Sclimpre schreef:Is dat misschien niet net het probleem? Je zegt dat hij vroeger een luchtzuiger was omdat hij zich verveelde op stal. Bekijk het eens zo : in dit seizoen is 24/7 buiten net even saai als 24/7 op stal. Luchtzuigen wordt een stalondeugd genoemd, maar het zou juister zijn om het een vervelingsprobleem te noemen.
Wij hebben een merrie gekocht die bij haar vorige eigenaar ook een band aanhad voor het luchtzuigen. We hadden gehoopt dat het over zou zijn als ze constant op de wei stond. De hele zomer lang zagen we haar af en toe luchtzuigen op een paal in de wei. Maar naargelang het herfst werd nam het luchtzuigen toe. Sinds een paar weken komen de paarden terug 's nachts op stal. Een beetje tot onze verrassing was het luchtzuigen plots veel minder vanaf dat ze 's nachts op stal staat. Ik denk dat het komt omdat ze nu meer afwisseling heeft dan toen ze 24/7 buiten stond.
Haar dag ziet er nu zo uit : 's ochtend krachtvoer en dan samen met de anderen hooi eten in de paddock. Tegen de middag naar de wei tot het donker wordt. Dan terug in de paddock met hooi. Rond 20u op stal, terug hooi en dan krachtvoer. Dit ritme schijnt haar het beste te bevallen. Zelfs op de dode momenten staat ze samen met de anderen wat te niksen maar ik zie haar haast nooit meer luchtzuigen.
Daarom zou ik bij jouw paard eerst eens kijken wat je aan zijn routine kan veranderen, net zoals je zou doen bij een paard dat luchtzuigt omdat het teveel op stal staat.
Je kletst echt onzin.
Ten eerste is elke 24/7 buiten situatie anders, maar de meeste mensen zorgen wel voor goede omstandigheden.
Bij ons vervelen ze zich echt niet. Ze zijn 24/7 samen aan het rondacherrelen, eten, kroelen, rusten etc.
Ja, de weides zijn nu dicht, maar dat is voor de meeste stalpaarden ook zo. Ik heb nog meer dan genoeg gras, maar heb meerdere andere redenen.
Je kan paarden overal hooi aanbieden en dan kunnen ze voldoende eten. Je kan andere dingen aanbieden, zoals takken bijv. En wij voeren 3x daags bij.
Paarden kunnen zelf kiezen om te schuilen en daar ook eten. Hoezo zou dat slechter zijn dan stil staan in een hok van 3*3 in je eentje? Ze hebben een keus en kiezen wat ze dus zelf willen. Niet wat ik wil.
24/7 buiten meer of minder werk ligt totaal aan de situatie. Ik heb 3 kruiwagens mest per dag, vul zakken hooi, breng hooi rond, we houden de alles netjes en in orde.
Ik hoef ze alleen niet buiten en binnen te zetten, maar zou niet heel veel meer werk extra zijn.
Bij ons kwam een luchtzuiger van stal en die stopte acuut met luchtzuigen. Ik kende dat paard al 4jr, dus weet zeker dat hij een luchtzuiger was, wanneer, hoe etc.
Maar wat heeft een paard in eenzame opsluiting in een box dan?
Alleen als de omstandigheden buiten niet goed zijn zal een paard zich vervelen. Maar waarom mag een paard wel x aantal uren in slechte omstandigheden buiten staan, in de regen etc, maar niet 24/7? Is de regen 's nachts anders?
Misschien nieuwe info voor de onwetende, maar paarden hebben geen dag en nachtritme.
Als je geen verstand hebt van paarden en slecht kudde's samensteld, slechte omstandigheden aanbiedt, moet je helemaal geen paarden houden. Niet in een eenzame box, niet in een saaie, kleine paddock zonder iets en niet op een kale wei.