Al 2 jaar pech met paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:40

Minoes schreef:
Suzanne F. schreef:
Jeetje wat een pech. Ik herken de pech wel maar in dit geval toch ook een beetje ezel en steen verhaal.
Waarom niet helemaal röntgenologisch laten keuren? Ik zou afscheid nemen van deze want hier loop je op leeg. Ga dan op zoek naar een paard wat helemaal naar je zin is, liefst ietsje jonger en laat hem dan klinisch en röntgenologisch helemaal keuren. En niet bij een handelaar die hem pas een paar maanden heeft staan maar van een betrouwbare stal.

Tsja, zelfs klinisch + rontgen keuren is geen garantie.
Mijn vorige paard was toen ik haar (net zadelmak) kocht op beide vlakken goed.
Helaas kwam er door belasting toch een chronisch mankement naar boven dat alleen op de echo te zien was en niet op de rontgen.
Verkoper had dit ook niet kunnen weten want er was nog bijna niks met haar gedaan en had toen ook nergens last van
HKO 3/4 zie je wel op rontgen...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:49

Ik snap wel dat het heel verdrietig is, maar dit is wel ècht je eigen keuze geweest.
Je had het dier ook terug kunnen doen maar dat wilde je niet.
Het viel in de lijn der verwachting dat dit dier nog veel zou gaan kosten en geen rijpaard zou worden, dus waarom je daar over klaagt begrijp ik niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:57

BarbaLala schreef:
Ik snap wel dat het heel verdrietig is, maar dit is wel ècht je eigen keuze geweest.
Het viel in de lijn der verwachting dat dit dier nog veel zou gaan kosten en geen rijpaard zou worden, dus waarom je daar over klaagt begrijp ik niet.

Omdat TS een verkeerde keuze heeft gemaakt mag ze daar nog wel verdrietig over zijn...

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:51

BarbaLala schreef:

Ze klaagt niet, ze is verdrietig. En gezien de situatie mag dat.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:07

Wat verdrietig. Zorg er in elk geval voor dat je geen overhaaste beslissingen neemt en probeer je niet teveel aan te trekken van wat een ander ervan vindt. Sterkte.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:15

BarbaLala schreef:

Onterechte reactie! Klagen is op een niet-constructieve wijze bij de pakken neerzitten. Ongenoegen uiten zonder verder vooruit te kijken. En dat is juist niet wat de TS doet. Ze zoekt en overweegt actief oplossingen zelf als deze misschien het laten inslapen van het dier betekenen. Dat ze daar verdrietig over is, is niet meer dan normaal en zegt verder ook niets over de TS. Niets mis er mee dat de TS verdrietig is omdat ze eigenlijk graag een gezond rijpaard wil en dit al twee jaar lang niet mag lukken, zou ik ook verdrietig van worden.

Popstra

Re: Al 2 jaar pech met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:39

Ik vind dat de TS wat de HKO betreft wel goed bezig is met speciaal beslag proberen. Ze probeert het tenminste.
TS je kan het gebied ook nog laten inspuiten bij een goede DA dat kan ook veel verlichting geven en daar kunnen ze het ook een tijdje goed op doen.

Als je alles geprobeerd hebt en het geeft geen verbetering kun je altijd nog beslissen om het paard te laten inslapen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:39

BarbaLala schreef:

misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waaruit blijkt dat het te verwachten was dat het paard zo slecht zou gaan lopen?

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:46

Popstra schreef:
Ik vind dat de TS wat de HKO betreft wel goed bezig is met speciaal beslag proberen. Ze probeert het tenminste.
TS je kan het gebied ook nog laten inspuiten bij een goede DA dat kan ook veel verlichting geven en daar kunnen ze het ook een tijdje goed op doen.

Als je alles geprobeerd hebt en het geeft geen verbetering kun je altijd nog beslissen om het paard te laten inslapen.

Paard is na constatering direct ingespoten met heel duur goedje, Osphos.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:53

Mijn hko er heeft ooit speciaal beslag gehad maar nu al jaren zonder ijzers en dat gaat goed.Waarom staat jou paard op ijzers, vanwege de hoefproblemen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:59

Magika, ik heb een sidewinder..... hij kost enorm veel aan stalling met veel faciliteiten die ik dus niet gebruik, medicatie, speciaal beslag en elke 8 weken de osteo. Hij is 32 en dus helaas met verplicht pensioen.
Vele mensen zouden hun dier hebben laten inslapen vanwege de leeftijd, de kosten, er "niks" aan hebben en "waarom wil je dat nog" ....
Echter, zolang hij vrolijk is, en rondscharrelt en ik het nog kan betalen mag hij blijven, ik heb geen geld voor een 2e paard, dat hoeft ook niet.
Wanneer hij pijnvrij kán rondwandelen en wanneer jij dat kunt en wilt betalen zou ik dat zeker doen.

