Mn paard heeft gek gedaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 00:01

Paard heeft een verband om onder andere de zwelling tegen te houden. Dat helpt heel goed tegen de zwelling. Daarbij beweegt een paard aanzienlijk minder in een stal dan in de paddock/wei, wat het risico van het loslaten van de hechtingen verminderd. Een dierenarts beseft ook wel dat ze niet vastgeketend aan de grond staan in stal, blijven dieren die toch altijd wat bewegen. Morgen komt de dierenarts het verband vervangen en dan kan TS vragen wat wijs is en waarom die manier het beste is.

Dierenartsen hebben jaren gestudeerd, hebben praktijkervaring en zien zulke dingen dagelijks. Het is vanaf een beeldscherm niet te beoordelen waar TS wijs aan doet. In dit geval zal ik altijd vertrouwen op een deskundige, in dit geval je dierenarts. Het gaat om een wondje met hechtingen en paard liep tot dusver niet kreupel... Zo spannend is het dan ook weer niet in principe. Eventjes doorbijten en dan kan die weer lekker zorgeloos buiten spelen met z'n vriendjes.

HorseTimeXL

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 08:02

Ja het enige stomme vind ik dat ze al vrij snel zeiden van als hij onrustig blijft adviseren we paardeneigenaren ook wel om het paard op de kliniek te zetten want daar komen de paarden niet buiten. Maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in. Ook wetende dat ik een paard die enige tijd nodig heeft om ergens te wennen dat ik verwacht niet dat hij daar rustiger zal zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:25

@ superpony, ik lees dit verhaal van jou in heel veel topics. Je doet vorkomen alsof dierenartsen het altijd fout hebben en boxrust altijd fout is. Dat is gewoon niet zo. In sommige gevallen is boxrust gewoon beter en dat is vanaf hier niet te beoordelen.

Ik heb er meerdere uit hun plaat zien gaan op steen, zowel in een paddock als met beleren op steen( mijn dravers lopen namelijk eerst op het erf tussen de lijnen) . En wat je zegt klopt gewoon niet. Als ze fit zijn, of in protest gaan, gaan ze net zo hard uit hun plaat op steen. Het verschil is dat je consequenties dan ook meteen een stuk groter zijn.

In sommige gevallen kan op steen zetten, of boxrust niet uitvoeren beter zijn :) . Maar het is niet zo dat dit in alle gevallen werkt :) .

TS: je hebt een klein schopje onder je kont nodig: je paard schraapt. Dat is het enige wat hij doet. En dat doet hij ook nog eens als jij erbij staat en gestressed ben. Al eens gevraagd wat hij doet als je er niet bij bent?

Ik zou niet weten waarom je een paard muisjes zou voeren of van het advies van een DA zou afwijken omdat hij schraapt... Breekt hij nou de hele tent af a la.

Sommige paarden zijn wel degelijk rustiger op de kliniek, als alle paarden daar binnen staan geeft dat rust ipv dat de buurman steeds wel naar buiten mag.

Ts: overleg gewoon nogmaals met je DA, als de wond straks meer genezen is zijn er vast mogelijkheden.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:00

Pony bij ons op stal had ook zo'n soort wond, de pony heeft een aantal weken op boxrust gestaan en eens in de zoveel tijd het verband verschonen (boxrust zodat de hechtingen welke door de dierenarts gezet waren er niet uit gingen). Dit is echt heel mooi genezen en je ziet er bijna niks meer van.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:15

Net is de DA geweest. De hechtingen zitten er nog in en de wond zelf ziet er mooi uit, alleen er om heen is wel wat dikkig. Maar niet zorgelijk dik verder. Donderdag komt de DA om het verband weer te wisselen en dan gaan we het zelf doen, althans de staleigenaresse gaat het doen.

