Paard zakt door achterhand op de volte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 22:25

Suzanne F. schreef:
Bodegraven schrijft echt niet zomaar een paard af zonder duidelijke diagnose. Welke arts had je? Sander?
Ik zou wachten tot de rugfotos en dan verder kijken.

Nee ik had iemand anders.

Hij heeft echt gezegd dat ik er goed over na moet denken of ik verder wil onderzoeken, omdat er een grote kans is dat er niks gevonden gaat worden. Hij zei dat bij jonge paarden die dit laten zien, hij 9 van de 10 zou verkopen als menpaard of draagmerrie. Zonder verder onderzoek.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 22:27

silvia58 schreef:
Aan de bak ligt het denk ik niet aangezien die goed gedraineerd is en niet zwaar.
Ik zal inderdaad eens gaan rond bellen en mailen naar andere klinieken. Ik hoop zo dat iemand dit probleem herkent

Gebeurt het zowel linksom als rechtsom ?[/quote]

Ja allebij de kanten inderdaad

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:48

Gebeurt het zowel linksom als rechtsom ?[/quote]

Ja allebij de kanten inderdaad[/quote]

Dan denk ik niet meteen aan de knie.
Nog een heel andere optie is dat ze misschien wel vast heeft gelegen in de stal.
Was het vanaf het eerste moment onder het zadel of was het eerst wel goed ?

silvia58

Re: Paard zakt door achterhand op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:55

Heeft de osteopaat ook wat gezegd over een vervolg behandeling ? En wat er mogelijk aan de hand is.
Meestal moet er wel een aantal keren behandeld worden voor je resultaat ziet.
En dan vaak een aangepaste training.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 23:07

silvia58 schreef:
Gebeurt het zowel linksom als rechtsom ?

Ja allebij de kanten inderdaad[/quote]

Dan denk ik niet meteen aan de knie.
Nog een heel andere optie is dat ze misschien wel vast heeft gelegen in de stal.
Was het vanaf het eerste moment onder het zadel of was het eerst wel goed ?[/quote]

Ze heeft het vanaf het eerste moment niet leuk gevonden in de paddock en in de bak. Dus we denken nu dat ze er vanaf het begin misschien al last van heeft gehad of dat er in ieder geval iets niet lekker zat.
We zijn toen op het erf stukjes heen en weer gaan lopen en draven omdat ze dat wel leuk vond en heel goed deed. Toen ze op het erf het sturen, het been en het halt houden snapte, zijn we naar buiten met dr gegaan om stukjes over de weg te doen. Toen ze dat goed deed zijn we weer in de bak gaan proberen en zakt ze door dr achterbenen in de bochten.
Ik ben er zo ziek van dat ik dr niet gelijk na heb laten kijken maar omdat ze op het harde wel gewoon goed liep hadden we niet het idee dat er persé iets mis was.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 23:10

silvia58 schreef:
Heeft de osteopaat ook wat gezegd over een vervolg behandeling ? En wat er mogelijk aan de hand is.
Meestal moet er wel een aantal keren behandeld worden voor je resultaat ziet.
En dan vaak een aangepaste training.

Ja ze zei over 8 weken een vervolg afspraak. Zij heeft het idee dat er of iets vast zit bij dr heupen/bekken/SI of dat er misschien een ontsteking zit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:10

silvia58 schreef:
Misschien denk ik nu te simpel, maar kan het ook gewoon onbalans zijn, omdat
er een ruiter op haar rug zit. Hoe groot is het paard ? Sommige paarden
hebben meer tijd nodig om uit te groeien.
Aan de longe zonder ruiter gebeurt het niet als ik het goed begrijp ?

Ook al is het onbalans, dan is het nog steeds niet normaal dat een paard door zijn benen zakt lijkt mij.

Ts, wat een vervelend probleem. Ik zat ook te denken richting ataxie maar het kan van alles zijn. Ik denk dat je er wijs aan doet om te onderzoeken. Ik vind wel het advies van de arts wat vreemd, afschrijven lijkt me nog niet aan de orde zolang je nog niks weet.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 23:20

Earth schreef:
silvia58 schreef:

Ook al is het onbalans, dan is het nog steeds niet normaal dat een paard door zijn benen zakt lijkt mij.

Ts, wat een vervelend probleem. Ik zat ook te denken richting ataxie maar het kan van alles zijn. Ik denk dat je er wijs aan doet om te onderzoeken. Ik vind wel het advies van de arts wat vreemd, afschrijven lijkt me nog niet aan de orde zolang je nog niks weet.

