Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 00:06

Wat heftig! Beterschap voor jullie paarden! :knuffel: Hoe kun je dit voorkomen? En wat kun je ter bescherming doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 02:34

Tooske schreef:
Je kunt zelf ook makkelijk testen op zand. Als ik de mestonderzoeken doe op de kliniek waar ik werk doen we mest in een lange handschoen met water op zijn kop hangen.
Kun je zelf wekelijks doen om te testen.

Zoals al werd beschreven een paar keer zijn die testen uiteraard bekend bij de meeste mensen en totaal niet betrouwbaar!!

Ten eerste komt het zand dat in de darmen ligt er niet altijd uit en dat is het gevaar. Als er wel zand mee komt wil dat niet zeggen dat er veel zand in de darmen ligt. Elk paard krijgt zand binnen en bij elk paard zal er ook wat mee naar buiten komen. Maar bij kleine hoeveelheden niet opvallend en niet bij elke mesthoop even veel.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 05:04

Nimmy schreef:
Hier ook een shet die in eerste instantie op de mesttest schoon leek en op de foto een zandbuik bleek te hebben (ze bleef buikig).

Nu een half jaar verder merk ik dat ze duidelijk fitter en slanker is! Preventief voer ik ook gekookt lijnzaad, heb bij haar het idee dat dit beter werkt dan vlozaad, pas toen ik daarmee begon positieve testen op zand.
[ [url=m/d8q05M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen week, wat was ik blij dat t er eindelijk in grote hoeveelheden uit kwam ipv korreltjes...

Hoe doe je dat precies met dat lijnzaad?

Linnie050

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 05:30

Thuis koken in pan.
Het wordt een slijmerige boel en dat voer je.

Dit deden wij ook samen met een zandweg kuur.
Inderdaad regelmatig doen.

Sterkte hoop dat het andere paard snel beter gaat.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 05:45

Sterkte voor de beide paarden

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:26

Linnie050 schreef:
Thuis koken in pan.
Het wordt een slijmerige boel en dat voer je.

Dit deden wij ook samen met een zandweg kuur.
Inderdaad regelmatig doen.

Sterkte hoop dat het andere paard snel beter gaat.

Je kan voor meerdere dagen koken en de rest in de koelkast bewaren. Hier eten ze het koude prutje ook. Lijnzaad met veel water koken en dat voeren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:55

Staat je paard dagelijks of altijd op een paddock gewoon 1 week per maand psyllium meevoeren, anders de wintermaanden door. Ik heb hiermee gelukkig nog nooit last van zand Koliek gehad.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:05

Wat rot zeg! Hopelijk knappen beide paarden weer helemaal op.

Een vraagje voor de mensen waarvan hun paard zandkoliek heeft gehad: Gaven jullie al wel zandkuren? En zo ja, hoeveel/hoevaak? Ik ben hier oprecht benieuwd naar omdat ik ondanks dat ik dus wel kuren geef, er nog altijd heel bang voor ben.

Mijn paarden staan 24/7 op een zandpaddock (PP) en af en toe even op de wei. Onbeperkt hooi in netten in bakken (die staan op zand) en in netten die hangen (op beton, want daar is veeel meer verlies en kans op scharrelen).
Ik merk wel dat ze, omdat ze onbeperkt krijgen, niet echt het gevallen hooi opeten. Op zich vervelend ivm verlies, maar zo krijgen ze tenminste ook geen zand binnen op die manier dus ik ben daar eigenlijk ook wel blij mee.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:38

Mijn pony had alsnog een buik vol zand onder maandelijkse psylliumkuren (2dd 200 gram zaadjes) op combinatie van winterweide (=kaal) met bijna onbeperkt voordroog, en altijd negatieve zandtesten. Pas toen ik de voordroog verving door onbeperkt onverpakt hooi is het zandprobleem onder controle gekomen. Het hooi zet de darmen waarschijnlijk veel beter aan het werk (wat Superpony ook aangeeft).

