luchtzuigen!!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 15:14

Hilary schreef:
Maagzweren is één, maar dunne darmzweren kan ook. Daar kun je met een scopie bijna niet bij, bij mensen is dat al lastig.
Heb je wel eens behandeld alsof je paard maag- en darmzweren had?

daar heb ik idd nog niet bij stil gestaan, bedankt voor de nuttige tip hier ga ik achteraan

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:26

CBarrelracer schreef:
Earth schreef:
En meer naar buiten?

hij staat 24/7 buiten op paddock paradise dus meer buiten kan niet zegmaar

Is dat misschien niet net het probleem? Je zegt dat hij vroeger een luchtzuiger was omdat hij zich verveelde op stal. Bekijk het eens zo : in dit seizoen is 24/7 buiten net even saai als 24/7 op stal. Luchtzuigen wordt een stalondeugd genoemd, maar het zou juister zijn om het een vervelingsprobleem te noemen.
Wij hebben een merrie gekocht die bij haar vorige eigenaar ook een band aanhad voor het luchtzuigen. We hadden gehoopt dat het over zou zijn als ze constant op de wei stond. De hele zomer lang zagen we haar af en toe luchtzuigen op een paal in de wei. Maar naargelang het herfst werd nam het luchtzuigen toe. Sinds een paar weken komen de paarden terug 's nachts op stal. Een beetje tot onze verrassing was het luchtzuigen plots veel minder vanaf dat ze 's nachts op stal staat. Ik denk dat het komt omdat ze nu meer afwisseling heeft dan toen ze 24/7 buiten stond.
Haar dag ziet er nu zo uit : 's ochtend krachtvoer en dan samen met de anderen hooi eten in de paddock. Tegen de middag naar de wei tot het donker wordt. Dan terug in de paddock met hooi. Rond 20u op stal, terug hooi en dan krachtvoer. Dit ritme schijnt haar het beste te bevallen. Zelfs op de dode momenten staat ze samen met de anderen wat te niksen maar ik zie haar haast nooit meer luchtzuigen.
Daarom zou ik bij jouw paard eerst eens kijken wat je aan zijn routine kan veranderen, net zoals je zou doen bij een paard dat luchtzuigt omdat het teveel op stal staat.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:35

het routine is als volgt 9 uur alle ruwvoer bij vullen , daarna krijgen ze hun krachtvoer rond 9:30 rond 12:00 worden de banden gevuld met kruiden en andere snuffeldingetjes op de track want ze gaan hier de weide niet meer op, rond 18:00 krijgen ze weer krachtvoer en rond 20:00 vullen we het hooi weer aan voor de nacht.
als ik hem snachts op stal zet neemt het luchtzuigen toe en dat vind ik zelf ook niet fijn, heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten zoals dat hoort.
hij staat momenteel nu uit zichzelf standaard snachts op stal maar heeft wel de mogelijkheid om naar buiten te gaan en overdag staat hij uit zichzelf zo´n 3-5 uur op stal op dit moment ivm het weer.
hij ligt overdag ook gewoon in de paddock en luchtzuigt echt na het voeren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:45

En wat geeft het als je hem wel een paar uurtjes op de wei zet?
De dingen doen 'zoals het hoort' daar heeft een paard bitter weinig aan als dat hem niet bekomt.
Ik heb mijn paarden ook het liefst 24/7 buiten, niet omdat het zo hoort, maar omdat het veel minder werk is. Helaas denken de paarden daar anders over en laten ze dat ook merken :(
Maar ieder paard is anders dus het is een zoektocht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:00

