Mok behandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:01

Ik heb laatst een kuur van ecostyle gegeven. Heeft goed geholpen in het terug dringen van de mok plekken.
Je zou dat kunnen proberen, dan pak je het meer van binnen uit aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:07

voer je veel wortels?
er zijn paarden die hier op reageren en meer hardnekkige mok hebben

uier zalf helpt wel om het zacht te houden

weken met keltisch zeezout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-20 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:12

Neocutigenol helpt super!
Is eigenlijk voor mensen, tegen brandwonden en zweren.
Is online te bestellen, moet je even googlen.
Is echt topspul

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:34

Shapleys original mtg, fantastisch spul! Het zorgt ervoor dat de plekken zacht worden en het aar weer mooi terug groeit.

Was na vanalles proberen het enige wat hielp bij mijn paard met hardnekkige mok

Sterkte!

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:43

Toen wij nog onze eigen aquarium en dierenspeciaalzaak hadden kwamen er regelmatig ruiters om zeewater bij ons te kopen. Daar lieten ze dan even de benen in weken voor de mok en dat hielp perfect :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:16

Texas02 schreef:
Pollewop113 schreef:
Ik zou zelf persoonlijk niet meer met Sudocreme op open wonden smeren. Bij mij is het hierdoor naar binnen geslagen en had ik ineens Einschuss met lange revalidatie en dure dierenartsrekeningen tot gevolg.
Ik heb het juiste middel ook nog niet gevonden omdat ik met een zalf van de paardenkliniek heb gesmeerd. De eventuele volgende keer wil ik ook iets proberen met zwavel, maar liever hoop ik dat ze het niet meer krijgt!

Maar kwam dat door de sudocreme? De dierenarts heeft mij dit zelf aangeraden.. Sudocreme erop en voor die tijd goed schoonmaken, evtl met betadineshampoo.. Als dat niet helpt, dan pas agressievere middelen proberen zoals hydrocortiderm, zei ze.. Voor mijn paard werkt het tot nu toe wel, misschien is het ook per paard en per soort mok weer verschillend?

Sudocreme is sowieso niet het vriendelijkste product voor de huid. Er zitten geurstoffen in en lavendel, dat wordt voor een gevoelige huid afgeraden. Laat staan een met wonden.
Als je het al beter niet op een teer babyhuidje smeert, dan toch ook liever niet op je eigen paard:
https://www.dr-jetskeultee.nl/productad ... erzorging/

Een dierenarts is geen onderzoeksarts dermatologie, dus je kan het de DA niet perse kwalijk nemen ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:50

En sudocreme werkt voor heel veel paarden wel goed

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:56

Je moet gewoon van alles proberen. Mok heeft heel veel verschillende oorzaken. En je weet bijna nooit wat het is. Een van mijn paarden heeft het eens vreselijk gehad. Duurde maanden, alles geprobeerd. Eerst sudocreme en dergelijke, toen antibioticazalf van de dierenarts a 40 euro per potje. Dat hielp een beetje. Uiteindelijk 2 weken prednison-achtige kuur. Toen was het weg. Nooit meer gehad.

Bij een ander is het na 2 weken sudocreme smeren weg.

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:29

Texas02 schreef:
Pollewop113 schreef:
Ik zou zelf persoonlijk niet meer met Sudocreme op open wonden smeren. Bij mij is het hierdoor naar binnen geslagen en had ik ineens Einschuss met lange revalidatie en dure dierenartsrekeningen tot gevolg.
Ik heb het juiste middel ook nog niet gevonden omdat ik met een zalf van de paardenkliniek heb gesmeerd. De eventuele volgende keer wil ik ook iets proberen met zwavel, maar liever hoop ik dat ze het niet meer krijgt!

Maar kwam dat door de sudocreme? De dierenarts heeft mij dit zelf aangeraden.. Sudocreme erop en voor die tijd goed schoonmaken, evtl met betadineshampoo.. Als dat niet helpt, dan pas agressievere middelen proberen zoals hydrocortiderm, zei ze.. Voor mijn paard werkt het tot nu toe wel, misschien is het ook per paard en per soort mok weer verschillend?

Ja, dit kwam door de Sudocreme. Ik had gesmeerd en de dag erna had ik gelijk een dik been wat steeds erger werd en uiteindelijk trok het vocht helemaal omhoog en had ze vochtplaten onder haar buik. Erg akelig... met heftige medicatie uiteindelijk goed gekomen.
De mok heeft uiteindelijk ook nog erg lang geduurd voordat het compleet weg was.

Het zou kunnen dat mijn handen niet goed schoon waren of de crème, die ik eerder ook voor mok had gebruikt. De wond had ik niet ontsmet omdat het maar ging om een piepklein plekje en een erg onrustige kootholte. Ik heb in ieder geval wel zelf de bacterie naar binnen gesmeerd -O- .
Als ik eerst een honingzalf had gebruikt, of betadine, was het misschien ook niet gebeurd... Het feit wil dat ik een harde les heb geleerd en niet zo snel meer Sudocreme op open wonden van mok ga smeren, of ik moet eerst ontsmetten?
Mijn paard had op dat moment wel een verlaagde weerstand waardoor de mok is ontstaan. Ik geloof ook dat het per paard en situatie verschillend is, eerder heb ik het dus ook zonder problemen op mok gebruikt, maar misschien beter ontsmet, zeg het maar... :')

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:34

z
Laatst bijgewerkt door janna op 07-04-22 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:45

Chevaldonyl kruiden is echt het allerbeste dat ik ooit ben tegengekomen in de behandeling tegen mok.
Vooral ook fijn als paarden zich moeilijk laten behandelen, want in principe hoef je niets te smeren.
Van de kruiden trek je thee en dan gooi je de thee met kruiden erbij in een beetje slobber.

Als je dan toch iets wil smeren is sudocreme of gewone zinkzalf het beste.
Het beste is van de korsten af te blijven. Door ze eraf te trekken loop je meer kans op infectie. De korsten vallen er vanzelf af als de mok geneest.
https://www.animoruitersport.nl/nl/krui ... rking.html

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:46

Voor je begint met smeren en alle middeltjes: kijk eerst eens naar de samenstelling van je voer. Mijn paard reageert heftig op alles waar vlinderbloemigen in zitten: lucerne, esparcette, klaver. Al geef ik een paar dagen een handje per dag, dan krijgt mijn paard al plekjes op haar benen. Had echt altijd mok, tot horizontale kloven in de kootholtes aan toe. Sinds ik alle lucerneachtige dingen uit haar voeding heb gehaald heeft ze nooit meer een korstje gehad. Het proberen waard dus! Gewoon goed ruwvoer (liefst onverpakt hooi) en een goede balancer. De mijn gaat heel goed op OerBalans.