Ik vind nu best wel eens wat zand in de mest, wat er nu dus wel uitkomt, en recent een goede buikfoto.
Liefst zou ik andere uitloop hebben dan weide maar dat is praktisch nu niet mogelijk, en in combinatie met goed hooi en psyllium lukt het nu dus wel.

Maar voor mijn pony dus nooit meer voordroog.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:51

Ik voer preventief 1x per maand een week de psylliumzaadjes. Het hele jaar door.
Paarden krijgen hooi in de stal,,ze kunnen zelf naar buiten in een paddock met wit zand. Ze lopen nu nog wel 2 uur in de wei, waar niet zoveel meer staat.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 18:00

Dank voor de beterschapswensen. Mijn paard is gelukkig weer helemaal fit! Het andere paard staat nog op de kliniek maar gaat de goede kant op.

Omdat mijn paard de psylliumzaadjes niet echt lekker vindt en het dus echt een te grote uitdaging is om er 400gr per dag in te krijgen, heb ik Sandoff Extra gekocht bij de Paardendrogist. Wordt een stuk beter gegeten en voert ook makkelijker.

Naar goede oplossingen tegen het zand eten (tegels onder voerplekken etc) gaan we ook zeker kijken. Enkele uurtjes op de wei kan helaas niet, heb het land niet in eigen beheer dus ben overgeleverd aan hoe stalbaas het geregeld heeft.. Er zijn ook niet zoveel paddocks, dus het zou betekenen dat de meerderheid bijna de hele dag op stal staat.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:04

Vlozaad van pit en pit door lijnzaad geprakt wordt hier met gemak gegeten, de gemalen vorm, meusli, brok en slobber absoluut niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:31

Mijn mini heeft begin dit jaar 4 dagen op de kliniek doorgebracht vanwege zandkoliek. Gelukkig gered zonder operatie. Ik voerde ook regelmatig (3x per jaar of zo) een zandkuur van een week of 2. Dat helpt dus niet ! Veel te weinig, tenzij ze (net als mijn grote paarden) gewoon in de winter op gras kunnen staan wat niet te kort is afgegraasd, maar op een paddock of heel schrale wei staan, dan moet je gewoon elke maand een week of 2 psyllium bijvoeren, en niet de hoeveelheid die op de verpakking staat, maar zoveel als je maximaal door het voer kunt doen zonder dat ze het laten staan.

Wees oplettend als een paard natte mest heeft, of na droge drollen nog mestwater heeft, da's 1. 2 is dat het bijna onmogelijk is om te constateren of er zand in de mest zit of je moet, zoals eerder gemeld, een week (of 2 ) elke dag de mest controleren.
Bij een vermoeden kun je het best een rontgenfoto laten maken, zie hieronder het witte oplichtende is dus zand !
Afbeelding

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:54

Geen ervaring mee hoor maar zou je dan ook preventief een foto kunnen maken?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:59

Ja dat kan (niet elke kliniek kan dat).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:44

Deze foto is zelfs aan huis genomen, dus ja, mits paard niet te groot is kan dat.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:26

Beterschap voor je mini!! Hopelijk knapt hij,zij snel op! En kan je het nu voorkomen. Wat hebben ze op de kliniek gedaan om het zand eruit te krijgen? Gespoelt met parrafine olie? Lijnzaad voeren, pysllium voeren met omega 3,6,9? Maagzuur/bitterzout gemixed met water in mond spuiten? En zoveel geven als ze willen eten, er zijn paarden die er een hekel aan hebben aan lijnzaad/pysllium? De brokjes van pysllium zijn vaak erg hard moeten ze lang op kauwen bij oudere dieren vaak minder nhandig en denk ook minder nuttig omdat het nooit voldoende gaat zij wat je geeft omdat ze sneller stoppen eten ervan door hard.

Want de ideale manier om zoveel mogelijk zand af te voeren is nog niet gevonden.