[quote="CBarrelracer"]het routine is als volgt 9 uur alle ruwvoer bij vullen , daarna krijgen ze hun krachtvoer rond 9:30 rond 12:00 worden de banden gevuld met kruiden en andere snuffeldingetjes op de track want ze gaan hier de weide niet meer op, rond 18:00 krijgen ze weer krachtvoer en rond 20:00 vullen we het hooi weer aan voor de nacht.
als ik hem snachts op stal zet neemt het luchtzuigen toe en dat vind ik zelf ook niet fijn, heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten zoals dat hoort.
hij staat momenteel nu uit zichzelf standaard snachts op stal maar heeft wel de mogelijkheid om naar buiten te gaan en overdag staat hij uit zichzelf zo´n 3-5 uur op stal op dit moment ivm het weer.
hij ligt overdag ook gewoon in de paddock en luchtzuigt echt na het voeren[/quote]

Doet hij dat na je krachtvoer of na je hooi...of allebei -O-
En wat voor krachtvoer geef je.

Zo te horen kan je paard het eigenlijk niet beter hebben +:)+ . Het kan ook een vastgeroeste gewoonte zijn.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:10

Je schrijft dat hij luchtzuigt na t voeren, daarmee bedoel je het krachtvoer neem ik aan?
Dan kan t best dat hij vroeger wel maagzweren had en hij dus pijn verwacht na het voer en uit voorzorg/gewoonte dan dus gaat luchtzuigen.
Heeft hij krachtvoer echt nodig? Anders kan je hem als je de anderen voert iets van n peen ofzo geven.
Of je zou over kunnen stappen op iets slobberachtigs (niet een echt woord maar je snapt denk wel wat ik bedoel).
Dit zijn dingen die ik zou proberen.
Hij staat nu verder volgens mij perfect. Dus ik denk ook aan n vastgeroeste gewoonte zoals Cowgirl, dus op zoek naar iets wat die gewoonte doorbreekt

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 19:49

Sclimpre schreef:
De dingen doen 'zoals het hoort' daar heeft een paard bitter weinig aan als dat hem niet bekomt.
Ik heb mijn paarden ook het liefst 24/7 buiten, niet omdat het zo hoort, maar omdat het veel minder werk is. Helaas denken de paarden daar anders over en laten ze dat ook merken :(

dan gaat me wei kapot, erg drassig klei grond
dit hebben we vorig jaar gehad

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 19:50

Belmera schreef:
Je schrijft dat hij luchtzuigt na t voeren, daarmee bedoel je het krachtvoer neem ik aan?
Dan kan t best dat hij vroeger wel maagzweren had en hij dus pijn verwacht na het voer en uit voorzorg/gewoonte dan dus gaat luchtzuigen.
Heeft hij krachtvoer echt nodig? Anders kan je hem als je de anderen voert iets van n peen ofzo geven.
Of je zou over kunnen stappen op iets slobberachtigs (niet een echt woord maar je snapt denk wel wat ik bedoel).
Hij staat nu verder volgens mij perfect. Dus ik denk ook aan n vastgeroeste gewoonte zoals Cowgirl, dus op zoek naar iets wat die gewoonte doorbreekt

krachtvoer en ruwvoer
we trainen op hoog niveau waardoor ik hem wel krachtvoer geef maar wil idd wel kijken voor evt ander voer om te kijken of dat werkt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:59

CBarrelracer schreef:
Sclimpre schreef:

dan gaat me wei kapot, erg drassig klei grond
dit hebben we vorig jaar gehad

Als het vorig jaar geen goede invloed had op het luchtzuigen heeft het geen nut dat nog eens te proberen.
Hoe meer dingen je probeert hoe beter zicht je krijgt op het probleem.
Als een verandering in de manier waarop je paard de dag doorbrengt verschil maakt -> gedragsprobleem
Als een verandering in voer verschil maakt -> medisch probleem.
Misschien wat kort door de bocht maar stilaan zal je toch te weten komen hoe de gebruiksaanwijzing voor dit paard eruit ziet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:07

CBarrelracer schreef:
Belmera schreef:

krachtvoer en ruwvoer
we trainen op hoog niveau waardoor ik hem wel krachtvoer geef maar wil idd wel kijken voor evt ander voer om te kijken of dat werkt.

