Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneX

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:49

Zou het misschien compensatie zijn? Omdat ze het been met de blessure nu minder belast. Dat was met mijn paard ook zo.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 20:13

SimoneX schreef:
Zou het misschien compensatie zijn? Omdat ze het been met de blessure nu minder belast. Dat was met mijn paard ook zo.

Oh ja? Hield dat lang aan?

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:07

Ik ben geen dierenarts dus reageer eigenlijk uit ervaring met mijn paard. Ieder paard is anders dus als je wilt weten hoe het komt kun je denk ik het beste de DA laten komen. Mijn paard heeft ook al verschillende peesblessures gehad. De 1e en 2e keer heb ik niks gedaan als koelen en stappen aan de hand. Dit heeft alles bij elkaar zeker 1/2 jaar geduurd voordat ik er weer op mocht om rustig op te bouwen. Bij de laatste peesblessure (aan het checkligament dus) heb ik lasertherapie gedaan. Ze was niet kreupel toen we de blessure ontdekte maar na een paar weken wel (aan het andere been). Zowel hoefsmid als dierenarts als fysio dachten toen dat het kwam door compensatie. We hebben haar om te helpen op speciaal beslag gezet met zooltjes en het werd langzaam aan weer beter. Toen we een tijdje aan het opbouwen waren heb ik haar nog eens laten behandelen door de fysio en nu zijn we ondertussen 18 maanden verder en ze is geen pas meer kreupel geweest.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:56

SimoneX schreef:
Ik weet dat je hier niet naar vroeg maar heb je ook aan lasertherapie gedacht? Heb hier erg goede ervaringen mee. Eind januari 2019 begonnen met laserbehandeling bij een peesblessure (gat in checkligament). Begin maart (na 10 behandelingen) controlescan en het gat was weg. Mocht rustig opbouwen toen.

Ik lees dat je paard een zwelling heeft. Op de foto zie je hoe het been van mijn paard eruit zag voor de behandeling.
[ [url=m/EmPy9s.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hieronder na 10 behandelingen
[ [url=m/pD1vu3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard is vandaag opgenomen in de kliniek, gaan inderdaad lasertherapie doen! Ben zeer benieuwd naar de resultaten, lees er goede verhalen over. Hoe gaat het nu met je paard?

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:48

Heel goed eigenlijk ❤
Vorig jaar zijn we eind januari begonnen met lasertherapie. 2 weken 3x in de week, 1 week 2x in de week en 2 weken 1x in de week. Dus na 5 weken controle echo en het gat was weg! Ik mocht er weer op om rustig op te bouwen. We hebben wel voor de zekerheid nog 5 x gelaserd (1x in de week). Ik heb ook de Ice Vibes aangeschaft en deze heb ik dagelijks ingezet. We zijn rustig op gaan bouwen en ondertussen rijden we weer volop. Het blijft natuurlijk wel een paard wat goed in de gaten gehouden moet worden maar voor nu genieten we weer volop. Ik heb haar overigens tijdens de blessure gewoon op de wei gehad. Op stal vond de DA het beste maar ik ben van mening dat gematigt bewegen beter is.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 21:02

SimoneX schreef:
Heel goed eigenlijk ❤
Vorig jaar zijn we eind januari begonnen met lasertherapie. 2 weken 3x in de week, 1 week 2x in de week en 2 weken 1x in de week. Dus na 5 weken controle echo en het gat was weg! Ik mocht er weer op om rustig op te bouwen. We hebben wel voor de zekerheid nog 5 x gelaserd (1x in de week). Ik heb ook de Ice Vibes aangeschaft en deze heb ik dagelijks ingezet. We zijn rustig op gaan bouwen en ondertussen rijden we weer volop. Het blijft natuurlijk wel een paard wat goed in de gaten gehouden moet worden maar voor nu genieten we weer volop. Ik heb haar overigens tijdens de blessure gewoon op de wei gehad. Op stal vond de DA het beste maar ik ben van mening dat gematigt bewegen beter is.

Oh wat fijn voor jou en je paard zeg!

Ik zat er inderdaad ook aan te denken om de Ice Vibes aan te schaffen, maar wacht eerst deze 2 weken even af. Ze gaan haar op de kliniek nu 14 dagen 5 dagen per week laseren, ben heel benieuwd! Ik heb haar ook gewoon op de wei, is wel goed voor haar mindset denk ik..

