anjali schreef:Als het paard voor het bekappen niet kreupel of gevoelig loopt en erna wel, dan gaat er toch iets niet goed met bekappen.Want eel paard hoort door bekappen juist beter te gaan lopen en niet slechter.Ik vraag mijn smid altijd om er niet teveel af te halen.En niet elke smid past bij elk paard.Ts heeft veel vertrouwen in de smid die ze nu heeft,bespreek het eens goed met hem.Ik vind de hoeven best kort gedaan. Die ene met witte voet heeft inderdaad een scheur tot aan de kroonrand. Of dat gevoeligheid kan geven weet ik niet maar goed is het uiteraard niet.
Ik heb vertrouwen in hem, omdat er tot hiertoe geen link was naar het bekappen toe. De afgelopen jaren stond hij iedere keer rond augustus kreupel, meestal de periode dat er nieuw hooi kwam. Met de huidige hooiboer heb ik dan ook de afspraak gemaakt om me geen 1ste snede meer te leveren. Het is pas nu dat er een duidelijke link is.
Toen hij in juni kreupel werd, was hij een paar keer een uur of 4 in de namiddag op gras geweest. De dag dat de smid kwam, had hij ook een behandeling gehad van de osteopaat. Die had al zijn blokkades losgewerkt. Zijn hals zat helemaal vast en zijn schouder natuurlijk ook. Hij is toen voor de zoveelste keer op PIDD en IR getest en omdat er naast de wei veel onkruid en Sint jakobskruid staat (en passanten het niet laten om gras af te trekken en te voeren), is toen ook zijn lever getest. Alles kwam negatief terug, waardoor we toen dachten dat hij mechanisch bevangen stond. Dit is echt de allereerste keer dat dierenarts, hoefsmid en ik door hebben dat er een link moet zijn. Dit topic opende ik dan ook om verdere problemen te voorkomen en tips te krijgen.
Echt ongelooflijk fijn dat jullie zo meedenken en verhalen delen, het helpt me echt vooruit. Voor het volledig beeld wil ik er ook wel bij vermelden dat dit paard wel wat gezondheidsproblemen heeft. Hij heeft een gezwel op zijn koker, niet kwaadaardig, die oedemen op zijn buik geeft waardoor die buik enorm opgezet is en hij moddervet toont. Vandaar ook mijn zoektocht naar aangepast voer. Hij krijgt zo nodig vochtafdrijvend, maar die krijgen niet alles weg. Volgens zijn bloedwaarden is hij perfect gezond, als hij onder handen genomen wordt door de osteopaat of mijn herboriste, komt er duidelijk gevoelige darmen, lever en nieren naar boven. Hij krijgt hiervoor van de herboriste aangepaste kruiden ter ondersteuning, maar niets helpt echt voldoende om hem van die dikke buik af te helpen. Zijn gewicht en de onderschuilende medische problemen, zitten volgens mij mee aan de basis van deze nieuwe klachten en daar kan een hoefsmid niet zo veel aan veranderen. Ik bel maandag mijn dierenarts en laat mijn paard op de foto zetten. Van daaruit zien we dan wel verder wat de mogelijke opties zijn.