Mischien je krachtvoer mengen met ruwvoer (grasmix/lucerne, geweekte grasbrok etc etc...heel veel keus hierin.)

Als je echt brok geeft zou ik zelf deze weken en mengen met een geweekte grasbrok zoals bv Fibrenuggets . Misschien valt het dan wat minder zwaar op de maag en is het wat beter te verteren.
Maar dat is mijn idee hoor. ;)

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:13

[/quote]

Mischien je krachtvoer mengen met ruwvoer (grasmix/lucerne, geweekte grasbrok etc etc...heel veel keus hierin.)

Als je echt brok geeft zou ik zelf deze weken en mengen met een geweekte grasbrok zoals bv Fibrenuggets . Misschien valt het dan wat minder zwaar op de maag en is het wat beter te verteren.
Maar dat is mijn idee hoor. ;)[/quote]

kan ik inderdaad proberen bedankt.
ik sta voor alles open

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:16

Wat voor krachtvoer geef je?
Misschien eens wat anders proberen?
Heb je al eens een supplement voor de maag geprobeerd?

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:50

Marie111 schreef:

voor de maag heb ik maag support geprobeerd van de paarden drogist
op dit moment krijgt hij basisbrok,lijnzaadolie, pavo vital en grasmix van hartog

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:51

CBarrelracer schreef:
Marie111 schreef:

op dit moment krijgt hij basisbrok,lijnzaadolie, pavo vital en grasmix van hartog

ik ben nu aan het kijken naar de verschillende voersoorten van equifyt wat bij hem zou passen en ook voldoet bij de sport voor als het wedstrijd seizoen weer begint

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 00:41

Sclimpre schreef:
Is dat misschien niet net het probleem? Je zegt dat hij vroeger een luchtzuiger was omdat hij zich verveelde op stal. Bekijk het eens zo : in dit seizoen is 24/7 buiten net even saai als 24/7 op stal. Luchtzuigen wordt een stalondeugd genoemd, maar het zou juister zijn om het een vervelingsprobleem te noemen.
Wij hebben een merrie gekocht die bij haar vorige eigenaar ook een band aanhad voor het luchtzuigen. We hadden gehoopt dat het over zou zijn als ze constant op de wei stond. De hele zomer lang zagen we haar af en toe luchtzuigen op een paal in de wei. Maar naargelang het herfst werd nam het luchtzuigen toe. Sinds een paar weken komen de paarden terug 's nachts op stal. Een beetje tot onze verrassing was het luchtzuigen plots veel minder vanaf dat ze 's nachts op stal staat. Ik denk dat het komt omdat ze nu meer afwisseling heeft dan toen ze 24/7 buiten stond.
Haar dag ziet er nu zo uit : 's ochtend krachtvoer en dan samen met de anderen hooi eten in de paddock. Tegen de middag naar de wei tot het donker wordt. Dan terug in de paddock met hooi. Rond 20u op stal, terug hooi en dan krachtvoer. Dit ritme schijnt haar het beste te bevallen. Zelfs op de dode momenten staat ze samen met de anderen wat te niksen maar ik zie haar haast nooit meer luchtzuigen.
Daarom zou ik bij jouw paard eerst eens kijken wat je aan zijn routine kan veranderen, net zoals je zou doen bij een paard dat luchtzuigt omdat het teveel op stal staat.

Je kletst echt onzin.

Ten eerste is elke 24/7 buiten situatie anders, maar de meeste mensen zorgen wel voor goede omstandigheden.
Bij ons vervelen ze zich echt niet. Ze zijn 24/7 samen aan het rondacherrelen, eten, kroelen, rusten etc.

Ja, de weides zijn nu dicht, maar dat is voor de meeste stalpaarden ook zo. Ik heb nog meer dan genoeg gras, maar heb meerdere andere redenen.