Ik begrijp echter óók dat mensen dit niet kunnen of willen om wat voor reden dan ook, en als jij het ook niet kunt of wilt, kun je gerust de beslissing nemen om afscheid te nemen.
Het is jouw keuze, en jouw keuze alleen!
Jij kent je dier en jij bepaalt wanneer het genoeg is. En mocht je bang zijn daar "blind" voor te zijn vraag dan de dierenarts , de smid, een stalgenoot die je vertrouwt om een eerlijk antwoord.

Een dier leeft per minuut, heeft geen besef van verleden of toekomst en denkt niet zo. Wanneer de tijd waarin hij leeft pijnvrij en leuk is, prima, wanneer leven lijden wordt moet je afscheid nemen.

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 16:22

Dilan93 schreef:
BarbaLala schreef:

misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waaruit blijkt dat het te verwachten was dat het paard zo slecht zou gaan lopen?

Was een gok, maar stapritjes moest nog wel kunnen volgens DA.

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 17:59

marleen_usar schreef:
Mijn hko er heeft ooit speciaal beslag gehad maar nu al jaren zonder ijzers en dat gaat goed.Waarom staat jou paard op ijzers, vanwege de hoefproblemen?

Ik kocht het paard rondom op beslag. Achter heb ik gelijk eraf gehaald. Voor durf ik niet aan met een paard wat al jaren op beslag staat waarschijnlijk. Ben bang dat dat alleen maar verslechterd.

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 18:03

ElCamino schreef:
Magika, ik heb een sidewinder..... hij kost enorm veel aan stalling met veel faciliteiten die ik dus niet gebruik, medicatie, speciaal beslag en elke 8 weken de osteo. Hij is 32 en dus helaas met verplicht pensioen.
Vele mensen zouden hun dier hebben laten inslapen vanwege de leeftijd, de kosten, er "niks" aan hebben en "waarom wil je dat nog" ....
Echter, zolang hij vrolijk is, en rondscharrelt en ik het nog kan betalen mag hij blijven, ik heb geen geld voor een 2e paard, dat hoeft ook niet.
Wanneer hij pijnvrij kán rondwandelen en wanneer jij dat kunt en wilt betalen zou ik dat zeker doen.

Ik begrijp echter óók dat mensen dit niet kunnen of willen om wat voor reden dan ook, en als jij het ook niet kunt of wilt, kun je gerust de beslissing nemen om afscheid te nemen.
Het is jouw keuze, en jouw keuze alleen!
Jij kent je dier en jij bepaalt wanneer het genoeg is. En mocht je bang zijn daar "blind" voor te zijn vraag dan de dierenarts , de smid, een stalgenoot die je vertrouwt om een eerlijk antwoord.

Een dier leeft per minuut, heeft geen besef van verleden of toekomst en denkt niet zo. Wanneer de tijd waarin hij leeft pijnvrij en leuk is, prima, wanneer leven lijden wordt moet je afscheid nemen.

Daar heb ik wel respect voor! Je zet dan je eigen belangen aan de kant. Of ik dit wil en kan ben ik aan het onderzoeken. Ik vind het ook wel anders als je een paard jaren hebt gehad. Ik heb deze relatief kort en andermans ellende gekocht. Uiteraard wel mijn eigen fout, door geen rx keuring, maar toch.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:22

Magika schreef:
Dilan93 schreef:

Was een gok, maar stapritjes moest nog wel kunnen volgens DA.

Dat is een gok die ik zelf dan wel zou nemen.

Is natuurlijk per persoon verschillend. Iemand met sportambities zal geen vrede hebben met stapritjes.

Maar als je dat wel hebt, dan is het iig te proberen.

En ken ook genoeg paarden met HKO die meer kunnen dan enkel stappen. Vroegere verzorgpaard is er 27 mee geworden en die kon prima stappen en draven. Galopperen deden we niet meer toen ie slechter ging zien, maar hij kon het nog wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:49

Fouten maken we allemaal, zeker in het begin met paarden kopen vaak. Het is naar om andersmans ellende te kopen.

Ik heb vroeger een HKO'r gehad die het heel goed doet op kunsttof ijzers, leek net wat meer demping te geven oid. Verder kon die met goed management en rechtrichten nog wel enigzins licht recreatief belast worden. Maar dat ligt echt aan de mate waar in ze het hebben.

Oja natuurlijk een onconventiole methode maar zenuwsnede's worden ook weleens toegepast bij HKO.