Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:19

ellepel schreef:
hoe zie je die gebroken voetas, kun je dat uit leggen?

De lijn hoort ongeveer 45 graden te zijn ten opzichte van de bodem. Nu zie je een knik tussen de hoef en het stukje been erboven.

Dit is dus een gebroken voetas. Slecht uitgelegd, maar kijk eens op wiki.

Afbeelding
Even slordig getekend.
Die zwarte hoef lijkt te stijl.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:28

SVRL schreef:
ikke schreef:
Dat had ik verwacht, 4x gebroken voetas omdat er te weinig van de toon gehaald wordt. Maar platvoeten zijn dit niet. De wand heeft te weinig steun waardoor ie naar buiten flairt.

Hoe lang is het geleden dat de smid geweest is?

Zo vanaf foto (wat niet hetzelfde is als wanneer je ernaast staat) zou ik de toon iets korter willen zien zodat de gebroken voetas opgelost wordt. Van de zolen moet ie wellicht eens afblijven en dan de gehele wand iets korter.

Nee, niet in een keer corrigeren, dan weet je zeker dat ie een maand kreupel loopt.
Maar ik had ze rampzaliger verwacht, eerlijk gezegd. Dit is niet goed maar wereldrampen zijn het echter niet.

Heb je foto's van de onderkant?

Enne, bedenk ook dat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat de voeten niet top bekapt zijn kan kreupelheid veroorzaken maar dan kan er nog steeds artrose bij zitten.

Smid is vorige woensdag geweest. Deze smid haalt overigens niets van zijn zool, enkel van de zijkanten. Als ik je goed begrijp, wordt mijn paard dus al heel zijn leven en door 3 verschillende smeden verkeerd bekapt. Vind het dan wel gek dat zowel mijn shet als mijn jonkie geen problemen hebben. Nu, de voeten van mijn shet zijn vervormd doordat hij hoefbevangen is geweest, maar mijn smid heeft ze toch echt wel terug mooi in vorm gekregen.

Onderkant van zijn voet? Dat gaat een uitdaging worden! Voetjes geven is een dingetje door die artrose in zijn schouder, maar ik onderneem in de loop van de dag zeker een poging.

Fijn dat iedereen hier zo mee denkt en Ikke, bedankt voor de kritische blik. Vraag me eigenlijk ook wel af hoe hij aan gebroken voetassen komt. Aangezien zijn voeten er al 15 jaar zo uit zien, loopt hij er al zo bij van voor ik hem kocht. Hoe komt een 4 jarige aan gebroken voetassen?

Nou, laten we het wel in het goede perspectief houden; de voetas is wel gebroken en dus niet goed, maar ik wil dit niet als rampzalig betitelen.
Wanneer je, onder leiding van je smid, er elke dag een streek van de vijl op geeft, heb je dit binnen twee maanden opgelost, zonder dat ie er kreupel van wordt.

Het kan zijn, maar dat is heel lastig te beoordelen vanaf foto, dat je smid de wand te dun vijlt waardoor die niet meer in staat is het paard te dragen en ombuigt (flairt).

@Ellepel; Wat Knert schrijft klopt.
De lijn van het kootbeen en de groeilijnen van de hoef moeten in een lijn liggen, inderdaad op ongeveer 45°
Als je goed kijkt, zie dat dat bij dit paard niet klopt. Niet rampzalig maar er zit een knikje in.

Anomien

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:31

Ik ken er zat die er redelijk mee rondkomen.
Maar deze smid is in mijn ogen niet kundig als ie het nooit meld en zeker ook een eventuele dunne zool niet heeft opgemerkt. Neem aan dat ie op de hoogte is van het slechte lopen van dit dier.

Dan ga je toch meedenken?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:33

Knert schreef:
ellepel schreef:
hoe zie je die gebroken voetas, kun je dat uit leggen?

De lijn hoort ongeveer 45 graden te zijn ten opzichte van de bodem. Nu zie je een knik tussen de hoef en het stukje been erboven.

Dit is dus een gebroken voetas. Slecht uitgelegd, maar kijk eens op wiki.

