Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:36

Ik heb al 20 jaar een ruin en die raakte altijd helemaal in paniek als er ook maar 1 daas rond vloog, ook met vliegendeken.
Hij deed handstand overslag in de wei en liep zich helemaal in het schuim, zo overstuur!
Als je hem dan binnen ging zetten kwam hij gewoon over je heen en leek onbereikbaar, in zijn stal kwam hij dan wel tot rust.

Dus wel een ander verhaal dan die van jou, maar sinds 3 jaar staat hij nu in een HIT actief en kan hij dus zelf bepalen of hij binnen of buiten wil staan enzo en daar is hij dus helemaal niet zo panisch voor dazen!
Ik denk steeds meer dat er een hoop paarden hoog in hun stressniveau zitten en dan iets relatief kleins er niet bij kunnen hebben.
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, maar misschien is het een idee om de hele manier van houden ook nog af te gaan om te zien of daar al verbeterpunten te vinden zijn om het algemene stressniveau omlaag te brengen?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:03

Vervelend zeg, en link.
Mijn merrie deed dat ook, achterhand tegen iets plaatsen en dan vol erop hangen, naar achteren kijken en happen, paniek. En anders van zich af staan trappen op de plaats, in zichzelf gekeerd, hard blijven rennen in paniek. Het begint met het gezwiep vd staart.

Is gekomen door de (zenuw)pijn van artrose in het si. Eerst alles onderzocht, eierstokken aarswormen etc. Maar gedrag bleek door het si te komen. Na mesotherapie is ze weer tot rust gekomen.

Sindsdien reageert ze wel heftig op vliegen, hertenluis en in het begin ook waterdruppels op de achterhand. Staat nu altijd met deken op in de wei en stal, anders gaat ze echt flippen. Hoeft maar 1 vlieg te zitten of een dennennaald die op de kont valt. Rijden gaat wel zonder deken, heel heel soms raakt ze nog overprikkeld dan gaat de achterhand tegen een boom aan (beter als een auto of draad idg..), maar vaak houdt het na even zwiepen op.

Ik heb in het begin maar de waterspuit er vol op gezet, laten merken dat er niets gebeurt als iets die achterhand raakt. Soort van overprikkeling waardoor de prikkel verminderd. En naast de staart aanhechting masseren helpt goed, dan komt ze wel tot rust. Maar let op je eigen veiligheid, want ze doen rare dingen en zetten je zo klem.

Misschien simpelweg met een stok en lint eraan beginnen, over het lijf bewegen? Het is een soort pijn herinnering die eruit moet.

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 20:51

SparklingApp schreef:
Ik heb al 20 jaar een ruin en die raakte altijd helemaal in paniek als er ook maar 1 daas rond vloog, ook met vliegendeken.
Hij deed handstand overslag in de wei en liep zich helemaal in het schuim, zo overstuur!
Als je hem dan binnen ging zetten kwam hij gewoon over je heen en leek onbereikbaar, in zijn stal kwam hij dan wel tot rust.

Dus wel een ander verhaal dan die van jou, maar sinds 3 jaar staat hij nu in een HIT actief en kan hij dus zelf bepalen of hij binnen of buiten wil staan enzo en daar is hij dus helemaal niet zo panisch voor dazen!
Ik denk steeds meer dat er een hoop paarden hoog in hun stressniveau zitten en dan iets relatief kleins er niet bij kunnen hebben.
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt, maar misschien is het een idee om de hele manier van houden ook nog af te gaan om te zien of daar al verbeterpunten te vinden zijn om het algemene stressniveau omlaag te brengen?

Het is niet precies hetzelfde, maar lijkt er deels wel op idd!
Zou kunnen idd... ik heb nu therapie met haar. Vandaag toevallig weer een sessie gehad. Ze heeft idd wel een rugzakje en ook de therapeut zei dat de steek van de herteluisvlieg waarschijnlijk de druppel is geweest. Hier zijn we nu dus mee aan de slag..
Bedankt voor je reactie! En fijn dat het nu beter gaat met je ruin :)

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 20:58

Smotz schreef:
Vervelend zeg, en link.
Mijn merrie deed dat ook, achterhand tegen iets plaatsen en dan vol erop hangen, naar achteren kijken en happen, paniek. En anders van zich af staan trappen op de plaats, in zichzelf gekeerd, hard blijven rennen in paniek. Het begint met het gezwiep vd staart.

Is gekomen door de (zenuw)pijn van artrose in het si. Eerst alles onderzocht, eierstokken aarswormen etc. Maar gedrag bleek door het si te komen. Na mesotherapie is ze weer tot rust gekomen.

