Straalbeen 2-3 op rapport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15340
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:45

Er bestaan allerlei soorten orthopedische ijzers voor bij HKO. Het ligt eraan voor welk doel je het paard wilt hebben.Ik zou een oud paard voor gezelschap en lichte recreatie er niet voor laten staan.Maar een jong paard waar ik nog heel veel mee wil gaan rijden zou ik niet aandurven,Ik heb er wel eens een voor laten staan die al een zenuwsnede had gehad en nu niet zonder orthopedische ijzers kon. Daar wou ik toen niet aan beginnen omdat ik toen geen goede hoefsmid kende om dit aan toe te vertrouwen.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:08

tita schreef:
Eef_Bam schreef:
Voor 2500 kan jet risico wel nemen met een merrie. Mocht ze niet meer geschikt zijn om te rijden in de toekomst kan ze altijd nog als draagmoeder weg.



Wat is dit nou voor advies.

Super advies juist!! Er zijn heel veel draagmerries met zulke xrays. Goed om te weten dat er altijd vraag is naar zo'n merrie als het rijden niet meer gaat... ze zijn niet van het ene moment stokkreupel, dat gaat geleidelijk... Vaak als de belasting van het rijden stopt is de kreupelheid snel weg en kan zo'n merrie nog jaren in de wei staan.


Citaat:
Ik zou de foto laten beoordelen door een andere dierenarts en zijn/haar mening vragen.

Nog zo'n goed idee! Een andere veearts beoordeeld dit rustig met een dikke 2 en dan heb je opeens wel een gezondpaard. Niks zo bedriegelijk als de beoordeling van xrays. De ene veearts zegt dat je een super gezond paard hebt, de andere zegt dat hij niks waard is.

Citaat:
Mijn merrie had een tijdje veel pijn, maar gelukkig op te lossen, ging alleen niet van de een op de andere dag. Ook artrose. In de tijd dat ik haar moeilijk haar stal uit zag komen kon ik zelf elke dag wel janken. Daarom zou ik zelf er nooit voor kiezen bewust een paard met dit risico te kopen.


deze heeft geen artrose maar een 2-3 op het straalbeen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:14

Idd draagmerrie is helemaal geen raar advies. Dat had ik voor mijn merrie ook gewild moest ze geen neurologische aandoening hebben gehad. Nu heb ik haar laten inslapen.

Achteraf gezien was ze al draagmerrie geweest en zal dat ook wel hierdoor komen.

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:31

Ik vind draagmerrie wel raar advies, niet iedere merrie is geschikt.
Wie zegt dat deze merrie drachtig kan worden.
En je weet niet of ze nog meer last gaat krijgen

En is nou ook niet zo dat er mega tekort is aan draagmerries en dat elk afgedankt paard dat maar moet gaan doen.

Jij koopt een paard met bemerking mocht verkeerd uitpakken zelf afhandelen en niet lot van paard in andermans handen leggen.

Ga eens kijken bij die toeristen manege’s daar lopen dit soort paarden een seizoen mee.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:40

Niet doen. Ik heb een ruin gehad met n 3 tje voor. Die was af en aan rad en dan weer kreupel. Afgezien voor t dier is t ook voor jezelf echt een belasting: je weet nooit hoe je je dier aantreft dus de vanzelfsprekendheid van "ik ga naar stal en een lekkere buitenrit maken" heb je niet...

Desi_2409

Berichten: 903
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:52

Ik heb het wel gedaan, leuk paard voor leuke prijs en ik heb het risico genomen. Paard is inmiddels al 7 jaar bij mij en geen pas kreupel gelopen. 1 x kreupel door hoefzweer verder nooit. Ik rijd dressuur, maak bosritten en af en toe een sprongetje. Ben wel erg altijd bezig geweest met rechtrichten enzo. Als je meer wilt weten mag je pb doen.

cobiie

Berichten: 7322
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 14:57

Laat eerst de foto's herbeoordelen door een eigen da.
Als je echt een maatje voor de komende 20 jaar wilt, zou ik eens extra goed nadenken.
Wanneer je er vrede mee kunt hebben dat je mogelijk eerder afscheid zult moeten nemen wanneer het lichamelijk niet meer gaat, dan kan je het risico mogelijk wel nemen.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:55

tita schreef:
Ik vind draagmerrie wel raar advies, niet iedere merrie is geschikt.
Wie zegt dat deze merrie drachtig kan worden.
En je weet niet of ze nog meer last gaat krijgen

En is nou ook niet zo dat er mega tekort is aan draagmerries en dat elk afgedankt paard dat maar moet gaan doen.

Jij koopt een paard met bemerking mocht verkeerd uitpakken zelf afhandelen en niet lot van paard in andermans handen leggen.