Ik ben heel blij dat de meesten ook voor onderzoek zouden kiezen en dat ga ik ook zeker doen maar doordat de arts nu al zo negatief is vind ik het wel moeilijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:38

Ik denk dat ik geen goed beeld heb van wat er gebeurt (wellicht moet ik eerst een filmpje zien ofzo) maar ik zou me hier niet direct heel druk om maken. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie voortraject is geweest maar ik zou eerst flink aan de hand gaan werken, kleine stukjes stappen op verharde en onverharde rechte paden. Ze zeggen niet voor niks dat lange rechte lijnen beter zijn voor jonge paarden.
En verder los longeren/los laten bewegen in de bak, met balken als je wilt of eens vrijspringen.

Ik heb een ruin die ook heel erg last had van zijn achterhand met name de te lange kniespieren/pezen waardoor hij ook door het been zakte af en toe met wegstappen. Dat was echt een kwestie van trainen trainen trainen. Verslapte de training? Dan ook zijn kniespieren.

Zou het niet zoiets kunnenzijn? Echte schade had zich toch al wel laten zien met onderzoek? Zou niet gelijk paard afschrijven!

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 23:59

Hutcherson schreef:
Ik denk dat ik geen goed beeld heb van wat er gebeurt (wellicht moet ik eerst een filmpje zien ofzo) maar ik zou me hier niet direct heel druk om maken. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie voortraject is geweest maar ik zou eerst flink aan de hand gaan werken, kleine stukjes stappen op verharde en onverharde rechte paden. Ze zeggen niet voor niks dat lange rechte lijnen beter zijn voor jonge paarden.
En verder los longeren/los laten bewegen in de bak, met balken als je wilt of eens vrijspringen.

Ik heb een ruin die ook heel erg last had van zijn achterhand met name de te lange kniespieren/pezen waardoor hij ook door het been zakte af en toe met wegstappen. Dat was echt een kwestie van trainen trainen trainen. Verslapte de training? Dan ook zijn kniespieren.

Zou het niet zoiets kunnenzijn? Echte schade had zich toch al wel laten zien met onderzoek? Zou niet gelijk paard afschrijven!

Ik zal morgen eens kijken of het me lukt om een filmpje te sturen.
Ze heeft juist, omdat ze in het begin in de paddock niet wilde lopen, veel op het erf heen en weer gelopen en dus geen voltes. Ik ben bang als er evt. wel een ontsteking zit en we door gaan met trainen dat het alleen maar erger wordt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:12

Hier ook een paard wat regelmatig door het achterbeen zakte, hij bleek later atactisch te zijn. Maar het kan heel veel zijn.

Zakt ie er doorheen als hij er eenmaal op staat, of struikelt hij in het naar voren bewegen van zijn been en zakt daardoor? Mijn paard had het laatste.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:18

_Joliennxx schreef:
pillow schreef:
Is het niet een losse knie?

Ik had gelezen dat dat eenvoudig te zien zou moeten zijn? Ik heb het zelf nog nooit gezien hoor maar in dat geval zou de dierenarts het denk ik wel moeten opmerken :(

Met een losse knie landen ze op de toon, dat is op film duidelijk te zien en met training goed te verhelpen.

Dit is een opname van mijn paard een paar jaar geleden, je ziet haar op de toon van de linker achterhoef landen en vervolgens door de achterhand zakken

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 00:22

Geryon schreef:
Hier ook een paard wat regelmatig door het achterbeen zakte, hij bleek later atactisch te zijn. Maar het kan heel veel zijn.

Zakt ie er doorheen als hij er eenmaal op staat, of struikelt hij in het naar voren bewegen van zijn been en zakt daardoor? Mijn paard had het laatste.

Ik heb het idee dat er ergens bovenin bij de heupen/bekken/SI iets gebeurd waardoor ze door dr benen zakt. Op het moment dat het gebeurd rent ze daarna ook gelijk weg alsof het pijn doet. Eenmaal rechtuit is ze weer gekalmeerd.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 00:32

JMJ schreef:
Citaat:

Met een losse knie landen ze op de toon, dat is op film duidelijk te zien en met training goed te verhelpen.

Dit is een opname van mijn paard een paar jaar geleden, je ziet haar op de toon van de linker achterhoef landen en vervolgens door de achterhand zakken

Hier lijkt het helaas niet op. Die van mij zakt ook een stuk verder nog. Mijn paard laat ook geen problemen zien met aan de longeerlijn lopen.
Wat bedoel je precies met op de toon landen?

