Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MCE schreef:KS en artrose zijn niet te genezen, het zijn allemaal lap middelen ten gunste van de farmacie,
het paard zal - met injecties, ect. - even geen pijn voelen maar het proces stopt niet hooguit een beetje vertragen
een paard kan goed compenseren maar ook dit stopt eens
MyWishMax schreef:MCE schreef:KS en artrose zijn niet te genezen, het zijn allemaal lap middelen ten gunste van de farmacie,
het paard zal - met injecties, ect. - even geen pijn voelen maar het proces stopt niet hooguit een beetje vertragen
een paard kan goed compenseren maar ook dit stopt eens
Dit inderdaad. Ik heb een paard gehad met ernstige ks, geen artrose, en wij zijn wel het hele inspuiten en trainen/revalideren ingegaan. Ja, we hebben haar nog 7 jaar gehad oid maar we konden zeker niet alles meer. Je moest toch rekening houden met de blessure en altijd serieus trainen. En uiteindelijk had ze zoveel gecompenseerd dat we haar moesten laten inslapen, want zelfs met alle training en begeleiding en het afremmen bleef ze wel een ernstige blessure hebben waarbij ze niet 24/7 op een manier bewoog waar er geen compensatie was. Bij ons kwamen er ineens peesblessures, eerst 1 been en hebben we weer gerevalideerd maar tijdens de revalidatie kwamen er nog 2 of 3 tevoorschijn in andere benen. Het niet kunnen trainen maakte de compensatie nog erger
MCE schreef:MyWishMax schreef:
Dit inderdaad. Ik heb een paard gehad met ernstige ks, geen artrose, en wij zijn wel het hele inspuiten en trainen/revalideren ingegaan. Ja, we hebben haar nog 7 jaar gehad oid maar we konden zeker niet alles meer. Je moest toch rekening houden met de blessure en altijd serieus trainen. En uiteindelijk had ze zoveel gecompenseerd dat we haar moesten laten inslapen, want zelfs met alle training en begeleiding en het afremmen bleef ze wel een ernstige blessure hebben waarbij ze niet 24/7 op een manier bewoog waar er geen compensatie was. Bij ons kwamen er ineens peesblessures, eerst 1 been en hebben we weer gerevalideerd maar tijdens de revalidatie kwamen er nog 2 of 3 tevoorschijn in andere benen. Het niet kunnen trainen maakte de compensatie nog erger
ik begrijp de emotie van de eigenaren, u hebt de blessure altijd erkent en naar goeddunken getraind
echter je moet wel het verwachtingspatroon bijstellen, zeker bij deze jonge merrie van TS
MCE schreef:Janneke,
weet niet waar u artrose zit maar in 4 benen bij een paard is het heeeeel erg ongemakkelijk
Janneke2 schreef:MCE schreef:Janneke,
weet niet waar u artrose zit maar in 4 benen bij een paard is het heeeeel erg ongemakkelijk
Bij mij begon het in de benen en ook dat is heel ongemakkelijk.
De beste oplossing is overigens bewegen.
Een dier dat lang op stal heeft gestaan (en ik in bepaalde periodes) moet eerst tien minuten oid 'door de pijn heen lopen', dwz bewegen tot de gewrichtsvloeistof dun, warm en sterk is.
Daarna is de pijn weg. Vandaar het pleidooi voor zoiets als een paddock paradise.
Het goede management heeft als doel pijnstillers overbodig te houden.
oji schreef:Bij het lezen van je openingspost komen er wel een paar vragen bij mij op.
1. Je zegt dat je vanaf de eerste rit voelde dat er iets niet goed was. Heb je niet proefgereden?
2. Waarom heeft ie 2,5 jaar stil gestaan. Voor een veulen staat een merrie hooguit een jaar stil. Als het een jong sportpaard met potentie is gaan ze die normaal gesproken geen 2,5 jaar in de wei stil zetten. Zou voor mij een reden zijn voor een zeer uitgebreide keuring met alles op de foto.
3. Zijn de benen niet op de foto geweest bij de aankoopkeuring?
Kissing Spines en artrose hoeven niet het einde te zijn voor een paard om lekker mee te genieten, recreatief te rijden, misschien eens een proefje in de basis. Maar volgens mij herinner ik mij uit een ouder topic TS dat juist jouw ambities in het springen liggen en dat je je vorige paard verkocht hebt omdat die niet op het door jou geambieerde niveau kon springen. Een springcarrière lijkt mij niet eerlijk en niet realistisch voor dit paard.
