Spoelwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Spoelwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:44

Het is echter niet helemaal correct om te zeggen dat het 2 maanden door werkt. Het middel is dan al lang uit het lichaam.

Wat het doet is het doden van de aanwezige wormen en in het geval van equest de ingekapselde larven. Het duurt dan gemiddeld 8 weken voordat er weer volwassen larve in het lichaam aanwezig zijn en zo ver zijn dat ze eitjes kunnen uitscheiden. Of, als de ingekapselde onvoldoende dood zijn gegaan, komen ze vrij uit de darmwand en ontwikkelen ze zich snel tot volwassen worm die eitjes kan leggen. Bij een forse besmetting eigenlijk niet heel gek om eerder dan die 8 weken al onderzoek te doen, al zou je bij een forse infectie met meer beleid behandelen gezien het risico op massale migratie van larve uit de wand en de gevolgen die dat kan hebben.

Oftewel, het is zonde dat je da jou zo slecht voorlicht over het plan van aanpak. Ik zou zelf denk ik een ander bellen (of met deze) om tafel gaan zitten en een goed ontwormingsplan opstellen en het moment pakken om al je vragen beantwoord te krijgen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:10

Ik bel altijd met worm&co voor dit soort casussen.
Kocht ooit een jonkie met forse wormbesmetting. Ik heb getwijfeld maar toch gedaan. Inderdaad in goed overleg met worm&co (daar werken ze met parasitologen die niks anders doen de hele dag dan wormbestrijding) en met de DA en ging heel eerlijk meer uit van de kennis van worm&co dan dierenarts.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:30

poown schreef:
Raar dat dierenarts geen advies heeft gegeven over ontwormen veulen, dit had allang moeten gebeuren . Evt op 10 dagen Of 4 weken leeftijd ivermectine (zijn de meningen wat over verdeeld tegenwoordig ) en op 2 en 5 maanden leeftijd praziquantel (strongid p of nemantel) tegen de spoelwormen. Dit is de leeftijd dat de infectiedruk van spoelwormen het hoogst is bij veulens. Merrie nogmaals ontwormen. Zou ik deze keer ook praziquantel geven als er nog spoelwormen af komen.

Excuus pyrantel bedoelde ik. Strongid p of nemantel. Deze werkt in dubbele dosering ook tegen lintworm.

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:39

Hutcherson schreef:
Ik bel altijd met worm&co voor dit soort casussen.
Kocht ooit een jonkie met forse wormbesmetting. Ik heb getwijfeld maar toch gedaan. Inderdaad in goed overleg met worm&co (daar werken ze met parasitologen die niks anders doen de hele dag dan wormbestrijding) en met de DA en ging heel eerlijk meer uit van de kennis van worm&co dan dierenarts.

Wij schakelen ook vaak met worm&co. Lijkt mij een waardevolle tip!

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:42

oh jeetje heb zelf een veulen gehad die ook vol met spoelwormen zat, die heb ik moeten laten opereren terwijl ik haar nog geen 3 maanden had waarbij ze wel ontwormd was maar uiteindelijk overleden na de operatie... vorige eigenaar geeft mij de schuld van de wormen maar dit had ze bij hun al moeten hebben ook zo extreem veel wormen die eruit kwamen... helaas zijn er meerder veulens van hun daaraan overleden .... bah

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:58

Lori schreef:
Sowieso snap ik al niet waarom je DA je moxidectine heeft gegeven voor spoelwormen of was het ook tegen bloedworm bedoeld? Ik heb de indruk dat veel dierenartsen voor alles een equest meegeven maar totaal niet weten waarvoor het eigenlijk dient.

"Die werkt het langste" was wat ik op mijn vraag waarom? te horen kreeg aantal jaar terug al weer toen ik om equimax vroeg. Ik vraag dus specifiek om de werkzame stoffen ipv advies, zorg voor preventie (uitmesten, wisselbegrazing met schapen) en ontworm alles minimaal standaard met vaccinatie mee. Als dingen weer meer naar normaal zijn, wil ik eindelijk cursus volgen, zodat ik zelf 5 dagen achterelkaar kan testen (want dat via DA of bedrijf laten doen is gewoon te kostbaar), al zal dat de zeker 1x/jaar ontwormen niet veranderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:13

evita13 schreef:
oh jeetje heb zelf een veulen gehad die ook vol met spoelwormen zat, die heb ik moeten laten opereren terwijl ik haar nog geen 3 maanden had waarbij ze wel ontwormd was maar uiteindelijk overleden na de operatie... vorige eigenaar geeft mij de schuld van de wormen maar dit had ze bij hun al moeten hebben ook zo extreem veel wormen die eruit kwamen... helaas zijn er meerder veulens van hun daaraan overleden .... bah

Wat vreselijk dit...en ook niet nodig.Vermoedelijk is je veulen niet ontwormd of met het verkeerde middel ontwormd |(

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:01

evita13 schreef:

Ach nee! Wat verschrikkelijk!