Hij heeft het wel zwaar met z'n boxrust loopt wat rondjes. Hij moet in ieder geval minimaal 10 dagen vanaf dat de hechtingen erin zijn gegaan, dus afgelopen zaterdag, boxrust hebben. Dus in het gunstigste geval volgende week dinsdag dat hij weer naar buiten mag. Het verband zit er nog wel weer opnieuw om heen ook ivm de vliegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 14:46

ruitje schreef:
@ superpony, ik lees dit verhaal van jou in heel veel topics. Je doet vorkomen alsof dierenartsen het altijd fout hebben en boxrust altijd fout is. Dat is gewoon niet zo. In sommige gevallen is boxrust gewoon beter en dat is vanaf hier niet te beoordelen.

Ik heb er meerdere uit hun plaat zien gaan op steen, zowel in een paddock als met beleren op steen( mijn dravers lopen namelijk eerst op het erf tussen de lijnen) . En wat je zegt klopt gewoon niet. Als ze fit zijn, of in protest gaan, gaan ze net zo hard uit hun plaat op steen. Het verschil is dat je consequenties dan ook meteen een stuk groter zijn.

In sommige gevallen kan op steen zetten, of boxrust niet uitvoeren beter zijn :) . Maar het is niet zo dat dit in alle gevallen werkt :) .

TS: je hebt een klein schopje onder je kont nodig: je paard schraapt. Dat is het enige wat hij doet. En dat doet hij ook nog eens als jij erbij staat en gestressed ben. Al eens gevraagd wat hij doet als je er niet bij bent?

Ik zou niet weten waarom je een paard muisjes zou voeren of van het advies van een DA zou afwijken omdat hij schraapt... Breekt hij nou de hele tent af a la.

Sommige paarden zijn wel degelijk rustiger op de kliniek, als alle paarden daar binnen staan geeft dat rust ipv dat de buurman steeds wel naar buiten mag.

Ts: overleg gewoon nogmaals met je DA, als de wond straks meer genezen is zijn er vast mogelijkheden.

Ik geef het als voorbeeld, juist omdat de veearts heel standaard zegt; zet maar op boxrust en ook zelf niet dacht dat het mooi zou genezen.
Juist door haar rond te laten lopen, is het been dus slank geworden/gebleven. dat is echt iets wat nog weinig veeartsen weten of aandurven.

En ja, veeartsen studeren, maar als je je verdiept in de studie en ook met meer veeartsen spreekt, weet je ook dat ze over veel onderwerpen in relatief korte tijd moeten leren. Stal management, voeding, revalidatie zijn echt maar kleine onderwerpen en moeten ze in de prakijk leren. Daar komt bij van wie ze dit leren en meelopen in hun start.

Er worden studies gedaan en er zijn mensen die zich verdiepen. Het duurt alleen soms langer voor dat overal terecht komt.

Ik heb nog wel een vb; paard 2 achterbenen peesblessure, 24/7 buiten is goed gaan lopen. Pees blessure voor er bovenop, op afgezet stuk en is veen slechter genezen en heeft veel langer geduurt. Ja, andere blessure, andere plek etc. Maar dat is met onderzoeken en studies net zo. Je hebt nooit 100 exact dezelfde voorbeelden uit exact dezelfde oorsprong etc.

En ja, ik heb voor mezelf en met klanten slechte ervaringen met diverse veeartsen. Dan heb ik het niet over 1 gevalletje.
Had hier 2 veeartsen uit een kliniek met goede naam waardoor ik bijna een pony kwijt was. Beestje loopt nu weer vrolijk rond en te rennen. Mag ik heel blij zijn met mijn eigen kennis die niet van internet komt.

Had het er dus gister over met een zeer ervaren paarden man. Internet is echt negatief voor veel dingen. Vroeger hadden mensen echt kennis en ervaring en gaven dit door. Dan kwam er ontwikkeling en werd de kennis samen gevoegd, de beste dingen eruit gehaald etc.
Nu zit alles en iedereen op internet en haalt daar allerlei zogenaamde kennis vandaan en schaamt zich niet om dit als zogenaamd ervaren persoon te delen of anderen mee te adviseren. Echt een hele slechte zaak, want mensen die zoekende zijn, nemen wel dingen aan voor waarheid. Kunnen zelf niet meer onderscheiden wat goed is en wat niet.
Ook niet welke veearts goed is, welke tandarts, hoefsmid etc. Puur omdat ze niet weten of iemand het goed doet. Ze weten niet hoe hoeven eruit horen te zien. Ze weten niet eens wanneer hun paard mond problemen heeft etc.

