Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Jonge merrie gaat in protest bij gewicht op haar rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:39

Ik zou dat zelf wel écht als kissing spines zien al.

Je ziet aan de bovenkant, verticaal, zelfs afvlakking en volgens mij zelfs iets actieve aangroei? (Die feller witte plekken bovenaan sommige uitsteeksels?)

Ik ben niet röntgenologisch opgeleid, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Maar ik heb eigen nog niet eerder zulke duidelijke foto's gezien volgens mij, van kissing spines. En ik heb er best wel wat gezien.

Ik hoop voor je dat ik er naast zit.
Maar ik ben bang van niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:44

Femke_Tweety schreef:
Ik zou dat zelf wel écht als kissing spines zien al.

Je ziet aan de bovenkant, verticaal, zelfs afvlakking en volgens mij zelfs iets actieve aangroei? (Die feller witte plekken bovenaan sommige uitsteeksels?)

Ik ben niet röntgenologisch opgeleid, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Maar ik heb eigen nog niet eerder zulke duidelijke foto's gezien volgens mij, van kissing spines. En ik heb er best wel wat gezien.

Ik hoop voor je dat ik er naast zit.
Maar ik ben bang van niet.

Dit wordt ook al onder kissing spines gezien maar ik ken veel ergere foto’s hoor. Mijn merrie had een klasse 4 en dat was veel schokkender dan dit. Zelfs elkaar overlappende wervels.

Je ziet hier al wel botvernieuwing, die witte randen inderdaad. En heel weinig ruimte tussen de wervels. Maar het kan veel erger. Maar hier kan ze al wel pijnlijk op zijn, zeker in combinatie met de knie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 09:48

Ja dat dacht ik dus ook, vind het wel apart dat hij dit niet als kissing spines aan merkt en ga hier de volgende keer toch weer naar vragen.
Wel een flinke domper dit, ik ging uit van een beknelde rugzenuw of iets dergelijks en nu heb ik eigenlijk 2 problemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:15

Zonnebloem92 schreef:
Ja dat dacht ik dus ook, vind het wel apart dat hij dit niet als kissing spines aan merkt en ga hier de volgende keer toch weer naar vragen.
Wel een flinke domper dit, ik ging uit van een beknelde rugzenuw of iets dergelijks en nu heb ik eigenlijk 2 problemen.

Ja dat vind ik ook vreemd. Bij welke kliniek was je? Maar het is nog niet in hele erg mate. Als de knie hersteld is kan je hier misschien nog wel verbetering mee zien met goed management. Maar het is inderdaad wel een probleem. Maar dat gaf het paard zelf ook al aan natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:23

Ik ben geen DA maar ik dacht dat dit onder eerste graad contact (nauw staande wervels met contact) valt en dan ik het formeel nog geen kissing spines.
Dit hebben ook een hoop paarden die nooit last krijgen. Je zou de foto‘s voor de zekerheid nog door een andere DA kunnen laten beoordelen.
Hopelijk krijg je het knieprobleem onder controle.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:26

Dat zijn duidelijke foto's en helaas niet in het voordeel van je paard, sterkte ermee en zou deze foto's ook nog laten zien aan een andere da. Wanneer het zo'n jong dier is en ze onder het zadel al zo duidelijk pijn aangeeft moet je heel goed nadenken of alle geld en tijd om haar redelijk goed te krijgen het wel waard is. En daarmee bedoel ik niet meteen inslapen maar wel dat er misschien niet meer in zal zitten dan door zeer gerichte training wat recreatief rondrijden. Ben je daar tevreden mee prima.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:34

Heb je net een halfjaar een leuk en jong dier... Hopenlijk werkt het inspuiten van de knieën én valt de rug mee. Want wat zuur -O- Succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:41

Eerste wat ik dacht aan het staa( gedrag was kissing spines.
Ik zou daar gezien de foto's ook gelijk wat mee doen. Dadelijk knie veel geld aan uit gegeven en dan is kissing spines in dergelijke mate aanwezig dat je toch een andere keuze moet maken ipv nog te kunnen of willen rijden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:48

Ik vind die foto’s van de rug nou niet zo bijzonder. Bedenk je dat 80% Vd paarden er net zo op komen.
Ze hoeven hier echt geen last van te krijgen.
Kwestie van goed managen zowel rij technisch als met hulp van een DA

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:55

Popstra schreef:
Ik vind die foto’s van de rug nou niet zo bijzonder. Bedenk je dat 80% Vd paarden er net zo op komen.

