Ontwormingsschema volwassen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:30

Lekker doorgaan met om de 2 of 3 maand ontwormen. Over een tijdje zijn de wormen resistent en werkt niets meer. Dan zullen gevoelige paarden dus gewoon doodgaan aan wormbesmettingen.

Je kunt zelf een heleboel vinden van 'het ontwormen' en/of anti-zijn, het ontlopen van de realiteit gaat niemand lukken.

Laat je dierenarts bepalen wat voor jouw paard verstandig is, in de situatie waar je paard woont en zorg dat je af en toe vraagt of er nog veranderingen in het schema van je paard nodig zijn.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... j-paarden/

Hier wordt de wei/tracks dagelijks uitgemest, en de volwassen paarden worden eens per jaar in december ontwormd; afwisselend met pramox of ivermectine. De inmiddels jaarling krijgt in het voorjaar een extra kuurtje totdat hij 3 jaar is. Dan gaat hij met de rest mee. In de tussentijd in de zomer af en toe wormonderzoek.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:43

Lindsey_99 schreef:
Lekker doorgaan met om de 2 of 3 maand ontwormen. Over een tijdje zijn de wormen resistent en werkt niets meer. Dan zullen gevoelige paarden dus gewoon doodgaan aan wormbesmettingen.

Je kunt zelf een heleboel vinden van 'het ontwormen' en/of anti-zijn, het ontlopen van de realiteit gaat niemand lukken.

Laat je dierenarts bepalen wat voor jouw paard verstandig is, in de situatie waar je paard woont en zorg dat je af en toe vraagt of er nog veranderingen in het schema van je paard nodig zijn.

Hier wordt de wei/tracks dagelijks uitgemest, en de volwassen paarden worden eens per jaar in december ontwormd; afwisselend met pramox of ivermectine. De inmiddels jaarling krijgt in het voorjaar een extra kuurtje totdat hij 3 jaar is. Dan gaat hij met de rest mee. In de tussentijd in de zomer af en toe wormonderzoek.

Tja Lindsey, ik had gehoopt deze discussie te kunnen voorkomen maar zonder mestonderzoek zul je toch met regelmaat moeten ontwormen. En sorry, maar ik ben écht anti mestonderzoek.
Ik heb vorig jaar mestonderzoek laten doen, welke schoon terug kwam, en na 2-3 dagen moest DA dectomax spuiten (voor iets niet-worm-gerelateerd). Ik heb nog nooit zo veel rode bloedworm in 1 hoop mest gezien in mijn leven. Dus voor mij persoonlijk nooit geen mestonderzoek meer. Fenbendazole wordt hier in de regio echt achter de hand gehouden voor resistentie, en natuurlijk hoop ik dat er onderzoek naar betere mestonderzoeken gaande zijn. Verder wil ik niet op de discussie in gaan. Ieder zo zijn ervaring en mening. :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 14:46

Patty83 schreef:
Patty83 schreef:
Nu niet meer van toepassing, maar voorheen ontwormde ik mijn paard volgens onderstaand schema.
Weidegang was van april t/m september/oktober afhankelijk van het weer.
Ik kocht altijd een jaarpakket bij mijn dierenarts.

Februari eraquell
April groene equest (voor start weideseizoen)
Juli eraquell
September eraquell
November equest pramox

"vroeger" werd dit schema algemeen geadviseerd door heel veel dierenartsen en klinieken. Was ook overal online terug te vinden.
Equest is een heel breed middel, idee is dan dat ze "schoon" aan het weideseizoen beginnen heb ik altijd begrepen.

Hieronder nog een linkje
6. Gebruik Equest zo nodig in het voorjaar en ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax of Equest Pramox. Equimax en Equest Pramox werken ook tegen horzellarven.
https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/

Interessant, bij ons begint het weide seizoen vaak in maart. Dus dan zit ik nog niet zo gek met de equest in februari.