Sindsdien reageert ze wel heftig op vliegen, hertenluis en in het begin ook waterdruppels op de achterhand. Staat nu altijd met deken op in de wei en stal, anders gaat ze echt flippen. Hoeft maar 1 vlieg te zitten of een dennennaald die op de kont valt. Rijden gaat wel zonder deken, heel heel soms raakt ze nog overprikkeld dan gaat de achterhand tegen een boom aan (beter als een auto of draad idg..), maar vaak houdt het na even zwiepen op.

Ik heb in het begin maar de waterspuit er vol op gezet, laten merken dat er niets gebeurt als iets die achterhand raakt. Soort van overprikkeling waardoor de prikkel verminderd. En naast de staart aanhechting masseren helpt goed, dan komt ze wel tot rust. Maar let op je eigen veiligheid, want ze doen rare dingen en zetten je zo klem.

Misschien simpelweg met een stok en lint eraan beginnen, over het lijf bewegen? Het is een soort pijn herinnering die eruit moet.

Waw! Dit is precies hetzelfde idd!!
Ik ga zeker op onderzoek uit wat betreft de Si en mesotherapie. Het moet eigenlijk wel hetzelfde zijn als ik dit zo lees...
Hoeveel was je kwijt aan de mesotherapie en hoe lang heeft dit geduurd (moest dit 1x of meerdere keren?).

Jammer om te horen dat jou paard dan nog wel steeds een deken op moet en zo heftig reageert op vliegen enzo. Maar goed, daar valt mee te leven.

Ik zal je tips over het water en de stok alvast uittesten. Ik ben heel benieuwd..!

Dankjewel hiervoor!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:10

Klinkt me beetje net als dit:

[MD] Paard met aanvallen

Hormonen / eierstokken is het eerste waar ik bij een merrie dan aan denk.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:18

Pfff was in 2013, denk ruim 900 euro incl het onderzoek etc. In 2014 nog een keer terug gemoeten, na hangen kreeg ze weer klachten. Het hangen vermijdt ik nu en gaat dus goed.
Het blijft wel lastig om d'r uit een paniek moment te krijgen, hangen tegen een wand is eigenlijk het enige wat verlichting geeft tot nu toe. Als het net begint krijg ik d'r nog wel uitgepraat en gewerkt.

Maar wie weet kom je er al uit met gedrags therapie, hoop het voor je. Als je de medische malle molen in gaat denk dat aan artrose in het SI.

Meso moet 1 keer en dan binnen twee weken opbouwen naar oude belasting. Iedere keer dat je meso uitvoert krijg je schade door de naalden (er gaan twee diepe het si in en kleinere in de rug). Bij mijn paard dachten ze me jaarlijks terug te gaan zien, maar dat valt dus mee.
Hopelijk is het bij jouw paard niet nodig en kom je er zonder uit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:57

Evermeulen schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb ook een paard gehad (ruin) die zo extreem reageerde op de hertenluisvlieg en later daardoor ook op horzels. Werd levensgevaarlijk, laten vallen, vreselijk van zich af trappen, ook zo'n verwilderde blik in z'n ogen. Dus dat kan een hele goede optie zijn.

Wat wij deden was de anus/ koker in smeren met vet/ vaseline omdat de hertenluisvlieg daar naar binnen probeert te kruipen wat voor paniek zorgt. Altijd vliegendeken om en goed insprayen inderdaad.

Hoe je je paard weer terug krijgt is wat lastiger, wij hebben dit er nooit meer helemaal uit gekregen maar na de winter leek is het altijd wel weer een beetje kwijt te zijn. Je zou eens kunnen kijken naar magnesium, bach resque remedie etc, van die rustgevende middelen. En uit het gedrag halen, afleiden..voordat ze in paniek raakt, kijk of je haar kon longeren zonder vliegendeken. Ze moet weer een beetje gedesensibiliseerd raken denk ik.

Hoi, fijn om te horen dat er nog mensen zijn die dit kennen. Ik was er al bang voor dat dit niet met een simpel remedietje op te lossen is.

Heb je uiteindelijk nog wel buitenritten met die ruin kunnen doen?

En het stomme is: ik sta met mn paard in de polders. Amper luizenvliegen of horzels te bekennen daar. Ik kan wel insmeren... maar er is niks. Dat is het frustrerende; ze maakt zichzelf gek.... om dus helemaal niks!

Ik zal eens kijken naar zulke rustgevende middelen en hopen dat dit werkt. Ik hoop erop ooit die vliegendeken in de prullenbak te mogen gooien! Wie weer dus na de winter....!

Ja dat zichzelf gek maken om niks dat was hier ook op een gegeven moment. Dan riep een vlieg al zo'n heftige reactie op. Maar dit paard had ook wat onderliggende gezondheidsproblemen en was daardoor snel geirriteerd/ gestresst dus het verhaal over algemeen stressniveau en de welbekende druppel was hier ook van toepassing.

