Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:16

Fibrebeet bevat iets meer eiwit dan gewone bietenpulp, maar niet meer energie. Fibrebeet is 0.8ewpa (soort kcal) en speedibeet 0.83ewpa. Dus eigenlijk zelfs iets minder(4%).

Tessebes

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:42

Ik merkte geen verschil in energie bij het voeren van fibrebeet. Ik geef het om de bovenlijn voller te krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:51

Tessebes schreef:
Ik merkte geen verschil in energie bij het voeren van fibrebeet. Ik geef het om de bovenlijn voller te krijgen.

Merk je verschil daarin nu je dit voert?
En hoeveel geef jij er van?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:58

Nouvel schreef:
Tessebes schreef:

Merk je verschil daarin nu je dit voert?
En hoeveel geef jij er van?

Ik geef niet veel, ik ben begonnen met 200 gram (2 bekertjes), dit wel je 1:3. Nu voer ik de helft, gemengd met andere "light" slobber, omdat ze het niet meer graag at. Daarnaast geef ik nog een vitaminebrok met extra aminozuren. Zo alles bij elkaar is ze wel opgeknapt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:24

Tessebes schreef:
Ik geef niet veel, ik ben begonnen met 200 gram (2 bekertjes), dit wel je 1:3. Nu voer ik de helft, gemengd met andere "light" slobber, omdat ze het niet meer graag at. Daarnaast geef ik nog een vitaminebrok met extra aminozuren. Zo alles bij elkaar is ze wel opgeknapt.

Oké dank je, ga ik even onthouden!

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 15:09

Ik geef nu nog ca 400 gram fibrebeet per dag. Paard is inmiddels in 1.5 maand ca 30 kilo (gemeten met een meetlint) aangekomen, dus dat gaat goed! Flanken zijn weer mooi gevuld. Ook het rille gaat weer wat beter.

Maar: ik heb hem de afgelopen dagen in plaats van een simpel brokje een heel klein beetje Mijten quattro bijgegeven, een muesli waar eigenlijk niets in zou zitten (zeker geen haver) en wat de koudbloed krijgt. Man! Meteen weer de poppen aan het dansen! Dus voorlopige conclusie 2: naast teveel energie in het eten door de 2.5 kilo fibrebeet die hij kreeg, zou ook de Quattro een factor kunnen zijn. Wat denken jullie?

Samenstelling Quattro:
Spelt. gerstevlokken. speltdoppen. tarwezemelengrint. maïsvlokken. bietmelasse. graanvoermeel. gedroogde bietenpulp. johannesbrood. tarwevlokken. lijnzaad. luzerne stengels. lijnzaadschilfers. calciumcarbonaat. luzerne. sojahullen. tarwe. natriumbicarbonaat. natriumchloride.

https://www.mijten.be/content/files/con ... uattro.pdf

@Mizora: idd fibfebeet bevat minder energie, maar mogelijk is het soortelijk gewicht van de fibrebeet hoger dan dat van de bietenpulp en dan kreeg hij dus met dezelfde hoeveelheid (volle schep ongeweekt) toch meer energie binnen. Het voornaamste is echter het wegvallen van het stressgedrag (eindeloos rondwandelen)

Tenno7

Re: Fibrebeet oorzaak van schrikkerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 01:25

Ik heb een heeeel sensibel paard ( nakomeling van de hengst Apache ) en is ook erg gevoelig voor wat er in het voer zit en kan dan ook veel banger en schrikkeriger worden.
Ook snel wat aan de dunne kant.
Geef heb ook fibrebeet. 3 kwart schep ongeweekt.

Hij wordt er verder niet anders van in gedrag. En werkt voor hem echt super goed en komt er heel mooi van aan. Zijn bovenlijn is enorm verbeterd.

Laatst begonnen met naf magic omdat hij dus zo sensibel is. En dacht misschien wordt hij daardoor iets chiller. Nou het was drama!!!! Hij werd zo heftig van dat spul. Herkende hem gewoon niet meer.
Ben er na aantal weken weer mee gestopt en heb mn oude paard weer terug.
Wat blijkt dus. Sommige paarden kunnen avarechts reageren op magnesium.

Weet niet wat je verder nog voert. Maar kijk daar ook eens naar.