Pony staakt, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:53

Even een gekke vraag, die je ook in pb mag beantwoorden. Hoeveel heeft ze gekost en waar heb je haar vandaan? Je zal niet de eerste zijn die een import paard koopt en daar te weinig voor betaald omdat ze eigenlijk te moeilijk zijn met rijden of medisch niet goed zijn.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 11:03

f4bjheu schreef:
Super handig dat je vader veearts is in ieder geval haha

Enkel of dubbel gebroken bit maakt veel verschil, meeste lopen op een dubbelgebroken water/bus/D-trens het beste. Zie zelf niet waarom Bitloos beter zou zijn, denk dat dat meer met de algehele bitloos discussie te maken heeft. Wel opletten dat het bit goed in de mond ligt (niet te breed/dun/smal/breed) :)

Verder zou ik proberen haar als een ‘normaal’ paard te behandelen :) Tuurlijk heeft elk paard een eigen gebruiksaanwijzing en zeker bij Iberische import zitten er best nog vaak wat dingetjes in. Zelf zou ik eigenlijk juist wel rustig aan beginnen met bijzetten met longeren. Zeker als je er zo’n Teletubbie elastiek of normale touwtjes aan doet kan er weinig echt mis gaan. Juist omdat je dat bijvoorbeeld zo los kan beginnen dat ze alleen niet sterren kan kijken maar verder niet gedwongen wordt in een houding. Prima als ze dat in het begin hogere wiskunde vindt, gewoon rustig aan en als je merkt dat ze moe wordt dan stoppen :) Juist wel goed ook voor rug gebruik en voor jou dat jij bepaald waar ze loopt. Als ze trouwens lelijk doet naar terwijl je geen spannende dingen doet zoals wandelen of als ze lelijk naar je doet tijdens longeren (dreigen met aanvallen enzo) moet je wel gewoon duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is, ook als er iets medisch is zijn er andere manieren om dat te uiten.

Qua zadelmakers is het handig om even te denken over budget, er zijn Wintecs voor een paar honderd euro maar ook zadels van 4500 (duurder is overigens niet altijd beter, als het maar goed ligt en jij er goed op zit). Zelf geloof ik niet zo in vastbinden aan een specifiek merk, beste is meestal een goede zadelmaker uitnodigen met een breed assortiment. Als je met bellen zegt dat het om een iberiër gaat en je ongeveer x budget hebt komt het meestal wel goed. Als het goed is gaat ze nog veel in haar bespiering komen, maar gelukkig qua bouw niet heel veel meer (voordeel van volwassen paard).
Vaak kan een opvulbaar pad of dik bontje bij een suboptimaal (lees: dus niet bij een slecht passend zadel) liggend zadel best veel helpen en de tijd overbruggen voor de zadelmaker. Los hiervan is zo’n bareback pad sowieso altijd wel handig om in de kast te hebben, voor zonder zadel plezier of ter vervanging van een zadel

Ja t is zeker handig! :D
Qua zadelmaker zat ik te denken aan country mill of hollander. Voor mij maakt merk niet uit, als het maar goed past inderdaad. Ik heb ook geen 4500 euro apart liggen voor een zadel, maar genoeg voor een degelijk zadel denk ik wel.

Sintara

Re: Pony staakt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:14

Geen last van de ijzers af zou ik niet zo vlug durven zeggen. Het voelt heel anders voor ze en met gewicht erop kan het net pijnlijk worden

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 11:24

Sintara schreef:
Geen last van de ijzers af zou ik niet zo vlug durven zeggen. Het voelt heel anders voor ze en met gewicht erop kan het net pijnlijk worden

Daar heb je gelijk in inderdaad. Ik zal er op letten!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 01:22

Ik rij ook een diva, als ze niet wil lopen, dan is er iets mis. Ik ben ook begonnen met een niet optimaal zadel, zelfs na een paar keer kort rijden met een pad rijden, toch problemen. Vervolgens hoofdschudden, bleek het kopstuk achter 1 oor te drukken en nu bokken en niet willen lopen, spierpijn na aan de longe een cavaletti springen. Tja, je hebt een merrie of niet. Vooral goed blijven luisteren naar je paard en zoeken naar de oorzaak.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:58

