Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 7010
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:27

Lotte_G schreef:
DeMolenhoek schreef:

Kan dit begrijpen,
Maar onze andere twee paarden hebben ook onderhoud nodig.. de hoefsmid is geweest om alle 3 de hoeven te doen..
En ja inderdaad kosten lopen snel op maar ze lopen sneller op als je nu eenmaal 3 keer een dierenarts laat komen en 2 keer laat keuren,
En 1 keer osteopaat..
we zijn allemaal nieuw materiaal gaan kopen voor hem..
En we kunnen geld in hem blijven steken,
Maar nadien komt er misschien toch niks nieuws uit dat is het probleem, daarom vragen we hier voor tips..


Zijn er ook foto’s gemaakt van zijn rug en benen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:31

Tip van mij laat een kreupelheidsonderzoek doen. Zet de rug en bekken op de foto en / of op de thermoscan. En ga er voorlopig zeker niet op zitten. Kost geld, zeker. Maar dan weet je wel wat er scheelt en of er wat aan te doen is. En of het een verborgen gebrek is en je eventuele kosten misschien kan verhalen op de verkopende partij.

Storm

Berichten: 20880
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:42

Heb je de vorige eigenaar al op de hoogte gebracht?

Lotte_G
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 08:42

SusanH schreef:
Tip van mij laat een kreupelheidsonderzoek doen. Zet de rug en bekken op de foto en / of op de thermoscan. En ga er voorlopig zeker niet op zitten. Kost geld, zeker. Maar dan weet je wel wat er scheelt en of er wat aan te doen is. En of het een verborgen gebrek is en je eventuele kosten misschien kan verhalen op de verkopende partij.

Kan nog een optie zijn..
Bespreken we hier zeker ..

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:43

SusanH schreef:
Tip van mij laat een kreupelheidsonderzoek doen. Zet de rug en bekken op de foto en / of op de thermoscan. En ga er voorlopig zeker niet op zitten. Kost geld, zeker. Maar dan weet je wel wat er scheelt en of er wat aan te doen is. En of het een verborgen gebrek is en je eventuele kosten misschien kan verhalen op de verkopende partij.


Dat. En ik zou ook een beetje oppassen met de verkoper beschuldigen van oplichting.. met naam nog wel. Je hebt geen bewijs, het is heel best mogelijk dat jullie het zelf veroorzaakt hebben in de onregelmatige wei en doorrijden terwijl hij niet goed loopt. Je lijkt je helemaal vastgebeten te hebben in dat hij ingespoten was. Dat zou kunnen, maar het kan ook anders zijn.
Met wat Suzan zegt Kun je eventueel kosten op de verkoper verhalen als blijkt dat er een oude blessure zit. Zorg eerst dat je weet wat er is...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:44

Heb je dit al eens aangegeven aan de verkoper?
Wat gaf deze aan?
Je geeft aan dat hij met de keuring links achter trok, waar zou dit door komen?
Waarom hebben jullie hem dan toch gekocht?

En ja ik zou net wat SusanH zegt een echt kreupelheidsonderzoek laten doen in de kliniek.
Ja dat kost geld, maar dat is het risico met paarden wel.

Suzanne F.

Berichten: 49563
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:47

Is hij goedgekeurd met dat trekkende achterbeen? Is hij gekeurd door een onafhankelijke dierenarts? Of door een arts van de verkoper?

Amber_anne

Berichten: 6971
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:09

Je hebt eigenlijk een paar keuzes

Of je brengt hem naar een goede kliniek en laat hem helemaal doorlichten tot je iets hebt gevonden. Kost wat maar dan heb je zekerheid.

Optie twee is dat je hem op pensioen zet en dus permanent stopt met rijden. Stoppen met de dierenarts en het zijn beloop laten gaan. Kost je geen geld maar je hebt ook geen rijpaard meer.

De laatste optie is dat je aan blijft modderen als nu. Wel dierenartsen en blijven rijden zonder dat er ooit uitkomt wat het echt is. niet eerlijk naar het paard en uiteindelijk kan die denk ik ingeslapen worden omdat het niet meer op te lossen valt.

