Droge mok die verergerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Ivana_
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:49

Ik ga mee met Karuna. Het kan mijt zijn, dat hoef je niet per se te zien nml. Je zou eens preventief kunnen behandelen daarvoor.
Verder niet meer wassen met betadine. Als je het toch schoon wil maken, dan beter met een lauw sopje van (groene) biotex. Dat droogt minder uit. Vervolgens goed vet houden.

Hydrocortiderm moet je een beetje mee oppassen. Het maakt de huid dun en gevoelig. Waarschijnlijk helpt het wel met de symptoom bestrijding (de mok). Maar ik vermoed dat de oorzaak ergens anders ligt omdat het zo hardnekkig is.
Succes!

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:17

Hydrocortiderm en andere zalfjes hebben weinig effect als je ze op de korsten smeert.

Tip van mijn dierenarts: dikke klonten groene zeep op de korsten smeren, paar minuten laten zitten, en daarna (evt met een beetje warm water) kun je de korstjes er moeiteloos afpulken, dan doet het ook weinig tot geen pijn voor je paard.

Daarna wassen met betadine en zalf (of hydrocortiderm) erop smeren.

Ik was er in minder dan een week vanaf, ondanks extreme mok.

swartbeessie

Berichten: 2150
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:51

Hydrocortiderm gebruik je ook max 10 dagen hè. Als het echt hardnekkig is en ontstoken of ertegenaan, dan wordt het voorgeschreven. Doorsukkelen is dan ook niet bevorderlijk.

Babootje

Berichten: 26565
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:01

Chevaldonyll kruiden. Helpt erg goed en snel.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:02

Mijn paard had extreme mok aan 3 benen, echt tot in de kogels en heel matig en gelig ook. Alles geprobeerd, hydrocotiderm, antibiotica zalf, droogzetters. Uiteindelijk hielp een paar tubes zinkzalf fantastisch. Bij de drogist te koop en kost een paar euro. Met genoeg zalf gaan de korsten al vanzelf los en je bent er daarna ook snel van af.

Babootje

Berichten: 26565
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:09

Hoofdbestanddeel van sudocreme is eigenlijk ook gewoon zinkzalf.
Mijn ervaring is zo min mogelijk aan de mok zitten. Geen korstjes verwijderen. Zo weinig mogelijk wassen. De kruiden weken heel goed dus niet nodig daarnaast nog iets te gebruiken. Als je toch per se iets wil smeren dan gewone zinkzalf of sudocreme. De chevaldonyll kruiden werken van binnenuit. Ik trok er meestal thee van en deed dat door de slobber. Heel gemakkelijk.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 23:45

Ik heb alleen de begin post gelezen en ik zou je voer herzien, dit komt van binnenuit.

Mijn paard krijgt dezelfde korstjes als ze luzerne eet.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 00:00

Ik zweerde bij Sudocreme. Mijn vorige bijrijdpaard had echt fixe mok. Maar echt dusdanig dat er allemaal soort van wratten op zaten. Ik heb dat iedere dag gesmeerd en dat werkte perfect.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 00:50

Majolen schreef:
Ik heb alleen de begin post gelezen en ik zou je voer herzien, dit komt van binnenuit.

Mijn paard krijgt dezelfde korstjes als ze luzerne eet.


Kan je me tips geven? Ik heb een paard van 1.80 en 5 jaar oud. Ik heb geprobeerd hem op iets als vitalbix oid te zetten maar dan komt hij echt teveel energie tekort. Hij is van nature al wat sloom, als hij 1 schep sportbrok en 1 schep muesli krijgt dan loopt hij verder hartstikke fijn.

Lucerne ben ik sinds de avondronde even mee gestopt.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:19

Mijn, inmiddels al een paar jaar overleden, paard kreeg mok van Marstall muesli. Daar zat blijkbaar iets in waar hij op reageerde.
Mijn andere paard had daar geen last van, terwijl die in de opfok heel erg mok heeft gehad. Dat is overgegaan door vitamineboosters (pastaspuiten).
De plekken vet houden met uierzalf, anders trekt het zo kapot.

Je voert wel heel eiwitrijk. Dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Misschien dat Mizora je advies kan geven wat je het beste kunt veranderen.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:46

Voordat je je voer gaat aanpassen, zou ik eerst deze mok weg zien te krijgen, en dan eens kijken of het weer terugkomt. Dan kan je altijd nog kijken of het vanuit het voer komt.