En kijk eens bij voeding hier op Bokt. Daar mag Jan en Alleman er rekensommen op loslaten en mensen anoniem adviseren? Als je een interessant verhaal hebt met een leuke rekensom, nemen mensen dat klakkeloos over. Zelfs bij serieuze problemen!!! Dat is zeer zeer ernstig!! Voeding is 1 van de belangrijkste dingen en ongezien van een persoon die je niet kent advies overnemen is best gevaarlijk. Zeker bij problemen.

Veeartsen leren ook nog steeds in de praktijk en ik weet zeker 3 eigen (ex) veeartsen ( ook door verhuizen ) die door de loop van de jaren veranderen als ze zien wat goed management doet, nieuwe inzichten in voer hebben gekregen etc. Die zeiden 10jr geleden ook echt wat anders.

Maar goed TS, succes. Als je op Bokt wat zegt, is er tegenwoordig blijkbaar een heel recherche team die je hele profiel dgaan doorspitten, al je reacties opzoeken etc. Ik heb echt niks te verbergen, maar het staat los van onze vergelijkbare ervaring die ik je mee wilde geven.
Als ik mn merrie met zo een wond had opgesloten, had ze meer wonden gehad en had been zeker niet zo mooi genezen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 16:22

Meneer is nu ook begonnen met steigeren. Heb toch weer even telefonisch contact met de da gezocht, ze zijn nu aan het overleggen of hij of 1. een rustgevend middel kan krijgen of 2. iets waterafstotende hebt voor om het verband heen zodat hij alsnog gewoon de paddock in kan met z'n vriendje. Ik weet dat hij daar gelukkiger van wordt dan op stal. Er staat nu een maatje 2 stallen verderop en dat werkt niet.

En daarbij gaat het zo tegen mijn gevoel in om hem naar Wapenveld te brengen, omdat het een paard is dat op een nieuwe locatie zo erg moet wennen. En ik denk dat dat een nog stresvollere ervaring voor hem is. Zelfs nog stressvolle dan hem wel hier op stal te houden.

Staleigenaresse zegt ook ik heb je paard echt nog nooit gek zien doen in de paddock. Echt nog nooit en dat klopt wel. Hij staat ook bij een hele rustige ruin die nooit slaat oid. een grappig iets was laatst nog. Toen was er bij de buren aan de overkant (zit een slootje voor en wat bomen) een tuinfeest met jongeren. Best luidruchtig en er ws een zwembad en ze bliezen een krokodil en noem maar wat op. Alle paarden stonden te snuiven en te stressen en wie stond er met z'n hoofd in de hooibak, juist die van mij :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:29

Jij kent je paard het beste als eigenaar, dat is gewoon normaal, en als je dierenarts die ervaring mee wil nemen alvorens een aanbeveling te maken is dat alleen maar nuttig!

Ik zou alles in overleg doen, maar zelf zou ik die optie ook altijd voorleggen aan mijn DA omdat ik mijn paard ken als erg rustig op de wei/paddock en een norse vent op stal := . Meestal wil de dierenarts toch ook die situatie hebben waarin het dier het kalmste is, of dat nu de paddock of de wei of de stal is.

Bij ons revalideert er ook een paard met een giga wonde, daarvoor hebben ze speciaal een stukje van haar oude weide afgezet met haar oude weidegenoten in het grote deel. Zo voelt het 'bijna' normaal voor het paard en ze is er erg kalm onder, terwijl dat een enorme druktemaker is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 17:19

Als hij begint te steigeren op stal, schiet die boxrust aan z'n doel voorbij, dat wil je niet hebben.