Rijd je dressuurmatig?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:03

Mijn paard heeft het aan beide voorbenen gehad
Eerst links voor heeft in totaal 9 mnd geduurd en jaar erop rechtsvoor heeft 5 mnd geduurd
Daarna nooit meer last van gehad je zag wel op beide benen een wormachtig litteken

Mijn paard haalde ik zo dus 2 x uit de wei -O-

Hij heeft in het begin op stal gestaan omdat hij bleef rennen op de wei en slidings met de voorbenen maskte van 7 meter Waardoor de pees verder scheurde -O-

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:39

Mijn paard had een jaar geleden een enorm gat in haar checkligament van meer dan 6 cm. Accuut afgeknapt bij een cross. Ik heb ook op de kliniek, lasertherapie gedaan (4FP Laser). De bedoeling was 2 weken, maar omdat na 1 week het onstekingsweefsel nog niet voldoende weg was, werd het 3 weken (maar goed, mijn paard had echt wel een hele zware blessure volgens de DA). Daarna heb ik haar op een revalidatie stal gezet, waarbij ze dagelijks op de vitafloor (trilplaat) ging, stappen, koelen met ice vibes. In een later stadium rustig aan het rijden opbouwen en aquatraining. Al met al ruim een half jaar revalidatie, maar ik heb weer een volledig goed paard terug. Mag er alles weer mee. Mijn eigen gevoel zegt dat ik er niet meer mee de SGW in ga, maar zelfs dat zou mogen van de DA als ik er rekening mee zou houden dat ik niet start als de bodem echt mega slecht is. Maar goed, dat risico ga ik niet meer lopen, maar wel gewoon dressuur, springen en lekker buitenrijden. Het was een financiële aderlating, maar het is het dubbel en dwars waard geweest.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 18:59

oji schreef:
Mijn paard had een jaar geleden een enorm gat in haar checkligament van meer dan 6 cm. Accuut afgeknapt bij een cross. Ik heb ook op de kliniek, lasertherapie gedaan (4FP Laser). De bedoeling was 2 weken, maar omdat na 1 week het onstekingsweefsel nog niet voldoende weg was, werd het 3 weken (maar goed, mijn paard had echt wel een hele zware blessure volgens de DA). Daarna heb ik haar op een revalidatie stal gezet, waarbij ze dagelijks op de vitafloor (trilplaat) ging, stappen, koelen met ice vibes. In een later stadium rustig aan het rijden opbouwen en aquatraining. Al met al ruim een half jaar revalidatie, maar ik heb weer een volledig goed paard terug. Mag er alles weer mee. Mijn eigen gevoel zegt dat ik er niet meer mee de SGW in ga, maar zelfs dat zou mogen van de DA als ik er rekening mee zou houden dat ik niet start als de bodem echt mega slecht is. Maar goed, dat risico ga ik niet meer lopen, maar wel gewoon dressuur, springen en lekker buitenrijden. Het was een financiële aderlating, maar het is het dubbel en dwars waard geweest.

Oh klinkt echt goed, geeft mij weer een beetje moed! De blessure van mijn merrie is ook aardig fors, dus ben benieuwd of de aankomende 2 weken laseren genoeg is voor haar. Hoevaak hebben ze jouw paard gelaserd in totaal?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:19

mirgino schreef:
Mijn paard heeft het aan beide voorbenen gehad
Eerst links voor heeft in totaal 9 mnd geduurd en jaar erop rechtsvoor heeft 5 mnd geduurd
Daarna nooit meer last van gehad je zag wel op beide benen een wormachtig litteken

Mijn paard haalde ik zo dus 2 x uit de wei -O-

Hij heeft in het begin op stal gestaan omdat hij bleef rennen op de wei en slidings met de voorbenen maskte van 7 meter Waardoor de pees verder scheurde -O-

Dit klinkt min of meer t zelfde als bij mij. Geeft wel hoop voor de toekomst! Mijne is dus rustiger op de wei als met stal rust. Dan doet ze niks als steigeren en bokken als dr vriendjes wel mogen. Afgelopen woensdag is ze ingespoten bij t tweede been, 2 oktober eerste controle..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:26

Ik moest wel veel koelen, zijn been was best opgelopen en de bult erg groot
Ik deed er min 4 x per dag een coolpack om
Hij heeft het nog jaren goed gedaan, ook strandritten totdat het vanwege artrose niet meer ging

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 19:41

Ik koel nu 2x per dag en dan ook nog 1x (direct na t koelen) de ice vibes. Ofja om het been waar nu de blessure zit alleen ijs, mag niet trillen. En de andere ijs + trillen.
Verder heb ik nog een (cooling) zalf/gel op basis van prednison. Smeer ik nu een paar dagen niet ivm huidirritatie.

