Ik had al vaak targettraining met haar gedaan dus ik ben targettraining gaan doen met de wormenspuit, en dit heb ik stap voor stap uit gebouwd (in meerdere korte sessies) naar de spuit leegdrukken in de mond. Het kost niet veel tijd en het scheelt een hele hoop gedoe! Als je paard al wat van clickertraining kent, dan is het helemaal zo geleerd.

Het is niet voor niks dat clickertraining in dierentuinen wordt toegepast bij bv olifanten (voor bv onderhoud van de voeten of bloedafname). Het werkt ontzettend goed en je hoeft niet in gevecht te gaan. Scheelt een hoop stress.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:05

Ik ben het met mijn voorgangers eens, alleen een praam werkt niet. Dan spugen ze het zo weer uit. Ik had er vaak een krukje naast staan zodat ik mee omhoog kon als het hoofd omhoog ging. En dan inderdaad heel snel zijn. En zorgen dat de mond leeg is voor de spuit erin gaat. Dus geen plukje hooi ofzo want anders gaat het er zo met het plukje hooi weer uit.

Ik heb er maar eentje gehad waarbij ik echt moest oefenen, die kon niks bij haar mond hebben. Zelfs aaien ging al met moeite. Ik heb elke dag geoefend, eerst met aaien, toen met een lege spuit aaien, toen appels gesneden in langwerpige vorm en die als een wormenkuur in de mond gestopt. Toen geoefend met een lege spuit in de mond doen en belonen met een stukje appel etc etc. Dat was een heel lang traject maar uiteindelijk gelukt om normaal wormenkuren te kunnen geven. Was een hele bijzondere sensibele merrie.

MiekeFS

Re: Paard weigert wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:17

Ik pak het halster met mijn hand een kwartslag gedraaid tegen de wang zodat ik goed grip heb en doe met mijn vingers en hand aan de rechterkant alsof ik de spuit wil inbrengen (die ze net gezien heeft). Intussen duwt mijn vriendin aan de linkerkant de echte spuit er in goed snel en diep achter in de wangzak.Even goed vasthouden tot ze geslikt heeft.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:19

Ik pak het halster met mijn hand een kwartslag gedraaid tegen de wang zodat ik goed grip heb en doe met mijn vingers en hand aan de linkerkant alsof ik de spuit wil inbrengen (die ze net gezien heeft). Intussen duwt mijn vriendin aan de rechterkant de echte spuit er in, goed snel en diep achter in de wangzak.Even goed vasthouden tot ze geslikt heeft.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:38

Amalarab schreef:
Alleen even een reactie over de smaak.
Het is heel vies! (Ik bijt het dopje er weleens af)

Ik OK altijd verrekte rotdingen zitten zo goed dicht haha.

Praam erop even wachten spuiten praam eraf. Ik heb ze er altijd zo in.

Mieke nooit je hand kwartslag draaien met halster... Voor je het weet zit je keer klem!!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:42

Wormbit nemen. Dit is een kunststof hol bit welke je in de mond doet. Daarna de wormspuit of medicijnen in het bit steken en wormspuit drukken. Helaas niet voor alle type wormspuiten geschikt ivm afmetingen wormspuit. Doe maar een bod voor 2 stuks nieuw de easy wormer mk1 en mk2.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:56

Nico12 schreef:
Wormbit nemen. Dit is een kunststof hol bit welke je in de mond doet. Daarna de wormspuit of medicijnen in het bit steken en wormspuit drukken. Helaas niet voor alle type wormspuiten geschikt ivm afmetingen wormspuit.

Huh?
Er valt altijd iets te leren, dat blijkt. Vertel eens want hier heb ik nog nooit van gehoord.

Zelfs Google is je vriend niet, die kan het ook niet vinden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:03

ikke schreef:
Nico12 schreef:
Wormbit nemen. Dit is een kunststof hol bit welke je in de mond doet. Daarna de wormspuit of medicijnen in het bit steken en wormspuit drukken. Helaas niet voor alle type wormspuiten geschikt ivm afmetingen wormspuit.

Huh?
Er valt altijd iets te leren, dat blijkt. Vertel eens want hier heb ik nog nooit van gehoord.