Heb je een filmpje van het rijden? Daar kan je al veel meer info uit halen dan van een foto!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:06

Is haar rug nagekeken voor kissing spines? En is er bij de keuring bloed afgenomen om te zien of ze ergens verdoofd was?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:00

Ik ga maar eens beginnen met een afspraak met de osteopaat, die kan misschien wel inschatten of er iets mis is met dr wervels, hopelijk geen kissing spines.. daarna zadelmaker en een nieuw bit proberen, als dat mogelijk is ivm corona. Ik wil ook eventueel een maagscopie of röntgenfoto’s laten maken, als de rest niet werkt. :j er is niet gecheckt op KS, ook geen bloed afgenomen. Maar in de eerste instantie gingen we niet kijken naar Murph, maar naar een andere pony. Dus het lijkt me niet dat ze verdoofd was, aangezien ze er niet op gerekend hadden dat we naar haar gingen kijken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:03

Maagscopie lijkt me wat overbodig, dan zet je ze beter een paar dagen op iets omeprazole-achtigs en kijk je of daarmee iets verandert. Maar om eerlijk te zijn vind ik dit gedrag niet echt klinken als een maagzweer.
Dan denk ik meer aan regelmatig gapen/flemen/knarsen, gevoelig in de maagstreek, niet willen aanspringen in galop of bokken bij het aanspringen e.d.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:06

Dat is ook een idee, dankjewel! Ik kreeg het advies van verschillende mensen om een maagzweer niet uit te sluiten, aangezien sommige paarden verder niet gapen of schrapen, maar wel degelijk last hebben van maagzweren en dan zo reageren tijdens het rijden. Ook ivm eventuele stress van het vele verhuizen in korte tijd.

Edit: ik heb niet echt filmpjes, ik heb 1 video van een paar seconden zonder zadel rijden op mijn instagram @dewetvanmurphy daar ging het nog goed en deed ze niet vervelend. (Ik zit wel echt belabberd, had al een hele tijd überhaupt geen paard gereden, vandaar)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:10

Wanneer je zelf anders naar het vraagstuk gaat kijken, zie je vaak andere dingen.
Je zegt: pony staakt. Wanneer je beschrijft wat je ziet kun je zeggen: pony communiceert, maar ik begrijp haar nog niet. Een merrie van 9 jaar die veulens heeft opgevoed is een ervaren dier. Ze heeft geleerd oplossingen te zoeken. Dat doet ze nu ook, ze laat je zien dat er iets niet klopt. Daar hoeft ze zeker geen straf voor te krijgen, wel onderzoek en duidelijkheid. Er worden hier al verschillende mogelijkheden genoemd. Je kunt dus verder gaan proberen waarover ze met je praat! Succes voor jullie beiden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:13

josien_m_ schreef:
Wanneer je zelf anders naar het vraagstuk gaat kijken, zie je vaak andere dingen.
Je zegt: pony staakt. Wanneer je beschrijft wat je ziet kun je zeggen: pony communiceert, maar ik begrijp haar nog niet. Een merrie van 9 jaar die veulens heeft opgevoed is een ervaren dier. Ze heeft geleerd oplossingen te zoeken. Dat doet ze nu ook, ze laat je zien dat er iets niet klopt. Daar hoeft ze zeker geen straf voor te krijgen, wel onderzoek en duidelijkheid. Er worden hier al verschillende mogelijkheden genoemd. Je kunt dus verder gaan proberen waarover ze met je praat! Succes voor jullie beiden.

Daar heb je helemaal gelijk in :j ik probeer zo goed mogelijk naar haar te luisteren, hopelijk valt het allemaal mee en is ze snel de oude.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:20

josien_m_ schreef:

Mooi gezegd!