[ [url=m/QMWr7x.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even slordig getekend.
Die zwarte hoef lijkt te stijl.

Dit viel mij ook gelijk op. Het zou kunnen dat hierdoor het hoefbeen ook niet recht ligt ten opzichte van de bodem. Maar wat meer gekanteld, waardoor de "toon" van het hoefbeen te veel belasting krijgt. Röntgenfoto's zouden hier meer duidelijkheid kunnen geven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:45

Of de voetas echt goed is kun je inderdaad het beste zien op een röntgenfoto.
Ik heb mijn paard een half jaar geleden ook op de foto laten zetten vanwege gevoelig lopen en angst voor bevangenheid en op de foto’s kun je heel goed zien hun dun of dit de zool werkelijk is en of de voetas klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:52

Knert schreef:
Ik ken er zat die er redelijk mee rondkomen.
Maar deze smid is in mijn ogen niet kundig als ie het nooit meld en zeker ook een eventuele dunne zool niet heeft opgemerkt. Neem aan dat ie op de hoogte is van het slechte lopen van dit dier.

Dan ga je toch meedenken?

Mijn huidige smid komt nu 3 jaar en heeft dit paard zo overgenomen van zijn voorgangers. Ik kocht dit paard 15 jaar geleden toen hij 4 was van mijn 1ste hoefsmid, paard is door hem gefokt. Vanaf het begin waren zijn voeten zo, er is altijd gezegd dat ie gewoon wat platvoeten heeft. Was volgens mijn eerste dierenarts ook de reden waarom hij zo vaak hoefzweren liep toen we nog reden. De afgelopen 15 jaar heeft niemand ooit iets gezegd over een mogelijks dunne zool. Vind het dan ook niet correct om alles af te schuiven op mijn huidige smid, die overigens wel goed mee denkt en echt al wonderen verricht heeft met mijn shet. Moest er uit de RX een duidelijke afwijking komen, zal hij zeker mee naar oplossingen zoeken.
Maar ik stel je eerlijkheid en je mee denken echt wel op prijs, blijf dus vooral je ongezouten mening geven!
Bedankt trouwens om zo duidelijk uit te leggen wat een gebroken voetas is.

@ Ikke, mijn verzorgster is nog tot volgende week niet beschikbaar. Moest het mij niet lukken om vandaag foto's te nemen vd onderkant, doe ik het wanneer zij hier is. Ik denk dat ik ergens nog wel foto's heb van hoe zijn voeten eruit zien als ze wat langer zijn, ik probeer ze te zoeken. Moet wel toe geven dat ik ze niet graag plaats, omdat ze echt lelijk zijn als ze langer worden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:56

Ik heb geen verstand van de voeten, maar ik vind het heel aannemelijk dat een paard met artrose daar iedere keer last van krijgt. Ik zou daar eens naar kijken. Elke keer dat er wordt bekapt, gaat het paard toch weer iets anders op de voeten staan. Dat hoeft maar minimaal te zijn, maar als de artrose erger is geworden dan kan een miniem verschil al een groot effect hebben.
Ik heb dat zelf ook ervaren, ik heb steunzolen artrose in mn knie. Toen ik een nieuwe steunzool kreeg met een halve centimeter verschil heb ik echt een paar dagen last van mijn knie gehad.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:05

Ik heb ook een merrie staan met dunne zolen. Zo'n beetje zelfde probleem als jouw paard. De wand brokkelt heel snel af, paard gaat op de zool lopen en kan geen 5 passen meer rechtlopen.
Dit is gekomen na hoefbevangenheid.
De foto's toendertijd toonden ook heel duidelijk hoe dun de zool is.
Oplossing : ijzers vooraan eronder.
Als ze nu per ongeluk een keer een ijzer verliest, gaat het welgeteld nog 24u goed. Daarna loopt ze stokkreupel op die voet tot de smid het ijzer er weer onder gezet heeft en dan is het gelijk weer een kievit :')