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 17:04

Als ik alles hier goed samenvat betekent het dat er nogal wat discussie over dit onderwerp is en dat de DA er in mijn geval er niets van heeft gebakken. Ik overweeg inderdaad ook een cursus. Dan kan ik het iig zelf ook bekijken. Zag dat de prijs van zo’n cursus ook wel mee valt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:36

Als er zo'n grote besmetting is GEEN pyrantel geven!!!!!!

Hiervan worden de wormen stijf als ze doodgaan wat voor blokkades en dus ernstige koliek kan zorgen met (zonder operatie) de dood tot gevolg!

En ja, ik weet het uit ervaring omdat er bij mijn vorige paard 10 kilo spoelwormen bij OP uit de darmen is gehaald die de boel helemaal blokkeerden door pyrantel...
Kijk daar dus mee uit!

(Ter info: mijn paard was altijd goed ontwormt, zag er niet uit als een wormpaard, top sport conditie. Hele leven problemen gehad met de spoelwormen. Uiteindelijk bleek helaas dat hij geen immuunsysteem aanmaakte (aangeboren afwijking) waardoor hij met 10 jaar ingeslapen is. Achteraf is dat waarschijnlijk ook de reden geweest dat hij nooit goed zelf die wormen heeft kunnen afweren)

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 21:05

quarterH schreef:

Hiervan worden de wormen stijf als ze doodgaan wat voor blokkades en dus ernstige koliek kan zorgen met (zonder operatie) de dood tot gevolg!

En ja, ik weet het uit ervaring omdat er bij mijn vorige paard 10 kilo spoelwormen bij OP uit de darmen is gehaald die de boel helemaal blokkeerden door pyrantel...
Kijk daar dus mee uit!

(Ter info: mijn paard was altijd goed ontwormt, zag er niet uit als een wormpaard, top sport conditie. Hele leven problemen gehad met de spoelwormen. Uiteindelijk bleek helaas dat hij geen immuunsysteem aanmaakte (aangeboren afwijking) waardoor hij met 10 jaar ingeslapen is. Achteraf is dat waarschijnlijk ook de reden geweest dat hij nooit goed zelf die wormen heeft kunnen afweren)

Wat verschrikkelijk! En dit was zeker te wijten aan de pyrantel?
Je brengt me hier nu wel aan het twijfelen moet ik zeggen. Wat moet ik dan doen? Ik wil dit niet ook meemaken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:25

Mestonderzoek na het ontwormen is zo gek nog niet. Wordt trouwens ook door worm&co aangeraden. Om te checken of het middel werkt en er geen resistente wormen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:41

Ga op Geerke’s adviezen af en anders contact opnemen met Worm en Co. Je moet echt zorgen dat dit onder controle komt , bij allemaal .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 07:32

quarterH schreef:

Kijk daar dus mee uit!

Die grote hoeveelheid is er nu al uit. Het gaat nu alleen nog over over die laatste die r zitten. D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 19:52

Maartje1990 schreef:
quarterH schreef:

Kijk daar dus mee uit!

Die grote hoeveelheid is er nu al uit. Het gaat nu alleen nog over over die laatste die r zitten. D

Dat hoop je, maar dat weet je niet.....

Overleg met je DA of kliniek welke ontworming te geven, maar kijk dus uit met pyrantel als er mogelijk nog veel volwassen wormen zitten. Ik weet de naam even niet meer maar er is een die je een aantal keer achter elkaar moet geven die goed schijnt te werken maar de wormen niet stijf maakt.

Mestonderzoek zegt zeker niet alles, die van mij heeft schone mestonderzoeken gehad, terwijl niet lang daarna gewoon weer volwassen worden eruit kwamen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:11

Volgens mij heet dat panacur

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:20

Klopt, die bedoel ik, panacur. Die kun je wel veilig geven.