Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tooske schreef:Je kunt zelf ook makkelijk testen op zand. Als ik de mestonderzoeken doe op de kliniek waar ik werk doen we mest in een lange handschoen met water op zijn kop hangen.
Kun je zelf wekelijks doen om te testen.
Nimmy schreef:Hier ook een shet die in eerste instantie op de mesttest schoon leek en op de foto een zandbuik bleek te hebben (ze bleef buikig).
Nu een half jaar verder merk ik dat ze duidelijk fitter en slanker is! Preventief voer ik ook gekookt lijnzaad, heb bij haar het idee dat dit beter werkt dan vlozaad, pas toen ik daarmee begon positieve testen op zand.
[ [url=m/d8q05M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen week, wat was ik blij dat t er eindelijk in grote hoeveelheden uit kwam ipv korreltjes...
Linnie050 schreef:Thuis koken in pan.
Het wordt een slijmerige boel en dat voer je.
Dit deden wij ook samen met een zandweg kuur.
Inderdaad regelmatig doen.
Sterkte hoop dat het andere paard snel beter gaat.
nile schreef:Mijn pony had alsnog een buik vol zand onder maandelijkse psylliumkuren (2dd 200 gram zaadjes) op combinatie van winterweide (=kaal) met bijna onbeperkt voordroog, en altijd negatieve zandtesten. Pas toen ik de voordroog verving door onbeperkt onverpakt hooi is het zandprobleem onder controle gekomen. Het hooi zet de darmen waarschijnlijk veel beter aan het werk (wat Superpony ook aangeeft).
Ik vind nu best wel eens wat zand in de mest, wat er nu dus wel uitkomt, en recent een goede buikfoto.
Liefst zou ik andere uitloop hebben dan weide maar dat is praktisch nu niet mogelijk, en in combinatie met goed hooi en psyllium lukt het nu dus wel.
Maar voor mijn pony dus nooit meer voordroog.