Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 22:08

Pfff ik krijg al een paar dagen de vraag van verschillende mensen: heb je voor jezelf en Jim een grens gesteld?
Hoezo grens gesteld?
Was mijn 1e reactie.
Moet ik een grens stellen? Financieel? Of qua onderzoek/behandeling? Of aan herstel? Is pijnvrij op de wei een grens? Gaat hij daar blij van worden? Is een operatie realistisch?

Hoe 1 zo’n vraag je hoofd zo gek kan krijgen. Het wordt steeds moeilijker om rationeel te kijken en ik word echt een beetje bang van de uitslag. Het voelt als een soort van vonnis en ik krijg het niet uit mijn hoofd gepraat.

Geen idee wat ik met deze post moet. Even van me af schrijven ofzo. Misschien helpt het om de angst emotie niet de baas te laten worden. Ik word echt gék van mezelf 8)7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:13

Daihyo schreef:
Pfff ik krijg al een paar dagen de vraag van verschillende mensen: heb je voor jezelf en Jim een grens gesteld?
Hoezo grens gesteld?
Was mijn 1e reactie.
Moet ik een grens stellen? Financieel? Of qua onderzoek/behandeling? Of aan herstel? Is pijnvrij op de wei een grens? Gaat hij daar blij van worden? Is een operatie realistisch?

Hoe 1 zo’n vraag je hoofd zo gek kan krijgen. Het wordt steeds moeilijker om rationeel te kijken en ik word echt een beetje bang van de uitslag. Het voelt als een soort van vonnis en ik krijg het niet uit mijn hoofd gepraat.

Geen idee wat ik met deze post moet. Even van me af schrijven ofzo. Misschien helpt het om de angst emotie niet de baas te laten worden. Ik word echt gék van mezelf 8)7

Snap je gedachte hoor. Ik maak mezelf momenteel ook gek.

En heb idd ook al de vraag gekregen wanneer het 'genoeg' is bij Titane.
Imo, tot ik een oorzaak en behandelplan heb. Of dat de DA zegt dat hij niet meer geneest tot het niveau van pijnvrij weidemaatje worden.

Inmiddels hebben we de oorzaak gevonden, maar maak ik mezelf nog gek met de 'wat als...' gedachte :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:16

Het is misschien helemaal geen gek idee om te proberen (rationeel en niet emotioneel) alle mogelijke scenario's op te schrijven (van 'komt weer goed op een simpele manier' tot en met 'dit is onherstelbaar beschadigd') en daarbij voor jezelf dus wél je grenzen te stellen. Inclusief: gaat-ie weer mee naar huis als het onherstelbaar is, of hak je daar direct de knoop door.
Dan kun je als de emoties wél mee gaan spelen daar op terugvallen, terwijl je het nu als een theoretische 'oefening' kunt beschouwen.
Na het opschrijven van al die mogelijke opties kan je misschien ook ophouden met malen. Want dan heb je alle (ramp-) scenario's al bekeken.

In mijn ervaring helpt dat om straks niet het gevoel te hebben dat je overvallen wordt en opeens beslissingen moet nemen zonder de tijd te hebben om na te denken.

Daihyo

Re: Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 22:20

Ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Want alle scenario’s spoken nu wel door mijn hoofd. Goed om dat uit mijn hoofd op papier te zetten. En ergens wil ik die confrontatie ook niet aan. En misschien valt het allemaal wel mee. Al zegt mijn onderbuikgevoel iets anders. Maar ja, is dat de angst die spreekt of klopt het gevoel? Om knettergek van te worden :+

Dilan :(:)
Ook jij sterkte.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:38

Ik vind het inderdaad wel een goede optie om alle scenario's uit te schrijven en de opties/wensen die je dan hebt.