Mijn paard heeft ook op eiwitrijk voer gestaan, en heeft vroeger ook altijd Luzerne gehad en die kreeg daar geen mok van.
Ze heeft het wel gehad door de zon, dit kan latent zijn en dus pas tot uiting komen een paar dagen nadat de zon weg is.

Het kan ook komen door regelmatig afspoelen van de benen, of in de nattigheid/poep staan.

Roze huid is veel gevoeliger voor mok dan donkere huid.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:27

ik zou je voer eens goed onder de loop nemen want dat kan een grote oorzaak van de mok zijn.,.. bij mijn pony hielp zwavelbloem erg goed.. een week erop en hij was ervan af

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:35

DG, het wil niet zeggen dat persé de luzerne de oorzaak is. Mijn paarden krijgen ook luzerne en hebben er ook geen last van. Alleen die worden verder heel sober gevoerd.

Als je de oorzaak niet wegneemt is het heel lastig om iets weg te krijgen..
Of dat nou een te lage weerstand of een niet gebalanceerd dieet is, daar moet je achter zien te komen. Ik zou daarvoor goed voeradvies op maat willen.

Spenk
Berichten: 21862
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:37

kamsel schreef:
DG, het wil niet zeggen dat persé de luzerne de oorzaak is. Mijn paarden krijgen ook luzerne en hebben er ook geen last van. Alleen die worden verder heel sober gevoerd.

Als je de oorzaak niet wegneemt is het heel lastig om iets weg te krijgen..
Of dat nou een te lage weerstand of een niet gebalanceerd dieet is, daar moet je achter zien te komen. Ik zou daarvoor goed voeradvies op maat willen.

Ik ben het met DG eens.... De oorzaak kan prima de zon zijn helemaal omdat het de witte voeten betreft.

Kun je wel je voer om gooien maar bij nog steeds uv straling gaat het natuurlijk nooit weg.

Babootje

Berichten: 26565
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:39

Babootje schreef:
Hoofdbestanddeel van sudocreme is eigenlijk ook gewoon zinkzalf.
Mijn ervaring is zo min mogelijk aan de mok zitten. Geen korstjes verwijderen. Zo weinig mogelijk wassen. De kruiden weken heel goed dus niet nodig daarnaast nog iets te gebruiken. Als je toch per se iets wil smeren dan gewone zinkzalf of sudocreme. De chevaldonyll kruiden werken van binnenuit. Ik trok er meestal thee van en deed dat door de slobber. Heel gemakkelijk.


https://www.animoruitersport.nl/nl/krui ... rking.html

Ik heb het eerder aan een bokker getipt met een Fries met ernstige mok die zich niet wilde laten behandelen.
Britta31 @ [BEH] Mokkruiden behandeling

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:42

vervelend is dat he, heb er hier een staan die er ook wat gevoelig voor is.
ik gebruik dan zinkzalf van zwitsal.
niet al te dik over de korstjes heen smeren en een dag later kun je vaak al wat loszittende korstjes er af friemelen.
dan doe ik er weer wat op en zo door tot het over is.
werkt eigenlijk heel prima.

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:47

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Hoofdbestanddeel van sudocreme is eigenlijk ook gewoon zinkzalf.
Mijn ervaring is zo min mogelijk aan de mok zitten. Geen korstjes verwijderen. Zo weinig mogelijk wassen. De kruiden weken heel goed dus niet nodig daarnaast nog iets te gebruiken. Als je toch per se iets wil smeren dan gewone zinkzalf of sudocreme. De chevaldonyll kruiden werken van binnenuit. Ik trok er meestal thee van en deed dat door de slobber. Heel gemakkelijk.


https://www.animoruitersport.nl/nl/krui ... rking.html

Ik heb het eerder aan een bokker getipt met een Fries met ernstige mok die zich niet wilde laten behandelen.
Britta31 @ [BEH] Mokkruiden behandeling


Ik zit dat te lezen idd, maar is het net zo alsof je thee voor jezelf trekt? Hup zakje erin en er weer uit? Of gooi je die kruiden in gekookt water en geef je dan het water met kruiden en al aan je paard? Of moet je er die weer uitzeven? Even voor mij als blonde dolly?