Andere merrie met cushing heeft ook geen al te dikke zolen, maar kan prima zonder ijzers.
Als de grond hard is en er is net iets teveel van haar hoeven afgehaald, gaat ze ook manken.
Oplossing : in de zomer laat ik ze maar om de 10 weken bekappen. In de winter als er lange tijd vorst voorspeld is ook. Weg probleem :D

Ik zou bij zulke paarden niet meteen de schuld bij de smid zoeken als ik de foto's zo zie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:09

Als het paard voor het bekappen niet kreupel of gevoelig loopt en erna wel, dan gaat er toch iets niet goed met bekappen.Want eel paard hoort door bekappen juist beter te gaan lopen en niet slechter.Ik vraag mijn smid altijd om er niet teveel af te halen.En niet elke smid past bij elk paard.Ts heeft veel vertrouwen in de smid die ze nu heeft,bespreek het eens goed met hem.Ik vind de hoeven best kort gedaan. Die ene met witte voet heeft inderdaad een scheur tot aan de kroonrand. Of dat gevoeligheid kan geven weet ik niet maar goed is het uiteraard niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:15

Platvoeten? Ik wilde reageren dat mijn paard met platvoeten ook goed kreupel kan zijn als ze te kort gezet wordt/ik dat doe, daarom let ik heel goed op dat ik eerder iets laat staan dan teveel weghaal. Maar dat is mijn ervaring met mijn platvoetpaard en daar heb jij niks aan want die van jou heeft geen platvoeten.
Laatst bijgewerkt door GDG op 15-08-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:16

Ipv allemaal een diagnose te geven en speculeren over de smid en ijzers en weet ik al wat niet meer, kan TS beste gewoon eerst foto's maken om het een en ander uit te sluiten. Kan je van daaruit verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:20

anjali schreef:
Als het paard voor het bekappen niet kreupel of gevoelig loopt en erna wel, dan gaat er toch iets niet goed met bekappen.Want eel paard hoort door bekappen juist beter te gaan lopen en niet slechter.Ik vraag mijn smid altijd om er niet teveel af te halen.En niet elke smid past bij elk paard.Ts heeft veel vertrouwen in de smid die ze nu heeft,bespreek het eens goed met hem.Ik vind de hoeven best kort gedaan. Die ene met witte voet heeft inderdaad een scheur tot aan de kroonrand. Of dat gevoeligheid kan geven weet ik niet maar goed is het uiteraard niet.

Ik heb vertrouwen in hem, omdat er tot hiertoe geen link was naar het bekappen toe. De afgelopen jaren stond hij iedere keer rond augustus kreupel, meestal de periode dat er nieuw hooi kwam. Met de huidige hooiboer heb ik dan ook de afspraak gemaakt om me geen 1ste snede meer te leveren. Het is pas nu dat er een duidelijke link is.

Toen hij in juni kreupel werd, was hij een paar keer een uur of 4 in de namiddag op gras geweest. De dag dat de smid kwam, had hij ook een behandeling gehad van de osteopaat. Die had al zijn blokkades losgewerkt. Zijn hals zat helemaal vast en zijn schouder natuurlijk ook. Hij is toen voor de zoveelste keer op PIDD en IR getest en omdat er naast de wei veel onkruid en Sint jakobskruid staat (en passanten het niet laten om gras af te trekken en te voeren), is toen ook zijn lever getest. Alles kwam negatief terug, waardoor we toen dachten dat hij mechanisch bevangen stond. Dit is echt de allereerste keer dat dierenarts, hoefsmid en ik door hebben dat er een link moet zijn. Dit topic opende ik dan ook om verdere problemen te voorkomen en tips te krijgen.