Toen Jessie in een ver verleden de diagnose artrose kreeg bevestigde dat heel veel, maar heb ik ook direct een aantal afspraken met mezelf gemaakt: ondersteuning is prima, maar dagelijks op metacam om nog de dag door te komen niet. Op mindere dagen wat stijver is prima, maar dagelijks kreupel is dat niet. Ze moest zichzelf blijven, als het 'vuurtje' uit zou gaan dan zou ik haar haar waardigheid laten houden (Jes was héél trots) en haar laten gaan. Ze heeft op deze manier nog vier, vijf? zes? jaar door gescharreld. Wel met pensioen, we reden niet meer. In de zomer van 2017 wilde ze ineens niet meer wandelen en werden haar ogen 'dof'. Ze leek moe te zijn. Twee weken metacam geprobeerd, dat werkte niet dus heb ik haar laten gaan. Dat was op natuurlijk verschrikkelijk verdrietig, maar wel goed. En ik had er vrede mee, want ik hield me aan onze afspraak en ik heb nooit het gevoel gehad haar te vroeg of (erger nog) te laat te laten gaan.

Nou wil ik helemaal niet zeggen dat het voor Jim ook een dergelijk scenario is, maar het heeft mij wel geholpen om bij de diagnose zaken helder te hebben. Zeker nu je ruim voor tijd weet dát je naar de kliniek ging. Flynn was spoed en natuurlijk doodziek, dat was een hele andere situatie. Maar je hebt nu de tijd om alles op een rijtje te zetten, die zou ik zeker gebruiken :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 09:51

Nog 1 dag en dan weten we het. Enorm bedankt voor het meedenken en de steun tot nu toe. Dat helpt :j

Ik heb voor mezelf dit lijstje gemaakt. Wat mis ik nog?

Diagnose Jim: knie of heup?

Waar zit de grens qua onderzoeken: Klinisch onderzoek, echo, scintigrafie. Geen liggend onderzoek (CT/MRI).

Mogelijke behandelingen:
• Boxrust: geen optie want stofallergie en breekt de boel af
• Box + uitloop: optie verhuizen naar paddock paradise
• Zandpaddock: optie verhuizen naar paddock paradise
• Wei: optie huidige stal -> gevolgen glijden in gladde wei, zand beter? Optie nacht op stal?
• Operatie + boxrust: hoe lang boxrust? Slagingskans?
• Geen genezing mogelijk: inslapen? Niet meteen, maar thuis.
• Of dan voor langere tijd op de wei/paddock en kijken wat er met een jaar gebeurt?
• Pijnvrij op de wei? Wordt hij daar blij van? Optie verhuizen naar paddock paradise, want kleine rustige kudde en goede bodem.

Operatie: alleen bij minimaal 75% herstelkans, maar als allerlaatste optie.

Tijdelijke pijnstilling: ja. Maar dit moet niet permanent worden. Max 3 maanden.

Pijnvrij op de wei: ja. Alle tijd die nodig is, desnoods met pensioen. Wel in kleine kudde, dan met Noura. Dus optie verhuizen naar paddock paradise.

Bij overdag wei, nacht box: andere stal, Noura in het voorjaar naar opfok of gemengde kudde en Jim naar andere stal, omdat hij anders alleen komt te staan.

Bij een aantal maanden rust en daarna opbouwen: vragen naar zand of wei. Wat doet gladheid? Welke ondergrond opbouwen? Nu bij bos zandpaden, soms zwaardere plekken, licht heuvelachtig. Of juist vlakke harde bodem?

Stel, rijden kan niet meer, wat kan (op termijn) wel? Werken aan de hand, vrijheidsdressuur, wandelen, enz.? Vanwege mentale uitdaging.

Voorkeur: tijd geven. Verhuizen naar paddock paradise met kleine gemengde kudde, samen met Noura. Mogelijkheden daar: stal met uitloop of volledig PP of aparte weide. Max 5 in de kudde, gemengd.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:17

Ik denk dat je aardig volledig bent.
Mijn ervaring met revalidatie stal is dat paarden zich echt er wel bij neerleggen als ze boxrust moeten hebben.
Heeft hij ook last van stof in een "buitenstal"?
Ik ken echt een hele goede revalidatiestal met aquatrainer en vitafloor. Als dat aan de hand is wil ik je echt aanraden om daarmee contact op te nemen.

Behalve rijden kun je hem misschien ook wel voor de wagen beleren?
ik ga voor jullie duimen :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:46

Nee voor de wagen is niet safe met hem. Maar lange lijnen werk kan bijvoorbeeld wel heel prima. Vindt hij ook heel leuk en is onbelast. Maar dan moet hij eerst weer goed zijn.