De bulten van de blessure gaan volgens de dierenarts niet meer weg. Maar dat maakt mij op zich ook niet uit, als t binnen in maar heel is straks.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:00

De bulten waren bij mijn paard weg je zag wel op beide benen een wormvormig litteken

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 20:20

HarmanyL schreef:
mirgino schreef:

Dit klinkt min of meer t zelfde als bij mij. Geeft wel hoop voor de toekomst! Mijne is dus rustiger op de wei als met stal rust. Dan doet ze niks als steigeren en bokken als dr vriendjes wel mogen. Afgelopen woensdag is ze ingespoten bij t tweede been, 2 oktober eerste controle..

Hoop dat je 2 oktober goed nieuws krijgt! Nu weer veel stappen en koelen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:30

petravdmeerx schreef:
Oh klinkt echt goed, geeft mij weer een beetje moed! De blessure van mijn merrie is ook aardig fors, dus ben benieuwd of de aankomende 2 weken laseren genoeg is voor haar. Hoevaak hebben ze jouw paard gelaserd in totaal?

Bij mij stond ze op de kliniek en werd ze 6 dagen per week gelaserd en elke keer na een week laseren gescand om te kijken hoe de genezing ging. Na die 3 weken niet meer gelaserd, maar stappen aan de hand volgens opbouw schema, koelen en deed ik ook nog vitafloor omdat dat er ook voor zorgt dat het gehele lijf een beetje in conditie blijft en niet de andere benen verzwakken door de boxrust en het gebrek aan arbeid. Dat moet natuurlijk maar net beschikbaar zijn waar je staat (ik kon sowieso niet revalideren waar ik stond want had niet de mogelijkheden om daar 2 keer per dag te stappen omdat dat gewoon te ver weg was voor mij) dus ik had besloten haar op een revalidatie stal te zetten, waar je dan wat meer mogelijkheden hebt. Als je dat niet hebt dan zou ik als ik jou alle benen dagelijks met de ice vibes laten trillen, zodat de doorbloeding in alle benen gewoon gestimuleerd wordt. Maar overleg dat met je DA wat de beste nazorg na de laserperiode is.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:54

HarmanyL schreef:
mirgino schreef:

Hoop dat je 2 oktober goed nieuws krijgt! Nu weer veel stappen en koelen?[/quote]

Alleen koelen. Omdat ze van ca 7-13u op de wei staat loopt ze genoeg. Maar meestal scharrelen we in de avond nog wel even over t erf om lekkere grasjes te zoeken. Ze loopt overigens prima, misschien te goed :-)

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 12:23

Vandaag is mijn merrie na 2 weken laseren weer gescand. Het checkligament is aan de buitenkant weer helemaal gevuld de binnenkant is ook goed op weg, heeft iets meer tijd nodig,

Hebben jullie goeie ervaringen met de Ice Vibes?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:31

petravdmeerx schreef:
callippo schreef:
Ja, ik heb dit 1,5 jaar geleden laten doen. Het zou het herstel versnellen en de kans op herstel vergroten.
Checkligament herstelde echter langzamer dan de dierenarts verwacht had (elke maand laten scannen, na 4 maanden besloten hem een jaar op de wei te zetten). Dus het had niet echt het gewenste effect, al weet je natuurlijk nooit hoe het zonder deze behandeling was gegaan.

Oh jeetje. Is die herstelperiode gebruikelijk?

Sorry dat ik niet meer gereageerd had.
Deze herstelperiode is niet normaal, de dierenarts was ook teleurgesteld dat het er bij de 4e scan nog steeds niet goed uitzag.

Fijn dat het herstel bij jou wel voorspoedig lijkt te gaan!

Ik heb goede ervaringen met de Icevibes. Althans, in de zin van dat ze gemakkelijk in gebruik zijn. Paard houdt niet van water en zo kon ik toch relaxt koelen (en kon ik uitmesten terwijl zijn benen gekoeld werden)
Ik heb ze nu niet meer nodig, dus als je interesse hebt, mag je een pb sturen

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:50

Ik val even je topic binnen.
Geen blessure zoals jouw paard maar een tussenpees blessure.
Ik ben nu 3 weken met de icevibe bezig nadat mijn eigen DA hem afgeschreven heeft als sportpaard.
Morgen gaan we naar de raaphorst voor een utc scan (en algeheel plan) en ben benieuwd of er al ruim verschil is te zien op de gewone echo (mijn paard is pas 4 maanden onderweg en blessure is niet mega, vandaar dat ik een second opinion laat doen)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 22:49

ivy_power89 schreef:
Ik val even je topic binnen.
Geen blessure zoals jouw paard maar een tussenpees blessure.
Ik ben nu 3 weken met de icevibe bezig nadat mijn eigen DA hem afgeschreven heeft als sportpaard.
Morgen gaan we naar de raaphorst voor een utc scan (en algeheel plan) en ben benieuwd of er al ruim verschil is te zien op de gewone echo (mijn paard is pas 4 maanden onderweg en blessure is niet mega, vandaar dat ik een second opinion laat doen)

Ik ben heel benieuwd of de utc scan je meer informatie gaat geven. Zo ja zou je mij dat misschien willen laten weten? Ik zit ook te twijfelen om een second opinion te doen met utc bij de raaphorst.

