Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:35

floripori17 schreef:
Ik wissel nu icevibe en handlaser af en dan eens in de zoveel weken high power laser. Verder moet ik deze week nog aan de hand en vanaf volgende week onder het zadel ..maar het voelt wat snel.. vooral zonder idee of het nu daadwerkelijk iets beter is of niet. Dus weet nog niet of ik dat wel ga doen. Zou eigenlijk controle hebben met 10 weken, maar dat voelt weer lang zonder te weten of het betert...

Gewoon je gevoel volgen. Als onder het zadel je te snel gaat, dan stap je haar langer aan de hand toch? :)

HarmanyL

Re: Ervaringen gezocht prp en peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:44

Ik mag nu de IceVibe bij het net behandelde been ook niet gebruiken. Bij de genezen verklaarde wel

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 15:34

janderegelaa schreef:
floripori17 schreef:
Ik wissel nu icevibe en handlaser af en dan eens in de zoveel weken high power laser. Verder moet ik deze week nog aan de hand en vanaf volgende week onder het zadel ..maar het voelt wat snel.. vooral zonder idee of het nu daadwerkelijk iets beter is of niet. Dus weet nog niet of ik dat wel ga doen. Zou eigenlijk controle hebben met 10 weken, maar dat voelt weer lang zonder te weten of het betert...

Die Icevibe en laser bijten elkaar eigenlijk. Ik zou de icevibe weglaten.

Ook als ik ze zonder ijs gebruik? Gebruik hem momenteel zonder namelijk!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:16

Wat is het doel van dat ding dan als je er geen ijs in doet!?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:46

Hij vibreert ook :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:57

Selente schreef:

Dat heeft helemaal geen zin. Je kunt er beter mee gaan stappen. Dan beweegt die pees ook zoals hij moet bewegen en wordt echt sterk.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 20:57

janderegelaa schreef:
Selente schreef:

Dat heeft helemaal geen zin. Je kunt er beter mee gaan stappen. Dan beweegt die pees ook zoals hij moet bewegen en wordt echt sterk.

Naja dat stappen dat doe ik al. Maar dan zou een vitafloor en equisage pulse ook dus nutteloos zijn? Ik denk wel dat het wat doet. Miss niet heel veel, maar alle beetjes helpen natuurlijk :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:31

De vitafloor weet ik toevallig. Doet niets op benen maar maakt rugspieren wel sterker.

De equissage is geen enkel gepubliceerd onderzoek van maar is-zoals ik het kan zien- gewoon een soort massageapparaat. Voor de prijs van een laser...

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 23:25

janderegelaa schreef:
De vitafloor weet ik toevallig. Doet niets op benen maar maakt rugspieren wel sterker.

De equissage is geen enkel gepubliceerd onderzoek van maar is-zoals ik het kan zien- gewoon een soort massageapparaat. Voor de prijs van een laser...

Aha okay!! Ik ben wel meer van wetenschappelijk bewezen materialen, maar het stimuleert dus ook niet de doorbloeding niks?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:54

floripori17 schreef:
janderegelaa schreef:

Aha okay!! Ik ben wel meer van wetenschappelijk bewezen materialen, maar het stimuleert dus ook niet de doorbloeding niks?

Die Vitafloor niet in de benen in elk geval. Het massageapparaat zal heus wel wat stimuleren, net als iedere massage maar om daar nou 4295 voor te betalen...

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 15:03

Voor de kenners onder ons.. ik begrijp er bar weinig van.

Afbeelding

Wel weer ff confronterend. Kan helaas weinig doen verder dan revalidatie schema volgen...

MiesFlash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:09

floripori17 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat van de Equissage klopt niet hoor... Daar zit wel degelijk wetenschappelijk onderzoek achter. O.a een onafhankelijk onderzoek in de veterinary journal of equine sciences gepubliceerd door Elsevier. Ik heb zelf pas een set aangeschaft en ik heb een hele lijst van het wetenschappelijk onderzoek gekregen.
Het is echt veel meer dan “zomaar een massage apparaat”

Het stimuleert juist wel de bloeddoorstroming en de lymfedrainage. Ik heb het al bij verschillende paarden bij ons op stal gebruikt, en werkt echt super.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:35

Heb je een link naar het onderzoek?

