Grote wond voorbeen (ervaringen, boxrust?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:01

Wellicht ontopic maar ik schrik soms wel van het grote aantal ernstige verwondingen dat voorbij komt op bokt. Ik vraag me af of er niet veel meer ongelukken voorkomen zouden kunnen worden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:24

Chasey schreef:
Er is een bokker met een witte Arabier jet. Die had ook een hele grote open wond, is helemaal goed gekomen.
Heeft een topic gemaakt, maar ben de naam van de bokker kwijt...

Bedoel je Tieneke met Adje?

Shalimar

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Grote wond voorbeen (ervaringen, boxrust?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:30


Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:34

Mijn paard heeft jaren geleden een flinke draadwond op haar spronggewricht gehad. Omdat dierenartsen nauwelijks bij haar in de buurt kunnen komen werd mij geadviseerd er alleen een bepaald middel dagelijks op te spuiten. Ik weet de naam van het middel helaas niet meer, dat zou ik na moeten vragen. Paard is gewoon de wei opgegaan met één ander paard en na 10 weken kon ik weer rustig onder het zadel gaan opbouwen.

criollo_yess

Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Grote wond voorbeen (ervaringen, boxrust?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:54


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:03

Hilary schreef:
Chasey schreef:
Er is een bokker met een witte Arabier jet. Die had ook een hele grote open wond, is helemaal goed gekomen.
Heeft een topic gemaakt, maar ben de naam van de bokker kwijt...

Bedoel je Tieneke met Adje?


Ik weet het niet meer precies. Was een merrie die ook een veulen had. Is al even geleden. Maar die had de benen ook goed open, is helemaal goed gekomen.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:14

Chasey schreef:
Hilary schreef:
[quote="Chasey"
Er is een bokker met een witte Arabier jet. Die had ook een hele grote open wond, is helemaal goed gekomen.
Heeft een topic gemaakt, maar ben de naam van de bokker kwijt...

Bedoel je Tieneke met Adje?


Ik weet het niet meer precies. Was een merrie die ook een veulen had. Is al even geleden. Maar die had de benen ook goed open, is helemaal goed gekomen.[/quote]

Bedoel je Set_Ekol? Die heeft een witte arabieren merrie dacht dat die een grote wonde had een par jaar terug. Maar correct me if I’m wrong.

Edit: sorry de quotes verkloot krijg hem niet gied

liefie_love
Berichten: 17
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:20

Goedenavond.

Met zon grote wond heb ik (gelukkig) geen ervaring. Maar met onze hond hebben we wel een vervelende wond gehad en dit genas eerst niet goed.
Onze fysio vooor dieren heeft een laser en bij iedere behandeling zag je direct resultaat.
De huid werd rustiger en het laseren stimuleerd de wondgenezing.

Mochten wij nu een wond bij hond of paard krijgen welke toch wat meer dan een schaafwond is zoude wij zonder nadenken haar hulp weer inschakelen.
Wie weet is er bij jou ook iemand of weet je dierenarts iemand die dit aanbied.
Onze fysio zit in friesland maar je kan op haar site wel enkele voorbeelden zien.
Dat is https://bist-dierfysiotherapie.nl

Ik hoop dat je hier wat aan hebt qant ik kan me voorstellen wat voor stress dit geeft!

Sterkte ermee!

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:22

Niet het hele topic gelezen maar waarom zet je, je paard in hemelsnaam op de kliniek?
Ik heb meerdere malen fikse (draad)wonden van zo'n 15 tot 20 cm dicht gekregen met honingzalf. Goed schoonmaken, zeker weten dat er geen pezen of banden zijn beschadigd, langwerkende AB laten spuiten en 2x daags dik insmeren en lekker het land op.
Bewegen en frisse lucht zodat het kan indrogen. Binnen 2 weken heb ik het dan volledig dichtzitten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:25

Wildgirl schreef:
Niet het hele topic gelezen maar waarom zet je, je paard in hemelsnaam op de kliniek?
Ik heb meerdere malen fikse (draad)wonden van zo'n 15 tot 20 cm dicht gekregen met honingzalf. Goed schoonmaken, zeker weten dat er geen pezen of banden zijn beschadigd, langwerkende AB laten spuiten en 2x daags dik insmeren en lekker het land op.
Bewegen en frisse lucht zodat het kan indrogen. Binnen 2 weken heb ik het dan volledig dichtzitten.


2 weken? Dat klinkt als een wonder! ;)

Mijn vorige merrie is 3 weken opgenomen geweest, daarna mocht ik het thuis 2x per dag schoonmaken en insmeren (met dermagel). Dus niet meer inpakken. De dierenarts kwam regelmatig om wildvlees weg te snijden. Ik ben naar een andere stal verhuisd, waar de paarden nog niet op het land stonden. Ik mocht op een gegeven moment weer aan de hand stappen en dat heb ik langzaam uitgebouwd en haar uiteindelijk gewoon op het land gezet. Gelijk op het land was geen optie ivm beweeglijke plek. Dit heeft wel een aantal maanden geduurd.

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote wond voorbeen (ervaringen, boxrust?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:43

Geen wonder, wel logisch als je kijkt naar de behandeling.
Het is dan nog kaal en korsterig maar het zit wel dicht.

Solleke_Noah

Berichten: 11115
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:56

Geen ervaring met een beenwond, maar wel met een paard maanden op stal houden. Mijn ruin heeft drie jaar geleden een ernstig ongeluk gehad waardoor hij drie maanden op stal gestaan heeft. Hij was toen 15 jaar en had nog nooit op stal gestaan (ik heb hem al meer dan 14 jaar en hou hem buiten met schuilstal)

Die drie maanden heeft hij eerst weken op de kliniek en daarna maanden op een pensionstal doorgebracht. Hij mocht elke dag een kwartiertje buiten stappen aan de hand. We waren bang dat dit een ramp ging worden, gezien hij gewend is altijd buiten te mogen. Maar hij heeft dit eigenlijk zonder problemen doorstaan, ook al was het in een vreemde omgeving.

Succes!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 17:05

Paard van mijn man had afgelopen voorjaar/zomer ook een nare wond aan zijn achterbeen. Hoe hij er aan is gekomen , geen idee, tasten we over in het duister. @Nikass je kunt het niet altijd voor zijn, paarden kunnen zulke idiote fratsen uithalen.

Maar goed paard is inmiddels weer zo goed als genezen, hij heeft gewoon in het land gestaan, omdat boxrust absoluut geen optie is voor dat dier. vaak worden de verwondingen op stal alleen maar erger, ze draaien en/of slaan tegen de wand en dan nog niet eens tussen de oortjes gezien.

Wij hebben hem behandeld met Mesitran(honingzalf). We hebben de wond wel elke dag verschoond en nieuw verband om gedaan. Hoewel het een echte muiter is, heeft hij het verband altijd laten zitten.

Echt 4 tot 6 maanden boxrust vind ik echt een no go

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:06

Wildgirl schreef:
Geen wonder, wel logisch als je kijkt naar de behandeling.
Het is dan nog kaal en korsterig maar het zit wel dicht.


Dan moet het wel een schone wond zijn, anders werkt dat niet.

littleroosie

Berichten: 6075
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Grote wond voorbeen (ervaringen, boxrust?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:10

Ik weet niet of het al genoemd is, maar laat de wond laseren, geneest het veel sneller!