Je kan paarden overal hooi aanbieden en dan kunnen ze voldoende eten. Je kan andere dingen aanbieden, zoals takken bijv. En wij voeren 3x daags bij.
Paarden kunnen zelf kiezen om te schuilen en daar ook eten. Hoezo zou dat slechter zijn dan stil staan in een hok van 3*3 in je eentje? Ze hebben een keus en kiezen wat ze dus zelf willen. Niet wat ik wil.

24/7 buiten meer of minder werk ligt totaal aan de situatie. Ik heb 3 kruiwagens mest per dag, vul zakken hooi, breng hooi rond, we houden de alles netjes en in orde.
Ik hoef ze alleen niet buiten en binnen te zetten, maar zou niet heel veel meer werk extra zijn.

Bij ons kwam een luchtzuiger van stal en die stopte acuut met luchtzuigen. Ik kende dat paard al 4jr, dus weet zeker dat hij een luchtzuiger was, wanneer, hoe etc.

Maar wat heeft een paard in eenzame opsluiting in een box dan?

Alleen als de omstandigheden buiten niet goed zijn zal een paard zich vervelen. Maar waarom mag een paard wel x aantal uren in slechte omstandigheden buiten staan, in de regen etc, maar niet 24/7? Is de regen 's nachts anders?
Misschien nieuwe info voor de onwetende, maar paarden hebben geen dag en nachtritme.

Als je geen verstand hebt van paarden en slecht kudde's samensteld, slechte omstandigheden aanbiedt, moet je helemaal geen paarden houden. Niet in een eenzame box, niet in een saaie, kleine paddock zonder iets en niet op een kale wei.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:38

superpony schreef:
Sclimpre schreef:

Je kletst echt onzin.

Ten eerste is elke 24/7 buiten situatie anders, maar de meeste mensen zorgen wel voor goede omstandigheden.
Bij ons vervelen ze zich echt niet. Ze zijn 24/7 samen aan het rondacherrelen, eten, kroelen, rusten etc.

Ja, de weides zijn nu dicht, maar dat is voor de meeste stalpaarden ook zo. Ik heb nog meer dan genoeg gras, maar heb meerdere andere redenen.

Je kan paarden overal hooi aanbieden en dan kunnen ze voldoende eten. Je kan andere dingen aanbieden, zoals takken bijv. En wij voeren 3x daags bij.
Paarden kunnen zelf kiezen om te schuilen en daar ook eten. Hoezo zou dat slechter zijn dan stil staan in een hok van 3*3 in je eentje? Ze hebben een keus en kiezen wat ze dus zelf willen. Niet wat ik wil.

24/7 buiten meer of minder werk ligt totaal aan de situatie. Ik heb 3 kruiwagens mest per dag, vul zakken hooi, breng hooi rond, we houden de alles netjes en in orde.
Ik hoef ze alleen niet buiten en binnen te zetten, maar zou niet heel veel meer werk extra zijn.

Bij ons kwam een luchtzuiger van stal en die stopte acuut met luchtzuigen. Ik kende dat paard al 4jr, dus weet zeker dat hij een luchtzuiger was, wanneer, hoe etc.

Alleen als de omstandigheden buiten niet goed zijn zal een paard zich vervelen. Maar waarom mag een paard wel x aantal uren in slechte omstandigheden buiten staan, in de regen etc, maar niet 24/7? Is de regen 's nachts anders?
Misschien nieuwe info voor de onwetende, maar paarden hebben geen dag en nachtritme.

Als je geen verstand hebt van paarden en slecht kudde's samensteld, slechte omstandigheden aanbiedt, moet je helemaal geen paarden houden. Niet in een eenzame box, niet in een saaie, kleine paddock zonder iets en niet op een kale wei.

Ik ga toch met Sclimpre mee, sorry. :(:)
Heel wat paarden die niet goed gedijen op 24/7 buiten. Ben er zelf ook bewust van afgestapt en met zeer positief resultaat op vele vlakken. Maar top dat het bij jou wel goed gaat.