@ts ik gebruik de ice vibes ook dagelijks. Ik vind het fijne dingen maar of het echt wat doet voor de peesblessure kan ik uiteraard niet bekrachtigen. Maar wat fijn dat de controle echo al goede verbetering laat zien!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 08:34

Ik heb de ice-vibes vooral gebruikt voor het ice, omdat mijn paard sowieso al 2x per dag een half uur op de vitafloor stond. Maar koelen met koelpacks is vind ik wel aan te bevelen tov koelen met water, daar wordt de huid toch na verloop van tijd niet beter van. Na 5 maanden de vitafloor afgebouwd omdat ze toen weer op de paddock mocht en het opbouwschema inmiddels dusdanig was dat ze wel voldoende beweging kreeg voor goede doorbloeding, en toen wel ook de vibes aan gaan zetten tijdens het koelen na arbeid. Had wel het idee dat als je de vibes aanzet, dat de Ice-packs sneller opwarmen. Na 20 minuten waren ze bij mij wel helemaal ontdooid met de trilling erbij aan, maar dat kan ook komen omdat ze inmiddels al een half jaar lang dag in dag uit meerdere keren gebruikt waren. Ik weet niet of de koelkracht van die dingen na verloop van tijd afneemt.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:00

Ice Vibes is volgens mijn dierenarts en paardenfysio een prima ondersteuning bij en na een peesblessure. Ik moest op standje 2 trillen en tegelijkertijd koelen.

Ik had je trouwens een PB gestuurd

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:01

Ik doe om de oude blessure ice+Vibes 10 minuten en om de nieuwe blessure mag ik alleen de ice gebruiken. Als ik na 10 minuten de Vibes eraf haal op rechts lijkt t ijs daar toch nog kouder te zijn als op links. En ja of het wat doet? Geen idee natuurlijk. Maar ik vind t nu vooral fijn om m op rechts te gebruiken zodat dat toch wat gestimuleerd wordt omdat ze natuurlijk nog niet echt iets mag doen door de blessure links.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:17

petravdmeerx schreef:
Vandaag is mijn merrie na 2 weken laseren weer gescand. Het checkligament is aan de buitenkant weer helemaal gevuld de binnenkant is ook goed op weg, heeft iets meer tijd nodig,

En hoe vaak is ze in die 2 weken gelaserd?

Mijn paard staat nu 2 weken met een blessure aan het check ligament en ik twijfel ook om te gaan laseren. Mijn paard loopt overigens wel gewoon op de wei, hij gaat helemaal uit zijn pannetje op stal en de paddocks vind ik veel te zwaar. Volgens de raaphorst vertraagd dit wel het herstelproces vandaar dat ik aan laseren denk. Ze raden dan 10 behandelingen aan a 75 euro per keer.. Hoor er wisselende verhalen over dus vind het lastig wat te doen.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 21:24

Christadk schreef:
petravdmeerx schreef:

En hoe vaak is ze in die 2 weken gelaserd?

Mijn paard staat nu 2 weken met een blessure aan het check ligament en ik twijfel ook om te gaan laseren. Mijn paard loopt overigens wel gewoon op de wei, hij gaat helemaal uit zijn pannetje op stal en de paddocks vind ik veel te zwaar. Volgens de raaphorst vertraagd dit wel het herstelproces vandaar dat ik aan laseren denk. Ze raden dan 10 behandelingen aan a 75 euro per keer.. Hoor er wisselende verhalen over dus vind het lastig wat te doen.

Elke dag! Ik heb het bij Dierenkliniek Wolvega laten doen, ze is daar ook opgenomen 2 weken lang. Heen en weer reizen was zowel voor mij als voor mijn merrie niet haalbaar..

Als je het geld hebt zou ik het zeker doen, mijn blessure was vrij fors maar nu echt al een heel stuk verbeterd! Zit al nieuw peesweefsel, het moet alleen nog sterker worden nu. Dus stap veel en ze gaat lekker op de wei.