Stukje van de normale wei of paddock is imo een prima optie. Klein genoeg zodat ze geen sprintjes gaan trekken en groot genoeg voor iets bewegingsruimte. Je bent er alleszins heel bewust mee bezig.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 09:50

Ja klopt inderdaad. Gisteravond vanaf een uur of 17 uur is hij wel weer rustig geweest. Heb wel overlegd met de DA en staleigenaresse. En de DA vind op een apart stukje niet slim in verband met de regen en het verband. En paar keer verschonen op een dag zou best veel kosten aan materiaal. Hij had ook zeker wel momenten dat hij rustig stond te eten. Met de DA nu afgesproken om hem in de ochtend verdovingspasta te geven zodat hij wat minder gestrezt is als de paarden naar buiten gaan. De staleigenaresse heeft haar paard er bij gedaan maar denk ook dat het een stukje gedrag van hem is. Dat hij echt heel erg zo iets heeft van hallo ik wil aandacht. Hij steigerde als een paard in de bak aan het rijden was. Niet hoog maar toch. Voor de lunch was het 2x en na de lunch 1x. Ik wacht donderdag de DA even af. Mits hij van te voren niet alles afbreekt. En hoe de wond dan is. Mocht het de verkeerde kant op gaan dan misschien toch naar de kliniek. Ben er vanochtend geweest en er is inderdaad fijne rust.

Zouden jullie nog tips hebben om het verband droog te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:54

Op de kliniek zetten is veel fijner! Mijn paard met peesblessure brak thuis ook de boel af hij een stresskip maar was op de kliniek zo gewend! Heeft die 2 weken gestaan en was echt telkens de rust zelve als ik kwam. Daarna mee naar huis en mocht toen in kleine paddock wat ook prima was.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 10:05

Ik heb nu trouwens relaquine gekregen. Ja begin ook wel te twijfelen. Het was zo rustig op de kliniek toen ik er was. Een rustige sfeer. Wacht vandaag even af en morgen en mocht het donderdag er niet best uit zien dan misschien inderdaad toch de kliniek. Tenzij hij eerder de boel op stelten zet.

En ga mits het niet regent vanmiddag even met hem staan grazen. Zal niet mogen maar nog een week op stal vind ik sneu.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 25-08-20 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:07

Hier hielp dat totaal niet... ik zou hem lekker op de kliniek zetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:08

Bij mijn pony zou de kliniek juist niet werken. Elke keer als ze dan war hoort, zou ze alert zijn en rondjes door de stal lopen. Maar ja, wisselt per paard natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:10

Maar wat zouden ze moeten horen? Ze staan in de meeste klinieken echt afgezonderd en heel rustig en er is vrijwel geen geloop of geluid. Mijn paard is ook zo maar die stond echt mega rustig op de kliniek. En ik vond het een heel fijn idee die goed in de gaten gehouden werd daar.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:27

Ja ik weet da tmijn paard normaliter als ik kijk naar de 2 verhuizingen die ik heb meegemaakt is dat hij een goede week echt van slag is. En ook als ik hier zie, dat als hij ergens een paard hoort daar heel erg op reageert dus dat maakt heel erg mijn twijfel voor hem om hem op de kliniek te zetten. Al merk ik toch dat het ook wel 'lekker' is om hem daar achter te laten wetende dat ze direct iets kunnen doen mocht dat nodig zijn. Meneer begon vanmiddag aan z'n verband te likken en beetje te bijten. Hopelijk is dit verveling. Ja of jeuk wat ik me ergens ook wel kan voorstellen. Hopelijk blijft hij er vanaf. Iemand daar nog tips voor? Misschien met tape afplakken? De DA komt donderdag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:31

Tape mag in ieder geval niet rondom geplakt worden. Het mag niet overlappen, zeg maar, omdat het dan te strak kan zitten en niet mee-rekt (of scheurt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:00

HorseTimeXL schreef:
Ja ik weet da tmijn paard normaliter als ik kijk naar de 2 verhuizingen die ik heb meegemaakt is dat hij een goede week echt van slag is. En ook als ik hier zie, dat als hij ergens een paard hoort daar heel erg op reageert dus dat maakt heel erg mijn twijfel voor hem om hem op de kliniek te zetten. Al merk ik toch dat het ook wel 'lekker' is om hem daar achter te laten wetende dat ze direct iets kunnen doen mocht dat nodig zijn. Meneer begon vanmiddag aan z'n verband te likken en beetje te bijten. Hopelijk is dit verveling. Ja of jeuk wat ik me ergens ook wel kan voorstellen. Hopelijk blijft hij er vanaf. Iemand daar nog tips voor? Misschien met tape afplakken? De DA komt donderdag.