Buitenstal heeft hij ook last van. Hij is allergisch voor huisstofmijt, hooimijt en voedermijt. Dat maakt dat een stal al snel reactie geeft. Het gaat op zijn longen zitten. En hij moet in beweging blijven om zijn longen schoon te houden. Dat was dit jaar echt een probleem in de herfst (dat geeft altijd meer problemen). Zelfs buiten, met geweekt hooi, moest hij aan de Respulmin om het slijm in zijn longen op te lossen. Nu de winter in met de kou en de vacht die gewisseld is, gaan we wel de meest gunstige tijd voor hem in. Dus tijdelijk, alleen voor revalidatie en bijvoorbeeld alleen de nacht, zou misschien de komende paar maanden wel kunnen. In een afgesloten box, met maatje naast hem. Anders breekt hij de boel af of wil er uit springen :=

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:02

Hoi TS, ik heb niet alles gelezen maar wel het filmpje bekeken. Dat “steppen” deed mijn paard ook, gecombineerd met een wisselend beeld van kreupelheid. Ik ben heel wat klinieken afgeweest voor kreupelheidsonderzoeken, uiteindelijk was het een simpele echo die het probleem toonde: de meniscus.

Nu hoeft dat bij jouw paard niet het probleem te zijn. Een advies van mij: probeer pas scenario’s te bedenken als je a) echt weet wat het is en B) weer hoe ernstig het is. Je hoeft echt niet direct beslissingen te nemen.

Je schrijft al dat er morgen aanvullend echografie etc is gepland, neem daarbij dan zeker de meniscus mee. Het is zo gepiept en wordt toch best vaak overgeslagen is mijn ervaring.

Heel veel succes morgen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:04

Meniscus is inderdaad al besproken met de arts, dus die wordt zeker meegenomen met de echo :j
Hoe is het bij jouw paard afgelopen? Ik begreep namelijk dat het herstel een lange weg en heel moeilijk is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:05

Ik zou zeggen, zet hem een half jaartje op en paddock paradise en stop met alle dure onderzoeken waar toch amper behandeling voor mogelijk is. En kijk na een half jaartje nog eens hoe hij loopt.

We hebben hier ook wel kapotte paarden gehad en met echo's dan een kapotte pees vastgesteld, waarbij gewoon wegzetten op de wei uiteindelijk het meest effectief was en achteraf de diagnose eigenlijk niet eens noodzakelijk was geweest.

Alleen als iets gebroken is heeft het een toegevoegde waarde. Ons paard had z'n hoefbeen gebroken, zou ook einde oefening zijn. Op de wei gegooid en na een jaar weer opgepakt, rijdt weer endurancen en werd 2e op een klasse 2 wedstrijd.
Buuf had een paard met gebroken nekwervel, is ook op de wei gegooid, en kan tegen alle verwachtingen in ook weer ritjes maken.

Wat niet heel wordt op de wei, wordt ook niet heel met dure therapieën.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:11

Daihyo schreef:
Meniscus is inderdaad al besproken met de arts, dus die wordt zeker meegenomen met de echo :j
Hoe is het bij jouw paard afgelopen? Ik begreep namelijk dat het herstel een lange weg en heel moeilijk is.

Bij mijn paard is de meniscus echt aan diggelen. Klinisch gezien is het een wonder dat hij überhaupt nog kan lopen, zei de dierenarts. Deze schade is inderdaad onomkeerbaar. Nu is hij wel extreem groot (1.80m plus) en in de 20 dus een totaal ander paard dan de jouwe. Hij staat inmiddels alweer twee jaar op pensioen, op een plek waar hij dag en nacht onbelast kan bewegen. Zonder pijnstillers, eet goed en glimt als een spiegel. Zolang dat goed gaat, gaat het goed :)

De onzekerheid over wat er nou precies is vond ik het ergste. Nu weet ik tenminste wat het is en wat ik wel/niet kan doen.

Maar hee, voor hetzelfde geld komt er bij jouw paard iets heel anders uit. Sterkte en ik volg je topic!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:22

Arabesk: tot op zekere hoogte met je eens.
Alleen wil ik wel weten wat er stuk is. Want als het richting heup/SI/bekken zit, dan is de kans op herstel wel aanwezig en kan er op termijn opgebouwd worden
Is het de knie is het herstel nihiel en wordt het pensioen of hooguit nog eens een stapritje na maanden rust.