Ook mijn gedachte. De rug vind ik juist niet zo schokkend.
Dat ze fel reageeert op de DA die klinisch de knieen wil onderzoeken zegt imo veel meer.
Als jong paard met onbalans onder de man en zere benen...ik zou ook stoppen met lopen :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:59

Ze is ook nog maar 3 dus er is ook nog een hoop groei in de rug. Hoe dan ook lijkt het mij de moeite waard om gewoon voorlopig niet te rijden en vooral op te gaan bouwen vanaf de grond.
Afschrijven kan altijd nog.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:40

Echter, als het een Fries is met weke rug zou dit zeker wel kunnen verergeren kwa wervels. Dan moet je wel een reainingslampioen zijn om dit met lengte goed trainbaar te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:45

Een wat?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:02

:D trainings kampioen _O- oftewel rete handig zijn in correcte buiging en ontspanning bij een type (Fries) met hoog front.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:17

Hannanas schreef:
:D trainings kampioen _O- oftewel rete handig zijn in correcte buiging en ontspanning bij een type (Fries) met hoog front.

Eens. Maar het is nog niet hopeloos (er stond hoeplasso maar dat is net zo onbegrijpelijk als reainingslampioen) :D. Terwijl ik doorgaans degene ben die al snel bij kissing spines zegt dat je er geen geld meer in moet stoppen. Dit is nog niet echt desastreus. Wel moet eerst die knie helemaal over. En dan een goed plan maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:51

Hannanas schreef:

Ah zo ja :')

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:59

Een vraagje over de knie: is er ook een echo gemaakt? Ik herken nl. het gedrag van het niet toestaan dat je erop zit... Mijn paard bleek ahv een echo een klein scheurtje te hebben in de meniscus, zo miniem dat de DA zich afvroeg of het er echt wel zat. Ze had verder ook geen dikke knie ofzo, maar de rest was uitgesloten en uit het bewegingsonderzoek (equimoves) bleek dat dat been ietsje achterbleef in draf. Misschien iets om nog naar te kijken? Succes in ieder geval, niet leuk om zo te starten met een jong paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:16

Mirjam schreef:
Een vraagje over de knie: is er ook een echo gemaakt? Ik herken nl. het gedrag van het niet toestaan dat je erop zit... Mijn paard bleek ahv een echo een klein scheurtje te hebben in de meniscus, zo miniem dat de DA zich afvroeg of het er echt wel zat. Ze had verder ook geen dikke knie ofzo, maar de rest was uitgesloten en uit het bewegingsonderzoek (equimoves) bleek dat dat been ietsje achterbleef in draf. Misschien iets om nog naar te kijken? Succes in ieder geval, niet leuk om zo te starten met een jong paard!

Wat hebben ze daar toen aan gedaan? Liep hij niet kreupel?
Er zijn alleen foto's gemaakt en geen echo. Hij was er vrij zeker van dat dit kwam door die knieën op slot, we gaan zien of ze mij straks weer toelaat op haar rug en het inderdaad vanuit de knieën komt of toch rug (of beide).

4 weken stappen is overigens wel een uitdaging...ze zit vol energie!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:20

Suzanne vraagje

KS vind ik dit ook al maar ik zie oom 2 ruggenwervels die bijna aan elkaar zitten ...... wordt dat ook KS genoemd
Ik zie nieuwe bot aangroei die in de toekomst oom elkaar zullen raken maar die 2 wervels die al tegen elkaar aanzitten is dat ook iets?

Ts
Sterkte dit is gewoon geen fijn nieuws dit is het, beter wordt het niet hopelijk blijft het zo

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:54

Zonnebloem92 schreef:
Wat hebben ze daar toen aan gedaan? Liep hij niet kreupel?
Er zijn alleen foto's gemaakt en geen echo. Hij was er vrij zeker van dat dit kwam door die knieën op slot, we gaan zien of ze mij straks weer toelaat op haar rug en het inderdaad vanuit de knieën komt of toch rug (of beide).