Het is een moeilijke keuze ts maar je moet een knoop doorhakken. Tot die tijd zou ik zeker niet meer rijden

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:11

Optie 4 eigenaar op de hoogte brengen en kijken of die hem terug neemt.
Ze heeft hem pas 1,5 maand.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:31

Toen ik mijn eerste paardje kocht was ik nog maar een paar jaar ouder dan dat jij nu bent. Sinds ik haar had zorgde ik er altijd voor dat ik €3000,- apart hield voor het geval er hoge (dierenarts)kosten zouden zijn. Had dat geld zelf bij elkaar gespaard van mijn zaterdagbaantje, want mijn ouders hadden niets met paarden, dus ik hoefde er ook niet vanuit te gaan dat ze bij zouden willen dragen qua geld.
Gelukkig had ik achteraf gezien een dier gekocht die vrij goedkoop was qua onvoorziene kosten, maar ik was er dus wel op voorbereid.
Wanneer je een paard aanschaft kunnen er naast lusten ook flinke lasten bijkomen. Het is goed om je die verantwoordelijkheid van tevoren te realiseren.

Ik kan me vinden in het advies van voorgangers. Laat grondig kreupelheidsonderzoek doen bij een goede kliniek. Hopelijk weet je dan in één keer wat er aan de hand is en wat je kunt verwachten.

maralyn

Berichten: 10488
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:33

Hoe goed bedoeld de adviezen over geld ook zijn.
We moeten niet vergeten dat de ts zelf nog maar 12 zou zijn, volgens haar profiel.

Aanschaf van paarden en onderhoud ervan is niet haar verantwoordelijkheid.

Enige wat we kunnen doen is opties geven voor een plan van aanpak, maar meer ook niet.

We kunnen ts niet kwalijk nemen, dat haar ouders, geen geld meer uit willen geven aan de zorg.
De ouders in kwestie kunnen we dat wél kwalijk nemen.

Wat we soms ook uit het gemak vergeten, door de jaren heen krijg je vaak meer kennis en kunde.
Je leest je meer in.

Als dit onervaren mensen, of mensen die niet buiten het boekje kijken, zijn, is het ook niet zo vreemd, als ze kennis of kunde te kort komen.

Iedereen is vroeger ooit begonnen en heeft kennis en kunde op moeten doen.
Het is net als leren fietsen. Eerst met zijwieltjes, voor het het alleen kunt.

Voor iemand schrijft...
"Ja, maar zo ernstig zijn de reacties nog niet."

Nee. En laten we dat ook zo houden.
Als de ts inderdaad nog maar 12 is.
Is ze een jonge puber.

"Bescherm je haar nu?"

Ja.


Ts.
Het enige wat je kan doen is opties geven aan je ouders.
Jijzelf voelt je vast enorm verantwoordelijk, en dat is super.
Echter zijn de volwassenen die verantwoordelijk zijn.
Het is dapper en goed dat je advies vraagt op bokt.
Leer vooral van het lezen en te zien hoe je problemen kan aanpakken.

Je bent nog jong.


Liefs...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34835
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:38

Er is nog een optie, inslapen of slacht. Maar dat is niet eerlijk naar het paard als je niet alle andere opties eerst bekeken hebt. Het begint imo echt met kijken wat het nu precies is wat er scheelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110919
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:50

Kun je het eens filmen hoe hij loopt?

Jetta

Berichten: 3989
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:53

Haal er aub iemand bij met verstand van dravers. Is het dier netjes omgeschoold tot rijpaard? Heeft het dier moeite met galop? Laat het telgang of tölt zien? Heb je het al eens op een meer gelijkmatige ondergrond geprobeerd? Heel veel vragen.... laat je ouders dit berichtje lezen.

Paardenfann4
Berichten: 1379
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:07

Ik zou er eerst eens iemand naar laten kijken die verstand heeft van dravers. Grote kans dat het dier gewoon nog moet wennen onder het zadel. Als het beestje echt kreupel is dan is de DA een goede stap. Maar laat er eerst eens iemand met verstand van zaken naar kijken, gezien het een koerspaard is geweest en dit jaar nog gekoerst heeft kan het best zijn dat het nog zoekende is om op de juiste manier te lopen.

nafkedemi

Berichten: 1322
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:12

Misschien contact zoeken met Ruitje hier op bokt.zij heeft heel veel ervaring met omscholen van dravers.
Denk dat zij je wel goede tips kan geven

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:24

Dragers hebben nog een gang
Misschien dat hij dus in telgang schiet
Mijn draver deed dat ook
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 29-08-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:29

Mijn draver mankeerde trouwens ook wat en vele dieren artsen laten kijken
Allemaal een andere mening
Ik vondt toen via de chip zijn eigenaar en trainer
Gewoon gebeld en zei zeiden me precies wat hij mankeerde

Wie weet kin je er zo snel achter komen ;)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:31

Maar ts zegt als ze hem “ vrij laat” dus denk van voor meer ruimte geeft. Dat hij het al praktisch niet meer doet. Is het dan geen kwestie van te strak houden, waardoor hij in een “rare” houding gaat lopen en vervolgens dus ook “raar” gaat lopen? Want wat ik er van begreep is dat ts zelf geen bak heeft maar in de wei rijd, het is logisch dat de draver dan naar voren wilt, dan in een afgerasterde bak waar ts ging proefrijden.
Of mis ik dingetjes?