@ TS: ik denk dat slobber wel verschil zou kunnen maken. Of eventueel preventief een tijd op omeprazole in samenspraak met de DA, als er dan zweren zouden zijn zou het luchtzuigen moeten minderen. En anders tsja... buiten afwisseling bieden, hooi en soortgenoten kan je niet zo veel doen vrees ik -O-

denisesilver

Re: luchtzuigen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 01:57

Zo ik het nu lees, is het luchtzuigen waarschijnlijk aangeleerd gedrag door een vroegere maagzweer.

Even compleet nul onderbouwde gedachte betreft het slopen; zijn zijn tanden nagekeken? Rare gedachte waar ik blind in ga, maar misschien is dat een reden dat hij dingen sloopt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 06:25

CBarrelracer schreef:
Marie111 schreef:

Oei van die basisbrok af! Zeker als je zegt hem hoog in het werk te hebben staan, dan gok ik dat je op een halve tot een hele schep per keer hebt staan?
Ik zou even voeradvies vragen bij een grotere paardenvoeder, ik ben er al even uit merk ik dus weet niet meer welke brok een luchtzuiger op de laatste stal waar ik was stond. Je zou bijvoorbeeld de pavo care 4 life kunnen proberen. Paarden hoeven hun energie niet uit haver of graan te halen. Er zijn brokken gericht op maagproblemen die licht genoeg zijn voor de maag.
Daarnaast zou ik persoonlijk ook een behandeling voor maagzweren proberen, voordat of nadat je een brok wissel gedaan hebt zodat je kan zien welke het effect nou geeft.

Je bent goed bezig, ik denk dat op je krachtvoer nog wat winst te behalen valt. En eventueel toch ergens een verstopt zweertje.

Edit; ik bedenk me ooit gelezen te hebben dat luzerne zou kunnen helpen maar ook de maagwand zou kunnen irriteren. Pin me er niet op vast hoor, maar het zal trial en error zijn. Grote kans dat het ook inmiddels een gewoonte is en niet meer volledig weg gaat, maar alle winst die je kan behalen is mooi meegenomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:12

Poekkie schreef:
Ik ga toch met Sclimpre mee, sorry. :(:)
Heel wat paarden die niet goed gedijen op 24/7 buiten. Ben er zelf ook bewust van afgestapt en met zeer positief resultaat op vele vlakken. Maar top dat het bij jou wel goed gaat.

@ TS: ik denk dat slobber wel verschil zou kunnen maken. Of eventueel preventief een tijd op omeprazole in samenspraak met de DA, als er dan zweren zouden zijn zou het luchtzuigen moeten minderen. En anders tsja... buiten afwisseling bieden, hooi en soortgenoten kan je niet zo veel doen vrees ik -O-

Nee, meestal, vrijwel altijd zijn de omstandigheden niet goed. Ik heb alleen maar ex stalpaarden buiten gezet en ken vele, maar echt vele mensen die overstappen naar 24/7 buiten en het gaat ALTIJD goed.

Ik ken slechts 2 gevallen waar bij 1 de eigenaar moeilijk deed en het niet wilde loslaten. En bij1 waar de kudde totaal niet stabiel was, er niet genoeg voerplekken waren en het niet goed ging.

Op stal zetten in een lekker warm stalletje, is gewenning van de mens. Daar zijn wij ooit mee begonnen en ons prettig bij gaan voelen.

Paarden leren ook door herhalen en wennen. Je leert ze op stal staan, net als dat ze weten hoe laat het is als je met voer langskomt, maar ook kan inrijden en veilig kan berijden. Dat is allemaal aangeleerd en alleen daarom kan je paarden aan dingen laten wennen die ons uitkomen.

Een ander, nieuw ritme kan ingrijpend zijn voor een paard. Net als anders voeren. Toen ik voer verkocht en mensen van suikers af wilde, vielen veel paarden ook even in, miste dan even energie etc. Dat zijn overgangs periodes en het is aan de mens of het de tijd krijgt om te wennen.