Goed dat je gaat zoeken TS, hopelijk vindt je snel wat jouw paardje je probeert te vertellen. Ik zou sowieso eens kijken wat gewoon een simpele hoge neusriem en een niet te dik dubbel gebroken bitje voor effect geeft, omdat ze dat met proefrijden in had, naast alle stappen die je al van plan bent. Je eigen gecombineerde neusriem zit op deze foto namelijk sowieso een tikkie te laag.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:27

Ik zou het rijtje afgaan

zadel check
tanden check
hoeven check

en wanneer gaat ze staken? Als je bv been geeft? het kan zijn dat haar maag gevoelig is (bv maagzweer) en of hengstigheid waar ze last van kan hebben? in elk geval geloof ik nooit zo dat paarden echt staken zonder reden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:31

Ik heb even op je Instagram gekeken. Leuke pony! Maar wel heel gevoelig en heel duidelijk in haar signalen die jij over het hoofd ziet :) dus ik zou eerst terug naar de basis. Elkaar leren kennen, niet opjagen niet vrijspringen maar goed en gedegen grondwerk en laten wennen.

Wat mij verder opvalt is dat ze op alle foto’s waar ze stil staat links voor ontziet.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 15:35

MarjanB schreef:
Ik heb even op je Instagram gekeken. Leuke pony! Maar wel heel gevoelig en heel duidelijk in haar signalen die jij over het hoofd ziet :) dus ik zou eerst terug naar de basis. Elkaar leren kennen, niet opjagen niet vrijspringen maar goed en gedegen grondwerk en laten wennen.

Wat mij verder opvalt is dat ze op alle foto’s waar ze stil staat links voor ontziet.

Wat voor signalen zie jij verder dan? Ik ben wel benieuwd :) ik dacht dat vrijspringen wel leuk zou zijn om af en toe te doen ipv rijden of longeren, maar ik zal het niet meer doen voorlopig. Dat been ontzien telkens, wat zou dat kunnen betekenen? Last van dat been?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:59

Ontzien is idd vaak pijnlijk, wat ik zo tot nu toe zie land ze met springen ook liever op rechts ivp links.

Met het “longeren” zie je dat ze heel onzeker is en jij jaagt haar van je weg/verder op. Ik zou haar eerst het vertrouwen geven en rust bieden ipv elke keer hard moeten. Ze loopt zichzelf daarin ook over waardoor ze haar rug strak houd. Ook met het springen lijkt ze niet echt graag te willen want jullie moeten haar letterlijk naar de hindernis brengen.

Ze kan ook enorm scheef zijn waardoor ze elke keer op rechts staat maar dat kan ik vanaf de filmpjes niet zien maar het valt wel heel erg op. Als ik jou was zou ik eens zoeken op linksgebogen paard en of je daar wat van herkent. Verder lekker vragen blijven stellen hier :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:05

MarjanB schreef:
Ontzien is idd vaak pijnlijk, wat ik zo tot nu toe zie land ze met springen ook liever op rechts ivp links.

Met het “longeren” zie je dat ze heel onzeker is en jij jaagt haar van je weg/verder op. Ik zou haar eerst het vertrouwen geven en rust bieden ipv elke keer hard moeten. Ze loopt zichzelf daarin ook over waardoor ze haar rug strak houd. Ook met het springen lijkt ze niet echt graag te willen want jullie moeten haar letterlijk naar de hindernis brengen.

Ze kan ook enorm scheef zijn waardoor ze elke keer op rechts staat maar dat kan ik vanaf de filmpjes niet zien maar het valt wel heel erg op. Als ik jou was zou ik eens zoeken op linksgebogen paard en of je daar wat van herkent. Verder lekker vragen blijven stellen hier :)

Ah oke, dankjewel! Daar had ik zelf echt nooit aan gedacht. Misschien kwam het vrijspringen ook omdat ze niet snapte wat we nou wilde, ze had nog nooit een hindernis gezien. De tweede keer is ze ook een aantal keer zelf gegaan, maar wel iets om mee te nemen inderdaad! Misschien wil ze ook liever op rechts landen omdat haar linkervoet scheef staat? Ik zal er even wat dingen over opzoeken :j ik zal gewoon vanaf het begin beginnen. Bij grondwerk werd ze laatst heel opdringerig, dus dat ga ik doen met begeleiding. Ik had even wat opgezocht over dat been ontzien wat je zei, daar zei iemand dat het ook kon komen door rugpijn. Dan zou het wel in het plaatje passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:08

Ik weet niet hoe je in contact staat met de verkoper.
Maar in een grijs verleden heb ik een keer een ontzettend leuke maar enorme diva merrie ingereden waar ik echt mee kon lezen en schrijven.
Deze is toen verkocht maar kwam na een maandje terug ivm heftig staken en zelfs achterovergeklapt zijn.
Ik heb die toen weer opgepakt en na uiteraard wat strubbelingen was die 2 weken later gewoon weer fijn te rijden. Ze zijn toen eerst eens een tijd lang bij ons op locatie komen lessen en later is toen de vrouw waarvoor ik de paarden reed daar les gaan geven. Een jaartje later reden ze succesvol wedstrijden.
Bij sommige paarden kan een piep klein communicatieprobleem al hele grote gevolgen hebben.