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:49

Yvank_ schreef:
kamsel schreef:
DG, het wil niet zeggen dat persé de luzerne de oorzaak is. Mijn paarden krijgen ook luzerne en hebben er ook geen last van. Alleen die worden verder heel sober gevoerd.

Als je de oorzaak niet wegneemt is het heel lastig om iets weg te krijgen..
Of dat nou een te lage weerstand of een niet gebalanceerd dieet is, daar moet je achter zien te komen. Ik zou daarvoor goed voeradvies op maat willen.

Ik ben het met DG eens.... De oorzaak kan prima de zon zijn helemaal omdat het de witte voeten betreft.

Kun je wel je voer om gooien maar bij nog steeds uv straling gaat het natuurlijk nooit weg.


Juist de manier van voeren heeft invloed op de reactie van hoge witte benen op zonlicht..
Ik heb ook een vos met 4 hoge witte benen.

Babootje

Berichten: 26565
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:57

neetoch schreef:
Ik zit dat te lezen idd, maar is het net zo alsof je thee voor jezelf trekt? Hup zakje erin en er weer uit? Of gooi je die kruiden in gekookt water en geef je dan het water met kruiden en al aan je paard? Of moet je er die weer uitzeven? Even voor mij als blonde dolly?


De kruiden zijn los; je trekt er thee van en gooit die samen met de kruiden in de slobber

Hilli

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:15

Ik vind het voer eigenlijk helemaal niet zo schokkend, los van de indruk dat het een 'een beetje dit/een beetje dat'-menu is. Je ruwvoer voer je in veel grotere hoeveelheden tenslotte...

Mijn ervaring met mok is dat er altijd een dip in de weerstand is, of is geweest. Als die dip nog aan de gang is, is het zorg om die op te lossen of erger te voorkomen. Is de dip voorbij dan is het zorgen dat de mok verdwijnt. Hier werkt 1x wassen met betadineshampoo en losse korstjes verwijderen en verder smeren met een zinkzalf het beste.

Enige lastige is dat mok eigenlijk een verzameling van oorzaken kan hebben die allemaal uitkomen op "korstjes". Wat voor mijn merrie dus werkt hoeft voor jouw KWPNer niet te werken.

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:17

kamsel schreef:
DG, het wil niet zeggen dat persé de luzerne de oorzaak is. Mijn paarden krijgen ook luzerne en hebben er ook geen last van. Alleen die worden verder heel sober gevoerd.

Als je de oorzaak niet wegneemt is het heel lastig om iets weg te krijgen..
Of dat nou een te lage weerstand of een niet gebalanceerd dieet is, daar moet je achter zien te komen. Ik zou daarvoor goed voeradvies op maat willen.


Precies. Maar je weet niet wat de oorzaak is. Je 'vermoedt' dat het het voer is.

Daarom zei ik, eerst de mok weg zien te krijgen, en als het dan weer terug komt eens naar voer gaan kijken. Je weet nu helemaal niet of het door het voer komt, en als dit voermanagement verder goed is voor het paard zou ik dat niet zomaar aanpassen omdat je 'vermoedt' dat hij er misschien mok van krijgt.

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:27

Hoe dat je luzerne even hebt gestopt. Dat was ook mijn eerste reactie omdat dat huid reactie of zonnebrand kan geven of verergeren. Verder zou ik een vitamine boost geven omdat het vaak van binnen uit komt. Ik heb zelf goede ervaringen met zink zalf, maar als dat niet afdoende helpt ben ik ook uitgepraat met m'n ervaringen... Succes iig, hopelijk knapt het snel op!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 18:56

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga mijn voeding zeker onder de loep nemen en weer het een en ander testen. Wil er zo graag vanaf, zo hardnekkig die mok.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 04:57

Inderdaad niet meer wassen, korstjes eraf halen en dan insmeren met luier zalf voor baby uitslag (check even of er zink in zit want daar gaat het vooral om)

Bij mijn paard was het met een week weg!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Droge mok die verergerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 06:43

Ik gebruik altijd shapely's mtg voor mok. Laag op smeren, 10 minuten wachtten/korstjes losmasseren. Schoon wassen met hibiscrubof betadine. Daarna goed droog wrijven. En een nieuw dun laagje MTG. De olie van de mtg week de korstjes ook goed los. En omdat je het daarna nog een keer smeert vormen ze daarna ook minder goed terug.