Voermeesters sereen -> erg wakker paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Voermeesters sereen -> erg wakker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:53

Hier een soms wat sensibele merrie overgezet van Vitalbix naar PAVO vital en ook een wereld van verschil. Paard is veel relaxter. Ik voer de Vitalbix nog op aan mijn 2 koudbloeden en dan gaan die ook over op pavo.

Ze kreeg:
- Vitalbix lucerne
- Vitalbix daily complete
- Vitalbix active plus

Ze krijgt nu:
- Pavo fibrebeet
- Pavo vital
- Pavo natures best

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:53

Marus schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal dagen bokt aan het doorspitten over ervaringen met dit voer. En nog een aantal voerdilema's.
Ik zet mijn vragen hier toch maar neer aangezien ik er niet helemaal uit kom .

Sinds mijn paard voermeesters sereen krijgt ziet ze er echt heel goed uit. Glimt, is ondanks verhuisstress maar matig afgevallen maar ze werd wel heel erg wakker!! Extreem schrikkerig.
Iemand hier ervaring mee?
Dieetmix subli zelfde reactie.
Nature's best is ze rustiger (zal altijd wel wakker blijven maar hanteerbaar). Maar ik vond haar met de NB meer jeuken,en niet helemaal lekker in haar lijf?
Ben nu wel weer op NB overgestapt en ze wordt weer rustiger.
Geef haar supplement infocus van de paardendrogist. Alleen eet ze dat niet graag.

Iemand tips?
Fibreforce lust ze niet. Helaas want daar ging mijn voorkeur naar uit.

Heb je de samenstellingen van al die produkten al doorgespit? Want al die goedkope paardenvoeders zijn gewoon niet goed om aan je paard te voeren. In al die brokken zit veel te veel suiker en zetmeel, soms wel 30% of nog meer. Ga liever een goed voer (vitamine/mineralenbrok of balancer) geven wat geen granen, geen melasse, weinig schrot en schillen bevat, en als je paard gevoelig is voor luzerne een voer op timotheebasis of iets dergelijks.
Metazoa timothee is een prima brok. En als je paard wat schrikkerig is, dan wat extra magnesium geven. Agrobs heeft ook prima produkten. Vitalbix ook, alleen zit in de Daily complete, net als de Pavo VItal, luzerne. Je paard gezond en fit heeft ook goede produkten. En zo zijn er wel meer.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:01

Misschien zijn hier mensen die veel meer verstand hebben van voer dan ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er zoveel gedrag e.d toe te wijzen is aan een paar honderd gram muesli op een dag. Dat effect kan bij zulke kleine hoeveelheden toch alleen maar marginaal zijn?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 23:32

Daancha schreef:
Misschien zijn hier mensen die veel meer verstand hebben van voer dan ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er zoveel gedrag e.d toe te wijzen is aan een paar honderd gram muesli op een dag. Dat effect kan bij zulke kleine hoeveelheden toch alleen maar marginaal zijn?

Ik begrijp je twijfel heel goed.
Vind het zelf ook verbazingwekkend.... Maar het is geen toeval dat ze nu ineens relaxter is. 1e x geloofde ik dat nog, de 2e keer niet meer.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 23:40

[/quote] Heb je de samenstellingen van al die produkten al doorgespit? Want al die goedkope paardenvoeders zijn gewoon niet goed om aan je paard te voeren. In al die brokken zit veel te veel suiker en zetmeel, soms wel 30% of nog meer. Ga liever een goed voer (vitamine/mineralenbrok of balancer) geven wat geen granen, geen melasse, weinig schrot en schillen bevat, en als je paard gevoelig is voor luzerne een voer op timotheebasis of iets dergelijks.
Metazoa timothee is een prima brok. En als je paard wat schrikkerig is, dan wat extra magnesium geven. Agrobs heeft ook prima produkten. Vitalbix ook, alleen zit in de Daily complete, net als de Pavo VItal, luzerne. Je paard gezond en fit heeft ook goede produkten. En zo zijn er wel meer.[/quote]

Ik ga mij eens meer verdiepen in vitalbix. Maar ook daar lees ik zeer wisselende verhalen over, zucht.
Metazoa reageren toch best nog veel paarden heftig op.
Magnesium supplement geef ik al, infocus. Icm NB gaat dat prima. Maar ik merk dat ze weer meer jeukt. Dus niet Het juiste voer.
Agrobs volgens mij hier niet in de buurt te krijgen. Vitalbix wel.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:51

Is infocus een poeder? Iemand op stal zei laatst dat haar paard het beter doet op vloeibare magnesium van foran. Maar van het voer snap ik ook, ik vond mijn paard meer schrikkerig op natures best dan op vitalbix. Nu voer ik hem hugho, hij is vlotter maar niet schrikkerig.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 00:25

Mariljo schreef:
Is infocus een poeder? Iemand op stal zei laatst dat haar paard het beter doet op vloeibare magnesium van foran. Maar van het voer snap ik ook, ik vond mijn paard meer schrikkerig op natures best dan op vitalbix. Nu voer ik hem hugho, hij is vlotter maar niet schrikkerig.