Ik moet ook altijd weer denken aan mijn arme bijrijder. De eerste keer dat ze kwam proberen heeft mijn merrie ongeveer een half uur lang alleen maar achteruit gelopen en gestaakt, ik schaamde me dood (dat doet ie anders nooit :+ ). Ze kwam wonder boven wonder toch weer terug en binnen een paar weken waren ze met wat goed les een prima combinatie.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:11

Sizzle schreef:
Ik weet niet hoe je in contact staat met de verkoper.
Maar in een grijs verleden heb ik een keer een ontzettend leuke maar enorme diva merrie ingereden waar ik echt mee kon lezen en schrijven.
Deze is toen verkocht maar kwam na een maandje terug ivm heftig staken en zelfs achterovergeklapt zijn.
Ik heb die toen weer opgepakt en na uiteraard wat strubbelingen was die 2 weken later gewoon weer fijn te rijden. Ze zijn toen eerst eens een tijd lang bij ons op locatie komen lessen en later is toen de vrouw waarvoor ik de paarden reed daar les gaan geven. Een jaartje later reden ze succesvol wedstrijden.
Bij sommige paarden kan een piep klein communicatieprobleem al hele grote gevolgen hebben.

Ik moet ook altijd weer denken aan mijn arme bijrijder. De eerste keer dat ze kwam proberen heeft mijn merrie ongeveer een half uur lang alleen maar achteruit gelopen en gestaakt, ik schaamde me dood (dat doet ie anders nooit :+ ). Ze kwam wonder boven wonder toch weer terug en binnen een paar weken waren ze met wat goed les een prima combinatie.

Fijn dat het goed is gekomen bij jullie! Ze stond in Zuid holland en ik woon in gelderland, dus ik denk niet dat dat een optie is helaas.. haar er doorheen (laten) rijden lijkt me nu sowieso niet zo’n slim plan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:15

Soms is er doorheen rijden niets anders dan gewoon net op het juiste moment been geven of je gewicht verplaatsen. Precies waar mijn bijrijder dus tegen aan liep, gewoon net even te weinig handigheid verder niets dramatisch. Dan had ze iets wat spanning in de bovenbenen en kreeg gelijk een rodeo bok als antwoord.

Ik geef je gelijk dat je verder kijkt maar pas op met geld over de balk gooien voor iets wat wellicht gewoon op communicatie niveau ligt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:16

Heb je een foto van hoe haar hoef scheef staat? Wellicht geeft dat ook duidelijkheid :)

@sizzle ik denk niet dat dat hier het probleem heeft. T’s heeft een paar filmpjes op haar insta. Het is in mijn ogen echt geen draak, wel gevoelig maar wil wel dr best doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:17

Oh, ok. Ik kan niet op insta, dan komt er gelijk zo‘n inlog scherm en ik heb geen account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:02

Even een vraag is, hoe is ze behandeld in Spanje. We hadden hier ook eentje staan en die reageerde door dat hij nare ervaringen heeft gehad. In Spanje kunnen ze grof met die dieren omgaan, kan het zijn dat ze daar een tik van heeft overgehouden. Het zou verklaren dat hoe strenger jij wordt, hoe meer zij gaat staken.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 17:13

Ik zal vanavond even een foto maken van haar voetjes. Ik weet niet hoe ze behandeld in in spanje.. ik weet niks van haar helaas. Of ze veulens heeft gehad is ook niet zeker, maar de verkopers vermoedden het aangezien ze daar veel fokken met valkkleurige paarden. Ze heeft ook een tijd in Portugal gestaan, daar is ze geboren.