Iedereen trouwens enorm bedankt voor het meedenken en delen van ieders ervaringen en meningen :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:47

Bij mij op stal doen ze een bloedonderzoek naar bloedworm. Dat was ik niet eerder tegen gekomen.. Verder doen ze 4x per jaar mest onderzoek en bij de eerste vorst 'preventief' ontwormen met wisselende samenstelling

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:50

Lindsey_99 schreef:

En dan mag ik hopen dat je jaarling iets krijgt wat tegen spoel en veulenwormen werkt want dat doet ivermectine niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:54

Ik ontworm 4x per jaar. Het schema heb ik jaren geleden van bokt gehaald en ligt uitgeprint thuis maar ik weet niet hoe ik naar dat berichtje moet linken. Dat is een bericht uit 2009 zie ik nu dus ik ga mijn schema eens vergelijken met de andere schema’s in het topic :)

Feb - equest moxidectine
Mei - equimax ivermectine/praziquantel
Aug/sep - ivermectine
Nov/dec - equest pramox moxidectine/praziquantel

De wei/stal/paddock worden dagelijks uitgemest. Mestonderzoek geloof ik niet in.

neetoch

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:57

Ik heb toch altijd geleerd dat de dubbele met die voor lintworm de praziquantel maar 1 x per jaar hoeft. En toch lees ik hier dat meerderen die 2x per jaar geven?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:59

linda2008 schreef:
Patty83 schreef:

"vroeger" werd dit schema algemeen geadviseerd door heel veel dierenartsen en klinieken. Was ook overal online terug te vinden.
Equest is een heel breed middel, idee is dan dat ze "schoon" aan het weideseizoen beginnen heb ik altijd begrepen.

Hieronder nog een linkje
6. Gebruik Equest zo nodig in het voorjaar en ontworm in het late najaar/begin winter tegen lintworm met Equimax of Equest Pramox. Equimax en Equest Pramox werken ook tegen horzellarven.
https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/

Interessant, bij ons begint het weide seizoen vaak in maart. Dus dan zit ik nog niet zo gek met de equest in februari.

Iedereen trouwens enorm bedankt voor het meedenken en delen van ieders ervaringen en meningen :D

Dit lijkt mij een typ-fout op deze website, ik denk dat ze najaar bedoelen. De rest van de info is namelijk wel correct.

Preventief ontwormen bestaat niet. Ontwormen heeft alleen nut als er daadwerkelijk wormen zijn. Standaard schema’s werden 20 jaar geleden gebruikt, toen we nog dachten dat je er niet genoeg ivermectine in kon gooien.

Ik blijf het bijzonder vinden dat je spreekt van “voor” of “tegen” mestonderzoek, alsof het een soort religie is. Het is gewoon een medische test, het is geen panacee. Ik snap je angst wel hoor, maar zoveel ontwormen is echt een schijnzekerheid. Kan je deze angst niet met je dierenarts bespreken?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:09

sanne83 schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat je spreekt van “voor” of “tegen” mestonderzoek, alsof het een soort religie is. Het is gewoon een medische test, het is geen panacee. Ik snap je angst wel hoor, maar zoveel ontwormen is echt een schijnzekerheid. Kan je deze angst niet met je dierenarts bespreken?

Sorry? Hoe kom je erbij dat het angst is als mensen niet geloven in mestonderzoek. Ze geeft een voorbeeld nota bene van waarom zij dat vind.
Het zou namelijk ook wel eens ervaring kunnen zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:19

Mestonderzoek is vrij simpel. Het is gewoon eitjes zoeken in mest onder een microscoop. Niet echt iets waar je in kan “geloven” of niet. Zoals bij elke test zitten er voordelen en nadelen aan, vals positieven en vals negatieven. Als je een keer hebt meegemaakt dat er iets mis is gegaan of er was een vals negatieve uitslag, dan snap ik volledig dat je er weinig vertrouwen in hebt. Ik denk dat je dat het beste met je dierenarts kan bespreken, wat kan je wel doen om zoveel mogelijk zekerheid te krijgen? Met je eigen dierenarts kan je bespreken wat de situatie is, welke dieren je hebt staat, welke omstandigheden etc.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:27

Nee hoor is echt geen typefout. Equest (of vergelijkbaar) in het voorjaar en Equest Pramox (of vergelijkbaar) in het late najaar/ begin winter.