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:05

Ik was best snel en handig, maar mijn bulldozer van 1.75 mtr kwam gewoon omhoog, met mij hangend aan het halster :')
Maar ik was gekke henkie niet, ik pakte m'n bijzrtje en zette zijn hoofd even vast. Maaiende voorbenen ontwijkend heb ik uiteindelijk de spuit erin gekregen. :')

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:08

ikke schreef:
Nico12 schreef:

Huh?

Zie:

https://www.amazon.com/Grooma-Easy-Worm ... B001E2N2BM

De andere kan ik niet meer vinden.

Voor een goed bod 2 types nieuw te koop.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 19-12-20 21:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:11

Die kl..tzakken van mij gaan op de trailers, spuit erin en klaar.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:19

Hier doe ik halster met touw om. Laat het touw op de grond hangen en ga daar zelf op staan. (Zodat touw niet strak staat of los hangt)
Dan ‘kunnen’ ze het hoofd niet omhoog gooien, scheelt al een hoop en je hebt je handen meer vrij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:27

hier gaat de wormenkuur voor mijn merrie gewoon door de slobber.
simpel en alles gaat op :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:27

MiekeFS schreef:
Ik pak het halster met mijn hand een kwartslag gedraaid tegen de wang zodat ik goed grip heb en doe met mijn vingers en hand aan de linkerkant alsof ik de spuit wil inbrengen (die ze net gezien heeft). Intussen duwt mijn vriendin aan de rechterkant de echte spuit er in, goed snel en diep achter in de wangzak.Even goed vasthouden tot ze geslikt heeft.

Dit is zo kapot pijnlijk als je paard in mach 10 het hoofd omhoog gooit.

Bij die van mij heb ik het dit jaar op goed geluk erin gekregen, hier ook echt een crime. Zelfs clickertraining werkt niet :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:28

}:) ik laat altijd anderen met mijn paard worstelen. Elke keer is er wel iemand zo gek te krijgen dat hij mijn paard ontwormd. Ik vertel altijd eerlijk dat hij lastig is maar mensen denken dat het wel meevalt. Hij is nl. in alle andere situaties best heel braaf. Afijn, ik besteed het dus gewoon uit.

Er zijn ook speciale ontwormingsbitjes. Geen idee of het werkt. Als ik niemand meer zo gek kan krijgen koop ik er wel een keertje 1.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:46

Earth schreef:
Ik was best snel en handig, maar mijn bulldozer van 1.75 mtr kwam gewoon omhoog, met mij hangend aan het halster :')
Maar ik was gekke henkie niet, ik pakte m'n bijzrtje en zette zijn hoofd even vast. Maaiende voorbenen ontwijkend heb ik uiteindelijk de spuit erin gekregen. :')

Hier ook ervaring met steigeraars. Ik zet ze in een stal met laag plafond, kont in de hoek en hup de spuit er in. Bij mij worden ze tot nu toe wel steeds makkelijker, gelukkig.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:47

Ik zit echt te wachten op de eerste die zegt dat het zielig is om door te zetten, maar tot nu toe...

Bij echte klootzakken wil ik ook nog wel eens een jas over de ogen doen. Dan even 5 minuten laten staan, beetje praten, beetje aaien, beetje kriebelen. En dan hop, erin.

Die tip van het halster een kwartslag draaien, ik begrijp het, maar de kans op gebroken vingers is reëel.

En inderdaad, afentoe een beetje dansen voor de voorbenen.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 22:30

Utixo schreef:
Ik zit echt te wachten op de eerste die zegt dat het zielig is om door te zetten, maar tot nu toe....

Zielig? Duh. Gelukkig idd nog niemand die dat gezegd heeft maar laten we wel wezen, de tips die gegeven worden zijn zeker niet paardonwaardig.

Ik vind ook een jas over de ponyknar een prima idee. Doet niet zeer. Is niet traumatisch. En kan vast goed helpen bij een vies smakend medicijn naar binnen werken.

Tuurlijk zijn ponies geen kinderen, maar in deze kan je het wel een beetje zo benaderen. Onmondige kinders die een vies drankje moeten drinken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:32

Utixo schreef:
Ik zit echt te wachten op de eerste die zegt dat het zielig is om door te zetten, maar tot nu toe...

In tegenstelling tot wat andere topics van vanavond is een wormenkuur toch wel een must en zal die hoe dan ook gegeven moeten worden.