Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:40

Polly schreef:
Heel eerlijk? Ik zou er niet aan beginnen.
Met paarden krijg je vanzelf wel problemen die hoef je niet te kopen

Mee eens, ik zou dit paard dus niet kopen, ook niet voor een lagere prijs.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:15

Mijn droompaard zou ik niet laten staan om een enkele sarcoid. Als hij er echter vol mee zit dan weet ik het niet. Ligt ook aan de plaats van de sarcoiden, soorten en de leeftijd en conditie van het paard.

Mijn paard kreeg er 1 toen ze jong was. Een occulte van 4 cm. Heb er toen ze jonger was vanalles tegen geprobeerd. Niets deed iets. Nou heeft ze een jaartje op het land gestaan op rust en toen ik haar dit voorjaar van het land haalde was het weg.

BrittS

Re: Paard met sarcoiden, zou jij eraan beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:22

Ik zou zo'n paard niet kopen, wat iemand hierboven al heel mooi zei: problemen krijg je vanzelf wel, die hoef je niet te kopen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:25

Melvern schreef:
Mijn droompaard zou ik niet laten staan om een enkele sarcoid.

Eerste vereiste om bij mij een droompaard te zijn is volledig gezond. Niet gezond valt bij mij eerder in de categorie nachtmerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:37

Hoe jammer ook, ik zou het paard ook laten staan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:45

oji schreef:
Melvern schreef:
Mijn droompaard zou ik niet laten staan om een enkele sarcoid.

Eerste vereiste om bij mij een droompaard te zijn is volledig gezond. Niet gezond valt bij mij eerder in de categorie nachtmerrie.

Mijn paard is 100÷ gezond. Toen wel met een sarcoid, maar geen gevaarlijke en niet op een gevaarlijke plek.

Ik heb mijn paard niet laten staan en dat is maar goed ook. Het is vanzelf weggegaan.

Ik zeg ook dat het wel zou verschillen als er meerdere lelijke, gevaarlijke op nare plekken zittende sarcoiden zouden zijn. Dan zou ik hem ook, hoe jammer het dan ook is, laten staan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:27

Blussem schreef:
Nee, en ben ook grote tegenstanders van het fokken van sarcoiden gevoelig paarden. Ik snap niet dat er nog steeds gefokt worden met paarden met probleem huiden omdat ze zo mooi kleurtje hebben.

Dat heeft toch niks met kleur te maken?
Ik ken zowel witte als zwarte paarden die ze hebben...

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 15:47

Nouvel schreef:
Blussem schreef:
Nee, en ben ook grote tegenstanders van het fokken van sarcoiden gevoelig paarden. Ik snap niet dat er nog steeds gefokt worden met paarden met probleem huiden omdat ze zo mooi kleurtje hebben.

Dat heeft toch niks met kleur te maken?
Ik ken zowel witte als zwarte paarden die ze hebben...

Mensen verwarren sarcoiden vaak met melanomen. Melanomen hebben wel een voorkeur voor schimmelkleurige paarden, al hoe wel ze ook wel eens bij andere kleuren voorkomen (dan zijn ze vaak automatisch kwaadaardig). Sarcoiden hebben geen voorkeur voor ras, kleur en leeftijd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:55

De Dais heeft er 3. Ik heb er nooit iets aan gedaan.

Een platte, aan de binnenkant van haar achterbeen. Hoog. Dat ziet er uit als een ronde verkleuring.

Eentje ergens op de rechterkant van haar lichaam, beetje in de buurt van haar heup. Dat is een heel klein wratachtig gebeuren. Soms is hij er, soms niet. Soms kom ik hem tegen met borstelen, maar bij nader inzien heb ik hem nu al heel lang niet gespot.

Ze heeft er ook eentje boven haar rechteroog. Hier heeft weleens een DA naar gekeken en we hebben besloten er niets aan te doen. Het zit te dicht bij haar oog om daar met agressieve smeersels mee aan de gang te gaan. Snijden geeft ook geen garantie.
De sarcoide is meestal rustig. In het voorjaar speelt hij vaak op, wordt dan wat groter om daarna weer te verdwijnen. Wij denken zelf dat het misschien iets te maken heeft met hormonen (hengstig?) of met de komst van kleine vliegjes waardoor de sarcoide weer opspeelt.