Indien je vroeger begint met het weideseizoen kun je de eerste 2 inderdaad prima omwisselen. Wij wonen op zware kleigrond die pas laat droog is, dus vandaar april.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:35

Ik ontworm standaard twee keer per jaar. De mijne staan van mei tm oktober 24/7 op het land waar niet uitgemest wordt en van november tm april op stal.
In het voorjaar (meestal een week of twee voor de uitgerekende datum, want ik fok geregeld, en anders een paar dagen voordat ze de wei op gaan) geef ik de groene Equest. En een paar dagen voordat ze weer naar stal gaan, geef ik de Equest Pramox. Ik hou hier dus ook geen rekening met nachtvorst. Meer met 'geen eitjes mee de wei op' en 'geen eitjes mee naar stal' :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:40

Ze raden verder op de website meerdere keren aan om moxidectine alleen aan het einde van het seizoen (herfst/winter) te gebruiken, de rest van hun informatie klopt ook gewoon. Het advies om moxidectine in het voorjaar te gebruiken, klopt niet met al hun andere adviezen (plus dat het ook sowieso niet logisch is), dus ik ga er vanuit dat het een typfout is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:42

Ik ontworm jonge paarden in het februari standaard met panacur en in december standaard met pramox of equimax (bij geschat onder de 250kg). Volwassen paarden enkel in december met pramox.

Sinds er consequent dagelijks gemest wordt zijn ze vrijwel altijd eivrij en de preventieve ontworming aan het eind van het jaar levert nooit wormen op. Mocht de eitelling (ik laat het wel altijd bij HetWoud doen vanwege slechte ervaringen met tellingen door lokale dierenartsen) boven de 150 epg zijn (officieel mag pas vanaf 250) ontworm ik preventief. Bij 350 doe ik het zelfs na 4 weken weer.

Als je niet wilt testen zou ik als volgt ontwormen:
December: Pramox (of Equimax bij geschat onder de 250kg of gewogen onder de 100kg).*
Februari: Pyrantel bij geen verdenking**
Mei/begin weideseizoen: Ivermectine***
Augustus: Ivermectine***

*Wanneer er een besmetting met spoelwormen verwacht is, eerst ontwormen met pyrantel, bij aarsmaden, eerst ontwormen met panacur, dan na 4 weken alsnog ivermectine/moxidectine met praziquantel.
**Panacur bij verdenking aarsmaden en uiteraard Ivermectine/Moxidectine bij verdenking bloedworm
***Bij verdenking met spoelwormen pyrantel, met aarsmaden panacur i.p.v. ivermectine/moxidectine, behalve als bloedwormen verwacht zijn.

Volledig bouwen op ivermectine/moxidectine vind ik uiterst onverstandig. Er wordt niet gecontroleerd, dus een spoelwormbesmetting wordt niet gevonden. En tegenwoordig is er brede resistentie de -mectines bij spoelwormen.

Zelf zou ik altijd minimaal eens per jaar testen met mestonderzoek en liever 2x per jaar. Wanneer er dan resistentie tegen de gebruikte middelen optreedt, zie je dat tenminste. Want ook tegen ivermectine en moxidectine is al beginnende resistentie. Dat overigens versterkt wordt door vaak te ontwormen. Daarnaast 2x per jaar ontwormen met ivermectine/moxidectine en eens per jaar met praziquantel is begrijpelijk, al houd ik het zelf op eens per jaar.