Dus aan jou de vraag, kun jij voor dit paard jouw ambities in de ijskast zetten en tevreden zijn met een recreatiepaard en wil je daarvoor dit intensieve traject in gaan. Zo niet, dan zou inslapen in mijn ogen het enige eerlijke zijn. Stil zetten met artrose is een glijbaan naar beneden. Met artrose is gecontroleerde en regelmatige beweging juist heel belangrijk. Van alleen in de wei wordt het alleen maar stijver en pijnlijker, en een dergelijk paard wil je zeker niet van dat die in de handel komt.
neetoch schreef:Ik maak mij alleen maar zorgen, nog steeds. Elke knars of verkeerde stap en ik denk dat het einde oefening is. Dit is echt wel zo verschrikkelijk, ik heb er geen woorden voor. Eigenlijk moet ik gewoon ballen tonen en hem laten hemelen, maar ik kan het nog niet, niet zolang hij happy is op de wei...
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen ts.
teamshetjes schreef:oji schreef:Bij het lezen van je openingspost komen er wel een paar vragen bij mij op.
1. Je zegt dat je vanaf de eerste rit voelde dat er iets niet goed was. Heb je niet proefgereden?
2. Waarom heeft ie 2,5 jaar stil gestaan. Voor een veulen staat een merrie hooguit een jaar stil. Als het een jong sportpaard met potentie is gaan ze die normaal gesproken geen 2,5 jaar in de wei stil zetten. Zou voor mij een reden zijn voor een zeer uitgebreide keuring met alles op de foto.
3. Zijn de benen niet op de foto geweest bij de aankoopkeuring?
Kissing Spines en artrose hoeven niet het einde te zijn voor een paard om lekker mee te genieten, recreatief te rijden, misschien eens een proefje in de basis. Maar volgens mij herinner ik mij uit een ouder topic TS dat juist jouw ambities in het springen liggen en dat je je vorige paard verkocht hebt omdat die niet op het door jou geambieerde niveau kon springen. Een springcarrière lijkt mij niet eerlijk en niet realistisch voor dit paard.
Dus aan jou de vraag, kun jij voor dit paard jouw ambities in de ijskast zetten en tevreden zijn met een recreatiepaard en wil je daarvoor dit intensieve traject in gaan. Zo niet, dan zou inslapen in mijn ogen het enige eerlijke zijn. Stil zetten met artrose is een glijbaan naar beneden. Met artrose is gecontroleerde en regelmatige beweging juist heel belangrijk. Van alleen in de wei wordt het alleen maar stijver en pijnlijker, en een dergelijk paard wil je zeker niet van dat die in de handel komt.
ik snap de vragen, en bij nader inzien zijn er ook een boel dingen die we anders hadden kunnen, of misschien moeten doen.
ik heb niet proefgereden, dit vond de eigenaresse onverstandig omdat ze dus zo lang stil had gestaan en ook omdat ze best sensibel is en lang moet wennen aan andere mensen (dus ook aan mij) en dan zou ze er niet meteen een vreemde op willen laten rijden.
mij is verteld dat ze zo lang had stilgestaan omdat de eigenaresse na het veulen geen tijd meer had en daarom is ze ook verkocht, nu als ik er op terugkijk denk ik eerder dat het kwam omdat Fien te veel verzet toonde tijdens het rijden en de eiegnaresse er niet de moeite en tijd in wilde steken om hier doorheen te gaan (gezienzij waarschijnlijk niet heeft gedacht aan lichamelijke klachten)
als je in de omgang kijkt naar Fien, en naar de lichaamsbouw ziet ze er echt super goed gebouwd uit, en ze was ook niet kreupel of iets. ook hebben we haar gekocht van een manege waar ik vroeger heb gereden, dus we kenden de mensen en vertrouwden er wel op dat ze ons eerlijk zouden vertellen over het paard (waar ik nu aan twijfel)
we hebben dr dus alleen klinisch laten keuren, wat ons nu natuurlijk heel veel tegenslag heeft opgeleverd, en ik heb er ook zeker van geleerd.
ik denk wel vaker hoe blij ik ben dat ze bij ons is gekomen, want ik denk niet dat ze bij de oude eigenaresse zo snel als wij toch naar een lichamelijke oorzaak waren gaan kijken.
ik heb geen verwachtingen meer van Fien, alles wat ze me kan geven is al heel wat. ik wilde gewoon graag even weten of de kans dat ze nog ergens zou komen er was. ze is in het karakter al veel verbeterd, maar het weer beginnen met rijden zal haar alsnog veel stress opleveren, en als ze toch altijd pijn zal hebben vind ik dat niet eerlijk tegenover haar. als ze daar eerst weer doorheen moet en ze daarna alsnog moet worden ingeslapen