Ik heb nog wel buitenritten kunnen maken, maar dan in het bos met weinig insecten want hij is ook weleens aan de kletter gegaan in het bos door zo'n reactie. (levensgevaarlijk)
Bij die van mij ging het over in het najaar/ de winter dus waren voornamelijk de zomers het probleem.

Anoniem

Re: Onverklaarbare paniekaanvallen, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:21

Een hoornaar kan het ook nog geweest zijn, ik had vd week hetzelfde met mijn paard, stond bij haar paddock en uit het niets werd ze helemaal gek.
Bleek zo een hoornaar bij haar te zitten en die krengen gaan dus niet weg, bleef de hele tijd hangen waardoor ze hem helemaal flipte, was ik ook niet van haar gewend.
Schijnt dat die beesten heel gemeen kunnen steken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:49

Voor mij klinkt het ook als een soort trauma aan de hertenluisvlieg.
Wij hadden ze deze zomer voor het eerst rondom stal veel, waarbij sommige paarden ook echt panisch konden reageren. Als ze dan daarna een gewone vlieg tussen de benen hadden, reageerde ze daar ook veel heftiger op dan normaal.

Misschien dat ze een paar keer extreem last heeft gehad van een hertenluisvlieg en ze sindsdien hypersensitief reageert op elke kriebel daar in de buurt. Vooral omdat je duidelijk ziet dat het om kriebels tussen de benen gaat. Het is vaak nog niet eens het steken van de hertenluisvlieg wat ze zo irriteert, maar vooral het rennen tussen de vacht. En sommige paarden reageren daar écht heel erg leip op.

Ik denk dat het wel lastig is om zulk gedrag eruit te krijgen, omdat een kleine kriebel het al triggert. Hopelijk zakt het af in de herfst en winter. Misschien kan je een eczeemdeken proberen in plaats van een vliegendeken? Die onder de buik en bij de benen een stuk dichter is, zodat er nog minder snel vliegen en kriebels komen?
En wat Elisa2 zegt, het algemene stressniveau naar beneden halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:40

Marigold schreef:

[MD] Paard met aanvallen

Heeft een paard van een stalgenoot inderdaad ook exact zo gehad. Telkens aanvallen. Uiteindelijk twee weken weer prima en weer totaal niet zichzelf/heel fel. Was juist heel gevoelig ook met deken omdoen etc. Eierstokken worden er nu operatief uitgehaald omdat medicijnen niet (meer) voldoende deden.

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 01:15

Marigold schreef:

[MD] Paard met aanvallen

Ja idd, had ik gezien. Is alleen toch niet helemaal hetzelfde heb ik het idee...

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 01:17

Smotz schreef:
Pfff was in 2013, denk ruim 900 euro incl het onderzoek etc. In 2014 nog een keer terug gemoeten, na hangen kreeg ze weer klachten. Het hangen vermijdt ik nu en gaat dus goed.
Het blijft wel lastig om d'r uit een paniek moment te krijgen, hangen tegen een wand is eigenlijk het enige wat verlichting geeft tot nu toe. Als het net begint krijg ik d'r nog wel uitgepraat en gewerkt.

Maar wie weet kom je er al uit met gedrags therapie, hoop het voor je. Als je de medische malle molen in gaat denk dat aan artrose in het SI.

Meso moet 1 keer en dan binnen twee weken opbouwen naar oude belasting. Iedere keer dat je meso uitvoert krijg je schade door de naalden (er gaan twee diepe het si in en kleinere in de rug). Bij mijn paard dachten ze me jaarlijks terug te gaan zien, maar dat valt dus mee.
Hopelijk is het bij jouw paard niet nodig en kom je er zonder uit!

Dankzij jou bericht hoef ik misschien niet die hele molen in. Ik heb ondertussen al een afspraak gemaakt met de osteo om haar gewrichten af te voelen. Wie weet... ik ben benieuwd!

En idd, dat hangen tegen die wand he. Die is dan ook haar grootste vriend...

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 01:23

Elisa2 schreef:
Ja dat zichzelf gek maken om niks dat was hier ook op een gegeven moment. Dan riep een vlieg al zo'n heftige reactie op. Maar dit paard had ook wat onderliggende gezondheidsproblemen en was daardoor snel geirriteerd/ gestresst dus het verhaal over algemeen stressniveau en de welbekende druppel was hier ook van toepassing.

Ik heb nog wel buitenritten kunnen maken, maar dan in het bos met weinig insecten want hij is ook weleens aan de kletter gegaan in het bos door zo'n reactie. (levensgevaarlijk)
Bij die van mij ging het over in het najaar/ de winter dus waren voornamelijk de zomers het probleem.