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:50

Zonder beeldmateriaal is hetgeen wat ie doet lastig in te schatten. Kan een oude blessure zijn, nieuwe blessure, verkeerd gereden, sweinenpassen etc. Er valt niets over te zeggen, al vind ik het wel opvallend dat er niet echt een conclusie getrokken lijkt te zijn door de dierenartsen.. of heb ik dat verkeerd gelezen?

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:17

Ik zou hem meenemen naar een fatsoenlijke bak met goede bodem en dan eens kijken hoe hij loopt. Met iemand erbij die herkent of hij in 2 takt of normaal 3-takt loopt. Kost je ook niet veel of niets. En als je bloed hebt afgenomen en de dierenarts heeft niets daarin gevonden, dan zou ik daar ook niet meer over praten. Je neemt bloed af juist om te kunnen controleren of een paard niet gedrogeerd is. Is er niets gevonden dan is daar geen discussie meer over.

Earth

Berichten: 8002
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:51

Je kunt een filmpje uploaden op YouTube en dan kun je de link hier delen :)

wildwestwill

Berichten: 436
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:35

ik heb een gangenpaard en stond eens bij een boer , die zei dat mijn paard kreupel was ... lol ... hij had nog nooit telgang
en tölt gezien

ruitje

Berichten: 12426
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:03

Lieve TS,

Ik heb al honderden dravers omgeschoold, dus ik ga je wat algemene info geven :) .

In sommige dingen is een Draver net als een ander paard. Als hij pijn heeft, zal hij niet goed lopen. Dus wat voor paard je ook koopt, soms moet je geld uitgeven om uit te zoeken wat er niet goed is. Je kunt dan het beste naar een goede kliniek, dat lijkt misschien duur. Maar als je er steeds een peut of paat bijhaald zonder hem eerst helemaal te laten checken kost dat je op de lange termijn veel meer :) .

Dan over dravers specifiek:
Ze hebben hun bouw tegen in het dragen van mensen. Ook hebben ze vaak niet geleerd hoe ze voor zichzelf zo fijn mogelijk kunnen lopen. Ik heb er veel gezien die in het begin van het omscholen scheef, onregelmatig of met een strakke rug liepen.

Als je dat niet aanpakt met rijden, gaat je paard steeds slechter lopen.

In dat geval kan de vorige verkoper, of het paard er niet echt veel aan doen. Je zal hem moeten helpen hoe hij zijn lijf hoort te gebruiken.

Soms gaan ze dan ook rommelen met de gangen, waardoor ze nog vreemder gaan lopen.

Wat het mooie is aan een Draver, is dat ze enorm leergierig zijn, ze willen het heel graag goed doen. Dat hij zo kort geleden nog gekoerst heeft en nu met jou in het land( wat niet ideaal is voor een paard met nog weinig balans!) Zo zijn best doet zegt iets over zijn karakter.

Je kunt natuurlijk dit paard verkopen, als je geen geld kunt of wil uitgeven aan een kliniek en aan lessen is dat waarschijnlijk ook de beste optie.

De vraag is dan alleen, of je met een volgend paard niet weer hetzelfde probleem krijgt? Want ook dan zul je moeten investeren in les en medische kosten.

Ik weet, dat veel mensen met een draver enorm veel leren. Ze leren veel over zichzelf, over hoe een paard correct te trainen. Het gaat namelijk allemaal niet vanzelf. Maar daar krijg je voor terug: Dat als je een draver correct kan rijden je op veel rassen weg kan rijden en dat je kunt samenwerken met een dier met een prachtig karakter, wat het echt voor jou doet!

Als je dit niet wil of kan, is het belangrijk tegen je ouders te zeggen dat een ruim budget belangrijk is voor de aankoop van een volgend paard. Dan moet je een paard kopen wat alles al kan en jou wat kan leren ipv andersom. En ook dan zou ik je willen adviseren nog geld apart te leggen voor les en medische check ups.

Als je een filmpje hebt kan ik je advies geven over wat zou kunnen helpen bij je paard.

Veel succes!

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paard verward de 3 gangen of iets anders ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:09

Is hij niet gewoon aan het schweinen? Een hele langzame telgang waarbij beide benen aan 1 kant tegelijk naar voren gaan? Dat zie ik vaak bij dravers die niet goed omgeschoold zijn, die hebben de balans nog niet om een correcte draf in een rustig tempo te lopen.