Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lindsey_99 schreef:Lekker doorgaan met om de 2 of 3 maand ontwormen. Over een tijdje zijn de wormen resistent en werkt niets meer. Dan zullen gevoelige paarden dus gewoon doodgaan aan wormbesmettingen.
Je kunt zelf een heleboel vinden van 'het ontwormen' en/of anti-zijn, het ontlopen van de realiteit gaat niemand lukken.
Laat je dierenarts bepalen wat voor jouw paard verstandig is, in de situatie waar je paard woont en zorg dat je af en toe vraagt of er nog veranderingen in het schema van je paard nodig zijn.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... j-paarden/
Hier wordt de wei/tracks dagelijks uitgemest, en de volwassen paarden worden eens per jaar in december ontwormd; afwisselend met pramox of ivermectine. De inmiddels jaarling krijgt in het voorjaar een extra kuurtje totdat hij 3 jaar is. Dan gaat hij met de rest mee. In de tussentijd in de zomer af en toe wormonderzoek.
Patty83 schreef:Patty83 schreef:Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.
Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox
"vroeger" werd dit schema algemeen geadviseerd door heel veel dierenartsen en klinieken. Was ook overal online terug te vinden.
Equest is een heel breed middel, idee is dan dat ze "schoon" aan het weideseizoen beginnen heb ik altijd begrepen.
Hieronder nog een linkje
6. Gebruik Equest zo nodig in het voorjaar en ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax of Equest Pramox. Equimax en Equest Pramox werken ook tegen horzellarven.
https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/
Lindsey_99 schreef:Lekker doorgaan met om de 2 of 3 maand ontwormen. Over een tijdje zijn de wormen resistent en werkt niets meer. Dan zullen gevoelige paarden dus gewoon doodgaan aan wormbesmettingen.
Je kunt zelf een heleboel vinden van 'het ontwormen' en/of anti-zijn, het ontlopen van de realiteit gaat niemand lukken.
Laat je dierenarts bepalen wat voor jouw paard verstandig is, in de situatie waar je paard woont en zorg dat je af en toe vraagt of er nog veranderingen in het schema van je paard nodig zijn.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... j-paarden/
Hier wordt de wei/tracks dagelijks uitgemest, en de volwassen paarden worden eens per jaar in december ontwormd; afwisselend met pramox of ivermectine. De inmiddels jaarling krijgt in het voorjaar een extra kuurtje totdat hij 3 jaar is. Dan gaat hij met de rest mee. In de tussentijd in de zomer af en toe wormonderzoek.
linda2008 schreef:Patty83 schreef:
"vroeger" werd dit schema algemeen geadviseerd door heel veel dierenartsen en klinieken. Was ook overal online terug te vinden.
Equest is een heel breed middel, idee is dan dat ze "schoon" aan het weideseizoen beginnen heb ik altijd begrepen.
Hieronder nog een linkje
6. Gebruik Equest zo nodig in het voorjaar en ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax of Equest Pramox. Equimax en Equest Pramox werken ook tegen horzellarven.
https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/
Interessant, bij ons begint het weide seizoen vaak in maart. Dus dan zit ik nog niet zo gek met de equest in februari.
Iedereen trouwens enorm bedankt voor het meedenken en delen van ieders ervaringen en meningen
sanne83 schreef:Ik blijf het bijzonder vinden dat je spreekt van “voor” of “tegen” mestonderzoek, alsof het een soort religie is. Het is gewoon een medische test, het is geen panacee. Ik snap je angst wel hoor, maar zoveel ontwormen is echt een schijnzekerheid. Kan je deze angst niet met je dierenarts bespreken?
Citaat:Zo is de kleine bloedworm in grote mate resistent tegen produkten op basis van fenbendazol en pyrantel, maar gelukkig nog niet tegen de ivermectines. Daarentegen wordt er steeds vaker resistentie onder spoelwormen en aarswormen tegen ivermectines gevonden.
sanne83 schreef:Ze raden verder op de website meerdere keren aan om moxidectine alleen aan het einde van het seizoen (herfst/winter) te gebruiken, de rest van hun informatie klopt ook gewoon. Het advies om moxidectine in het voorjaar te gebruiken, klopt niet met al hun andere adviezen (plus dat het ook sowieso niet logisch is), dus ik ga er vanuit dat het een typfout is.
Lindsey_99 schreef:Ik snap dat je de discussie niet wilt aangaan maar waar het om draait is dat resistentie voorkomen moet worden.
Dát is de discussie die nu uit de weg gegaan wordt.
Wormonderzoek is niet heilig, is niet 100%. Het is een indicatie mits het op de juiste manier gedaan wordt, en daar gaat het nog wel eens fout. Ik vertrouw er ook niet 'blind' op, dat is niet slim. Maar elke 2 maanden een kuur erin drukken is nog minder slim.
Bovendien betreft het niet alleen het eigen paard; de wormen worden resistent dus ALLE paarden hebben dan resistente wormen. En dat is uitermate kwalijk.Citaat:Zo is de kleine bloedworm in grote mate resistent tegen produkten op basis van fenbendazol en pyrantel, maar gelukkig nog niet tegen de ivermectines. Daarentegen wordt er steeds vaker resistentie onder spoelwormen en aarswormen tegen ivermectines gevonden.
bron: https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... esistentie
Om resistentie te voorkomen is het van belang om een adequate wormstrategie te hanteren en wanneer er ontwormd moet worden de juiste dosering en de juiste toedieningswijze te kiezen.
En verder zal ik het erbij laten. Doe wat verstandig lijkt, maar beter de DA vragen dan hier op bokt allerlei schema's verzamelen die het best in het eigen straatje passen.
pluisje88 schreef:Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?