Ivermectine altijd ruim overdoseren, alles tussen de 1.2-2x lichaamsgewicht is goed. Panacur kan je eigenlijk niet overdoseren, de dosering kan tot 4x zo hoog zijn als de tube aanraadt voor sommige bloedwormbehandelingen (en dan dus 5 dagen achter elkaar), voor spoelworm en aarsmade is 1.2-1.5x voldoende. Pyrantel wordt met een dubbele dosering ook wel voor een specifieke soort lintworm ingezet, dus 1.2-2.5x lichaamsgewicht is goed, al zou ik meestal voor 1.2x gaan. moxidectine heeft een verhoogd risico op vergiftiging, dus absoluut niet meer dan 1.5x lichaamsgewicht geven (maar wel minimaal 1.1x lichaamsgewicht i.v.m. toch iets uitspugen of verkeerd inschatten), dat is ook de reden dat ik het sterk afraad bij dieren die geschat worden onder de 250kg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:10

Ik snap dat je de discussie niet wilt aangaan maar waar het om draait is dat resistentie voorkomen moet worden.
Dát is de discussie die nu uit de weg gegaan wordt.

Wormonderzoek is niet heilig, is niet 100%. Het is een indicatie mits het op de juiste manier gedaan wordt, en daar gaat het nog wel eens fout. Ik vertrouw er ook niet 'blind' op, dat is niet slim. Maar elke 2 maanden een kuur erin drukken is nog minder slim.

Bovendien betreft het niet alleen het eigen paard; de wormen worden resistent dus ALLE paarden hebben dan resistente wormen. En dat is uitermate kwalijk.

Citaat:
Zo is de kleine bloedworm in grote mate resistent tegen produkten op basis van fenbendazol en pyrantel, maar gelukkig nog niet tegen de ivermectines. Daarentegen wordt er steeds vaker resistentie onder spoelwormen en aarswormen tegen ivermectines gevonden.

bron: https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... esistentie

Om resistentie te voorkomen is het van belang om een adequate wormstrategie te hanteren en wanneer er ontwormd moet worden de juiste dosering en de juiste toedieningswijze te kiezen.

En verder zal ik het erbij laten. Doe wat verstandig lijkt, maar beter de DA vragen dan hier op bokt allerlei schema's verzamelen die het best in het eigen straatje passen.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:21

sanne83 schreef:
Ze raden verder op de website meerdere keren aan om moxidectine alleen aan het einde van het seizoen (herfst/winter) te gebruiken, de rest van hun informatie klopt ook gewoon. Het advies om moxidectine in het voorjaar te gebruiken, klopt niet met al hun andere adviezen (plus dat het ook sowieso niet logisch is), dus ik ga er vanuit dat het een typfout is.

Ik heb het altijd zo opgekregen van mijn dierenarts, vroeger stond het ook in de standaard schema's die nu overal spoorloos verdwenen zijn :?

https://dierendoc.nl/paarden/
Equest (moxidectine):
goede werkzaamheid tegen nagenoeg alle wormen, maar werkt in tegenstelling tot ivermectine ook tegen larvale stadia. Dit middel werkt langer, 12 weken. Als u ‘blind’ wilt ontwormen tegen de rode bloedworm kunt u dit het beste in het voorjaar doen. Niet gebruiken bij veulens onder de 4 maanden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:41

neetoch schreef:
Ik heb toch altijd geleerd dat de dubbele met die voor lintworm de praziquantel maar 1 x per jaar hoeft. En toch lees ik hier dat meerderen die 2x per jaar geven?

Klopt de praziquantel hoeft maar 1x per jaar,liefst januari februari.
Tegen lintworm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:43

De volwassen bloedworm is al jaren resistent tegen pyrantel en praziquantel,dat is niet nieuw,maar zeker al meer dan 20 jaar het geval.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:03

Bij mijn merrie werkt ivermectine helaas nog maar amper tegen de bloedwormen, dus ik pak nu standaard Equest. Ik ontworm in het najaar/begin winter sowieso 1x blind met Equest Pramox.