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:34

Ik ga even reageren op de equitom vraag. Kijk een op instagram etc, zij hebben ervaring met vanalles. Maar zeer zeker niet goedkoop! Ik hoor veel goede ervaringen maar persoonlijk ook dingen dat ik denk hmm.. gaan ze daar nu echt nog mee verder?! Dat is dan in mijn ogen een beetje geldklopperij :n

Maar als je zelf je gezond verstand blijft gebruiken ben ik ervan overtuigd dat ze je vast kunnen helpen! Ze komen niet voor niks vanover de hele wereld naar daar toch?

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 00:42

_Joliennxx schreef:
......
Wat bedoel je precies met op de toon landen?

Paard land hier op de punt van de linkerhoef, waardoor de koot bij de landing naar achter klapt en paard vervolgens door de achterhand zakt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:52

Poe ik zou er ook ongerust van worden als de training na een half jaar hierin niks verbeterd en het nog heftiger doorzakken is dan op het filmpje van JMJ eigenlijk. Ook de mening van de da zou ik serieus nemen. Deze kliniek schrijft niet voor de lol een paard af als rijpaard.

Ik zou me serieus afvragen hoeveel geld ik er nog in wil pompen voor oa onderzoeken. Je zit zo op een flinke rekening en ik zou dat liever op mijn spaarrekening zetten voor een opvolger..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:42

Is het paard onderzocht op ataxie? dit is vrij makkelijk vast te stellen. Zijn de rug en hals op de foto geweest bij het goedkeuren?

Ik vind het vreemd dat het alleen in de bocht gebeurd en alleen op de zachte ondergrond als ze belast wordt. Ik denk dan aan wellicht een neurologische blokkade door een zadel/ ruiter wat op de zenuwbanen drukt. Of problemen met de knieen/ kniebanden omdat deze er in een bocht meer onder gezet worden.

In ieder geval zou ik het paard niet direct afschrijven, je kan haar een half jaar rust geven en dan rustig opbouwen aan de longe en kijken of het nog steeds gebeurd ohz daarna.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:45

Ik neem aan dat bij klinisch onderzoek in Bodegraven de klinische ataxi testen niets uitwijzen. Wil nog niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van ataxi. Een MMep test kan daar uitsluitsel over geven als de foto's dat niet al doen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:16

Omdat het probleem zich alleen voor doet in de bak met ruiter erop, zou het eigenlijk het fijnst zijn als
er een goede paarden dierenarts op stal kan komen en het probleem met eigen ogen kan zien en niet op een filmpje. Ik denk dat je dan een betere diagnose mag verwachten en je paard een eerlijke kans krijgt.
Ik zou niet tot in lengte van dagen door modderen en er financieel helemaal op leeglopen, maar het is
nu te kort door de bocht om afscheid te nemen denk ik. Ik hoop dat er snel een oplossing komt TS want dit is zo balen :(:)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:30

Is het niet mogelijk om het paard op de kliniek te rijden? Met mijn paard die een blessure had aan het SI gewricht heb ik dat wel gedaan. Dan heeft de dierenarts ook een beter beeld.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:03

Wat een vervelend probleem! Ik neem aan dat je je paard hebt om op te rijden? Ik zou ook niet verwachten dat het probleem zich vanzelf oplost door maar enkele maanden op het land te zetten.
Bodegraven heb ik zelf super slechte ervaringen mee met meerdere paarden. Als je het niet vertrouwd of je wilt een second opinion dan weet ik ook wel een geschikt alternatief in de buurt. Osteopaten etc.. ga er niet mee prutsen totdat je de medische oorzaak weet van dit probleem.
Het beste lijkt me een duidelijk filmpje te kunnen tonen aan je DA van het probleem. Dat heb je volgens mij al. Andere optie is idd rijden op de kliniek maar niet bij elke kliniek heb je die mogelijkheid. Bij duidelijke filmpjes kan de DA ook al een goed beeld schetsen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:05

silvia58 schreef:

Dit dacht ik ook gelijk. Wellicht het paard sterker moet worden in zowel rug als achterhand. Het is nog jong he

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:06

Ik heb alleen je eerste bericht gelezen TS, maar hier ook een paard met ataxie en die kan dat ook, door de achterhand zakken, voornamelijk als ik aan het longeren ben trouwens. Niet dat het continue gebeurd, maar als hij rechtuit loopt gebeurt het vrijwel nooit.

_Joliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 21:54

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik weet nu in iedergeval wel zeker dat ik het echt wil laten onderzoeken. De dierenarts liet me dinsdagmiddag zo twijfelen...
Als de foto's en de echo gemaakt zijn zal ik hier even zetten of en wat er te zien was