Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Botoedeem heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat precies? Oedeem is vocht maar zit er dan zwelling rondom het bot? En hoe komt dat?
Sirius_ schreef:Suzanne F. schreef:Botoedeem heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat precies? Oedeem is vocht maar zit er dan zwelling rondom het bot? En hoe komt dat?
Een botoedeem is een blauwe plek of naar binnen geslagen kneuzing. Althans, zo heb ik dat begrepen. En dat komt heel vaak voor bij een breuk, of een barst.
Pistasche schreef:Ik heb een paard met kreupelheid door een botoedeem bij het hoefgewricht. Zij is ook ingespoten maar dat hielp niet, de pijn door het botoedeem bleef spelen dus alle behandelingen die we hadden gedaan (ook nog PRP, omdat er inmiddels meer speelde in dat gebied) hielpen niet. Ze staat nu voor een jaar op rust. Na 5 maanden heeft ze inmiddels een verbetering van 80%, tijdens de bewegingsanalyse van twee weken terug. Bij haar heeft vooral rust goed gedaan, we hebben haar dagelijks buiten en verder doet ze niks. We zouden haar met de verbetering van 80% weer mogen opbouwen, maar we laten haar nog tot de zomer staan.
Heel veel sterkte met de situatie en stuur gerust een PB mocht je nog vragen hebben.
Pistasche schreef:Nee zeker niet, wij hebben na de PRP behandeling (die hadden ze gegeven in de hoop dat de strekpees tot rust kwam), haar twee maanden op boxrust gehad. Daarna had ze maar 15% verbetering op de bewegingsanalyse. Een grote teleurstelling natuurlijk... Toen was eigenlijk de enige 'optie' nog dat de kreupelheid door het botoedeem zou komen. Dat was eind juli. Wij hadden hetzelfde doel als jij, een pijnvrij paard. Al zou ze met dit botoedeem sowieso prima als weidepaard kunnen functioneren, de pijn treedt in haar geval vooral op tijdens belasting in draf en galop. Maar helemaal pijnvrij ga je natuurlijk voor.
Meteen die dag na die slechte uitslag heb ik haar naar buiten gedaan, ik kon het niet meer aanzien de boxrust. We hebben haar op een kleine paddock van 7x7 gezet en na een maand gewoon op de weide en nu weer in een grote paddock. Ze gaat af en toe nog uit haar dak, maar ik heb het losgelaten. Ik wil gewoon dat ze paard kan zijn. En nu twee weken geleden had ze dus 80% verbetering. Nu wil ik niet te vroeg juichen, want het zegt niks over of het met eventueel opbouwen weer goed gaat. Maar er is verbetering en dat in 5 maanden al, dat is echt fantastisch! We zouden weer mogen opbouwen maar we laten haar nog tot de zomer staan. Even volop genieten van het moment dat het zo verbeterd is