Echt ongelooflijk fijn dat jullie zo meedenken en verhalen delen, het helpt me echt vooruit. Voor het volledig beeld wil ik er ook wel bij vermelden dat dit paard wel wat gezondheidsproblemen heeft. Hij heeft een gezwel op zijn koker, niet kwaadaardig, die oedemen op zijn buik geeft waardoor die buik enorm opgezet is en hij moddervet toont. Vandaar ook mijn zoektocht naar aangepast voer. Hij krijgt zo nodig vochtafdrijvend, maar die krijgen niet alles weg. Volgens zijn bloedwaarden is hij perfect gezond, als hij onder handen genomen wordt door de osteopaat of mijn herboriste, komt er duidelijk gevoelige darmen, lever en nieren naar boven. Hij krijgt hiervoor van de herboriste aangepaste kruiden ter ondersteuning, maar niets helpt echt voldoende om hem van die dikke buik af te helpen. Zijn gewicht en de onderschuilende medische problemen, zitten volgens mij mee aan de basis van deze nieuwe klachten en daar kan een hoefsmid niet zo veel aan veranderen. Ik bel maandag mijn dierenarts en laat mijn paard op de foto zetten. Van daaruit zien we dan wel verder wat de mogelijke opties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:24

Ik heb blijkbaar alle foto's van zijn lange voeten weggedaan, vind enkel 1 terug van rechts achter. Achteraan worden zijn hoeven wel minder breed als vooraan.

Afbeelding
Afbeelding

@ GDG: als 3 hoefsmeden me zeggen dat mijn paard platvoeten heeft en daardoor altijd barsten als ze langer worden, dan ga ik er ook van uit dat dat zo is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:50

Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:58

anjali schreef:
Ik vind die hoeven er wel erg droog uitzien. dan scheuren ze ook eerder.Ik denk trouwens dat je de natuurlijke hoefvorm zeker van een oud paard niet moet gaan corrigeren.Wel bijwerken als ze te lang worden uiteraard maar niet willen veranderen.

Hier hebben de paarden ook droge voeten, met dit weer en een zandgrond gebeurd dat nu eenmaal gauw. Enige oplossing is een modderpoel maken en dan moeten ze er ook maar net enkele uren in willen staan en die drogen zo weer op. Dus als je tips hebt...graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:05

anjali schreef:

Klopt dat zijn hoeven droog zijn. Heb in de loop der jaren al zoveel geprobeerd om dit te voorkomen, maar niets helpt. In de winter, als hij door de blub moet om van droog naar droog te gaan, blijven zijn voeten barsten al is het dan zeker wel minder.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:11

Graag zou ik mijn ervaringen met mijn paard ook willen delen, zeker de combinatie van droogte en gevoeligheid op het harde doet bij mij een belletje rinkelen.

Mijn merrie heeft een vergevorderde vorm van verbeend hoefkraakbeen. Dit hebben we vastgesteld adhv röntgenfoto's. Hierdoor zit er heel beperkt beweging & flexibiliteit in de hoef, waardoor de hoef van zichzelf minder demping heeft. Dit maakt ook dat de hoeven vatbaarder zijn voor hoefzweren. Een paar maanden terug heeft mijn paard een paar weken lang nauwelijks kunnen lopen vanwege hoefzweren. Om dit te voorkomen is het met deze droogte heel belangrijk dat ik haar hoeven vochtig houd (voetenbadje bij de drinkplaats) en op aanraden van mijn hoefsmid smeer ik de hoeven in met een mengsel van zonnebloemolie en azijn. Verder rijden we buiten alleen nog met hoefschoenen met een dempende zool erin. Met deze maatregelen kunnen we gelukkig lekker blijven rijden en loopt ze weer goed.

Ik weet natuurlijk niet wat er met jouw paard aan de hand is, maar gevoelige hoeven met de droogte klinkt wel alsof het een combi van artrose of verbeend hoefkraakbeen met wellicht een beginnende hoefzweer zou kunnen zijn. Ik zou zeker röntgenfoto's van de hoeven laten maken.

Succes!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:11

Om te kunnen bepalen of het paard gebroken voetassen heeft zou ik toch graag een foto van het gehele paard vierkant opgesteld willen zien. Aan de hand van deze fotos kun je geen oordeel vellen. Staat het paard voor of onder de massa bijvoorbeeld.

Daarnaast hoe staat het verder op zijn benen, heeft het wat te compenseren voor problemen hoger in het been.