Wat ik ook weet is paard veel laten bewegen. Dus kilometers maken en dan bedoel ik niet uurtje rijden. Dat zet de darmen in beweging. In onze weides en onze manier van trainen, houden en voeren zorgt dat er vaak meer zand in darm blijft in mijn beleving.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 02:22

onze pony had meer dan 30 kilo zand onderin zijn darm hangen, hij kreeg op de kliniek een week 800 gram psylium per dag en 2 liter parafine. nu elke maand een week 400 gram per dag, je geeft ze snel te weinig blijkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:15

Het erin krijgen is nogal een ding. Ik haal bij m'n shet net 100 gram PD en dan over 2 porties. En dat zijn de hele zaden. De psyllium husk komt er niet in. En daarbij krijgt ze er ook nog al eens buikpijn van van zo'n kuur. Toch moet ze het wel want er zit zand in dr mest weleens. Een lastige puzzel blijft het.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:25

@almighty; het was een jaar geleden zoals ik al zei, de foto is wel van deze week omdat ik dat vroeg voor controle.
zandkuur brokjes doen vrijwel niets, psyllium husk (gemalen dus) door een klein beetje fibrebeet (geweekte lucerne brokjes) en dan zoveel mogelijk zodat ze het nog net eten.

Op de kliniek heeft hij infuus gehad + parrafine

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:14

Mmm ik krijg er 500 gram per x voeren in al moet daar idd wel lekkernij door ( snij maïs voor koeien) eten ze graag iets vochtig dus zaadjes plakken er aan met hand bietenpulp en 4 handjes brok effe mixen en gelijk voeren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:52

nile schreef:
Mijn pony had alsnog een buik vol zand onder maandelijkse psylliumkuren (2dd 200 gram zaadjes) op combinatie van winterweide (=kaal) met bijna onbeperkt voordroog, en altijd negatieve zandtesten. Pas toen ik de voordroog verving door onbeperkt onverpakt hooi is het zandprobleem onder controle gekomen. Het hooi zet de darmen waarschijnlijk veel beter aan het werk (wat Superpony ook aangeeft).

Ik vind nu best wel eens wat zand in de mest, wat er nu dus wel uitkomt, en recent een goede buikfoto.
Liefst zou ik andere uitloop hebben dan weide maar dat is praktisch nu niet mogelijk, en in combinatie met goed hooi en psyllium lukt het nu dus wel.

Maar voor mijn pony dus nooit meer voordroog.

Herkenbaar.

Maar heel jammer dat veeartsen niet verder gaan in adviseren en men op internet ook alleen leest over psyllium en niet het totaal plaatje.

Ondanks de ernst van zandkoliek, blijft men toch snel naar smoesjes grijpen waarom het totaal niet aangepakt kan worden en wil men alleen maar een zand weg kuur erin gooien.

Darmen hebben beweging nodig, darmen hebben prikkeling nodig. Zelfs als je een kiloe psyllium erin zou gooien, doet dat te weinig als de darmen niet voldoende peristaltiek hebben om het zand eruit te werken.

Ik vind het ook jammer dat het gebruik van epsom zout wat achter blijft, ook op gebied van advies. Ik geef dat 2x pj.

Overigens is paraffine niet duur en kan je ook rechtstreeks in de mond spuiten. Niet bij een ernstig geval natuurlijk ( dan moeten er grote hoeveelheden per sonde in), maar als psyllium echt niet gaat, zou ik toch die kant op gaan. Moet je het wel meerdere keren per dag doen en ze vinden het niet lekker, maar je weet wat je erin krijgt dan. En niet te vaak, dus niet klakkeloos en zomaar, maar wel als je paard echt zand eet en psyllium echt niet erin gaat of niet genoeg werkt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:11

Ik ben toch ook maar preventief, nav dit topic,begonnen met sand off. Een van mij pony’s heeft vorig jaar koliek gehad op pensionstalling waar hij voordroog kreeg en op kale weide stond. Gelukkig na spuit snel opgeknapt. Nu thuis staan ze op een flink oppervlak met goed droog hooi, maar ook hier wordt weide schraal. Beter safe than sorry

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:12

Hoeveel epsom zout geven jullie dan? En hoe lang/ vaak?

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 22:56

Er gaat een wereld voor me open, fijn dat hier zoveel informatie en tips worden gedeeld.