Ga eens kijken bij die toeristen manege’s daar lopen dit soort paarden een seizoen mee.

je weet helemaal niet waar je over praat!! er word massaal gespoeld en dat betekend dat er behoorlijk wat vraag naar draagmerries is. Zo'n jonge merrie is juist heel gewild bij fertiliteits centra.Die draagmerriecentrales staan juist vol met merries met paarden met bemerkingen of die ongeschikt zijn voor de sport.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:02

Mijn jonge merrie (nu 4,5, ten tijde van de keuring bijna 4) had op beide straalbenen een 2. De arts verzekerde me dat dat kwam omdat de botten nog niet helemaal uitgehard zijn en er na training (dus op een leeftijd van een jaar of 7) een eentje zal staan. Hij had maar weinig jonge paarden die een nul of één scoorden op het straalbeen.

Ze loopt fantastisch en er is van HKO totaal geen sprake.

Ik zou een second opinion vragen. En desnoods vanuit deze invalshoek de vraag nog eens stellen.

Edit: mijn merrie is goedgekeurd voor de sport.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:04

Gimme_Joy schreef:
Mijn jonge merrie (nu 4,5, ten tijde van de keuring bijna 4) had op beide straalbenen een 2. De arts verzekerde me dat dat kwam omdat de botten nog niet helemaal uitgehard zijn en er na training (dus op een leeftijd van een jaar of 7) een eentje zal staan. Hij had maar weinig jonge paarden die een nul of één scoorden op het straalbeen.

Niet dat er wat mis is met een 2..... maar holy moly... wat is dat voor veearts die roept dat er geen jonge paarden bestaan met een 1?? Foto's worden in de regel ook niet beter, de beoordeling veranderd hooguit....

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:11

JeanneV schreef:
Gimme_Joy schreef:
Mijn jonge merrie (nu 4,5, ten tijde van de keuring bijna 4) had op beide straalbenen een 2. De arts verzekerde me dat dat kwam omdat de botten nog niet helemaal uitgehard zijn en er na training (dus op een leeftijd van een jaar of 7) een eentje zal staan. Hij had maar weinig jonge paarden die een nul of één scoorden op het straalbeen.

Niet dat er wat mis is met een 2..... maar holy moly... wat is dat voor veearts die roept dat er geen jonge paarden bestaan met een 1?? Foto's worden in de regel ook niet beter, de beoordeling veranderd hooguit....


Er staat: maar weinig paarden met een 1. Hij legde het uit als het bot wordt sterker doordat de pees er meer aan gaat trekken door training. Het was edigit die is geweest. Dit is wat hij zei, ik ga verder niet hier bespreken of deze uitspraak hem een kundige arts maakt of niet.

Suzanne F.

Berichten: 49560
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:18

Maar ze is dus nog niet onder het zadel? Alleen een half jaar gelongeerd met zadel op?
Dat is ook vreemd vind ik. Maar goed.
Een jong paard met een minder straalbeen zou ik zelf laten staan. Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

JeanneV
Berichten: 640
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:26

Gimme_Joy schreef:
JeanneV schreef:
Niet dat er wat mis is met een 2..... maar holy moly... wat is dat voor veearts die roept dat er geen jonge paarden bestaan met een 1?? Foto's worden in de regel ook niet beter, de beoordeling veranderd hooguit....


Er staat: maar weinig paarden met een 1. Hij legde het uit als het bot wordt sterker doordat de pees er meer aan gaat trekken door training. Het was edigit die is geweest. Dit is wat hij zei, ik ga verder niet hier bespreken of deze uitspraak hem een kundige arts maakt of niet.


gezien de veearts die je noemt denk ik dat je het verkeerd begrepen hebt. er bestaan heel veel jonge paarden met 1tjes. Gelukkig maar!! xrays veranderen in de regel niet heel veel, alleen de interpretatie van de veeartsen kan verschillen en de hoek waarin de xray genomen word kan ook uitmaken. positieve veranderingen komen eigenlijk alleen maar voor als je naar een andere veearts gaat die er anders naar kijkt.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:29

Hmmm ik zal het eens aan mijn bijrijdster vragen. Die was erbij, dus die heeft het ook gehoord. Durf met zekerheid te zeggen dat hij het zo bedoelde, maar het is ook best al een tijd geleden (begin feb). Ik kom hier nog op terug!

BigOne
Berichten: 38597
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:35

Ts, zelf laten keuren en goed ook, bij een da van jouw keuze met foto’s van de benen. Kost je een paar honderd euro extra maar kan je voor veel ellende behoeden. Want een vraagprijs van 4 en dan hup 2 eraf , alarmbellen . Misschien is die twee of drie wel bijna een vier dus goede kliniek uitzoeken en doen.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:28

Heb mijn bijrijdster even gevraagd en die zei dat de arts heeft gezegd dat het straalbeen er beter uit kan gaan zien naarmate dat ze ouder wordt/in training staat. Mijn interpretatie was sterker, maar dat klopt dus niet helemaal. :)

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:40

Suzanne F. schreef:
Maar ze is dus nog niet onder het zadel? Alleen een half jaar gelongeerd met zadel op?
Dat is ook vreemd vind ik. Maar goed.
Een jong paard met een minder straalbeen zou ik zelf laten staan. Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.


Dit... Ik zou me vooral zorgen maken of ze niet geprobeerd is. Een halfjaar is heel erg lang (om over de belasting van al dat longeren nog maar niet te spreken).
Daarbij is de prijs zelfs voor een paard met bemerking momenteel erg aan de lage kant (er van uitgaande dat het verder geen verkeerd dier is dan) wat het hele verhaal voor mij erg dubieus zou maken.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:49

Ik zou het wel doen, maar ik kan dan ook heel zakelijk zijn.