Voordat TS boos haar hoefsmid gaat contacteren lijkt het me raadzaam voorzichtig met aannames te zijn.
Is een paard op leeftijd en een perfecte stand op de foto behoeft voor het paard zelf niet automatisch ook het beste te zijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:15

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:26

My three cents. Van wat deze smid(en) zegt wordt ik niet blij in combinatie met de foto... Koop een vijl (een goede Black Farrier) en ga zelf alleen maar de wand afronden. Elke week even rondom onder een hoek van 45 graden de wand bijwerken. Niet overdrijven, maar zoals op deze link, en alleen afronden. Ik denk dat daarmee al een verbetering komt.
Wat voor vitaminebrok krijgt je paard? Krijgt hij ook lijnzaad?
http://paardenhoeven.info/blog/2013/06/ ... n-de-teen/
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 15-08-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:28

Marie111 schreef:
Geen flauw idee wat een herboriste is, maar voor het vocht wel eens gedacht aan Lymfedrainage?

https://www.paardenlymfedrainage.nl/

Is iemand die met kruiden werkt, degene die ik heb doet ook acupunctuur. Aan de hand van een lichamelijk onderzoek zoekt zij uit waar er eventueel problemen zitten. Daarna laat zij mijn paard ruiken aan pure kruiden en kijkt ze naar zijn reactie. Positieve reacties zijn geeuwen, het kruid willen opeten of ontspannen en duetten bv. Het idee hierachter is dat wilde paarden in de natuur op zoek gaan naar specifieke planten wanneer er iets mis loopt in hun lichaam. Op basis van wat ze ziet, maakt ze een specifieke mengeling voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:30

Lindsey_99 schreef:
My three cents. Koop een vijl (een goede Black Farrier) en ga zelf alleen maar de wand afronden. Elke week even rondom onder een hoek van 45 graden de wand bijwerken. Niet overdrijven, maar zoals op deze link, en alleen afronden. Ik denk dat daarmee al een verbetering komt. Van wat deze smid zegt wordt ik niet blij in combinatie met de foto...
Wat voor vitaminebrok krijgt je paard? Krijgt hij ook lijnzaad?
http://paardenhoeven.info/blog/2013/06/ ... n-de-teen/

Paard krijgt Brandon XL, lijnzaadolie heeft hij gehad toen hij 5 jaar geleden zwaar ziek was en terug op gewicht moest komen. Met zijn huidig gewicht voer ik geen olie bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:35

Pareltjes schreef:
Om te kunnen bepalen of het paard gebroken voetassen heeft zou ik toch graag een foto van het gehele paard vierkant opgesteld willen zien. Aan de hand van deze fotos kun je geen oordeel vellen. Staat het paard voor of onder de massa bijvoorbeeld.

Daarnaast hoe staat het verder op zijn benen, heeft het wat te compenseren voor problemen hoger in het been.

Voordat TS boos haar hoefsmid gaat contacteren lijkt het me raadzaam voorzichtig met aannames te zijn.
Is een paard op leeftijd en een perfecte stand op de foto behoeft voor het paard zelf niet automatisch ook het beste te zijn.

Heb al contact gehad met mijn smid en maak me helemaal niet boos op hem. Hij geeft trouwens nu ook aan dat mijn paard dunne zolen heeft. Afhankelijk van de RX, komt hij er een ijzer met zootje onder zetten.

Heb niet echt een foto waar hij zuiver vierkant staat, deze van afgelopen juni komt het dichtste bij.
Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:53

Hij zal wel kreupel na het bekappen zijn door de artrose. Moet ook zeggen dat ik niet ook blij wordt van de hoeffoto's. De hoeven lijken niet in balans bekapt, vooral het zwarte voetje niet. Het gaat er ook niet om of een smid alle bijscholingen volgt enzo het gaat erom dat een smid er een goed oog voor heeft.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:28

Met zo'n ondergeschoven voorbeen kan ik me voorstellen dat bekappen nog meer invloed heeft op de artrose. Ik kan het nog niet helemaal goed uitleggen, maar een voorbeen wat recht onder de massa staat, maakt in de kogel een minder scherpe hoek dan een voorbeen wat zo ver naar achter staat. Als je dan gaat bekappen is de invloed die de hoef heeft met zo'n onder geplaatst been veel groter. Snappen jullie wat ik bedoel? Haha.