4 weken stappen is overigens wel een uitdaging...ze zit vol energie!

Mijn paard liep niet kreupel, maar had vaak verzet als ik ging rijden. Het was goed of helemaal mis, zeg maar. De knie is toen ingespoten en idd stappen aan de hand. Ik heb daarna nog twee zomers buiten met haar gereden, rondjes in de bak waren niet meer te doen. Sinds afgelopen corona jaar heb ik haar maar laten staan, kreeg het idee dat ze van training niet beter werd. Ze staat nu als gezelschap voor mijn oudje.
Gelukkig had ik veel grondwerk met haar gedaan en stond ze de hele dag buiten in een kleine paddock :-). Succes ermee, hoop voor je dat het goed komt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:05

Popstra schreef:

MariekeS_ schreef:
Ook mijn gedachte. De rug vind ik juist niet zo schokkend.
Dat ze fel reageeert op de DA die klinisch de knieen wil onderzoeken zegt imo veel meer.
Als jong paard met onbalans onder de man en zere benen...ik zou ook stoppen met lopen :o

Nee ik zie ook nog niet echt problemen in de rug. Zelfs met een klasse 3 KS worden krijgen paarden gewoon nog een positief aankoopadvies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:09

tita schreef:
Suzanne vraagje

KS vind ik dit ook al maar ik zie oom 2 ruggenwervels die bijna aan elkaar zitten ...... wordt dat ook KS genoemd
Ik zie nieuwe bot aangroei die in de toekomst oom elkaar zullen raken maar die 2 wervels die al tegen elkaar aanzitten is dat ook iets?

Ts
Sterkte dit is gewoon geen fijn nieuws dit is het, beter wordt het niet hopelijk blijft het zo

Je kan je voorstellen dat als er zo weinig ruimte is tussen de wervels, en je gaat erop zitten dat ze dan wel tegen elkaar komen. Een ruggengraat is beweeglijk en zodra er ook maar iets gebeurt komen deze tegen elkaar aan. Je ziet ook dat dit al gebeurd is want er is nieuwe botvorming te zien, die witte randen. Die horen er niet te zitten en is al een teken dat de wervels tegen elkaar zijn geweest.

Quote: Bij kissing spines komen de spinaaluitsteeksels van een paard tegen elkaar, waardoor beschadiging en irritatie van het bot ontstaat. Door de reactie van het bot wordt er nieuw bot gevormd en treedt er soms ook botverval op, wat erg pijnlijk kan zijn voor het paard. Kissing spines komen het meeste voor tussen de tiende en achttiende borstwervel, dit is precies de plaats waar de ruiter zit.

Dus dit wordt al Kissing Spines genoemd bij de meeste klinieken. Er zijn uiteraard ook gevallen waar de wervels zelfs in rust tegen elkaar liggen en elkaar soms zelfs overlappen.

Hier staat meer: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/k ... j-paarden/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:07

Ik zie het even niet meer zitten hoor dames.
Nu een week aan het stappen met haar (met gevaar voor eigen leven) want ze wil alleen maar rennen, schiet er steeds vandoor en loopt je half omver en net was het zo erg dat ze voor omhoog kwam. Ik word daar soms best gestrest van dus heb hulp ingeroepen en een man van stal heeft nog 20 minuten met haar kunnen lopen. Maar we moeten pas over 3 weken terug naar de kliniek en ze zit vol energie.
Ik heb ook voor de tweede keer een longeersingel omgedaan, gewoon heel losjes zonder te trekken en gaatje voor gaatje een beetje aangesingeld, maar ze trapt heel erg naar de singel.
Ook merkte ik op haar rug 1 plek op waar ze wel een pijnreactie geeft =(
Daarbij ben ik zelf ook geen Z ruiter, dus stel ze kan wel op een bepaalde manier gereden worden... Weet ik niet of ik de juiste persoon ben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:20

Waarom die singel proberen?

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:37

Hoe wordt ze nu gehouden? Staat ze wel gewoon buiten? Of heb je haar op stalrust gezet?