Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Thokkadisje schreef:Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.
Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.
Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.
superpony schreef:Thokkadisje schreef:Veel paarden zijn te vet, en te vet zijn is niet gezond. Ons beeld is vertekend en vele paarden die er 'goed uitzien' zijn eigenlijk gewoon te dik.
Een jong paard dat nog niet werkt ziet er niet zo 'vol' uit als een paard dat goed in de spieren zit. Veel mensen noemen dat schraal. Maar een jong paard wil je echt niet te dik hebben, dat is een aanslag op het lichaam.
Ik vind het opvallend dat hier meteen naar de stalhouder gewezen wordt, zonder het paard in kwestie te kennen of er überhaupt een foto van gezien te hebben. Het dier krijgt volgens de TS 4x per dag hooi, dat is 1 á 2x meer dan de gemiddelde stal.
Als het om de fjord je profiel gaat zou ik oppassen met veel krachtvoer. Zulke types doen het prima op hooi en een vitamine brokje met bietenpulp of lucerne.
Als je 4x per dag voert en niet wil zeggen hoeveel, weet je dus niet of het voldoende is. Dan kan je wel 6x een plukje geven, maar staat een paard alsnog te lang zonder en krijgt te weinig binnen.
De rest moet uit bewegen komen. Je krijgt geen bespiering als een paard op stal staat.
TS, ik vind de fjord ook te schaal, maar ook erg jong ogen, dus die heeft ook nog tijd nodig. Vooral ook veel buiten laten lopen.
Grasbrok als aanvulling is altijd goed in dit geval en dan kan je daar bovenop wat aan de eiwitten doen, want je paard heeft wel bouwstenen nodig.
40 euro is veel, maar 2/3 zakken voer is net zoveel en je wil liever dat je paard aankomt van ruwvoer dan van brok/muesli. Ik zou ook zeker daar niet meer van gaan geven.
Maar ik heb er bovenop gestaan dat iemand flink betaalde voor extra hooi en dat niet kreeg.
Een stal moet zijn prijzen berekenen op de kosten en daar hoort gewoon bij te zitten wat minimaal nodig is. Als je een 3 jarige, vol in de groei op stal krijgt, weet je wat die nodig heeft en dan moet die dat ook echt krijgen. Daar nu op bezuinigen kan echt effect hebben op het skelet en de algehele gezondheid.
Temeraire schreef:@superpony je hebt op zich gelijk, maar ik zou er echt niet zomaar vanuit durven gaan dat ze dan inderdaad voor €40 euro extra gaan voeren, zoals ik eerder ook al benoemde.
De kans lijkt me groter dat ze dan een pluk(je) per dag extra voeren, omdat ze sowieso al vinden dat ze meer dan genoeg krijgt en omdat er niet gewogen wordt.
Dus ik snap wel dat TS daar niet voor kiest, ik zou daar zelf ook terughoudend in zijn.
superpony schreef:Temeraire schreef:@superpony je hebt op zich gelijk, maar ik zou er echt niet zomaar vanuit durven gaan dat ze dan inderdaad voor €40 euro extra gaan voeren, zoals ik eerder ook al benoemde.
De kans lijkt me groter dat ze dan een pluk(je) per dag extra voeren, omdat ze sowieso al vinden dat ze meer dan genoeg krijgt en omdat er niet gewogen wordt.
Dus ik snap wel dat TS daar niet voor kiest, ik zou daar zelf ook terughoudend in zijn.
Dat zeg ik toch ook al 2x? Maar in principe is het te controleren. Kom op verschillende tijden en ligt er altijd hooi?
Komt je paard aan?
En ik had een rekensom gemaakt om zelf hooi te kopen en bij te voeren.
MissJG schreef:Nou als ik overdag kom hebben ze 8-10x geen hooi.
Staan buiten overdag en er ligt nergens iets. Maakt niet uit hoelaat ik kom.
Als ik savonds kom, soms een beetje vaak niets.
Ze gaat over het algemeen tegen 4 uur naar binnen nu. Dan krijgt ze haar gewone eten en wat hooi. Maar als ik savonds ga tussen 19:00 en 21:00 uur. Heeft ze niks. Maar volgens de staleigenaar krijgt ze tegen half 10 nog een lading. Maar die hoeveelheid kan ik niet controleren. Ze krijgt geen pakjes hooi maar van een rol voordroog. Als ik het een beetje kan berekenen. Dan doen ze ongeveer 6-7 dagen met 1 rol. Daarna staat er meestal weer een nieuwe.
Voor 4 paarden die rond de 1,75m en 1,80m zijn. En 3 pony’s waaronder die van mij.
Het zijn echt geen slechte mensen dat zal je me zeker niet horen zeggen. Ze willen met alles wel helpen. Alleen krijgt ze naar mijn mening helaas wel te weinig voer.