Maar langere tijd rust krijgt hij in ieder geval. Alleen zomaar oppakken na een tijd zonder te weten waar het probleem is durf ik niet zomaar meer. Ik heb de diagnose nodig om voor mezelf een plan te maken. Ik wil die onzekerheid inderdaad niet.

Gabrielletje: rot voor je paard. Maar ‘goed’ om te horen dat pijnvrij pensioen mogelijk is. Pijnvrij is het belangrijkste.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:29

Sterkte en succes morgen. Ik hoop voor je dat het iets is wat goed behandelt kan worden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:38

Arabesk schreef:
Ik zou zeggen, zet hem een half jaartje op en paddock paradise en stop met alle dure onderzoeken waar toch amper behandeling voor mogelijk is. En kijk na een half jaartje nog eens hoe hij loopt.

We hebben hier ook wel kapotte paarden gehad en met echo's dan een kapotte pees vastgesteld, waarbij gewoon wegzetten op de wei uiteindelijk het meest effectief was en achteraf de diagnose eigenlijk niet eens noodzakelijk was geweest.

Alleen als iets gebroken is heeft het een toegevoegde waarde. Ons paard had z'n hoefbeen gebroken, zou ook einde oefening zijn. Op de wei gegooid en na een jaar weer opgepakt, rijdt weer endurancen en werd 2e op een klasse 2 wedstrijd.
Buuf had een paard met gebroken nekwervel, is ook op de wei gegooid, en kan tegen alle verwachtingen in ook weer ritjes maken.

Jammer dat mijn paard met griffelbeenbreuk buiten alleen maar slechter ging lopen...

TS, ik zou idd ook willen weten wat er stuk is. Werd gek van de onzekerheid toen we dat bij Titane nog niet wisten. Gelukkig kan ik nu heel voorzichtig zeggen dat er verbetering in zit. Als in 'loopt in stap bijna normaal'.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:46

Arabesk schreef:

3jr geleden was ik het helemaal met je eens geweest, maar mijn haflinger zijn peesblessure werd alleen maar erger met vrije beweging. Jaar aangekeken en toen toch op die meest gevreesde boxrust (haf brak ook altijd de boel af, maar dat was altijd op 'eigen' locatie). Verhuisd naar stal met uitloopje, paard heeft nooit de box afgebroken en peesblessure was met 3mnd weg.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:59

Die paddock paradise klinkt wel goed ;) ik wens je veel sterkte morgen!

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:15

Ik weet nu niet of dat een optie is, maar kan je hem een lange tijd gewoon op rust zetten? Ik zou dat eens bespreken met de dierenarts morgen. En met een lange tijd bedoel ik minstens een jaar. Soms kan de natuur en rust meer genezen dan alle behandelingen bijeen. En op rust is niet in een stal maar gewoon ergens op een weide, hem gewoon paard laten zijn. Veel succes morgen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 22:21

Ja hoor, dat kan. Op de optie paddock paradise. Daar kan hij gewoon paard zijn met onbeperkt ruwvoer, weides, track, schuilstal, vriendjes.
Dus die ga ik zeker bespreken :j

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:36

Daihyo schreef:
Gabrielletje: rot voor je paard. Maar ‘goed’ om te horen dat pijnvrij pensioen mogelijk is. Pijnvrij is het belangrijkste.

Pijnvrij is hij denk ik niet, maar kennelijk nog goed genoeg met voldoende kwaliteit van leven gezien gedrag en conditie ;-)

Succes morgen!

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:09

Heel veel succes morgen, hopelijk krijg je eindelijk duidelijkheid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 16:03

Meniscus perfect, SI perfect, heup perfect, tussenpees goed. Heel goed voor zijn leeftijd. Maar we weten verder nog niet wat het wel is. Hij moet nu blijven voor de scintigrafie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:46

Hmm...nog niet heel veel wijzer dus... :\

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:48

Daihyo schreef:
Meniscus perfect, SI perfect, heup perfect, tussenpees goed. Heel goed voor zijn leeftijd. Maar we weten verder nog niet wat het wel is. Hij moet nu blijven voor de scintigrafie.

Oké, dat is alvast heel fijn om uitgesloten te hebben!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:49

Oeh, dat gaat wel een duur grapje worden dus :\