Klopt is een poeder. Lastig vind ik het wel want het is toch wel een hoeveelheid poeder door haar NB. Ze eet het niet graag, doet er volgens mij de hele nacht over .
Dus bij jou juist reactie op de nb..zo verschillend
Hugho ken ik niet

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:39

Hoeveel komt je paard buiten? Want dat is zeker van invloed bij een schrikkerig paard. In de zomer als ze veel buiten zijn dan zijn ze anders dan wanneer ze in de winter binnen staan en de energie niet kwijt kunnen maar wel dezelfde hoeveelheid extra voer krijgen. Ergens gaat de energie naar toe.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 00:47

Lindsey_99 schreef:
Hoeveel komt je paard buiten? Want dat is zeker van invloed bij een schrikkerig paard. In de zomer als ze veel buiten zijn dan zijn ze anders dan wanneer ze in de winter binnen staan en de energie niet kwijt kunnen maar wel dezelfde hoeveelheid extra voer krijgen. Ergens gaat de energie naar toe.

Sochtends tot savonds 20.00 in een groep van 5 paarden.
Er zullen zeker andere factoren mee spelen. Maar voer kan het gedrag wel versterken. En niet alleen gedrag, ik zie haar ook iets meer jeuken op de nb bijvoorbeeld.
En in mijn beleving is het ook logisch dat niet ieder voer bij ieder paard past.
Maar ik begrijp je heel goed met het verder kijken dan alleen voer.
Dat is alleen maar goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:19

Oke, dus ze komt buiten en in ene groep. Is er iets aan het ruwvoer verandert? Je wil niet weten hoe dat kan tegenvallen wat daar in zit.

Ik ken de sereen niet specifiek, maar heb weleens naar het merk gekeken en werd niet heel enthousiast. Ook kan je voor die prijzen niet echt kwaliteit leveren, dus goede ingredienten. Je kan naar de cijfers kijken, maar het gaat er ook om HOE ze aan bepaalde gehalte's komen.

Waarom niet helemaal iets anders proberen? De sereen werkt dus niet, de NB krijgt je paard jeuk van, dus zijn ze beiden niet goed. Er zijn zoveel alternatieven.
En laat je niet te gek maken. Mensen zijn erg bang voor tekorten en daarmee wordt op het gevoel van de eigenaren gespeeld. Dat verkoopt goed.
Maar teveel of uit balans is ook echt ene probleem. Net als wat hierboven wordt aangegeven eigenlijk met de opname van magnesium.

Hoe is je paard zijn vacht nu? Gebruik je dekens? Weet je ook zeker dat je paard niet te lang zonder staat? Dus niet gevoelig en kribbig wordt op de maag? Of dus op de huid als een deken trekt. Als je daarna een zadel op gooit, kan je dat ook merken.
Allemaal voor ons kleine dingetjes, maar die net het verschil maken in de overgang naar de winter.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:07

@superpony

Ruwvoer is niet veranderd.
Onbeperkt ruwvoer
Ze reageert niet anders op deken of aanraken huid.

Het is voor mij nu heel duidelijk geworden dat het voer een hele grote invloed heeft.
Gisteravond heb ik weer kunnen rijden... ze was zoveel rustiger. Heus nog wakker maar niet meer steeds wegschieten (ook aan de hand) en explosief aan de longe.
Geeft weer moed
Maar toch wel weer meer jeuk, tijdens poetsen weer steeds vertellen waar ik moet krabben en na rijden heeeeeel snel rollen. Ook op de deken zag ik weer schuurstrepen.

Ja ik wil wel helemaal wat anders proberen maar vrees ook weer voor haar reactie. Daarom mijn gepuzzel

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:14

Mijn paard was ook niet ‘sereen’ op voermeesters sereen.

Ik heb een poosje vitalbix gevoerd, dit vond ze niet lekker en op een gegeven moment begon ze ook in te leveren qua vlees en spieren.

Nu al een paar maanden op cavalor pianissimo. Bevalt tot nu toe heel goed! Ze krijgt 2x daags een halve voerschep. (Kwpn dressuurpaard, 1,76 M. En loopt Z2 niveau)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:21

avensis schreef:
Mijn paard was ook niet ‘sereen’ op voermeesters sereen.

Ik heb een poosje vitalbix gevoerd, dit vond ze niet lekker en op een gegeven moment begon ze ook in te leveren qua vlees en spieren.

Nu al een paar maanden op cavalor pianissimo. Bevalt tot nu toe heel goed! Ze krijgt 2x daags een halve voerschep. (Kwpn dressuurpaard, 1,76 M. En loopt Z2 niveau)

Ergens neig ik ook om pianissimo te proberen. Maar ik vrees wat voor de suikers en zetmeel, geen idee of dat aanleiding geeft tot jeuk bij haar. Ze was op de sereen totaal niet jeukerig terwijl daar ook voldoende zetmeel en suikers in zit. Maar ik twijfel over lucerne. Gewoon gek waarom NB voor jeuk zorgt.
In pianissimo zit geen lucerne toch?
In fibre force weer wel, lust ze ook niet maar ik.dacht wellicht mengen wie weet......
Ik denk er nog even overna en

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:55

Het beste is alles weglaten en dan per voer weer aanbieden en even afwachten. Pas na enkele weken dan iets toevoegen.

Je paard krijgt er niks van als je nu even iets weglaat.

Je zou ook nog naar de Fibra anti itch kunnen kijken? Of beginnen met een vitamine en een probiotica. De darmflora een opkikker geven wil ook nog weleens behoorlijk helpen.