ElCamino schreef:Magika, ik heb een sidewinder..... hij kost enorm veel aan stalling met veel faciliteiten die ik dus niet gebruik, medicatie, speciaal beslag en elke 8 weken de osteo. Hij is 32 en dus helaas met verplicht pensioen.
Vele mensen zouden hun dier hebben laten inslapen vanwege de leeftijd, de kosten, er "niks" aan hebben en "waarom wil je dat nog" ....
Echter, zolang hij vrolijk is, en rondscharrelt en ik het nog kan betalen mag hij blijven, ik heb geen geld voor een 2e paard, dat hoeft ook niet.
Wanneer hij pijnvrij kán rondwandelen en wanneer jij dat kunt en wilt betalen zou ik dat zeker doen.
Ik begrijp echter óók dat mensen dit niet kunnen of willen om wat voor reden dan ook, en als jij het ook niet kunt of wilt, kun je gerust de beslissing nemen om afscheid te nemen.
Het is jouw keuze, en jouw keuze alleen!
Jij kent je dier en jij bepaalt wanneer het genoeg is. En mocht je bang zijn daar "blind" voor te zijn vraag dan de dierenarts , de smid, een stalgenoot die je vertrouwt om een eerlijk antwoord.
Een dier leeft per minuut, heeft geen besef van verleden of toekomst en denkt niet zo. Wanneer de tijd waarin hij leeft pijnvrij en leuk is, prima, wanneer leven lijden wordt moet je afscheid nemen.
Daar heb ik wel respect voor! Je zet dan je eigen belangen aan de kant. Of ik dit wil en kan ben ik aan het onderzoeken. Ik vind het ook wel anders als je een paard jaren hebt gehad. Ik heb deze relatief kort en andermans ellende gekocht. Uiteraard wel mijn eigen fout, door geen rx keuring, maar toch.