Over dat aan de kletter gaan tijdens een buitenrit ben ik nu ook bang voor.. tot nu toe doet ze het heel goed met vliegendeken op, maar 100% zeker ben ik het niet. Ik ben heel benieuwd naar het voorjaar / de winter, en dan vooral erna; of ze haar negatieve herinnering dan misschien een beetje meer is vergeten.. hopen maar.

Tot nu toe is ze altijd heel stabiel geweest met weinig stressniveau. Enkel wel al headshaking klachten in de zomer (overgevoelig voor uv/vliegen/pollen).. wie weet heeft dit zich uitgebreid ofzoiets..

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 01:30

Suliko schreef:
Voor mij klinkt het ook als een soort trauma aan de hertenluisvlieg.
Wij hadden ze deze zomer voor het eerst rondom stal veel, waarbij sommige paarden ook echt panisch konden reageren. Als ze dan daarna een gewone vlieg tussen de benen hadden, reageerde ze daar ook veel heftiger op dan normaal.

Misschien dat ze een paar keer extreem last heeft gehad van een hertenluisvlieg en ze sindsdien hypersensitief reageert op elke kriebel daar in de buurt. Vooral omdat je duidelijk ziet dat het om kriebels tussen de benen gaat. Het is vaak nog niet eens het steken van de hertenluisvlieg wat ze zo irriteert, maar vooral het rennen tussen de vacht. En sommige paarden reageren daar écht heel erg leip op.

Ik denk dat het wel lastig is om zulk gedrag eruit te krijgen, omdat een kleine kriebel het al triggert. Hopelijk zakt het af in de herfst en winter. Misschien kan je een eczeemdeken proberen in plaats van een vliegendeken? Die onder de buik en bij de benen een stuk dichter is, zodat er nog minder snel vliegen en kriebels komen?
En wat Elisa2 zegt, het algemene stressniveau naar beneden halen.

Helaas... maar wel fijn om te horen dat mijn paard niet de enige is met deze reactie (Hypersensitief) erop. Ik kon hier verder niets over vinden op internet... zou toch bekender moeten worden vind ik! Je paard kan er flink door ‘verpest’ worden...

Een eczeemdeken is gelukkig niet nodig, ze reageert voor nu positief op een vliegendeken.. ik wil ook liever naar minder deken toewerken, dan naar meer... dat maakt de stap naar geen deken nóg groter en dan kans dat ze ooit weer zonder kan dus ook kleiner.. want ik hoop dat ze ooit niet meer zo getriggerd zal zijn..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:05

Evermeulen schreef:
Elisa2 schreef:

Over dat aan de kletter gaan tijdens een buitenrit ben ik nu ook bang voor.. tot nu toe doet ze het heel goed met vliegendeken op, maar 100% zeker ben ik het niet. Ik ben heel benieuwd naar het voorjaar / de winter, en dan vooral erna; of ze haar negatieve herinnering dan misschien een beetje meer is vergeten.. hopen maar.

Tot nu toe is ze altijd heel stabiel geweest met weinig stressniveau. Enkel wel al headshaking klachten in de zomer (overgevoelig voor uv/vliegen/pollen).. wie weet heeft dit zich uitgebreid ofzoiets..

Headhaking is ook typisch een overgevoeligheid voor prikkels, kan best dat daardoor het stressniveau al hoger is/ was en die vlieg de druppel.
Hopelijk kan de osteo iets betekenen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:30

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:48

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:07

Ik denk dan aan desensibiliseren, met behulp van een Natural horsemanship instructeur, bijvoorbeeld een Parelli instructeur. Als het dus puur gaat om de angst om gestoken te worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:44

Ik geloof niet dat dit door een vlieg komt, maar door innerlijke (zenuw, hormonen enz) pijn.
Dus laten doorchecken in goede kliniek!!

Andere optie: lyme? Is daarop getest? Dit kan zo'n rare symptomen geven en ook geveoligheid op de huid enz. Dat zou ik als eerste uitsluiten.

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 00:55

quarterH schreef:
Ik geloof niet dat dit door een vlieg komt, maar door innerlijke (zenuw, hormonen enz) pijn.
Dus laten doorchecken in goede kliniek!!

Andere optie: lyme? Is daarop getest? Dit kan zo'n rare symptomen geven en ook geveoligheid op de huid enz. Dat zou ik als eerste uitsluiten.

Dankjewel voor deze tips!
En nee, lyme niet. De DA zei echt gewoon dat t een trauma was, that’s it... dus dit zal ik ook aan t lijstje toevoegen!

Evermeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 00:56

dorientjuh schreef:
Ik denk dan aan desensibiliseren, met behulp van een Natural horsemanship instructeur, bijvoorbeeld een Parelli instructeur. Als het dus puur gaat om de angst om gestoken te worden.

Dankjewel, zal ik meenemen als uiteindelijk blijkt dat t puur om het trauma/angst gaat.