Ik doe wel mestonderzoek (via HippoSupport), maar kijk daarnaast ook hoe mijn paarden er bij staan. Bij mijn merrie in overleg met de dierenarts bijvoorbeeld wel eens extra tussendoor ontwormd, ondanks een goede EPG uit mestonderzoek. Ik pak altijd meerdere plekjes uit de mest om op te sturen, maar uiteindelijk blijft het een momentopname.

Omgekeerd ook wel gehad dat ze er prachtig uitzag, goed op gewicht, glom mooi etc, en toch een EPG >1000 (bloedworm).

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 17:15

Lindsey_99 schreef:
Ik snap dat je de discussie niet wilt aangaan maar waar het om draait is dat resistentie voorkomen moet worden.
Dát is de discussie die nu uit de weg gegaan wordt.

Wormonderzoek is niet heilig, is niet 100%. Het is een indicatie mits het op de juiste manier gedaan wordt, en daar gaat het nog wel eens fout. Ik vertrouw er ook niet 'blind' op, dat is niet slim. Maar elke 2 maanden een kuur erin drukken is nog minder slim.

Bovendien betreft het niet alleen het eigen paard; de wormen worden resistent dus ALLE paarden hebben dan resistente wormen. En dat is uitermate kwalijk.

Citaat:
Zo is de kleine bloedworm in grote mate resistent tegen produkten op basis van fenbendazol en pyrantel, maar gelukkig nog niet tegen de ivermectines. Daarentegen wordt er steeds vaker resistentie onder spoelwormen en aarswormen tegen ivermectines gevonden.

bron: https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... esistentie

Om resistentie te voorkomen is het van belang om een adequate wormstrategie te hanteren en wanneer er ontwormd moet worden de juiste dosering en de juiste toedieningswijze te kiezen.

En verder zal ik het erbij laten. Doe wat verstandig lijkt, maar beter de DA vragen dan hier op bokt allerlei schema's verzamelen die het best in het eigen straatje passen.

No offence, maar ik verzamel schema’s omdat ik benieuwd ben naar de diverse meningen en redenen. Het wel/niet regelmatig ontwormen of wel/geen mestonderzoek mag ook ieder voor zich bepalen. Ik verzamel dus schema’s die best in mijn paarden hun straatje past, niet in mijn eigen (want minder ontwormen is minder kosten dus zeg maar wat beter in mijn eigen straatje zou passen :Y) )

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:47

Ons schema is zoals hieronder. Mest testen doe ik bij mijn nieuwe paardjes net als een bloedje prikken. Het geeft voor mijn gevoel een klein idee hoe ze ervoor staan. Tot nu toe 1 keer gehad dat daar iets uit kwam waar ik direct iets mee moest maar dit was voornamelijk zand. Mijn dierenarts adviseert voor bloedworm de bloedtest omdat die indd uit de mesttest over het hoofd gezien kan worden.

Maart: Equest (voor ze het weiland op gaan.)

Mei: Invermectine

September: Invermectine

December tegelijk met het vaccineren: Equimax

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:00

Voor ze de wei opgaan in het voorjaar en aan het einde van het weideseizoen. Zo heb ik het altijd gedaan met m'n shets. Wat ik dan gaf overlegde ik met de dierenarts.
Zonder mestonderzoek want daar heb ik teveel mee fout zien gaan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:09

Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:11

Hier krijg ik ze (nog) zo mee bij de dierenarts.
Zonder mest onderzoek, word wel bij het paard ingevuld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:28

pluisje88 schreef:
Jullie hebben het allemaal over ontwormschema ed maar je komt toch helemaal niet aan kuren zonder mestonderzoek? Bij ons krijgen ze maar 1x per jaar. We vinden het allemaal veel te weinig maar je komt er zonder toestemming van de dierenarts gewoon niet aan. Hoe komen jullie aan de spuiten?

Ik koop ze bij hadrian in engeland