Dus ik zorg goed voor haar, ga er lekker mee aan de slag en hoop dat ze er geen last van krijgt. Als ze er wel last van krijgt, weet ik waar het aan ligt en laat ik haar dan inslapen. Ik zou haar niet eeuwig als grasmaaier gebruiken, voor zover dat al paardwaardig is.

Ketly

Berichten: 5937
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:08

Simbaa schreef:
Ik zou het wel doen, maar ik kan dan ook heel zakelijk zijn.

Dus ik zorg goed voor haar, ga er lekker mee aan de slag en hoop dat ze er geen last van krijgt. Als ze er wel last van krijgt, weet ik waar het aan ligt en laat ik haar dan inslapen. Ik zou haar niet eeuwig als grasmaaier gebruiken, voor zover dat al paardwaardig is.


Precies mijn instelling :D Mijn huidige paard had een paar tweetjes en ja, dan kan ik hopen dat dat geen drietjes worden, maar ik kan ook een paard kopen met allemaal eentjes en die kan morgen zijn benen wel breken en ook ingeslapen moeten worden. Tuurlijk, bij hele grote risico's zou ik er ook anders in staan maar voor een aangepaste prijs en als je het dier leuk vindt, waarom niet? Paard hoeft er nooit last van te krijgen.

Jasmijn159

Berichten: 4438
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:13

Met dit in je achterhoofd zou ik haar in elk geval preventief op orthopedisch beslag zetten beiderzijds voor. Dus zooltje en mooie afrolling.
Ik denk wel dat je er vanuit kunt gaan dat dit erger zal worden. Zeker omdat ze eigenlijk nog niet echt belast is wb rijden. De vraag is alleen: krijgt ze er over 2 maanden last van of over 5 jaar?

Misschien ouderwets, maar een neurectomie is ook altijd nog iets om te overwegen. Wanneer er echt alleen problemen in het hoefkatrolgebied spelen. Zeker aangezien je geen wedstrijdambitie hebt, is dat iets om in je achterhoofd te houden.

BigOne
Berichten: 38597
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:16

Zenuwsnede in beide voorbenen en dan lekker door het bos hobbelen met ongelijke bodem en boomwortels? Daarbij komt dat het paard gewoon helemaal naar de kloten word gereden door zo"n ingreep. Levensgevaarlijk.

Desi_2409

Berichten: 903
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:50

Mijn paard had een 2/3 op het straalbeen toen ze 3,5 jaar was, zie eerder bericht. altijd op blote voeten, maar nu is ze inmiddels 11 jaar en staat ze sinds kort op sportbeslag omdat ik haar iets korter vond gaan lopen. Loopt weer als een kievit nu

anjali
Berichten: 15340
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:07

bigone schreef:
Zenuwsnede in beide voorbenen en dan lekker door het bos hobbelen met ongelijke bodem en boomwortels? Daarbij komt dat het paard gewoon helemaal naar de kloten word gereden door zo"n ingreep. Levensgevaarlijk.

Ze zouden wel eerder struikelen na een zenuwsnede. Tegenwoordig is er ook een beperkte vorm van zenuwsnede mogelijk waarbij ze nog wel gevoel in de voeten houden.Verder moet je altijd heel goed de hoeven uitkrabben etc. omdat ze steentjes of andere voorwerpen die erin dringen niet voelen en die kunnen dus onopgemerkt tot ontstekingen leiden.Denk er wel over na of je dit allemaal op je wilt nemen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Straalbeen 2-3 op rapport

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:31

Als het paard voor mezelf zou zijn, zonder de intentie van verkoop in de toekomst, zou het paard nu klinisch goed moeten zijn en zou ik de rontgenfoto van het been laten beoordelen door een andere da, en niet zomaar een, maar een gecertificeerde keuringsarts zoals in Lienden. Dan zou ik hem met een goed klinisch keuringsrapport laten verzekeren met ziektekostenverzekering. En dan maar zien wat de toekomst brengt.

Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:37

0000 schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar ze is dus nog niet onder het zadel? Alleen een half jaar gelongeerd met zadel op?
Dat is ook vreemd vind ik. Maar goed.
Een jong paard met een minder straalbeen zou ik zelf laten staan. Maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.


Dit... Ik zou me vooral zorgen maken of ze niet geprobeerd is. Een halfjaar is heel erg lang (om over de belasting van al dat longeren nog maar niet te spreken).
Daarbij is de prijs zelfs voor een paard met bemerking momenteel erg aan de lage kant (er van uitgaande dat het verder geen verkeerd dier is dan) wat het hele verhaal voor mij erg dubieus zou maken.


Ik ga hier in mee, en met het advies om de foto's te laten beoordelen door je eigen DA. Beoordeling van de foto's hangt ook van de DA af soms. Als het paard klinisch goed is en een er gunstig aankoopadvies komt van je eigen DA dan zou ik het wel durven.