Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
poown schreef:Raar dat dierenarts geen advies heeft gegeven over ontwormen veulen, dit had allang moeten gebeuren . Evt op 10 dagen Of 4 weken leeftijd ivermectine (zijn de meningen wat over verdeeld tegenwoordig ) en op 2 en 5 maanden leeftijd praziquantel (strongid p of nemantel) tegen de spoelwormen. Dit is de leeftijd dat de infectiedruk van spoelwormen het hoogst is bij veulens. Merrie nogmaals ontwormen. Zou ik deze keer ook praziquantel geven als er nog spoelwormen af komen.
Hutcherson schreef:Ik bel altijd met worm&co voor dit soort casussen.
Kocht ooit een jonkie met forse wormbesmetting. Ik heb getwijfeld maar toch gedaan. Inderdaad in goed overleg met worm&co (daar werken ze met parasitologen die niks anders doen de hele dag dan wormbestrijding) en met de DA en ging heel eerlijk meer uit van de kennis van worm&co dan dierenarts.
Lori schreef:Sowieso snap ik al niet waarom je DA je moxidectine heeft gegeven voor spoelwormen of was het ook tegen bloedworm bedoeld? Ik heb de indruk dat veel dierenartsen voor alles een equest meegeven maar totaal niet weten waarvoor het eigenlijk dient.
evita13 schreef:oh jeetje heb zelf een veulen gehad die ook vol met spoelwormen zat, die heb ik moeten laten opereren terwijl ik haar nog geen 3 maanden had waarbij ze wel ontwormd was maar uiteindelijk overleden na de operatie... vorige eigenaar geeft mij de schuld van de wormen maar dit had ze bij hun al moeten hebben ook zo extreem veel wormen die eruit kwamen... helaas zijn er meerder veulens van hun daaraan overleden .... bah
evita13 schreef:oh jeetje heb zelf een veulen gehad die ook vol met spoelwormen zat, die heb ik moeten laten opereren terwijl ik haar nog geen 3 maanden had waarbij ze wel ontwormd was maar uiteindelijk overleden na de operatie... vorige eigenaar geeft mij de schuld van de wormen maar dit had ze bij hun al moeten hebben ook zo extreem veel wormen die eruit kwamen... helaas zijn er meerder veulens van hun daaraan overleden .... bah
quarterH schreef:Als er zo'n grote besmetting is GEEN pyrantel geven!!!!!!
Hiervan worden de wormen stijf als ze doodgaan wat voor blokkades en dus ernstige koliek kan zorgen met (zonder operatie) de dood tot gevolg!
En ja, ik weet het uit ervaring omdat er bij mijn vorige paard 10 kilo spoelwormen bij OP uit de darmen is gehaald die de boel helemaal blokkeerden door pyrantel...
Kijk daar dus mee uit!
(Ter info: mijn paard was altijd goed ontwormt, zag er niet uit als een wormpaard, top sport conditie. Hele leven problemen gehad met de spoelwormen. Uiteindelijk bleek helaas dat hij geen immuunsysteem aanmaakte (aangeboren afwijking) waardoor hij met 10 jaar ingeslapen is. Achteraf is dat waarschijnlijk ook de reden geweest dat hij nooit goed zelf die wormen heeft kunnen afweren)
quarterH schreef:Als er zo'n grote besmetting is GEEN pyrantel geven!!!!!!
Hiervan worden de wormen stijf als ze doodgaan wat voor blokkades en dus ernstige koliek kan zorgen met (zonder operatie) de dood tot gevolg!
En ja, ik weet het uit ervaring omdat er bij mijn vorige paard 10 kilo spoelwormen bij OP uit de darmen is gehaald die de boel helemaal blokkeerden door pyrantel...
Kijk daar dus mee uit!
(Ter info: mijn paard was altijd goed ontwormt, zag er niet uit als een wormpaard, top sport conditie. Hele leven problemen gehad met de spoelwormen. Uiteindelijk bleek helaas dat hij geen immuunsysteem aanmaakte (aangeboren afwijking) waardoor hij met 10 jaar ingeslapen is. Achteraf is dat waarschijnlijk ook de reden geweest dat hij nooit goed zelf die wormen heeft kunnen afweren)
Maartje1990 schreef:quarterH schreef:Als er zo'n grote besmetting is GEEN pyrantel geven!!!!!!
Kijk daar dus mee uit!
Die grote hoeveelheid is er nu al uit. Het gaat nu alleen nog over over die laatste die r zitten. D