Dit jaar heeft ze er eigenlijk geen last van gehad en is de sarcoide rustig gebleven.

Wij zitten er zo min mogelijk aan om hem niet te verstoren. Ook met het idee van 'als je gaat rommelen wordt hij misschien actiever'.

Ik zou een paard met een sarcoide dus zeker niet laten staan. Mits de sarcoide op een plek zit waar het geen last kan (dus niet op zadel/singel plek, op plekken waar het kan schuren tussen te benen, lastige plekken op het hoofd voor het hoofdstel, etc.etc.).

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:00

Zou het zelf niet doen

Mijn paard heeft eentje gehad die na jaaaren pas groter werd en open ging..
Tijd tussen eerste foto en tot dat deze afgebonden werd was maar een maand of 2 dus echt enorm snel gegroeid

Foto’s in spoiler
NIET OPEN DOEN ALS JE NIET TEGEN BLOED ENZ KAN

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wel heel goed genezen en nu niets meer van te zien maar kan altijd terug komen..
Is nu 2 jaar geleden en nog niets te zien

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:05

Apple schreef:
De Dais heeft er 3. Ik heb er nooit iets aan gedaan.

Een platte, aan de binnenkant van haar achterbeen. Hoog. Dat ziet er uit als een ronde verkleuring.

Eentje ergens op de rechterkant van haar lichaam, beetje in de buurt van haar heup. Dat is een heel klein wratachtig gebeuren. Soms is hij er, soms niet. Soms kom ik hem tegen met borstelen, maar bij nader inzien heb ik hem nu al heel lang niet gespot.

Ze heeft er ook eentje boven haar rechteroog. Hier heeft weleens een DA naar gekeken en we hebben besloten er niets aan te doen. Het zit te dicht bij haar oog om daar met agressieve smeersels mee aan de gang te gaan. Snijden geeft ook geen garantie.
De sarcoide is meestal rustig. In het voorjaar speelt hij vaak op, wordt dan wat groter om daarna weer te verdwijnen. Wij denken zelf dat het misschien iets te maken heeft met hormonen (hengstig?) of met de komst van kleine vliegjes waardoor de sarcoide weer opspeelt.

Dit jaar heeft ze er eigenlijk geen last van gehad en is de sarcoide rustig gebleven.

Wij zitten er zo min mogelijk aan om hem niet te verstoren. Ook met het idee van 'als je gaat rommelen wordt hij misschien actiever'.

Ik zou een paard met een sarcoide dus zeker niet laten staan. Mits de sarcoide op een plek zit waar het geen last kan (dus niet op zadel/singel plek, op plekken waar het kan schuren tussen te benen, lastige plekken op het hoofd voor het hoofdstel, etc.etc.).

Snijden met laser geeft wel redelijk garantie. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Een sarcoïd verspreidt zich door het bloed dat vrijkomt met snijden en daar heb je met laser geen last van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:07

Dat zou ook nog kunnen inderdaad :j

Ik zal vanavond eens fotootjes maken van de sarcoiden van De Dais.

Momenteel is alles rustig, maar als die boven haar oog echt op gaat spelen zodat ze er last van heeft dan moeten we er iets aan gaan doen :-)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:15

Hier ook drie.

Drie kleintjes.
Ga binnenkort beginnen met oliën.

Ook zo gekocht. Beest is mij veel te leuk om te laten staan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 10:38

Ik gisteravond op zoek naar de sarcoiden van De Dais.

Die op de binnenkant van haar achterbeen: niet meer te vinden >;) (was het dan toch het andere been? Nee, ook niets. Wederhelft nog gevraagd. Nope: niets te vinden).

De kleine wrat achtige op haar zijkant: niet meer te vinden.

Blijft over degene boven haar oog. Deze is nu erg rustig en vrijwel weg. Als je kijkt naar haar oog dan zie je bovenaan (tussen 12 en 3 volgens de wijzers van de klok) een verdikking. Dit is wat verharde huid, een soort 'plateau'. Als de sarcoide opspeelt dan verschijnen er bultjes op dat gebied. Soms 1, soms 2, nooit over het hele gebied, maar altijd in die regio.
Nu is het dus erg rustig, er zijn een paar kleintjes, maar niets schrikbarends.

Afbeelding
Afbeelding