Ja dat heeft mijn paard ook. Gek genoeg was die op de kliniek meteen rustig. Maar ik vond daar een heel andere sfeer hangt dan op een pensionstal.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:56

Yvank_ schreef:
HorseTimeXL schreef:

Ja dat heeft mijn paard ook. Gek genoeg was die op de kliniek meteen rustig. Maar ik vond daar een heel andere sfeer hangt dan op een pensionstal.

Op de kliniek is er veel minder onrust/gewissel dan op een pensionstal. Dat is echt niet te vergelijken. Niemand die staat z'n paard uren in de gang te poetsen, wordt niet continue heen en weer gelopen. Daarbij kunnen ze direct ingrijpen als het toch fout lijkt te gaan.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:13

Jeetje wat lees ik nu, dat is schrikken, veel beterschap voor je knappe paardje :(:) .
Hopelijk kan hij snel weer naar buiten, want kan me voorstellen dat hij daar wel veel rustiger is.
Maar nu met die regen en verband wat niet nat mag worden is ook lastig :( dan is stal misschien toch de beste optie. Ben benieuwd hoe de wond er vandaag uitziet bij de wissel

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:49

Da is geweezt. De hechtingen waren er helaas uit, maar het leek van binnen al wel dicht geplakt te zijn zoals ze zelf zei. Ze gaf aan dat het nu wel langer duurt dat het kan genezen maar dat er nu wel een mogelijkheid er is om hem op een kleine paddock te laten.

De wond verder zag er ook mooi uit trouwens. Alleen er zat wel een vlapje nog aan. Nu moet ik het wel 3 keer per dag schoonspoelen en na spoelen met fysiologisch zout. En dan een dikke klodder honingzalf er overheen. Dit gaan we nu proberen vokr nu en kan hij wel in een kleine paddock buiten met zicht op zn vriendjes. En natuurlijk is er een risico dat het gaat ontsteken, maar nu ik meneer zo rustig in de paddock zie doet dat me zo veel beter dan in zn stal in het verband. Ze zei er kan wel verband om maar dat gaat toch schuren. Ik hoop het.

Zijn er nog dingen die ik hem zou kunnen geven om het genezingsproces van binnen uit te stimuleren? Alles is meegenomen natuurlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:19

die hechtingen had ik verwacht hoor, dat die er uit zouden gaan.
dat geburd vaak als ze rondom de kogel een wond hebben, dat is zo beweeglijk op die plek.

kwa kruiden of wat ook heb ik geen advies, een wond heeft gewoon tijd nodig.
goede voeding moet al voldoende zijn.
wil je wel persé wat proberen dan kun je kijken naar traumeel :j

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:44

Fijn dat hij nu toch naar buiten mag!!!

Qua kruiden heb ik ook geen advies voor je. Maar als je het goed schoonhoudt, dan zal dat vast goedkoper, 3x per dag schoonspoelen moet toch alle troep weghouden, daarnaast zegt mijn dierenarts altijd, buiten blijven zo een wondjes vaak schoner dan in een stal. :) En daarnaast bewegen stimuleert de doorbloeding en dus ook de genezing.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:00

Ja komt wel zand in als die even op de paddock staat. Maar heb mn moeder er naar laten kijken, ze is verpleegkundige en vind het er goed uit zien. Het hele gebied voelt ook absoluut niet warm. Meneer heeft alleen een angst voor wasplaatsten. Dus ga denk ik even een spuit kopen en gewoon buiten met een spuit de wond afspoelen. Dat moet ook vast goed zijn.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:27

Ja als je een grote spuit haalt kan je het ook prima schoonspuiten. Was bij mij zelfs een keer het advies van de dierenarts bij een bepaalde wond om het van boven naar beneden af te spuiten met een spuit (met verdunde chloorhexidine). Zo kun je ook mooi het zand etc eruit spuiten :).