Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
f4bjheu schreef:Super handig dat je vader veearts is in ieder geval haha
Enkel of dubbel gebroken bit maakt veel verschil, meeste lopen op een dubbelgebroken water/bus/D-trens het beste. Zie zelf niet waarom Bitloos beter zou zijn, denk dat dat meer met de algehele bitloos discussie te maken heeft. Wel opletten dat het bit goed in de mond ligt (niet te breed/dun/smal/breed)
Verder zou ik proberen haar als een ‘normaal’ paard te behandelenTuurlijk heeft elk paard een eigen gebruiksaanwijzing en zeker bij Iberische import zitten er best nog vaak wat dingetjes in. Zelf zou ik eigenlijk juist wel rustig aan beginnen met bijzetten met longeren. Zeker als je er zo’n Teletubbie elastiek of normale touwtjes aan doet kan er weinig echt mis gaan. Juist omdat je dat bijvoorbeeld zo los kan beginnen dat ze alleen niet sterren kan kijken maar verder niet gedwongen wordt in een houding. Prima als ze dat in het begin hogere wiskunde vindt, gewoon rustig aan en als je merkt dat ze moe wordt dan stoppen
Juist wel goed ook voor rug gebruik en voor jou dat jij bepaald waar ze loopt. Als ze trouwens lelijk doet naar terwijl je geen spannende dingen doet zoals wandelen of als ze lelijk naar je doet tijdens longeren (dreigen met aanvallen enzo) moet je wel gewoon duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is, ook als er iets medisch is zijn er andere manieren om dat te uiten.
Qua zadelmakers is het handig om even te denken over budget, er zijn Wintecs voor een paar honderd euro maar ook zadels van 4500 (duurder is overigens niet altijd beter, als het maar goed ligt en jij er goed op zit). Zelf geloof ik niet zo in vastbinden aan een specifiek merk, beste is meestal een goede zadelmaker uitnodigen met een breed assortiment. Als je met bellen zegt dat het om een iberiër gaat en je ongeveer x budget hebt komt het meestal wel goed. Als het goed is gaat ze nog veel in haar bespiering komen, maar gelukkig qua bouw niet heel veel meer (voordeel van volwassen paard).
Vaak kan een opvulbaar pad of dik bontje bij een suboptimaal (lees: dus niet bij een slecht passend zadel) liggend zadel best veel helpen en de tijd overbruggen voor de zadelmaker. Los hiervan is zo’n bareback pad sowieso altijd wel handig om in de kast te hebben, voor zonder zadel plezier of ter vervanging van een zadel
josien_m_ schreef:Wanneer je zelf anders naar het vraagstuk gaat kijken, zie je vaak andere dingen.
Je zegt: pony staakt. Wanneer je beschrijft wat je ziet kun je zeggen: pony communiceert, maar ik begrijp haar nog niet. Een merrie van 9 jaar die veulens heeft opgevoed is een ervaren dier. Ze heeft geleerd oplossingen te zoeken. Dat doet ze nu ook, ze laat je zien dat er iets niet klopt. Daar hoeft ze zeker geen straf voor te krijgen, wel onderzoek en duidelijkheid. Er worden hier al verschillende mogelijkheden genoemd. Je kunt dus verder gaan proberen waarover ze met je praat! Succes voor jullie beiden.
josien_m_ schreef:Wanneer je zelf anders naar het vraagstuk gaat kijken, zie je vaak andere dingen.
Je zegt: pony staakt. Wanneer je beschrijft wat je ziet kun je zeggen: pony communiceert, maar ik begrijp haar nog niet. Een merrie van 9 jaar die veulens heeft opgevoed is een ervaren dier. Ze heeft geleerd oplossingen te zoeken. Dat doet ze nu ook, ze laat je zien dat er iets niet klopt. Daar hoeft ze zeker geen straf voor te krijgen, wel onderzoek en duidelijkheid. Er worden hier al verschillende mogelijkheden genoemd. Je kunt dus verder gaan proberen waarover ze met je praat! Succes voor jullie beiden.
MarjanB schreef:Ik heb even op je Instagram gekeken. Leuke pony! Maar wel heel gevoelig en heel duidelijk in haar signalen die jij over het hoofd zietdus ik zou eerst terug naar de basis. Elkaar leren kennen, niet opjagen niet vrijspringen maar goed en gedegen grondwerk en laten wennen.
Wat mij verder opvalt is dat ze op alle foto’s waar ze stil staat links voor ontziet.
MarjanB schreef:Ontzien is idd vaak pijnlijk, wat ik zo tot nu toe zie land ze met springen ook liever op rechts ivp links.
Met het “longeren” zie je dat ze heel onzeker is en jij jaagt haar van je weg/verder op. Ik zou haar eerst het vertrouwen geven en rust bieden ipv elke keer hard moeten. Ze loopt zichzelf daarin ook over waardoor ze haar rug strak houd. Ook met het springen lijkt ze niet echt graag te willen want jullie moeten haar letterlijk naar de hindernis brengen.
Ze kan ook enorm scheef zijn waardoor ze elke keer op rechts staat maar dat kan ik vanaf de filmpjes niet zien maar het valt wel heel erg op. Als ik jou was zou ik eens zoeken op linksgebogen paard en of je daar wat van herkent. Verder lekker vragen blijven stellen hier
Sizzle schreef:Ik weet niet hoe je in contact staat met de verkoper.
Maar in een grijs verleden heb ik een keer een ontzettend leuke maar enorme diva merrie ingereden waar ik echt mee kon lezen en schrijven.
Deze is toen verkocht maar kwam na een maandje terug ivm heftig staken en zelfs achterovergeklapt zijn.
Ik heb die toen weer opgepakt en na uiteraard wat strubbelingen was die 2 weken later gewoon weer fijn te rijden. Ze zijn toen eerst eens een tijd lang bij ons op locatie komen lessen en later is toen de vrouw waarvoor ik de paarden reed daar les gaan geven. Een jaartje later reden ze succesvol wedstrijden.
Bij sommige paarden kan een piep klein communicatieprobleem al hele grote gevolgen hebben.
Ik moet ook altijd weer denken aan mijn arme bijrijder. De eerste keer dat ze kwam proberen heeft mijn merrie ongeveer een half uur lang alleen maar achteruit gelopen en gestaakt, ik schaamde me dood (dat doet ie anders nooit). Ze kwam wonder boven wonder toch weer terug en binnen een paar weken waren ze met wat goed les een prima combinatie.