Nu is het nog veel op stal en een saaie wei, klein zandpaddockje. Maar de betere 24/7 buiten plekken groeien en wordt steeds meer normaal.
Je kan ook al zien dat er veel minder koliek gevallen zijn, minder beenblessures, betere hoeven etc.

Maar er is ontzettend veel onwetendheid en mensen willen soms niet leren en ontwikkelen of kunnen het eenvoudigweg niet. Die moeten de kudde volgen.

Overigens is luchtzuigen wel iets anders dan slopen. Wij hadden een paard met hele vage dingen, die andere paarden beet. Is een lange zoektiocht geweest, maar had afwijkingen die hem veel pijn deden.

Maar goed, TS succes. Het is en blijft voorlopig wel een discussie en het is soms te vermoeiend om er veel energie in te stoppen.
Observeer je paard en hopelijk kom je erachter, want de oorzaak kunnen wegnemen zou het beste zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:48

Superpony, je hebt een heel stellige mening die je steeds als de absolute waarheid presenteert. Maar mijn ervaring is anders. Ja sommigen doen het goed, terwijl anderen gewoon overleven in 24/7 buitenplekken, ook met ideale omstandigheden. Zoals ik al eens zei, ik volg enkele groepen paarden al jaren van redelijk dichtbij en die die ‘s nachts op stal gaan komen er qua gezondheid gewoon steevast elk jaar het beste uit. Hier bij ons zijn de helft van de paarden ex 24/7/365 buiten paarden en ook die zijn gewoon duidelijk verbeterd met overdag in kudde en in de winter ‘s nachts op stal. Meer op gewicht, meer energie en minder kleine weerstandsprobleempjes. Ik merk dat veel eigenaars zo vast zitten aan die een paard moet 24/7 buiten dat ze vaak hun ogen sluiten voor de signalen van hun paard want ‘zo staat hij/zij toch het best’. Ik heb geen zin in een discussie, maar hoop dat je soms toch ook kan inzien dat er andere omstandigheden bestaan die ook ideaal kunnen werken voor een paard dan degene die jij voor ogen hebt :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:17

Om het een vervelingaproblem te noemen, klopt dacht ik ook niet. Vervelen is ook een menselijk woord: paardengedrag wordt uitgelokt door lichamelijke beleving. Paarden willen bewegen, rustig grazen en daarop is de bloedsomloop en de spijsvertering afgestemd. Wanneer een paard zich "verveelt" betekent dat dat er lichaamssignaal was naar een behoefte van bijvoorbeeld eten of beweging. Wanneer daar niet aan kan worden voldaan, vindt het paard een andere manier om met de pijn om te gaan: ziedaar, een stalondeugd is ontstaan. En door de gewoonte die is ontstaan door het belonende effect, wordt hij een verslaafde. Ook meen ik gelezen te hebben dat bij paarden die te vroeg zijn afgespeend eerder luchtzuigen ontstaat. Te vroeg, tja, niet veel veulens blijven de door de natuur bedoelde lengte bij hun moeder! Of het dan komt door het letterlijk niet meer kunnen zuigen bij de moeder of meer de emotionele kant waardoor het veulen zich zonder beschermende moeder moet zien te handhaven is dan onduidelijk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:08

superpony schreef:
Sclimpre schreef:

Je kletst echt onzin.