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 16:50

Mocht iemand ooit nog op dit forum stoten kan ik met zekerheid zeggen dat er weinig tot niets veranderd is na de prp. Kleine verbetering van 0,8% dus praktisch nihil. De slagingskans van de prp was sws niet hoog doordat het een oude blessure is en er al allemaal verklevingen zitten.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:02

Zonde! Ik ga deze week de kliniek bellen voor een afspraak. Vorig jaar juni ingespoten met prp. In augustus terug, minimale verbetering. De winter op rust gezet met alleen wandelen op het harde. Ben benieuwd hoe het er nu uit ziet. Nog wel een zwelling, maar echt veel minder. Sinds de laatste 2-3 weken minder warm/wisselend warm. In november gekeken hoe ze liep, nog niet zuiver, maar wel enige verbetering. Ondertussen zit ze ook wel wat vast in haar lijf, wat wellicht ook een rol speelt. Dus geen idee waar we staan, kan nog alle kanten op. Maar ik hoop dat het gat in ieder geval dicht is!

Patriesvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:12

Bij mij gelukkig helemaal goed gekomen! Later toch nog een scan gemaakt en alles zag er helemaal goed uit na het laseren. We zijn nu alweer sinds november heel rustig qua beweging gaan opbouwen en zit nu weer op normaal niveau qua training. Springen ook net weer rustig aan opgepakt en been doet het super goed. Wat ik begreep van de fysio die haar gelaserd heeft dat haar been door het laseren niet onderdoet aan de anderen omdat de laser littekenweefsel vorming voorkomt en hierdoor niet meer blessure gevoelig is dan haar andere goede benen.
Helemaal blij dus! Je ziet er eigenlijk ook niks meer van

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:08

Patriesvis schreef:
Bij mij gelukkig helemaal goed gekomen! Later toch nog een scan gemaakt en alles zag er helemaal goed uit na het laseren. We zijn nu alweer sinds november heel rustig qua beweging gaan opbouwen en zit nu weer op normaal niveau qua training. Springen ook net weer rustig aan opgepakt en been doet het super goed. Wat ik begreep van de fysio die haar gelaserd heeft dat haar been door het laseren niet onderdoet aan de anderen omdat de laser littekenweefsel vorming voorkomt en hierdoor niet meer blessure gevoelig is dan haar andere goede benen.

Dat is ook de ervaring, als prp niet lukt (en dat is vaak) geeft laser wel het gewenste resultaat.

Ze willen nu een onderzoek starten om direct na prp te gaan laseren. De verwachting is dat de prp dan beter werkt en in combi met de laser een super resultaat zal geven. Maar dat is met laser alleen ook al en veel goedkoper.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:28

MiesFlash schreef:
floripori17 schreef:

Dat van de Equissage klopt niet hoor... Daar zit wel degelijk wetenschappelijk onderzoek achter. O.a een onafhankelijk onderzoek in de veterinary journal of equine sciences gepubliceerd door Elsevier. Ik heb zelf pas een set aangeschaft en ik heb een hele lijst van het wetenschappelijk onderzoek gekregen.
Het is echt veel meer dan “zomaar een massage apparaat”

Het stimuleert juist wel de bloeddoorstroming en de lymfedrainage. Ik heb het al bij verschillende paarden bij ons op stal gebruikt, en werkt echt super.

Ik heb dat “onderzoek” even opgezocht en allereerst voldoet hij niet aan de eisen en ten tweede is het enige wat specifiek niet onderzocht wordt...peeblessures...

Dit onderzoek gaat over thoracal/lumbar behandelen. Dat is het achterste deel van het paard zijn rug.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:52

Mijn paard is met prp behandeld en meteen shockwave erbij.

Laser zou ook kunnen helpen bij littekenweefsel toch?

Patriesvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:56

janderegelaa schreef:
Patriesvis schreef:

Dat is ook de ervaring, als prp niet lukt (en dat is vaak) geeft laser wel het gewenste resultaat.

Ze willen nu een onderzoek starten om direct na prp te gaan laseren. De verwachting is dat de prp dan beter werkt en in combi met de laser een super resultaat zal geven. Maar dat is met laser alleen ook al en veel goedkoper.

Die van mij heeft in het begin alleen een ontstekingsremmer ingespoten gekregen door de DA en toen op advies van de osteopaat direct met de laser begonnen. Heeft al met al heel wat gekost qua laseren maar heeft wel de ‘trick’ gedaan bij mijn paard. Super blij mee dat ik haar heb laten laseren. Na de scan met goede uitkomst heel voorzichtig aan beweging opgebouwd en toen ter ondersteuning de ice vibes een aantal weken gebruikt. Daarna afgebouwd en nu al een maand of 2 helemaal zonder met normale training.
Kan iedereen het laseren aanbevelen. In ons geval dus heel goed geholpen!

Patriesvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:58

Laura_ schreef:

Ja, volgens de fysio die mijn paard gelaserd heeft voorkomt de laser litteken weefsel waardoor het been later niet meer blessure gevoelig is dan de andere goede benen.
Ik heb alleen de laser gebruikt en daarna ter ondersteuning bij het opbouwen van de beweging de ice vibes en dat is helemaal goed gekomen.

MiesFlash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:33

Ik heb dat “onderzoek” even opgezocht en allereerst voldoet hij niet aan de eisen en ten tweede is het enige wat specifiek niet onderzocht wordt...peeblessures...

Dit onderzoek gaat over thoracal/lumbar behandelen. Dat is het achterste deel van het paard zijn rug.[/quote]

Zou je even willen uitleggen aan welke eisen het volgens jou zou moeten voldoen. Zover mij bekend is kom je alleen in de Veterinary journal of Equine sciences als je aan alle eisen voldoet.

Daarbij is de term peesblessure een heel ruim begrip, waar vanalles onder kan vallen. Bijv; wanneer je een ontsteking (of een zwelling) aan een pees hebt en je hebt een middel (even los van of dat nou de Equissage is of niet) die de bloeddoorstroming (wel op basis van wetenschappelijk bewijs) en de lymfedrainage sterk kan bevorderen. Dan zal zo’n ontsteking eerder verdwijnen en zal het revalidatieproces korter zijn. Wanneer je een afgescheurde pees hebt dan zal een verbeterde bloeddoorstroming en lymfedrainage geen effect hebben en is waarschijnlijk een operatieve behandeling nodig. Sowieso zul je eerst moeten laten onderzoeken wat de oorzaak van de “blessure” is.

Ik zeg overigens niet dat de Equissage een wondermiddel is, maar ik heb het product nu bij verschillende aandoeningen toegepast zien worden en met een zeer positief resultaat. Waaronder ook een peesontsteking... Vandaar ook dat ik het hier verdedig. ☺️ (Niet als aanval bedoeld dus)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:00

Patriesvis schreef:
Laura_ schreef:

Ja, volgens de fysio die mijn paard gelaserd heeft voorkomt de laser litteken weefsel waardoor het been later niet meer blessure gevoelig is dan de andere goede benen.
Ik heb alleen de laser gebruikt en daarna ter ondersteuning bij het opbouwen van de beweging de ice vibes en dat is helemaal goed gekomen.

Ja ik bedoel indien er littekenweefsel zit, dat dit kan wegtrekken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:35

MiesFlash schreef:
Zou je even willen uitleggen aan welke eisen het volgens jou zou moeten voldoen. Zover mij bekend is kom je alleen in de Veterinary journal of Equine sciences als je aan alle eisen voldoet.

Daarbij is de term peesblessure een heel ruim begrip, waar vanalles onder kan vallen. Bijv; wanneer je een ontsteking (of een zwelling) aan een pees hebt en je hebt een middel (even los van of dat nou de Equissage is of niet) die de bloeddoorstroming (wel op basis van wetenschappelijk bewijs) en de lymfedrainage sterk kan bevorderen. Dan zal zo’n ontsteking eerder verdwijnen en zal het revalidatieproces korter zijn. Wanneer je een afgescheurde pees hebt dan zal een verbeterde bloeddoorstroming en lymfedrainage geen effect hebben en is waarschijnlijk een operatieve behandeling nodig. Sowieso zul je eerst moeten laten onderzoeken wat de oorzaak van de “blessure” is.

Ik zeg overigens niet dat de Equissage een wondermiddel is, maar ik heb het product nu bij verschillende aandoeningen toegepast zien worden en met een zeer positief resultaat. Waaronder ook een peesontsteking... Vandaar ook dat ik het hier verdedig. ☺️ (Niet als aanval bedoeld dus)

Een studie die aan de voorwaarden voldoet heeft een groep die de echte behandeling krijgt, een groep die een placebo krijgt zonder dat de onderzoeker weet welk dier het is en er is een controlegroep die niets krijgt. Daarnaast moet het "peer reviewed" zijn. Dus andere bezoekers hebben het moeten beoordelen en dan komt het op Pubmed bijvoorbeeld. En daar staat hij niet.

En nogmaals, het onderzoek wat zij doen gaat over een paardenrug en niet over een pees.

Patriesvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:54

[/quote]
Ja ik bedoel indien er littekenweefsel zit, dat dit kan wegtrekken?[/quote]

Dat weet ik niet of het ook helpt bij bestaand litteken weefsel. Zou ik als ik jou was even navragen bij iemand die lasertherapie aanbiedt.