Als je niet openstaat voor andere meningen is het logisch dat je mijn post onzin vindt. Ik pleit er nl voor om naar het paard te kijken en de situatie aan het paard aan te passen ipv dat het paard zich maar naar de omstandigheden moet schikken. Als ik jouw post goed lees pleit jij ervoor dat elk paard zich aan jouw ideaal moet aanpassen en dat jouw ideaal voor elk paard automatisch het beste is.
In de paardensport zijn er zowel tradities als modeverschijnselen. Beide worden vaak als absolute waarheid voorgesteld en even vaak kritiekloos gevolgd. Dat geldt zowel voor het paarden houden als voor het rijden.
Sommige paarden zijn heel expressief en maken heel duidelijk wat ze wel of niet willen. Die zijn ideaal om te leren naar een paard te luisteren. Er zijn er ook die veel subtieler zijn en nauwelijks laten merken dat ze niet goed in hun vel zitten. Bij deze paarden riskeer je dat je denkt dat het wel ok is terwijl het misschien helemaal niet het geval is. Bij deze paarden kan je maar iets te weten komen door dingen te veranderen en te proberen en dan goed te observeren. Heel vaak laten paarden (en andere dieren) nauwelijks zien dat ze niet blij zijn en zie je maar het verschil op het moment dat ze wél blij zijn. Soms kom je door puur toeval ook vanalles te weten.
Er is wel verschil tussen een commercieel bedrijf en een individuele paardeneigenaar. Voor een pensionstal vind ik het perfect aanvaardbaar dat ze hun manier van paardenhouden voorstellen als de allerbeste oplossing. Het is dan aan de klant om te beslissen al dan niet zijn paard daar te zetten.
Als individuele paardeneigenaar echter vind ik het logisch, en nodig, om echt alles in vraag te stellen en naar elk paard als individu te kijken. En vervolgens de puzzel te leggen om zo goed mogelijk aan de behoeften van elk paard te voldoen. En kritisch naar jezelf te blijven kijken. Uiteraard speelt de factor financien en werk ook mee. Daar is niets mis mee, maar het is wel hypocriet om te doen alsof dat niet bestaat.

En er bestaan gelukkig boxen die groter zijn dan 3x3 :) en op stal heeft niets met eenzaamheid te maken. Net zoals buiten niet hetzelfde is als verwaarlozing (om nog maar eens een ander cliché op te halen).

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 13:20

denisesilver schreef:
Zo ik het nu lees, is het luchtzuigen waarschijnlijk aangeleerd gedrag door een vroegere maagzweer.

Even compleet nul onderbouwde gedachte betreft het slopen; zijn zijn tanden nagekeken? Rare gedachte waar ik blind in ga, maar misschien is dat een reden dat hij dingen sloopt.

klopt het is een aangeleerd gedrag van vroeger.
hij gaat om het half jaar naar de tandarts aangezien die ook om het half jaar komt, elke keer controle en als er wat gedaan moet worden word dat gedaan.
heb 4 paarden en alle 4 verschillend dus vandaar dat de tandarts om het half jaar komt

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:44

Heb dit even gekopieerd van het maagzweren forum

Betreft luchtzuigen kwam ik laatst hele interessante lezingen tegen over studies van de hersenen van luchtzuigers, zal ze even op zoeken!

Als ik het goed begrijp:
De luchtzuigers die ze onderzocht hebben, hadden veel meer van twee bepaalde receptoren dan de andere paarden.

Als paarden bijvoorbeeld iets lekkers eten, komen er endorfines vrij. Luchtzuigende paarden hebben meer receptoren waar de endorfines aan kunnnen binden dan andere paarden. Daardoor komt er meer dopamine vrij. En ze hebben ook meer receptoren waar de dopamine aan kan binden. En al die gebonden dopamine zorgt voor hyperactiviteit/stereotypisch gedrag.

Hij geeft aan dat in andere diersoorten, dit soort veranderingen in receptoren, altijd door stress komen.

En die veranderingen door stress zou ook weer genetisch kunnen zijn, maar daar is nog geen onderzoek naar gedaan bij paarden.

De luchtzuigende paarden blijken ook slimmer te zijn. Ze leren sneller maar afleren is ook moeilijker.

https://m.youtube.com/watch?v=GiTbEMDQy ... e=youtu.be

Ik ga er zeker meer over op zoeken want dit is nog vrij onduidelijk voor mij!

In deze podcast vertelt hij dat het luchtzuigen voor een fijner meer ontspannen gevoel zorgt.

https://youtu.be/arDGLoOrHDs

SjonnieZ

Re: luchtzuigen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:39

Interessant! Dank je wel